Alkoholipolitiikka

Onko elämässäsi muutakin kuin nojapyöräily?
Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7066
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Alkoholipolitiikka

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

Avatar
janx
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4601
Liittynyt: 24 Elo 2008, 11:33
Paikkakunta: Pohjois-Helsinki
Viesti:

Re: Alkoholipolitiikka

Viesti Kirjoittaja janx »

Vaihdan kaupasta ostamani yksittäisen kolmosen yksittäiseen neloseen. Se on parempaa esim. Sandels. Olen tosin saanut sen Alkostakin, koska sellainen on lähi-Citymarketin yhteydessä. Muutaman nelostölkin vuodessa Alkosta. Muut olen tuonut Virosta. Alkoholiin kuolevat ihmiset ovat isiä, äitejä, vaareja, mummoja, siskoja , veljiä, setiä, tätejä ja serkkuja jne. Ei niinkään ei-toivottuja ihmisiä. En halua kenenkään kuolevan alkoholiin. Saatavuuden rajoitukset eivät haittaa minua ja pidän niitä jopa suotavina. Tosin jotkut ostavat niin paljon, että kellonaikarajoitukset eivät heitä haittaa.

"The haters gonna hate and the lovers gonna love. I just lean back and ride." -janx (Kotisivut)
CLWB2008c (09-12), Nazca ePaseo (06/12-), 20/26 SWB Fenix (08/17-) & Spectri (03/19-)
Keskustelukanavat - #recumbents:matrix.org ja #nojapyorat:matrix.org

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7066
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Alkoholipolitiikka

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

Ymmärrän kummatkin näkökannat.
Individualistisen näkökulman kannalta katsottuna on hyvä asia, ettei kukaan kuole viinaan.
Kollektivismin näkökulmasta katsottuna on hyvä asia, että yhteisön vastuutaakkaa kevennetään.

Pitkässä juoksussa liialliset rajoitukset ja hyysäys haittaavat ihmiskunnan kehitystä. Yhteisö "jumaloi" itsensä estämällä yksilön oman valinnanvapauden ja näin ollen estää evoluution luonnollisen kehityksen. Yhteisö ja lääketiede on myös ajautunut mielestäni tähän vastuutaakan lisääntymiseen jatkamalla keinotekoisesti ihmisten elinikää, vaikka pitäisi keskittyä elämän laatuun. Jokainen voi käydä tutustumassa dementoituneiden ihmisten hoitokoteihin, keskustella siellä vanhusten kanssa ja päätellä ovatko he onnellisia. Itselläni on lähisukulainen tuollaisessa hoitokodissa ja käymme siellä säännöllisesti. Itku kurkussa saa joka kerta lähteä sieltä, kun vanhuksista näkyy epätoivo ja pelko, kun ymmärrys tästä maailmasta on jo niin hämärtynyt. Itse olen toivonut, että sitten kun olen ajautumassa siihen tilanteeseen, niin sukulaiset toisivat minulle viinaa ja kovia huumeita, niin poistuisin tästä maailmasta hymy huulilla, ilman pitkäaikaista kärsimystä. Onko tämä jonkun mielestä väärin?

Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5020
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: Alkoholipolitiikka

Viesti Kirjoittaja tm »

Vilijami kirjoitti:

...Itse olen toivonut, että sitten kun olen ajautumassa siihen tilanteeseen, niin sukulaiset toisivat minulle viinaa ja kovia huumeita, niin poistuisin tästä maailmasta hymy huulilla, ilman pitkäaikaista kärsimystä. Onko tämä jonkun mielestä väärin?

Tuo on tosiaan syytä toteuttaa ennen hoitokotivaihetta ja kunnon annoksin, jottei lisää hoitajien työtaakkaa ja aiheuta heille vaaratilanteita jne. Kukapa ei haluaisi täältä lähteä ns. saappaat jalassa...

Avatar
janx
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4601
Liittynyt: 24 Elo 2008, 11:33
Paikkakunta: Pohjois-Helsinki
Viesti:

Re: Alkoholipolitiikka

Viesti Kirjoittaja janx »

Vilijami kirjoitti:

... toisivat minulle viinaa ja kovia huumeita, niin poistuisin tästä maailmasta hymy huulilla, ilman pitkäaikaista kärsimystä. Onko tämä jonkun mielestä väärin?

Ei. Jotkut tekevät tuota vaan vuosia tai kymmeniä vuosia kuolematta toimiinsa, koska eivät halua kuolla, mutta eivät kestä tätä maailmaa selvinkään päin (kyse on minusta sillon hoitamattomasta sairaudesta), ja yhteiskuntahan sen hoidon maksaa. Valitettavan usein uudelleen ja uudelleen. Ambulanssi hakee, sairaala hoitaa ja sossu maksaa. Kyllä kehityksen jarruna turha rahan menokin on. (Ainakaan meillä töissä ei kehitetä juuri mitään, kun on hankintakielto). Pienpanimoiden rajoitukset ovat minusta eri asia ja hyvä, jos niihin tuli helpotusta. Tuskin kukaan maksaansa massatuhoaa jollain hyvällä vehnäoluella, vaan sillä halvimmalla laagerilla tai kovalla viinalla.

