Sivu 1/1

Mummis-CF

Lähetetty: 02 Kesä 2018, 13:39
Kirjoittaja Härski

Kaveri valitteli kun hänen mummomankeli ei ole yhtä kiva kruisailla kuin hänen äitinsä vielä vanhempi naistenpyörä.

Täällä kun j-viiret on kovin kehunut cf- geometriaista pystäriä, niin ehdotin jos kokeiltais sellasta kaverin pyörään. Se kun ei vielä niin vanhaa perua ole että kauheaa häväistystä tulisi samalla tehtyä.

Kaveri suostui ja aamupäivästä hetken rapsuttelin hilsettä ja ehkä tunnin hääräilin niin sai mummis huomattavasti letkeämmän ajoasennon.. Saa nähdä mitä mieltä omistaja tulee virityksestä olemaan!..

IMG_20180602_122423-01.jpeg
IMG_20180602_122423-01.jpeg (104.87 KiB) Katsottu 3000 kertaa
Vertailu hyväksi havaittuun
Vertailu hyväksi havaittuun
IMG_20180602_123432-01.jpeg (84.62 KiB) Katsottu 3000 kertaa
IMG_20180602_124504-01.jpeg
IMG_20180602_124504-01.jpeg (95.29 KiB) Katsottu 3000 kertaa

Keskiön siirto tapahtui irrottamalla se etupuoleltaan no 10.cm päästä ja pyöräyttämällä kaikessa yksinkertisuudessaan ylösalaisin.
Ajoasennon madallus ja samalla hienoinen ohjauskulman loivennus syntyi jatkamalla takahaarukan ketjuputkia noin 10.cm verran. Tämän vuoksi tarakka kääntyi hieman hassuun etukenoon, eikä. Millään viitsisi mokomaan enää viritellä kun ei kaveri mikään himopyöräilijä ole..

Pian kuulee tuomion! :D

.. Niin, tanko eikä satula ole kuvissa vielä.tietenkään lopullista paikkaansa löytäneet. Jotenkin mun kropalle vaan tuntui luonnolliselta pudottaa kahvat alas niin että kädet on melko suorana. Polkusuunta on kuitenkin jo. Melko etuviistoon, jolloin voi ylämäissä tulla tarvetta vetää käsillä itseään eteen.. Millasia kokemuksia cf kuskeilla on kropan taaksepäin liikkumisesta?


Re: Mummis-CF

Lähetetty: 02 Kesä 2018, 14:25
Kirjoittaja jviirret
Härski kirjoitti:

Millasia kokemuksia cf kuskeilla on kropan taaksepäin liikkumisesta?

Ei oikein minkäänlaisia :D Kädet suorana kun pyöräilee niin voi niillä kammeta vastaan ja paljon auttaa kun kallistaa penkkiä vähän eteenpäin. Penkki ottaa kuitenkin reisistä kiinni jos kovin pitkästi meinaa taakse valua, eli ei siitä tipahtamaan pääse. Mukavuutta saisi lisää kun ostaisi kunnon cruiserin satulan esim. biltemasta. Kun kammet ovat alkuperäistä edempänä niin leveämmän penkin käytölle ei ole mitään estettä. Muuten CF:ksi muuttamisesta jää puolet hyödyistä saavuttamatta :(

Kuva

Jukka


Re: Mummis-CF

Lähetetty: 02 Kesä 2018, 18:34
Kirjoittaja Vilijami
Härski kirjoitti:

Polkusuunta on kuitenkin jo. Melko etuviistoon, jolloin voi ylämäissä tulla tarvetta vetää käsillä itseään eteen.. Millasia kokemuksia cf kuskeilla on kropan taaksepäin liikkumisesta?

Minä ainakin kaipasin -yksikätisenä- cf pyörässä selkänojaa.


Re: Mummis-CF

Lähetetty: 04 Kesä 2018, 14:43
Kirjoittaja jooseha

Mua on mietityttänyt miksi akseliväliä on jatkettu :? Saman muutoksen olisi saanut lyhentämällä takakolmion satulaputkia. Silloin pyörä olisi ketterämpi ja selviäisi yhdellä paketilla ketjua.

Jokos tästä on käyttökokemusta?


Re: Mummis-CF

Lähetetty: 04 Kesä 2018, 17:20
Kirjoittaja jviirret
jooseha kirjoitti:

Mua on mietityttänyt miksi akseliväliä on jatkettu :? Saman muutoksen olisi saanut lyhentämällä takakolmion satulaputkia. Silloin pyörä olisi ketterämpi ja selviäisi yhdellä paketilla ketjua.

Tulee turhan takapainoinen ja kun katsoo vakiorunkoa niin monessa rungossa loppuu tila takalokasuojalta

Kuva

Jukka


Re: Mummis-CF

Lähetetty: 04 Kesä 2018, 18:14
Kirjoittaja Härski
jooseha kirjoitti:

Mua on mietityttänyt miksi akseliväliä on jatkettu

Oli helpompi tehdä kun kun putket oli jo valmiiks keskiön siirron takia poikki. Ja toi painopisteasia oli kans mielessä kun funtsin jatkaakko alaputkia, Vaiko lyhetääkö pysty putkia. Hienosti voi uukkarin tehdä normaalilla kelvillä, eli ketteryys on vielä riittävällä tasolla.

Ketterämpi tää on kuin mun mbb.

.. Ja tohon jukan kommenttiin tilapuuttesta; tässä olis kyllä ollu yllättävänkin paljon lyhennysvaraa ketjuputkissa.


Re: Mummis-CF

Lähetetty: 04 Kesä 2018, 18:53
Kirjoittaja jooseha

Tilanpuute keksittiin vasta 90-luvulla. Sitä vanhemmissa peruspyörissä on takakolmioissa hyvin tilaa. Jukka löysi jonkun nykyaikaisen kilpamummiskan malliksi :mrgreen:


Re: Mummis-CF

Lähetetty: 04 Kesä 2018, 19:06
Kirjoittaja jori

Minusta tuo oli nerokas tapa vinontaa satula- ja emäputkia ja siirtää istuinta kampiin nähden taaemmas ilman takapyörän ylikuormittumista. Kampikeskiö kyllä laskee alemmas, joten lyhyemmät kammet pitää laittaa. :mrgreen:


Re: Mummis-CF

Lähetetty: 04 Kesä 2018, 19:54
Kirjoittaja jviirret
jori kirjoitti:

Kampikeskiö kyllä laskee alemmas, joten lyhyemmät kammet pitää laittaa. :mrgreen:

Sekin on osa nerokkuutta, ei tarvi erillistä jalustinta

cfkirkolla.jpg
cfkirkolla.jpg (36.29 KiB) Katsottu 2764 kertaa

Jukka


Re: Mummis-CF

Lähetetty: 04 Kesä 2018, 20:53
Kirjoittaja jooseha

Tuossa on taas yksi asia, missä pyörien kehittäminen on mennyt kilpapyörien vanavedessä persiilleen. Vanhoissa pyörissä voi kammet ottaa maahan tiukassa kurvissa. Uusissa keskiötä on nostettu ylemmäs. Samalla nousee penkki ja vaakaputki. Jälkimmäinen vika on pitänyt korjata tekemällä siitä laskeva. Normaalissa käyttöpyörässä tiukoissa kurveissa maahan osuvista kammista ei ole mitään haittaa - silloin ei polje kuin urheilijat. Korotus tekee käytännöllisyydelle hallaa, koska jalat yltävät satulassa istuen joka tapauksessa huonosti maahan. Pienikin muutos on siis iso.