Sivu 6/11

Re: Sähköpyöräilyn edut ja haitat

Lähetetty: 06 Huhti 2018, 22:47
Kirjoittaja Grammarian

Tässähän tuli monipuolisesti kommenttia. Olen samaa mieltä, että ei ne yli 30 km/h menopelit kevyen liikenteen kaupunkiväylille kuulu, vaan tarvitaan baanoja ja oikeutta/velvollisuutta siirtyä ajoradalle.

Yleensä tavallinen maantiepyörä /nojapyörä riittää tyydyttämään kuntoilutarpeen, ja sähköpyörä on omimmillaan haastavassa maastossa/kuormalla - tai näin me vielä nykyisin ajatellaan. Jos oletetaan että harkitsis sähköpyörää useampien kymmenien kilsojen työmatkatkalle ja samalla haluis lenkistä kaiken irti, niin mä en lähtis nopeuksia liiaksi rajoittamaan. Joosehan kommentista mietin vaan, eikö moottorin tehot ja range (mikäs tämä nyt on suomeksi - kantama?) kulje käsi kädessä?

jooseha kirjoitti:

Liian tehokas moottori ja avustus leikkautuu pois turhan nopeasti. [...] Avustuksen pois kytkäytymisen jälkeen lihasvoiman tarve on entistä suurempi :lol:


Re: Sähköpyöräilyn edut ja haitat

Lähetetty: 07 Huhti 2018, 08:29
Kirjoittaja Puusilmä

Kyllä sähköpyörä hyvä on.

Kun vein Kottaraisen nyt huoltoon akselin katkettua päivittivät ohjelmiston. Olivat tulostaneet raportin sähkön käytöstä. Karkeasti sanottuna olin ajanut 4500 km ja siitä 2500 km ilman sähköapua. Saattaisi olla, että olisivat jääneet ilman sähköä ajetut kilometrit vähäisemmiksi, jos ei olisi sähköpyörää. Nyt on nimittäin helppo lähteä aina asioille, kun tietää matkan olevan tarvittaessa kevyt ja nopea. Ja jos on virkeä olo, niin jättää sähkön käyttämättä - vaikka vaan osalla matkaa. Ilman sähköä saattaisi valinta olla auto.

Töissä ei ole suihkumahdollisuutta ja Kuopiossa kun on paljon jyrkkiä mäkiä niin saa olla aika kovakuntoinen, että raikkaana pääsee työmaalle ilman sähköapua. Jälleen olisi vaihtoehtona auto tai sitten ihan kävely.

Olen kyllä pyrkinyt opettelemaan hyvin hidasta ylämäkiajoa, ja välillä kun ei ole kiirettä minnekkään poljen ylämäet ihan harjoituksen vuoksi 3-4 km/h nopeudella ilman sykkeen nousua ja hikeä pinnassa. On siinä ohi kävelevillä ihmettelemistä! :D


Re: Sähköpyöräilyn edut ja haitat

Lähetetty: 07 Huhti 2018, 09:00
Kirjoittaja Vilijami
Grammarian kirjoitti:

Joosehan kommentista mietin vaan, eikö moottorin tehot ja range (mikäs tämä nyt on suomeksi - kantama?) kulje käsi kädessä?

Ei nyt ihan suoraan. Tehokkaallakin moottorilla voi ajaa taloudellisesti, joskin se saattaa suurimmalle osalle käyttäjistä olla hankalaa jättää tehoja käyttämättä. Mutta jos nopeutta nostettaisiin, niin se lyhentää kantomatkaa rajusti. Muutenkaan kantamissa ei ole hurraamista, saatikka sitten jos nopeus muuttuu esimerkiksi 25-->45km/h. Otetaan oletukseksi perussähkösetin 36V 10Ah akku. Sillä pääsee 25km/h nopeutta noin 50km, mutta vauhdin noustessa 45km/h kantomatkaa jää alle 10km. Nopeuden nosto vaatii siis huomattavan akkukapasiteetin lisäystarpeen, joka on muutenkin kallein osa sähköpyörässä. Tuskin edistää sähköpyörän kiinnostavuutta jos pelkän akun hinta nousee viisinkertaiseksi? :?


Re: Sähköpyöräilyn edut ja haitat

Lähetetty: 07 Huhti 2018, 11:09
Kirjoittaja janx
Puusilmä kirjoitti:

...Töissä ei ole suihkumahdollisuutta ja Kuopiossa kun on paljon jyrkkiä mäkiä niin saa olla aika kovakuntoinen, että raikkaana pääsee työmaalle ilman sähköapua. Jälleen olisi vaihtoehtona auto tai sitten ihan kävely. ...

