Mummis-CF

Onko elämässäsi muutakin kuin nojapyöräily?
Härski
Sisällöntuottaja
Viestit: 1624
Liittynyt: 01 Syys 2014, 17:36
Paikkakunta: "satakunta"

Mummis-CF

Viesti Kirjoittaja Härski »

Kaveri valitteli kun hänen mummomankeli ei ole yhtä kiva kruisailla kuin hänen äitinsä vielä vanhempi naistenpyörä.

Täällä kun j-viiret on kovin kehunut cf- geometriaista pystäriä, niin ehdotin jos kokeiltais sellasta kaverin pyörään. Se kun ei vielä niin vanhaa perua ole että kauheaa häväistystä tulisi samalla tehtyä.

Kaveri suostui ja aamupäivästä hetken rapsuttelin hilsettä ja ehkä tunnin hääräilin niin sai mummis huomattavasti letkeämmän ajoasennon.. Saa nähdä mitä mieltä omistaja tulee virityksestä olemaan!..

IMG_20180602_122423-01.jpeg
IMG_20180602_122423-01.jpeg (104.87 KiB) Katsottu 2969 kertaa
Vertailu hyväksi havaittuun
Vertailu hyväksi havaittuun
IMG_20180602_123432-01.jpeg (84.62 KiB) Katsottu 2969 kertaa
IMG_20180602_124504-01.jpeg
IMG_20180602_124504-01.jpeg (95.29 KiB) Katsottu 2969 kertaa

Keskiön siirto tapahtui irrottamalla se etupuoleltaan no 10.cm päästä ja pyöräyttämällä kaikessa yksinkertisuudessaan ylösalaisin.
Ajoasennon madallus ja samalla hienoinen ohjauskulman loivennus syntyi jatkamalla takahaarukan ketjuputkia noin 10.cm verran. Tämän vuoksi tarakka kääntyi hieman hassuun etukenoon, eikä. Millään viitsisi mokomaan enää viritellä kun ei kaveri mikään himopyöräilijä ole..

Pian kuulee tuomion! :D

.. Niin, tanko eikä satula ole kuvissa vielä.tietenkään lopullista paikkaansa löytäneet. Jotenkin mun kropalle vaan tuntui luonnolliselta pudottaa kahvat alas niin että kädet on melko suorana. Polkusuunta on kuitenkin jo. Melko etuviistoon, jolloin voi ylämäissä tulla tarvetta vetää käsillä itseään eteen.. Millasia kokemuksia cf kuskeilla on kropan taaksepäin liikkumisesta?

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Mummis-CF

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Härski kirjoitti:

Millasia kokemuksia cf kuskeilla on kropan taaksepäin liikkumisesta?

Ei oikein minkäänlaisia :D Kädet suorana kun pyöräilee niin voi niillä kammeta vastaan ja paljon auttaa kun kallistaa penkkiä vähän eteenpäin. Penkki ottaa kuitenkin reisistä kiinni jos kovin pitkästi meinaa taakse valua, eli ei siitä tipahtamaan pääse. Mukavuutta saisi lisää kun ostaisi kunnon cruiserin satulan esim. biltemasta. Kun kammet ovat alkuperäistä edempänä niin leveämmän penkin käytölle ei ole mitään estettä. Muuten CF:ksi muuttamisesta jää puolet hyödyistä saavuttamatta :(

Kuva

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7067
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Mummis-CF

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

Härski kirjoitti:

Polkusuunta on kuitenkin jo. Melko etuviistoon, jolloin voi ylämäissä tulla tarvetta vetää käsillä itseään eteen.. Millasia kokemuksia cf kuskeilla on kropan taaksepäin liikkumisesta?

Minä ainakin kaipasin -yksikätisenä- cf pyörässä selkänojaa.

Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5150
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: Mummis-CF

Viesti Kirjoittaja jooseha »

Mua on mietityttänyt miksi akseliväliä on jatkettu :? Saman muutoksen olisi saanut lyhentämällä takakolmion satulaputkia. Silloin pyörä olisi ketterämpi ja selviäisi yhdellä paketilla ketjua.

Jokos tästä on käyttökokemusta?

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Mummis-CF

Viesti Kirjoittaja jviirret »

jooseha kirjoitti:

Mua on mietityttänyt miksi akseliväliä on jatkettu :? Saman muutoksen olisi saanut lyhentämällä takakolmion satulaputkia. Silloin pyörä olisi ketterämpi ja selviäisi yhdellä paketilla ketjua.

Tulee turhan takapainoinen ja kun katsoo vakiorunkoa niin monessa rungossa loppuu tila takalokasuojalta

Kuva

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Härski
Sisällöntuottaja
Viestit: 1624
Liittynyt: 01 Syys 2014, 17:36
Paikkakunta: "satakunta"

Re: Mummis-CF

Viesti Kirjoittaja Härski »

jooseha kirjoitti:

Mua on mietityttänyt miksi akseliväliä on jatkettu

Oli helpompi tehdä kun kun putket oli jo valmiiks keskiön siirron takia poikki. Ja toi painopisteasia oli kans mielessä kun funtsin jatkaakko alaputkia, Vaiko lyhetääkö pysty putkia. Hienosti voi uukkarin tehdä normaalilla kelvillä, eli ketteryys on vielä riittävällä tasolla.

Ketterämpi tää on kuin mun mbb.

.. Ja tohon jukan kommenttiin tilapuuttesta; tässä olis kyllä ollu yllättävänkin paljon lyhennysvaraa ketjuputkissa.

Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5150
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: Mummis-CF

Viesti Kirjoittaja jooseha »

Tilanpuute keksittiin vasta 90-luvulla. Sitä vanhemmissa peruspyörissä on takakolmioissa hyvin tilaa. Jukka löysi jonkun nykyaikaisen kilpamummiskan malliksi :mrgreen:

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13784
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Mummis-CF

Viesti Kirjoittaja jori »

Minusta tuo oli nerokas tapa vinontaa satula- ja emäputkia ja siirtää istuinta kampiin nähden taaemmas ilman takapyörän ylikuormittumista. Kampikeskiö kyllä laskee alemmas, joten lyhyemmät kammet pitää laittaa. :mrgreen:

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Mummis-CF

Viesti Kirjoittaja jviirret »

jori kirjoitti:

Kampikeskiö kyllä laskee alemmas, joten lyhyemmät kammet pitää laittaa. :mrgreen:

Sekin on osa nerokkuutta, ei tarvi erillistä jalustinta

cfkirkolla.jpg
cfkirkolla.jpg (36.29 KiB) Katsottu 2733 kertaa

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5150
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: Mummis-CF

Viesti Kirjoittaja jooseha »

Tuossa on taas yksi asia, missä pyörien kehittäminen on mennyt kilpapyörien vanavedessä persiilleen. Vanhoissa pyörissä voi kammet ottaa maahan tiukassa kurvissa. Uusissa keskiötä on nostettu ylemmäs. Samalla nousee penkki ja vaakaputki. Jälkimmäinen vika on pitänyt korjata tekemällä siitä laskeva. Normaalissa käyttöpyörässä tiukoissa kurveissa maahan osuvista kammista ei ole mitään haittaa - silloin ei polje kuin urheilijat. Korotus tekee käytännöllisyydelle hallaa, koska jalat yltävät satulassa istuen joka tapauksessa huonosti maahan. Pienikin muutos on siis iso.

Vastaa Viestiin