"The haters gonna hate and the lovers gonna love. I just lean back and ride." -janx (Kotisivut)
CLWB2008c (09-12), Nazca ePaseo (06/12-), 20/26 SWB Fenix (08/17-) & Spectri (03/19-)
Keskustelukanavat - #recumbents:matrix.org ja #nojapyorat:matrix.org

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7066
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Alkoholipolitiikka

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

janx kirjoitti:

Jotkut tekevät tuota vaan vuosia tai kymmeniä vuosia kuolematta toimiinsa, koska eivät halua kuolla, mutta eivät kestä tätä maailmaa selvinkään päin (kyse on minusta sillon hoitamattomasta sairaudesta), ja yhteiskuntahan sen hoidon maksaa. Valitettavan usein uudelleen ja uudelleen. Ambulanssi hakee, sairaala hoitaa ja sossu maksaa. Kyllä kehityksen jarruna turha rahan menokin on.

Aivan, mutta ongelmakäyttöä eivät rajoitukset estä. Toimiiko kieltolaki? Ei. Se lisää rikollisuutta. Helppo ja halpa saatavuus vähentää henkirikoksia, kun ei tarvi tapella koskenkorvapullon viimeisistä helmistä ja omaisuusrikoksetkin vähentyvät kun varkaudet ja ryöstöt käyvät tarpeettomiksi.
Sarjahoidettavilta alkoholisteilta pitäisi ambulanssi- ja päivystyshenkilökunnan kysyä: "haluatko tosiaan sairaalaan hoidettavaksi VAI haluaisitko sittenkin pari pulloa pirtua?" Sen mitä olen päivystyksissä joutunut käymään, niin häiritsee suunnattomasti kun puolet porukasta on verinen side päässä möliseviä alkoholisteja. He valitsisivat varmasti pirtun. Rahallista säästöä tulisi, henkilökunta ei ylikuormittuisi ja oikeasti hoidon tarpeessa olevat pääsisivät hoitoon.

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Alkoholipolitiikka

Viesti Kirjoittaja jviirret »

No onhan tuo nyt hommaa jos eutanasiatkin pitää hoitaa alkoholilailla :evil: Eikö aselakien rukkaaminen eutanasian tarpeisiin sopiaksi olisi nopeampi tapa :twisted: Ja kun pää on auki ni tieliikennelaki samaan syssyyn... Haitta ja sivuaikutuksista viis, kunhan itsarin tekeminen olisi mahdollisimman helppoa :evil:

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Alkoholipolitiikka

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Vilijami kirjoitti:

Sen mitä olen päivystyksissä joutunut käymään, niin häiritsee suunnattomasti kun puolet porukasta on verinen side päässä möliseviä alkoholisteja. He valitsisivat varmasti pirtun.

Siellä on ollut myös mun työkaereita. Kunnollisisa perheenisiä jotka sauna-illassa ovat vetäneet vähän överit ja taksiin kävellessä liukastuneet pihalla. Ei muutako pirtua vaan että niistäkin päästään :evil:

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7066
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Alkoholipolitiikka

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

jviirret kirjoitti:

Siellä on ollut myös mun työkaereita. Kunnollisisa perheenisiä jotka sauna-illassa ovat vetäneet vähän överit ja taksiin kävellessä liukastuneet pihalla.

Juuri nämä henkilöt joutuvat turhaan jonottamaan, kun jokaviikoiset vakikänniääliöt ovat siellä haittaamassa hoitoon pääsyä.

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7066
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Alkoholipolitiikka

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

jviirret kirjoitti:

No onhan tuo nyt hommaa jos eutanasiatkin pitää hoitaa alkoholilailla :evil: Eikö aselakien rukkaaminen eutanasian tarpeisiin sopiaksi olisi nopeampi tapa :twisted:

Ei päihteiden väärinkäyttäjät/suurkuluttajat halua itseään ampua, vaan he haluavat päänsä sekaisin. Kenen etu se on että sellaisia ihmisiä toistuvasti hoidetaan kuntoon, jotta ryyppäys saa jatkua mahdollisimman pitkään?

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Alkoholipolitiikka

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Vilijami kirjoitti:
jviirret kirjoitti:

No onhan tuo nyt hommaa jos eutanasiatkin pitää hoitaa alkoholilailla :evil: Eikö aselakien rukkaaminen eutanasian tarpeisiin sopiaksi olisi nopeampi tapa :twisted:

Ei päihteiden väärinkäyttäjät/suurkuluttajat halua itseään ampua, vaan he haluavat päänsä sekaisin. Kenen etu se on että sellaisia ihmisiä toistuvasti hoidetaan kuntoon, jotta ryyppäys saa jatkua mahdollisimman pitkään?

