Jouluruoka

Onko elämässäsi muutakin kuin nojapyöräily?
Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7067
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Jouluruoka

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

Kuka tekee laatikot?
Itse olen tehnyt viimeiset parikymmentävuotta.
Minä en tykännyt porkkana- ja lanttulaatikoista, ennen kuin aloin valmistaa ne itse. Resepti on aika yksinkertaiseksi muodostunut:
2dl puuroriisiä
2dl vettä
Haudekattilassa vesi imeytetään riisiin ja lisätään,
5dl kuohukermaa
5dl punaista maitoa
45min kuluttua lisätään,
2tl karkeaa merisuolaa
Keitellään miedolla lämmöllä vielä toiset 45 min.
Jäähdytetään ja lisätään,
1kg raakaa porkkana- tai lantturaastetta (tai bataatti tai mikä vaan juures)
2 kananmunaa
Siirappia pari ruokalusikkaa
Muskottia ja valkopippuria maun mukaan
Sekoitetaan ja lapioidaan vuokiin,
Pinnalle,
Merisuolaa myllystä
Siirappia
Korppujauhoja
Voita
200° ja 1h
On ruukannut kelvata kaikille maistaneille.

Liitteet
img20181205_191837.jpg
Avatar
Premnas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2652
Liittynyt: 24 Maalis 2007, 20:47
Paikkakunta: Kaarina

Re: Jouluruoka

Viesti Kirjoittaja Premnas »

Aika moni ruoka, jossa on oikeeta kermaa ja täysmaitoa voista puhumattakaan, tuppaa olemaan erityisen hyvää :P. Mä tein yks talvi porkkanalaatikkoa mutta en muista laitoinko siihen edes riisiä vai oliko se vaan uunissa haudutettua sosetta. Mut porkkanalaatikko on kyllä ehdoton suosikki itellä.

En ole mikään aktiivinen jouluruoanlaittaja mutta voispa tuota laatikontekoa kokeilla. Tekeekö joku itse juustomuotteihin kotijuustoa? Ostin joskus juustomuotin ja reikäkauhan mut jäi vähän vaiheeseen. Kotijuusto on kans yks suosikki, tosi hyvää.

HP Velotechnik Scorpion 2009-, Optima Cheetah 2014-, Charge Cooker maxi 2 2016- ja VeloMotion Sequoia 2017.

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7067
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Jouluruoka

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

Kotijuustoa pitäis kyllä kokeilla!
Niin ja tuosta joululaatikko ohjeesta saa maksalaatikonkin, kun laittaa raasteen tilalle jauhettua maksaa. Tosi harva tekee maksalaatikkoa itse, vaikka se on helppoa ja niin hyvää että.
Areenasta kuuntelin Kevyet mullat einesjakson, niin siinä sanottiin että Saarioisten kirkkaasti myydyin tuote on maksalaatikko. Yllättävää, kun tuntuu ettei maksalaatikko nuorisolle enää maistu?

ajarmala
Sisällöntuottaja
Viestit: 1999
Liittynyt: 10 Heinä 2009, 00:17
Paikkakunta: Nummela, Vihti
Viesti:

Re: Jouluruoka

Viesti Kirjoittaja ajarmala »

Premnas kirjoitti:

Tekeekö joku itse juustomuotteihin kotijuustoa? Ostin joskus juustomuotin ja reikäkauhan mut jäi vähän vaiheeseen. Kotijuusto on kans yks suosikki, tosi hyvää.

Hep! Täällä on vasemmalla kädellä pari viime vuotta tehty juustoja (ja tofua), vaikka ei nyt ihan perinteistä kotijuustoa vaan kunnolla prässättyä ja kypsytettyä. Itse kotijuusto tuoretavarana on periaatteessa helppoa. Mutta mitä pitempään aikoo juustojaan kypsytellä, sitä tärkeämmäksi tulevat oikeat mikrobikannat ja ennen kaikkea hygienia. Juustonvalmistuksesta on hyvää tarinaa Youtubessa australialaisella Gavin Webberillä. Kannattaa tsekata.

