Retkeilyvarusteet - yöpyminen

Onko elämässäsi muutakin kuin nojapyöräily?
Avatar
janx
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4601
Liittynyt: 24 Elo 2008, 11:33
Paikkakunta: Pohjois-Helsinki
Viesti:

Retkeilyvarusteet - yöpyminen

Viesti Kirjoittaja janx »

Jäi haaviin Torista riippari (DD Hammock Travel) ja tarppi (3x4m). Ensi kesänä siis keinutellaan uneen. Välipohjaeristeenä ajattelin kokeilla kuplamuovia. Underblanketin voisi tarvittaessa tehdä vanhasta makuupussista. Olen aika kuumainen, joten makuupussi ja kuplamuovi voinee riittää. Mites muilla nukutaan rämeessä?

Kuva

Lisätty: No ei tuo kovin hyvä idea olekaan... "Kuplamuovi: Kevyt ja halpa makuualusta. Vannoutuneimmat ultralight-retkeilijät vannovat kuplamuovin nimeen. Haittana se, että muovi on vaihdettava uuteen parin yön välein." Lähde: https://eralehti.fi/2015/02/19/kotona-k ... lynikseja/

"The haters gonna hate and the lovers gonna love. I just lean back and ride." -janx (Kotisivut)
CLWB2008c (09-12), Nazca ePaseo (06/12-), 20/26 SWB Fenix (08/17-) & Spectri (03/19-)
Keskustelukanavat - #recumbents:matrix.org ja #nojapyorat:matrix.org

Avatar
terppa
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3614
Liittynyt: 09 Huhti 2010, 16:02
Paikkakunta: Lahden perämetsä

Re: Retkeilyvarusteet - yöpyminen

Viesti Kirjoittaja terppa »

janx kirjoitti:

Lisätty: No ei tuo kovin hyvä idea olekaan... "Kuplamuovi: Kevyt ja halpa makuualusta. Vannoutuneimmat ultralight-retkeilijät vannovat kuplamuovin nimeen. Haittana se, että muovi on vaihdettava uuteen parin yön välein." Lähde: https://eralehti.fi/2015/02/19/kotona-k ... lynikseja/

Miksi se pitää vaihtaa :shock: mulla on sama kuplamuovi ollut monta vuotta, tosin siihen on avaruushuopa teipattu jesarilla, toiminnassa ei ole ollut ongelmia, katkaisee viiman.

DD keksinnön ostin kans, "talvivarustuksella" jos/kun ensivuonna tulee nukuttua vähän kaike laisissa keleissä ja toisaalta ton muovin saa kiinteästi välipohjaan.

Nojasyklismiä vuodesta 2010

"Nojapyöräily on parasta mitä voi tehdä housut jalassa mutta kinnerillä voi ajaa myös ilman housuja"

Quidquid latine dictum sit, altum videtur.

Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5150
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: Retkeilyvarusteet - yöpyminen

Viesti Kirjoittaja jooseha »

Mä olen käyttänyt tälläistä halpaa 3mm makuualustaa ja nukkunut hyvin.
Kuva

Avatar
janx
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4601
Liittynyt: 24 Elo 2008, 11:33
Paikkakunta: Pohjois-Helsinki
Viesti:

Re: Retkeilyvarusteet - yöpyminen

Viesti Kirjoittaja janx »

terppa kirjoitti:
janx kirjoitti:

Lisätty: No ei tuo kovin hyvä idea olekaan... "Kuplamuovi: Kevyt ja halpa makuualusta. Vannoutuneimmat ultralight-retkeilijät vannovat kuplamuovin nimeen. Haittana se, että muovi on vaihdettava uuteen parin yön välein." Lähde: https://eralehti.fi/2015/02/19/kotona-k ... lynikseja/

Miksi se pitää vaihtaa :shock: mulla on sama kuplamuovi ollut monta vuotta, tosin siihen on avaruushuopa teipattu jesarilla, toiminnassa ei ole ollut ongelmia, katkaisee viiman. DD keksinnön ostin kans, "talvivarustuksella" jos/kun ensivuonna tulee nukuttua vähän kaike laisissa keleissä ja toisaalta ton muovin saa kiinteästi välipohjaan.

Riippunee (riippuu riippuu heheh) pyörimisen määrästä ja nukkujan painosta. Oletan sen liittyvän kuplien ilman karkaamiseen ja näin ollen eristävyyden huononemiseen.

jooseha kirjoitti:

Mä olen käyttänyt tälläistä halpaa 3mm makuualustaa ja nukkunut hyvin.

Joo, ei tosiaan ole hinnan kirokaan.