En ole kyllä täysin ilman hikeä päässyt vielä mihinkään sähkölläkään. Tosin keskinopeus on ollut tietty paljon parempi. :lol: Monta lyhyttä automatkaa on jo korvattu sähköpyörällä ja monta olisi voinut korvata, mutta syystä tai toisesta näin ei ole tapahtunut. Allekirjoitan väitteen, että sähköpyörä korvaa todennäköisemmin auton kuin luomupyörä.


Re: Sähköpyöräilyn edut ja haitat

Lähetetty: 07 Huhti 2018, 11:10
Kirjoittaja jviirret

45km/h tavallisella kevlillä edellyttää muutenkin mopon rakenteet jousituksen ja rungon tukevuuden osalta. Lisää painoa...

Jukka


Re: Sähköpyöräilyn edut ja haitat

Lähetetty: 07 Huhti 2018, 11:17
Kirjoittaja jviirret
janx kirjoitti:

En ole kyllä täysin ilman hikeä päässyt vielä mihinkään sähkölläkään.

Mulla taas ei työmatkalla meinaa tulla hiki ilman sähköjäkään :lol: Kai sitä on päässä vikaa kun ei osaa venyttää lähtöä niin viimetinkaan että olisi pakko veivata täysillä perille ehtiäkseen :roll:

janx kirjoitti:

Monta lyhyttä automatkaa on jo korvattu sähköpyörällä ja monta olisi voinut korvata, mutta syystä tai toisesta näin ei ole tapahtunut.

Siinä joutuu ulos, säiden armoille rahvaan sekaan ;) Pitää pukeutua sään edellyttämällä tavalla ja milloin tahansa riski joutua kommunikoimaan jonkun ennaltamäärittelemättömän lajitoverin tai vieraslajin kans. Ei ole oman kuplan tuomaa yksityisyyttä.

Jukka


Re: Sähköpyöräilyn edut ja haitat

Lähetetty: 07 Huhti 2018, 11:17
Kirjoittaja Puusilmä
jviirret kirjoitti:

45km/h tavallisella kevlillä edellyttää muutenkin mopon rakenteet jousituksen ja rungon tukevuuden osalta. Lisää painoa...

Jukka

Vahvasti samaa mieltä! :wink:


Re: Sähköpyöräilyn edut ja haitat

Lähetetty: 07 Huhti 2018, 11:30
Kirjoittaja Pentti M Reku

Itse ajelen kyllä aika monessa paikkaa tien piennarta vaikka klv olisi vieressä, 25km/h olisi aivan liikaa monessa paikkaa joko päällysteen kunnon, näkyvyyden tai muiden käyttäjien vuoksi. Puhumattakaan alamäistä, joissa nopeus nousee helposti neljän kympin yläpuolelle. Tässä mielessä kaipaisi kyllä jotein muita ratkaisuja infraan tai edes sääntöihin, joita autoilijoiden käytöksestä päätellen pahasti rikon :(


Re: Sähköpyöräilyn edut ja haitat

Lähetetty: 07 Huhti 2018, 13:12
Kirjoittaja TMS

Minusta 25km/h raja on liian pieni, joku sellainen Amerikan mallin 20 mph eli noin 32 km/h raja olisi ihan sopiva. 45 sitten taas liikaa. En aivan kyllä ymmärrä näkemyksiä että yli 25 on heti kategorisesti likaa kevyen liikenteen väylille. Niitä kun on monenlaisia tullut ainakin itselle vastaan. On monia paikkoja joissa voi aivan surutta ajella 25:ttä kovempaa ilman minkäänlaista turvallisuusriskiä. Tilannenopeus on kai tässä avainsana, eihän kenenkään ole pakko ajaa sähköpyörällä rajoitinta vastaan joka paikassa. Ja harva varmaan uskaltaisikaan/pystyisikään edes nykyisellä 25 rajalla?


Re: Sähköpyöräilyn edut ja haitat

Lähetetty: 07 Huhti 2018, 15:10
Kirjoittaja Vilijami
TMS kirjoitti:

Tilannenopeus on kai tässä avainsana, eihän kenenkään ole pakko ajaa sähköpyörällä rajoitinta vastaan joka paikassa.

Voi kun tuo ymmärrettäisiin, niin ei tarvis rajoitinta tai rajoituksia. Mutta 80% ihmisistä pitää nopeusrajoituksia vähimmäisnopeutena tai jos ajoneuvo (sähköpyörä, mopo, rekka jne.) on rajoitettu, niin rajoitinta vasten painetaan aina kun vain saadaan kiihtymään sinne asti.