Juustomuottien löytämisessä oli oma hankaluutensa niiden hinnan takia. Mutta kannattaa kammata Ebay ja Aliexpress lävitse: niistä löytyy hakusanalla "cheese mold" tai "tofu mold" edullisia suorakulmaisia muotteja. Mutta jos haluaa pyöreitä, niin noista ei niitä löydy, vaan ne pitää tilata kalliilla esim. tuon Webberin nettikaupasta. Toki, pyöreät muotit voi porailla itsekin, jos sattuu olemaan sopivaa muoviputkea ja työkaluja...

Juoksutetta saa joko apteekista tai Prismasta juustohyllyn sinihomejuustojen päästä. Tai sitten tekee vaan piimäjuustoa.
Juustoharpun voi korvata ihan vaan veitsellä tai sitten vaikka sellaisella langoista taivutetulla vispilällä.
Juustoliina joko Aliexpressistä tai vaikka paikallisesta kangaskaupasta.

--
T. Ari
Helkama Kulkuri 14 (1990), Performer Agenda (2009), Insera Reflex (2010), Milan SL (2012), Yosemite 20" Folding (2014), Rossano cyclocross (2018)

Avatar
Premnas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2652
Liittynyt: 24 Maalis 2007, 20:47
Paikkakunta: Kaarina

Re: Jouluruoka

Viesti Kirjoittaja Premnas »

Vilijami kirjoitti:

Kotijuustoa pitäis kyllä kokeilla!
Niin ja tuosta joululaatikko ohjeesta saa maksalaatikonkin, kun laittaa raasteen tilalle jauhettua maksaa. Tosi harva tekee maksalaatikkoa itse, vaikka se on helppoa ja niin hyvää että.
Areenasta kuuntelin Kevyet mullat einesjakson, niin siinä sanottiin että Saarioisten kirkkaasti myydyin tuote on maksalaatikko. Yllättävää, kun tuntuu ettei maksalaatikko nuorisolle enää maistu?

No mä en ole ehkä enää nuorisosarjaa mutta oon aina tykännyt maksalaatikosta, paitsi että jostain syystä mulle ei oo kelvannut mikään muu kuin Saarioisen rusinaton :D.

Piimäjuustoa ajattelin. Siis sellasta jota keitellään ja nostetaan sitten reikäkauhalla muottiin valumaan. Kaapissa on puinen neliömuotti, mutta harsokangas puuttuu.

HP Velotechnik Scorpion 2009-, Optima Cheetah 2014-, Charge Cooker maxi 2 2016- ja VeloMotion Sequoia 2017.

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7067
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Jouluruoka

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

Joulukilju valmistumassa :D
Ei vaan kotikaljaa tein eka kertaa itse.

Liitteet
img20181221_185732.jpg
Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Jouluruoka

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Ei tarvi kiljun valmistustakaan enää hävetä, se on täysin laillista ;)

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7067
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Jouluruoka

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

jviirret kirjoitti:

Ei tarvi kiljun valmistustakaan enää hävetä, se on täysin laillista ;)

Jukka

Niinkö? Muuttuiko se lailliseksi nyt "lonkerot kauppaan" lakimuutoksessa?

Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5150
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: Jouluruoka

Viesti Kirjoittaja jooseha »

Jaa, meinaatko mennä saavikauppaan :P

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7067
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Jouluruoka

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

En, ku koko kiljuhommastahan meni kaikki hohto, kun se kerran laillistu :mrgreen:
Kieltolaki takaisin ja heti!

