Sivu 1/3

Hobie Mirage Revolution 16

Lähetetty: 22 Helmi 2018, 17:39
Kirjoittaja Puusilmä

Ajattelin laajentaa polkemistani vetten päälle ensi kesänä. Jahka toukokuu lähestyy pistän tilauksen vetämään. Tilaan samalla Turbo-evät, isomman peräevän ja peruskärrin, jolla saan vempeleen kärrättyä sujuvasti Kalla-Veteen.

irakkaalla näytti olleen vastaava polkupeli purjeella, mutta siitä ei ole kirjauksia enää vuosiin. Muutaman mukavannäköisen reissun raportoi tänne Nojapyöräfoorumille. Aikapula varmaan.

http://nojapyorafoorumi.fi/viewtopic.ph ... ilit=hobie

Kuvien perusteella näyttäisi olevan Outback malli. Hieman lyhyempi ja leveämpi kuin suunnittelemani Revolution 16.

Pieni riski on, että Kuukkelin ajoaika vähenee, mutta olen valmis ottamaan sen riskin. Ensikesänä aion jokatapauksessa panostaa aikaani ulkoiluun ja liikuntaan entistä enemmän.


Re: Hobie Mirage Revolution 16

Lähetetty: 22 Helmi 2018, 21:19
Kirjoittaja janx

Kaksipaikkaisella vastaavalla vempeleellä olen kissaniityn kanssa suihkinut menee muutaman kerran. Sen saa myös nurin. :lol:


Re: Hobie Mirage Revolution 16

Lähetetty: 23 Helmi 2018, 07:00
Kirjoittaja Puusilmä
janx kirjoitti:

Kaksipaikkaisella vastaavalla vempeleellä olen kissaniityn kanssa suihkinut menee muutaman kerran. Sen saa myös nurin. :lol:

Kaiken saa kai nurin, mutta toivon, että Hobie ei kaatuisi yhtä helposti kuin hankalimmat retkikajakit. Toinen toive on, että kesähelteellä kajakista voisi käydä uimassa, se ei onnistu kanootista eikä tavallisesta kajakista. Olen sen verran katsellut videoita, että tämä näyttäisi mahdolliselta. Kylmien vesien aikaan se sitten tarkoittaisi, että periaatteessa olisi turvallisempaa veneillä yksin, kun tapaturman sattuessa voisi kivuta takaisin veneeseen ja jatkaa matkaa märkänä ja säikähtäneenä.

Sinänsä Hobie ajatus lähti aivan samasta syystä liikkeelle kuin nojapyörän hankintakin. Alapää ei kestä pyöräilyä tavallisella satulalla, eikä selkä kestä melomista, eikä edes useamman tunnin soutamista. Lanneselkäni nikamat ovat yliliikkuvia ja pitkään istuvassa asennossa oleminen ilman kunnon selkätukea on myrkkyä. Viimeksi kun meloin kanootillani pidemmän reissun niin jouduin 2 tunnin välein käymään rannassa selkää jumppaamassa, ja silti en meinannut pystyyn päästä perillä, vaan kipu tiputti ensin kontilleen kun rantauduin. Kanootti meni sitten myyntiin.

Polkumekanismi tulee ikäänkuin bonuksena muuten sopivaan veneeseen. Ja sekin on tietysti hyvä. Kovissa vastatuulissa melominen on hankalaa, kun itse melakin alkaa lähtemään käsistä. Ja valokuvaus on helpompaa kun kädet ovat vapaat. Pitkillä tuulisilla etapeilla juominen ja syöminen myös helpottuu huomattavasti, kun vene pysyy suunnassaan toisin kuin varsinkin kanootti, joka lähtee suuren tuulipinta-alansa vuoksi heti melomisen loppuessa valumaan tuulen mukana.

Yksi asia mistä olen hieman huolissani on polkumekanismin vääntyminen, mielenkiintoisimmat reitit ovat usein matalavetisiä. Mutta ajattelin pitää nuo originaalit normaalikokoiset lavat aina mukana matkassa siltä varalta, että polkaisen käytössä olevat lavat liian suurelle mutkalle.