Re: Sähköpyöräilyn edut ja haitat

Lähetetty: 08 Huhti 2018, 11:33
Kirjoittaja Pentti M Reku

Jaahas, näyttäisi siltä, että akku otti itseensä tuosta oikosulkuepisodista. Ikävä kyllä viime kuussa tuli vuosi täyteen ostopäivästä, ei taida saada maahantuojalta kuin sympatiaa jos sitäkään. :roll:


Re: Sähköpyöräilyn edut ja haitat

Lähetetty: 08 Huhti 2018, 11:40
Kirjoittaja Puusilmä

Minusta tuo 25 km/h on täysin riittävä avustusnopeus. Jos haluan kovempaa pistän vaan jalat liikkeelle. Jos avustusnopeus olisi korkeampi niin tulisi vaan ajettua kovempaa. Parasta sähköpyörässä kaupunkiajossa on se, että voi ajaa "kovaa" ja silti kohteliaasti hidastaa mummojen ja koiranulkoiluttajien kohdalla vauhdin nollaan - ilman että savu nousee päästä - sillä vauhdin uudelleen kiihdyttäminen ei juurikaan tunnu missään. :D


Re: Sähköpyöräilyn edut ja haitat

Lähetetty: 11 Huhti 2018, 18:54
Kirjoittaja janx

Tämän artikkelin mukaan nimenomaan EI pitäisi hommata sähköjä vasta sitten kun on eläkkeellä... tai no jotkut ovat ehkä ajaneet melkein vuosikymmenen mahdollisesti sähköllä ennen eläkettä. :lol: :roll:

"Older Dutch cyclists warned after rise in electric bike deaths"
https://www.theguardian.com/world/2017/ ... etherlands


Re: Sähköpyöräilyn edut ja haitat

Lähetetty: 11 Huhti 2018, 19:20
Kirjoittaja kuparinen

Sittenhän hommasin sähköavun ihan oikeaan aikaan...

Minusta 25 km/h on moniin paikkoihin jo liikaakin, kelveillä ei kehtaa niin kovaa ajaa, jos on enemmän kulkijoita.


Re: Sähköpyöräilyn edut ja haitat

Lähetetty: 11 Huhti 2018, 21:48
Kirjoittaja Reiska
TMS kirjoitti:

Minusta 25km/h raja on liian pieni, joku sellainen Amerikan mallin 20 mph eli noin 32 km/h raja olisi ihan sopiva. 45 sitten taas liikaa. En aivan kyllä ymmärrä näkemyksiä että yli 25 on heti kategorisesti likaa kevyen liikenteen väylille. Niitä kun on monenlaisia tullut ainakin itselle vastaan. On monia paikkoja joissa voi aivan surutta ajella 25:ttä kovempaa ilman minkäänlaista turvallisuusriskiä. Tilannenopeus on kai tässä avainsana, eihän kenenkään ole pakko ajaa sähköpyörällä rajoitinta vastaan joka paikassa. Ja harva varmaan uskaltaisikaan/pystyisikään edes nykyisellä 25 rajalla?

Osittain samaa mieltä. Tilannenopeus ja ympäristön aktiivinen havainnointi ovat minusta avainasiat tässä keskustelussa.

Ajelen sekä sähköavustetulla (25kmph pedelec) trikella että Vespan mopolla töihin samaa reittiä Espoosta Helsinkiin Länsiväylä-Keilaniemi-Kuusisaari-Lehtisaari-Pasila reittiä pyöräteitä käyttäen kesäisin ja siellä saa suurimman osan matkasta aivan turvallisesti painaa menemään mopolla pyörätiellä 45kpmh rajoittimessa ja trikellä sen mitä jaloista riittää tehoja, suurimman osan matkasta kovempaa, kuin 25kmph, alamäissä huiput lähempänä 50kmph GPS:n mukaan.

Triken kanssa jään avustamattomien kilpapyöräilijöiden jalkoihin, kun minun lihasvoimalla en juurikaan pääse yli 30kmph nopeuksiin tasaisella vaikka olenkin avustettu 25kpmh saakka ja aiheuttaa eniten vaaratilanteita, kun nuo armoitetut trikoosankarit yleensä ei katso eteensä, kun ohi pitää päästä vaikka olisi minkälainen sumppu pyörätiellä edessä. Kovimmat ovat jopa polkeneet minusta ohi mopollakin ajellessa :shock:

Tosin jopa nopeutta enemmän kaipaisin vääntöä sähkömoottoriin, koska minun aataminaikainen Chrystalyten moottori ei ihan kaikkia ylämäkiä jaksa auttaa ylös saakka.