Avatar
janx
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4601
Liittynyt: 24 Elo 2008, 11:33
Paikkakunta: Pohjois-Helsinki
Viesti:

Re: Jouluruoka

Viesti Kirjoittaja janx »

Mä olen ulkoistanut koko joulun. Vain yksi lahja pitää ostaa. Teen tänä jouluna Porkkalaa, jos vaan intoa riittää. Porkkanalaatikko on mun suosikki, mutta sitä ei kaipasta saa maidottomana kovinkaan helposti. https://chocochili.net/2016/12/porkkanalohi/

"The haters gonna hate and the lovers gonna love. I just lean back and ride." -janx (Kotisivut)
CLWB2008c (09-12), Nazca ePaseo (06/12-), 20/26 SWB Fenix (08/17-) & Spectri (03/19-)
Keskustelukanavat - #recumbents:matrix.org ja #nojapyorat:matrix.org

Avatar
tavasti
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2745
Liittynyt: 06 Elo 2007, 10:55
Paikkakunta: Kangasala
Viesti:

Re: Jouluruoka

Viesti Kirjoittaja tavasti »

Itse en suurimmasta osasta jouluruokia ole koskaan piitannut. Itselle menee kinkku, riisipuuro, mokkulasoppa ja kalat. Laatikot ovat itselleni kauhistus, kuten suurin osa kypsennetyistä kasviksista. Ilman kypsennystä kelpaavat oikein mainiosti, niiltä osin kuin allergiat sallivat.

Ajokkina Nazca Paseo 26/26 ja opeteltavana kiertopalkinto-Python

"... mutta ei se toimi kuoppaisella savisella soratiellä, varsinkaan jyrkässä ylämäessä!"

ajarmala
Sisällöntuottaja
Viestit: 1999
Liittynyt: 10 Heinä 2009, 00:17
Paikkakunta: Nummela, Vihti
Viesti:

Re: Jouluruoka

Viesti Kirjoittaja ajarmala »

Vilijami kirjoitti:

Niinkö? Muuttuiko se lailliseksi nyt "lonkerot kauppaan" lakimuutoksessa?

Kirjoitin tähän jo yhden kommentin, mutta se katosi jonnekin bittiavaruuteen.

Siis, saman lakimuutoksen myötä tuli voimaan myös monia muita alkoholilainsäädäntöön liittyviä säännöksiä. Eli siis kiljua saa valmistaa ts. raaka-aineina on nyt sallittua käyttää vain sokeria ja mehukattia. Aiemminhan tämä ei ollut sallittua. Olueen se taas vaikuttaa siten, että kun aiemmin oluessa piti käyttää vähintään 50 % raaka-aineita, niin nyt vaatimusta ei enää ole. Ts. olueen raaka-aineita saa käyttää nyt alle 50 %. Valtavaa! Mitä tämä on suomeksi? Tarkoittaa sitä, että maltaita ei enää vaadita yli 50 % raaka-aineista, vaan valtaosa oluen raaka-aineista saa muodostua mallastamattomasta viljasta tai silkasta sokerista.

Lisäksi, laki sallii nyt käyttää juureksia alkoholijuomien valmistukseen: voi tehdä oikeaa perunaviiniä, jonka värjää punaiseksi punajuurilla. Hip!

Eipä sitten tiedä, onko noista uusista juomista varsinaista herkkua tulossa...

--
T. Ari
Helkama Kulkuri 14 (1990), Performer Agenda (2009), Insera Reflex (2010), Milan SL (2012), Yosemite 20" Folding (2014), Rossano cyclocross (2018)

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17761
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Jouluruoka

Viesti Kirjoittaja PW »

tavasti kirjoitti:

Itse en suurimmasta osasta jouluruokia ole koskaan piitannut. Itselle menee kinkku, riisipuuro, mokkulasoppa ja kalat. Laatikot ovat itselleni kauhistus, kuten suurin osa kypsennetyistä kasviksista. Ilman kypsennystä kelpaavat oikein mainiosti, niiltä osin kuin allergiat sallivat.

Tietokoneammattilainen tietysti pitää mokkulasopasta ;)
Luullostaa digiajanmurkinalta :mrgreen:

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13784
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Jouluruoka

Viesti Kirjoittaja jori »

Luullostaminen on hieno uudissana. Huomaakohan Kotus tämän. :D

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Vastaa Viestiin