Suurempi peräevä on Youtube-videoarvostelujen mukaan hyvä tuulisilla keleillä sivutuulessa liikkuessa ja toisaalta se parantaa kääntyvyyttä ahtaissa paikoissa, jopa keskikölin hankintaa joku* suositteli ihan vain tuulen vuoksi, Samaa "daggerboardia", joka on tarpeen purjekäytössä.

Muutama Capsized-video:

https://www.youtube.com/watch?v=GSVhX6CuzUs

https://www.youtube.com/watch?v=NKSnRKLJpq0

https://www.youtube.com/watch?v=_StbVov-nn0

Varsinkin viimeinen video kuvaa hyvin, miten Amerikkalainen markkinoi tuotteitaan, totuudella ei ole niin väliä kunhan tarina on hyvä. Väittävät Hobien olevan erittäin vakaa, vaikka se kaatuu aivan pienellä nojaamisella. Toisaalta ensimmäisessä ja viimeisessä videossa mies pystyy kyllä seisomaan kajakissa, mikä on varsin hyvä ominaisuus (uimahyppy keskellä järveä, tähystäminen rannan lähellä) . Amerikkalaiset ja Savolaiset ovat samanlaisia, kun puhuvat on vastuu kuulijalla. :)

P.S. Melojat kai puhuvat primaari- ja sekundaaristabiliteetista. Varsin tasapohjaisessa Hobiessa ensimmäinen on hyvä, mutta toinen surkea.

Bonusvideo*: Revolution 16 vuosimallia 2018
https://www.youtube.com/watch?v=DmCyrG_yf20


Re: Hobie Mirage Revolution 16

Lähetetty: 23 Helmi 2018, 09:06
Kirjoittaja Mahe

Saako noihin lyhyet kammet? :D


Re: Hobie Mirage Revolution 16

Lähetetty: 23 Helmi 2018, 09:14
Kirjoittaja PW
Mahe kirjoitti:

Saako noihin lyhyet kammet? :D

Jos viel sais mbb:nä voisin harkita ;)


Re: Hobie Mirage Revolution 16

Lähetetty: 23 Helmi 2018, 10:13
Kirjoittaja kemppes

Hieno idea, kalakaverillani on tuollainen Hobie ja olen sillä poljeskellut. Kaatuuhan se...
Itse innostuin "hiilikuitumiehenä" tekemään hiilikuituairot tavalliseen Päijänveneeseen, lisäksi täyslaakeroidut pro-hankaimet. Siihen polkuavustus siten että kun istuu keskipenkillä, jalat ovat liukukelkan päällä josta on vedetty dyneema naru keskipenkin alalaidassa olevista vesireistä etuhankaimeen kiinnitetyn laakeroidun rissapyörän kautta takaisin airoon. Voi polkea ja soutaa yhtä aikaa, enin työ jaloilla. Aivan mahtava kuntoilupeli ja soutaminen muuttui käsillä repimisestä käsien ja jalkojen yhteistyöksi. Kun liukukelkkaa työntää jaloilla niin se tukee vartaloa ja selkää ja balansoi soutuvetoa "vastasuuntaan". Huovata ei voi... Pysyy aika hyvin kanootin tahdissa. Vakaudeltaan aivan omaa luokkaansa kanoottiin verrattuna. Jos olisi kevyempi kuntosoutuvene niin hyvinkin menisi kajakin nopeudella.
Valitettavasti ei ole kuvia kun on talviteloilla.


Re: Hobie Mirage Revolution 16

Lähetetty: 23 Helmi 2018, 10:22
Kirjoittaja kemppes

Niin, tällä pääsee aivan varmasti kylähullujen top tenniin...


Re: Hobie Mirage Revolution 16

Lähetetty: 23 Helmi 2018, 10:32
Kirjoittaja PW

Purjekin on hyvä kuljettamaan.


Re: Hobie Mirage Revolution 16

Lähetetty: 23 Helmi 2018, 15:19
Kirjoittaja jori
kemppes kirjoitti:

Niin, tällä pääsee aivan varmasti kylähullujen top tenniin...