Alkoholilaki ja terveydenhuoltolaki ei kumpikaan oiken nykyisellään taivu tuon ongelman hoitamiseen. Minusta ei ole hyvä idea että hoitohenkilökunnalle annetaan lupa kuolemantuomion antamiseen. Toiset varmaan toteuttaisi tuota yli-innokkaana ja toiset eivät kykenisi tuuppaamaan humalaista kinokseen jos tietäisivät että muutaman tunnin kuluttua joutuisi soittamaan ruumisauton häntä hakemaan.

Jos asiaa ajatellaan noin että "kenen etu on jos tämä ja tämä ihminen hoidetaan kuntoon yhteiskunnalle kuluja aiheuttamaan" niin sehän johtaisi siihen että sairaalan ovella tehtäisiin arvio ja tuupattaisiin hoitoon tai saattohoitoon sen mukaan, että tuottaako ihminen jatkossa voittoa vai tappiota kansantalouteen.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7066
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Alkoholipolitiikka

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

jviirret kirjoitti:

Jos asiaa ajatellaan noin että "kenen etu on jos tämä ja tämä ihminen hoidetaan kuntoon yhteiskunnalle kuluja aiheuttamaan" niin sehän johtaisi siihen että sairaalan ovella tehtäisiin arvio ja tuupattaisiin hoitoon tai saattohoitoon sen mukaan, että tuottaako ihminen jatkossa voittoa vai tappiota kansantalouteen.

Itse kun olin menossa operointiin jossa tiesin halvaantuvani, niin sanoin lääkärille, että "En ole itsetuhoinen, mutta eihän tässä hommassa oikeasti ole mitään järkeä. Minut operoidaan vammaiseksi ja olen yhteiskunnan riesana kymmeniä vuosia." Lääkäri oli ihan kauhuissaan tarjoamassa masennusdiagnoosia.
Asioista ei saa ääneen puhua miten ne oikeasti ovat, vaan hyväksyttyä on vain puolivillainen jeesjees kaikki pelaa-keskustelu, vaikka asiat menisivät kuinka päin seiniä.

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Alkoholipolitiikka

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Onneksi leikkasivat ja olet edelleen joukossamme.

Vilijami kirjoitti:

Asioista ei saa ääneen puhua miten ne oikeasti ovat, vaan hyväksyttyä on vain puolivillainen jeesjees kaikki pelaa-keskustelu, vaikka asiat menisivät kuinka päin seiniä.

Jos asiat on nyt tuolla tolalla, niin minusta ne ei mene yhtään parempaan suuntaan jos taloudellisilla perusteilla aletaan valitsemaan ketä hoidetaan ja ketä ei.

Alkoholi (ja tupakka) politiikasta vielä sen verran että ikärajojen valvominen (ja nostaminen) olisi tutkimuksien mukaan kaikista tehokkainta oneglmien ennaltaehkäisyä. Juuri kukaan alkholiongelmainen tai tupakkariippuvainen ei ole aloittanut 25vuotiaana, vaan 10v aiemmin jolloin aivot ovat vielä kehittymis vaiheessa. Jokainen vuosi lisää aloitusikään pienentää ongelmakäyttämiseen ajautumisen riskiä.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17761
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Alkoholipolitiikka

Viesti Kirjoittaja PW »

Vilijami kirjoitti:
jviirret kirjoitti:

No onhan tuo nyt hommaa jos eutanasiatkin pitää hoitaa alkoholilailla :evil: Eikö aselakien rukkaaminen eutanasian tarpeisiin sopiaksi olisi nopeampi tapa :twisted:

Ei päihteiden väärinkäyttäjät/suurkuluttajat halua itseään ampua, vaan he haluavat päänsä sekaisin. Kenen etu se on että sellaisia ihmisiä toistuvasti hoidetaan kuntoon, jotta ryyppäys saa jatkua mahdollisimman pitkään?

Vuosikymmeniä on kysytty: "Miksi Jeppe juo?" En usko ett selitys on ihan noin yksinkertanen :? eikä ratkasukaan ehkä toimi, kovin hyvin :?
Sori kun avasin keskustelun nelosoluen vapauttamisesta :? :shock:

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7066
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Alkoholipolitiikka

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

jviirret kirjoitti:

Alkoholi (ja tupakka) politiikasta vielä sen verran että ikärajojen valvominen (ja nostaminen) olisi tutkimuksien mukaan kaikista tehokkainta oneglmien ennaltaehkäisyä. Juuri kukaan alkholiongelmainen tai tupakkariippuvainen ei ole aloittanut 25vuotiaana, vaan 10v aiemmin jolloin aivot ovat vielä kehittymis vaiheessa. Jokainen vuosi lisää aloitusikään pienentää ongelmakäyttämiseen ajautumisen riskiä.

Tästä nuorison holhouksesta olen täsmälleen samaa mieltä. Kritisoinkin vain aikuisten omaa valinnanvapauden rajoittamista.

Vastaa Viestiin