Sivu 1/1

talouselämä-lehdessä oli kirja-arvostelu ...

Lähetetty: 14 Joulu 2018, 19:55
Kirjoittaja wwhv

...sivulla 71. siinä oli arvioitu kirja nimeltä: invisible bicycle: parallel histories
and different timelines. 282 sivua, 98 euroa (kyllä yhdeksänkymmentäkahdeksan!)

arvostelussa annetaan sellainen kuva että "pyöräily marginalisoituu" (se oli otsikko).
tekstissä annetaan lisää löylyä siten että (talouselämän mukaan) kaikissa valtamaissa
pyöräily olisi vähenemässä. jäin ihmettelemään mihin tuo perustuu (ja kenen etuja
nyt ajetaan...)

löysin sitten linkin kirjan alkuperäiselle syntysijalle (kyseessä on siis ihan
suomalaisten kirjoittama kirja):

https://www.utu.fi/fi/ajankohtaista/uut ... merkitysta

sieltä saa kokonaan erilaisen kuvan kirjan sisällöstä.

hmm. näin meitä viedään (harhaan, ellei tarkisteta lähteitä)...


Re: talouselämä-lehdessä oli kirja-arvostelu ...

Lähetetty: 14 Joulu 2018, 22:59
Kirjoittaja jviirret

Suomessa pyöräily väheni taloudellisen hyvinvoinnin kasvaessa 60-luvulta 90-luvulle.
60-luvun kaupunkikuvissa on pyöriä enemmän kuin 90-luvun kuvissa.
Kehittyvissä maissa, esim. Kiinassa kehitys kulkee samaan suuntaan tällä hetkellä.

Jukka


Re: talouselämä-lehdessä oli kirja-arvostelu ...

Lähetetty: 15 Joulu 2018, 12:13
Kirjoittaja wwhv

tuntui vain että talouselämän toimittaja oli poiminut
"faktat" nimenomaan siihen suuntaan että pian pyöräily
lopppuu kokonaan...


Re: talouselämä-lehdessä oli kirja-arvostelu ...

Lähetetty: 18 Tammi 2019, 19:26
Kirjoittaja wwhv

Uusimmassa talouselämä-lehdessä oli nyt kyseisen kirjan kirjoittajan vaatima oikaisu otsikolla: "Pyöräily on aika ottaa todesta" oikaisu alkaa näin: "Talouselämässä 44/2018 julkaistiin kirja-arvio, joka antoi vääristyneen kuvan minun ja professori Timo Myllyntauksen toimittamasta tiedekirjasta Invisible Bicycle.

Tekstissä väitettiin, että pyöräily olisi marginalisoitumassa ja polarisoitumassa. Sellaista päätelmää ei voi kirjastamme tehdä." ... ja jatkuu: "Pyöräilyä on väheksytty liikennemuotona yli viidenkymmenen vuoden ajan lähes kaikissa länsimaissa. Pyöräily on sivuutettu liikennesuunnittelussa monin tavoin. Auto- ja öljyteollisuuden, mutta myös rakennusteollisuuden intresseissä ovat olleet pelkän autoilun ehdoilla rakennetut kaupungit"

allekirjoittaja Tiina Männistö-Funk, filosofian tohtori.