"The haters gonna hate and the lovers gonna love. I just lean back and ride." -janx (Kotisivut)
CLWB2008c (09-12), Nazca ePaseo (06/12-), 20/26 SWB Fenix (08/17-) & Spectri (03/19-)
Keskustelukanavat - #recumbents:matrix.org ja #nojapyorat:matrix.org

torneol
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 841
Liittynyt: 28 Marras 2018, 07:13
Paikkakunta: Sipoo

Re: Retkeilyvarusteet - yöpyminen

Viesti Kirjoittaja torneol »

Kannattaa hommata tai tehdä kunnon puunhalaajat, noilla ohkasilla nyöreillä puu ottaa pipiä aika nopeasti.

Tuuman tai kaksi leveät liinat, kestävät karabiinit ja vaikka whoopie slingit, niin on nopea ja helposti säädettävä systeemi.

Nazca Fuego

Avatar
janx
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4601
Liittynyt: 24 Elo 2008, 11:33
Paikkakunta: Pohjois-Helsinki
Viesti:

Re: Retkeilyvarusteet - yöpyminen

Viesti Kirjoittaja janx »

torneol kirjoitti:

Kannattaa hommata tai tehdä kunnon puunhalaajat, noilla ohkasilla nyöreillä puu ottaa pipiä aika nopeasti.
Tuuman tai kaksi leveät liinat, kestävät karabiinit ja vaikka whoopie slingit, niin on nopea ja helposti säädettävä systeemi.

Näihin on myynnissä leveämpää liinaa.
Kuva
https://www.ddhammocks.com/products/dd_ ... suspension

"The haters gonna hate and the lovers gonna love. I just lean back and ride." -janx (Kotisivut)
CLWB2008c (09-12), Nazca ePaseo (06/12-), 20/26 SWB Fenix (08/17-) & Spectri (03/19-)
Keskustelukanavat - #recumbents:matrix.org ja #nojapyorat:matrix.org

Avatar
Premnas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2652
Liittynyt: 24 Maalis 2007, 20:47
Paikkakunta: Kaarina

Re: Retkeilyvarusteet - yöpyminen

Viesti Kirjoittaja Premnas »

Täältä löytyy DD Frontline riippumatto ja saman valmistajan underblanket, kuin myös 3x3m tarppi. Setti toiminut hyvin, mutta viime aikoina olen alkanut miettiä riittääkö tuo underblanketti kuitenkaan. Voi olla myös virittelykysymys, ehkä vuotaa lämpöä jostain mutta olen huomannut olevani aika viluinen nukkuja. Olen miettinyt pitäisikö satsata vähän enempi ja ostaa kokopitkä untuvatäytteinen.

Ehkä aavistuksen kiinnostaisi myös itse värkkäily, kun on siihen vahvaa taipumusta...ehkä jos jostain löytäisi untuvatäytteisen talvimakuupussin edullisesti niin että olisi siitä järkevää ommella itelleen alaviltti, eikä ostaa valmiina. Tietty leveyttä pitäisi olla tarpeeksi ettei taas tule ongelmaa lämmön vuotamisesta jostain kohtaa.

Välillä olen miettinyt myös semmosta "toukkakoteloa" eli riippumatto kokonaan ison makuupussin sisään, se siis olisi yhtä aikaa alaviltti ja peitto. Sitä en tiedä olisiko semmosessa kotelossa jo vaikeeta hengittää että haluisko kuitenkin parempaa ilmanvaihtoa, onko jollain kokemusta?

HP Velotechnik Scorpion 2009-, Optima Cheetah 2014-, Charge Cooker maxi 2 2016- ja VeloMotion Sequoia 2017.

Avatar
janx
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4601
Liittynyt: 24 Elo 2008, 11:33
Paikkakunta: Pohjois-Helsinki
Viesti:

Re: Retkeilyvarusteet - yöpyminen

Viesti Kirjoittaja janx »

"The haters gonna hate and the lovers gonna love. I just lean back and ride." -janx (Kotisivut)
CLWB2008c (09-12), Nazca ePaseo (06/12-), 20/26 SWB Fenix (08/17-) & Spectri (03/19-)
Keskustelukanavat - #recumbents:matrix.org ja #nojapyorat:matrix.org

Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5150
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: Retkeilyvarusteet - yöpyminen

Viesti Kirjoittaja jooseha »

Mulla on kevytpeite. Maksaa enintään kymmenesosan tuollaisesta ja ajaa saman asian :wink:

Avatar
Premnas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2652
Liittynyt: 24 Maalis 2007, 20:47
Paikkakunta: Kaarina

Re: Retkeilyvarusteet - yöpyminen

Viesti Kirjoittaja Premnas »

jooseha kirjoitti:

Mulla on kevytpeite. Maksaa enintään kymmenesosan tuollaisesta ja ajaa saman asian :wink:

Paino ja pakkautuvuus pieneen tilaan? Eikö kevytpeite rapise herkästi?

HP Velotechnik Scorpion 2009-, Optima Cheetah 2014-, Charge Cooker maxi 2 2016- ja VeloMotion Sequoia 2017.

Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5150
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: Retkeilyvarusteet - yöpyminen

Viesti Kirjoittaja jooseha »

Hmm, kevytpeite painaa 90 g/m2 ja laavukangas 70 g/m2, joten saa tosiaan olla todellinen grammanviilaaja että asialla olisi oikeasti merkitystä. Pakkautuvuuden osalta aivan sama. Pieneksi menee, muttei aivan yhtä pieneksi kuin laavukankainen. Mahdollisen äänekkyyden olet taas monta kertaa huomannut itsekin, kun olen viereisessä puussa nukkunut ;) Rapisee kyllä jos rapistelee muttei muuten. Hinta-laatusuhteeltaan lyömätön, mutta kankaisessa on kyllä aavistuksen paremmat käyttöominaisuudet täydellistä veden hylkivyyttä lukuunottamatta.

MikaH
Viestit: 143
Liittynyt: 06 Kesä 2016, 17:10
Paikkakunta: Helsinki

Re: Retkeilyvarusteet - yöpyminen

Viesti Kirjoittaja MikaH »

Onko kenelläkään kokemusta näistä Kiinan ihmeistä? Eivät paljoa paina eivätkä maksa. Jos vesi pysyy ulkona, niin tuollaista voisi kesäksi harkita.

https://www.e-ville.com/fi/3045505-telt ... eltta.html

Avatar
janx
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4601
Liittynyt: 24 Elo 2008, 11:33
Paikkakunta: Pohjois-Helsinki
Viesti:

Re: Retkeilyvarusteet - yöpyminen

Viesti Kirjoittaja janx »

Ei varsinaisesti, mutta olen viime aikoina pyrkinyt välttämään tai katsomaan vähintäänkin superkriittisesti kiinanihmeitä kautta linjan. Esim. muoviosat voivat olla todella huonoa muovia ja eivät kestä normaalia käsittelyä. Harjateltan etu (frame A) on ehdottomasti sen vähäisten osien tarve. Ei mee retki pilalle, kun osat hajoilee. Kiinasta saa laatuakin, mutta se on vähän arpapeliä. Ainakin arvostelut joutuu lukemaan tarkkaa, mutta pitää muistaa kuvan tilanne. Varustelekan valikoima kannattaa myös katsoa: https://www.varusteleka.fi/fi/search/search?q=teltta

Kuva
Kuvalähde: https://goodereader.com/blog/tablet-sla ... w-services

"The haters gonna hate and the lovers gonna love. I just lean back and ride." -janx (Kotisivut)
CLWB2008c (09-12), Nazca ePaseo (06/12-), 20/26 SWB Fenix (08/17-) & Spectri (03/19-)
Keskustelukanavat - #recumbents:matrix.org ja #nojapyorat:matrix.org

Avatar
tavasti
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2745
Liittynyt: 06 Elo 2007, 10:55
Paikkakunta: Kangasala
Viesti:

Re: Retkeilyvarusteet - yöpyminen

Viesti Kirjoittaja tavasti »

jooseha kirjoitti:

Hmm, kevytpeite painaa 90 g/m2 ja laavukangas 70 g/m2, joten saa tosiaan olla todellinen grammanviilaaja että asialla olisi oikeasti merkitystä. Pakkautuvuuden osalta aivan sama. Pieneksi menee, muttei aivan yhtä pieneksi kuin laavukankainen. Mahdollisen äänekkyyden olet taas monta kertaa huomannut itsekin, kun olen viereisessä puussa nukkunut ;) Rapisee kyllä jos rapistelee muttei muuten. Hinta-laatusuhteeltaan lyömätön, mutta kankaisessa on kyllä aavistuksen paremmat käyttöominaisuudet täydellistä veden hylkivyyttä lukuunottamatta.

Ainakin itsellä ollut bilteman kevytpeite ei ihan älyttömän pieneen pakkautunut. Ja meteliä pitää pienessäkin tuulenvireessä.

Ajokkina Nazca Paseo 26/26 ja opeteltavana kiertopalkinto-Python

"... mutta ei se toimi kuoppaisella savisella soratiellä, varsinkaan jyrkässä ylämäessä!"

Avatar
Premnas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2652
Liittynyt: 24 Maalis 2007, 20:47
Paikkakunta: Kaarina

Re: Retkeilyvarusteet - yöpyminen

Viesti Kirjoittaja Premnas »

Aika vähän noissa on painoeroa.

Kui mä muistelisin että oma vihreä kevytpeite on kuitenkin vaikeempi runtata pieneen kasaan toisin kuin tarppi. Ainakin ne reunat tuntuvat jäykemmiltä kevytpeitteessä. No ehkä se on taittelijasta kiinni.

HP Velotechnik Scorpion 2009-, Optima Cheetah 2014-, Charge Cooker maxi 2 2016- ja VeloMotion Sequoia 2017.

Vastaa Viestiin