Kylähulluista en tiedä, mutta tuohan on nerokas rakenne. Narullakin toteutettu vieläpä. :mrgreen:


Re: Hobie Mirage Revolution 16

Lähetetty: 23 Helmi 2018, 20:27
Kirjoittaja janx
Puusilmä kirjoitti:

...Kaiken saa kai nurin, mutta toivon, että Hobie ei kaatuisi yhtä helposti kuin hankalimmat retkikajakit. Toinen toive on, että kesähelteellä kajakista voisi käydä uimassa, se ei onnistu kanootista eikä tavallisesta kajakista. Olen sen verran katsellut videoita, että tämä näyttäisi mahdolliselta. Kylmien vesien aikaan se sitten tarkoittaisi, että periaatteessa olisi turvallisempaa veneillä yksin, kun tapaturman sattuessa voisi kivuta takaisin veneeseen ja jatkaa matkaa märkänä ja säikähtäneenä. ...

Ei se läheskään niin kiikkerä ole kuin kajakki tai kanootti. Seisominen kannella onnistuu. Uiminen riippunee ehkä myös ylösnousijan painosta, mutta en ole kokeillut käytännössä. Meillä oli vähän huonoa tuuria matkassa, kun tarpeeksi iso aalto ja botski ison (70-80cm) aallon suuntaisena kapteenin (ja perämiehen) epähuomiossa. Polkimet kannattaa sitoa johonkin kun ne on irti TAI kiinnittää ne ennen kun kaatuu. :lol: Normaalisti pysyvät kyllä hyvin kiinni kiinnikkeissään. Tuolla polkeminen on aika erilaista kuin polkupyörällä. Enemmänkin kuin stepperi. Ei auta repiä, kun menee muuten jalat hapoille aika nopeaan. Mitä kastumiseen tulee, niin tuolla kastuu. Ei tarvinnut olla merellä paljonkaan liplatusta, niin penkkikuppiin (poistoreiät on, mutta silti istut lätäkössä) ja syliin tulee vettä. (Joella/tyynellä ei ollenkaan.) Etenkin etupenkille kaksipaikkaisessa. Kylmien vesien aikaan vaatii neopreenipuvun päälle.

Tällä on siis menty:
Kuva


Re: Hobie Mirage Revolution 16

Lähetetty: 23 Helmi 2018, 20:40
Kirjoittaja Puusilmä
janx kirjoitti:
Puusilmä kirjoitti:

...Kaiken saa kai nurin, mutta toivon, että Hobie ei kaatuisi yhtä helposti kuin hankalimmat retkikajakit. Toinen toive on, että kesähelteellä kajakista voisi käydä uimassa, se ei onnistu kanootista eikä tavallisesta kajakista. Olen sen verran katsellut videoita, että tämä näyttäisi mahdolliselta. Kylmien vesien aikaan se sitten tarkoittaisi, että periaatteessa olisi turvallisempaa veneillä yksin, kun tapaturman sattuessa voisi kivuta takaisin veneeseen ja jatkaa matkaa märkänä ja säikähtäneenä. ...

Ei se läheskään niin kiikkerä ole kuin kajakki tai kanootti. Seisominen kannella onnistuu. Uiminen riippunee ehkä myös ylösnousijan painosta, mutta en ole kokeillut käytännössä. Meillä oli vähän huonoa tuuria matkassa, kun tarpeeksi iso aalto ja botski ison (70-80cm) aallon suuntaisena kapteenin (ja perämiehen) epähuomiossa. Polkimet kannattaa sitoa johonkin kun ne on irti TAI kiinnittää ne ennen kun kaatuu. :lol: Normaalisti pysyvät kyllä hyvin kiinni kiinnikkeissään. Tuolla polkeminen on aika erilaista kuin polkupyörällä. Enemmänkin kuin stepperi. Ei auta repiä, kun menee muuten jalat hapoille aika nopeaan. Mitä kastumiseen tulee, niin tuolla kastuu. Ei tarvinnut olla merellä paljonkaan liplatusta, niin penkkikuppiin (poistoreiät on, mutta silti istut lätäkössä) ja syliin tulee vettä. (Joella/tyynellä ei ollenkaan.) Etenkin etupenkille kaksipaikkaisessa. Kylmien vesien aikaan vaatii neopreenipuvun päälle.

Tällä on siis menty:
Kuva

Nykymalleissa on jakkarat mm. säädettävällä ristiseläntuella, eli takamus kuivuu kyllä, jos pääsee kastumaan. Lisäksi on lisävarusteena olemassa suoja, joka tekee vehkeestä jo melkein "Velomobiilin". Jakkara on muuten siitä mukava, että sen voi ottaa saareen mukaan leirituoliksi. Tuo vanha istuinkuppisysteemi ei olisi kelvannut minulle juuri tuon persauksen kastumisen vuoksi - kyllästyin siihen jo kajakeissa ja kanootilla kun ajeli kuivana niin kuivasta takapuolesta tuli ns. "saavutettu etu".

Kuva

https://www.youtube.com/watch?v=3qUqHwV_Ry0

Kuva

Tällä pääsee ehkä syksyllä alkuun, mutta toki kuivapuku on pakko-ostos jos syysveneily jatkuu marraskuulle, kuten nykyään on mahdollista. Kuivapuvuilla ne kai nuo kajakkiporukatkin kylmillä keleillä menee, turvallisuuden lisäksi helpottaa rantautumistakin huomattavasti.


Re: Hobie Mirage Revolution 16

Lähetetty: 25 Helmi 2018, 16:33
Kirjoittaja janx

Se on totta, että nuo tuolit on uudessa mallissa paremmat. Ko. malli, jota olen käyttänyt on juuri edellistä mallia.


Re: Hobie Mirage Revolution 16

Lähetetty: 16 Huhti 2018, 20:38
Kirjoittaja Puusilmä

No nyt lähti tilaus vetämään. Melkein ko Velomobiilia odottaisi. Onneksi järvet ovat vielä umpijäässä, se vähän helpottaa odottelua. Todennäköisesti tulee 3-4 vko:n kuluessa ja silloin pääsee jo suoraan vesille. Systeemi on seuraava: Kun vähintäänkin kuusi Hobieta on tilattu, niin ne tulevat 1-4 vrk:n kuluessa Turun satamaan Hollannista.

Velonautti jo totesi:"Olisit tilannut samantien kuusi kajakkia." Jos olisikin niin rikas, niin hakisin värkin suoraan Hollannista ja vaikka polkisin sen Suomeen. :D


Re: Hobie Mirage Revolution 16

Lähetetty: 05 Touko 2018, 18:01
Kirjoittaja Puusilmä

Löysin varsin kattavan juttuparin Hobiesta - paremmat kuvat ja selostukset kuin valmistajan manuaalissa. Jälkimmäisessä linkissä osin samoja kuvia, mutta lisänä kuvia myös rungon sisältä sekä pienistä yksityiskohdista.

https://www.canoe-shops.co.uk/reviews/h ... ve-180.htm

http://www.kayakfishing.blog/blog/hobie ... l-overview

Omani saattaa saapua Kuopioon viikolla 20 tai viikolla 21. Väriksi valitsin Slate Bluen, värit ovat vaihtuneet viimevuodesta.

Kuva

Silmissä kiiluu "Savonlinnan Saunareissu Vol. 4" kesäkuun alussa, mutta saas nähdä. Matkaa kertyisi n. 300 km ja aikaa menisi viikko.


Re: Hobie Mirage Revolution 16

Lähetetty: 14 Touko 2018, 21:47
Kirjoittaja Puusilmä

Ei näitä kauhiasti kukaan näytä ostavan. Kun kyselin jälleen tänään toimituksesta ja rahtikuluista Turusta Kuopioon, niin ei ole tullut yhtään uutta tilausta kuulemma. Alkuperäinen tavoitehan oli, että 6 kajakkia kun on tilattu, niin sitten lähtee lasti Hollanista Turkuun, ja kestää 3-4 vrk.

Jälleenmyyntiarvo on varmasti huono, omiaan ei saa pois. Mutta toivottavasti myyntiä ei joudu edes harkitsemaan.

Noh, ei siis tule tällä viikolla, ehkä ensiviikolla, mutta oikeasti toivon toimitusviikoksi viikkoa nro. 22, silloin olisi aikaa jopa käydä järvellä polkemassa. En tietenkään ilmoitellut mitään viivästettyä toimitusviikkotoivetta, kokemus on ollut, että silloin se toimitus vasta viivästyykin viikkotolkulla kun ruvetaan säätämään. Joten näillä mennään ja katsotaan miten käy.