Marion 7400

Onko elämässäsi muutakin kuin nojapyöräily?
Avatar
PW
KOM
Viestit: 17761
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Marion 7400

Viesti Kirjoittaja PW »

Kävinpä eilen kuuntelemassa paikallishistoriaa harrastavan Veikko Puskan luennon Marion nimisestä kaivinkoneesta, joka ruoppasi Vuoksea 1951-52. Onhan se ollu melkonen laite yli 500tonnia painoa, 60metrinen puomi, kauha 8m3 ja kävelemällä liikkui :shock: Voimalaitoksen yläpuolen ruopattuaan, siirtyi alapuolelle useamman kilsan kävellen silloisen kauppalan läpi. Koska toimi sähköllä, sähkömiehet tekivät uutta linjaa sitä mukaa ku eteni. Vuoksen poikki kulkiessaan teki itselleen tietä, pohjasta kaivamallaan massalla. Mansikkakoskessa virta meinas viedä maat koneen alta mennessään.
Näitä oli Suomessa kaikkiaan kolme konetta, tämä Imatran Voiman kone touhusi myös Oulunjoella. Saimaan kanavalla ollut kone siirtyi myöhemmin Iijoelle.
Ja olikohan Kemijoella yks, joka myöhemmin myytiin takas Amerikkaan.
Tuolla on aikamonta saarta Vuoksesta poistettu ja yks siirretty (Varpasaari), pari sillä tehtiin uuttakin läjitysmasaoista. Hienoja koskia poistettiin myös ikiajoiksi, kuten Vallinkoski - nyyh.

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17761
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Marion 7400

Viesti Kirjoittaja PW »

Roudaamiseen tarvittiin 44 junavaunua kun kone purettiin ja siirrettiin seuraavaan paikkaan :shock:
Kuulemma vielä joku vuosi sitten rivitalon rakennustyömaalta löysivät Marionin jalanjälkiä, ihmettelivät tiukkaa maata kun eivät meinanneet päästä läpi. Sitten selvis, ett kone oli siitä kulkenut :mrgreen:

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
Saukki
Sisällöntuottaja
Viestit: 1272
Liittynyt: 23 Huhti 2014, 21:46
Paikkakunta: Kälviä
Viesti:

Re: Marion 7400

Viesti Kirjoittaja Saukki »

Youtubesta löytyy joitakin videoita Marionista. Ilmeisesti käyttävät jossain jenkki- kaivoksessa vieläkin näitä.

Tässä Marion 7400 kävelee:
Ja tässä kierrellään Marionia vähän tarkemmin.

Videoissa näkyvä kone on polttomoottorikäyttöinen, toisin kuin Suomessa toimineet sähkökäyttöiset koneet.

Saukki
Saukki.com
YouTube - The Velomobile Channel
Quatrevelo, Azub Max 26"

"Käläviällä on vain hulluja ja pyöräilijöitä." -Paikallinen sanonta

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17761
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Marion 7400

Viesti Kirjoittaja PW »

Kuulemma tuolla jenkkeihin takaisin myydyllä koneella tehtiin yleisönäytöksiä :mrgreen: Olishan tuo aika komee nähtävyys, tuossa rannalla jos vielä toimis. Välillä vois siirrellä noita saaria ihan huvikseen, paikasta toiseen :mrgreen:
Joku on kuulemma rakentanu siellä pohjosessa toimivan pienen kopion Marionista.

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
samuel
Sisällöntuottaja
Viestit: 1533
Liittynyt: 29 Syys 2012, 14:48
Paikkakunta: Tampesteri

Re: Marion 7400

Viesti Kirjoittaja samuel »

PW kirjoitti:

Roudaamiseen tarvittiin 44 junavaunua kun kone purettiin ja siirrettiin seuraavaan paikkaan :shock:

Vastaava operaatio oli Kevitsaan menneessä Komatsussa, 42 erikoislavettia vei osat paikan päälle.
Koneella on nyt vajaassa kuudessa vuodessa lastattu yli 32000 tuntia.

- Henri -
Pyörinä omasta päästä muokatut Sascha -» Sascha Evo ->> Sascha eVo (sähkö), LSL ja PYSTY pyörä -» Nopsilla

ajarmala
Sisällöntuottaja
Viestit: 1999
Liittynyt: 10 Heinä 2009, 00:17
Paikkakunta: Nummela, Vihti
Viesti:

Re: Marion 7400

Viesti Kirjoittaja ajarmala »

samuel kirjoitti:

Vastaava operaatio oli Kevitsaan menneessä Komatsussa, 42 erikoislavettia vei osat paikan päälle.
Koneella on nyt vajaassa kuudessa vuodessa lastattu yli 32000 tuntia.

Kyllähän nyt kuudessa vuodessa helposti lastaa 32000 tuntia. Vaikka hammastikkuja tai noppia.

Mutta olennaisempaa olisi mainita, että kuormaajalla lastataan 30000 tonnia mursketta vuorossa eli tuon 32000 tunnin aikana se on lastannut 120000000 tonnia mursketta. Jos nyt videon lukuja on uskominen. Ja miksipä ei olisi!

Ne kehuvat tuottaneensa miljoona unssia kultaa tänä aikana. Hmm, se tekisi vain 0,26 g kultaa per malmitonni. Eh? Harvinaistahan se kyllä on...

Tuo miljooja unssia on 31100 kg. Mielenkiintoisinta tässä on se, että tuo kuuden vuoden tuotanto on vain melko vaatimaton kasa kultaa: se on metrin leveä, puoli metriä korkea ja 3,2 metriä pitkä. Sen helposti voisi lastata vaikka henkilöauton peräkärryyn ;-) Siis kuuden vuoden tuotanto, jonka valmistamiseen tarvitaan 600 työntekijää...


Eli 1300 dollarin unssihinnalla tuotannon arvoksi tulee n. 1,3 G$. Jos se on kuudessa vuodessa, niin ihan kiva 216 M$/a. Paljonkohan ne maksaa Suomelle? Siis muuta kuin työntekijöiden palkat 40 M€/a.

--
T. Ari
Helkama Kulkuri 14 (1990), Performer Agenda (2009), Insera Reflex (2010), Milan SL (2012), Yosemite 20" Folding (2014), Rossano cyclocross (2018)

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13784
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Marion 7400

Viesti Kirjoittaja jori »

Eikös Kevitsa ole enimmäkseen nikkeli- ja kuparikaivos. Eli sivutuotteena tuon kullan lisäksi saadaan vuosittain 150 000 tonnia nikkeli- ja kuparirikastetta, josta saadaan 10 000 tonnia nikkeliä ja 20 000 tonnia kuparia. :wink:

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5150
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: Marion 7400

Viesti Kirjoittaja jooseha »

ajarmala kirjoitti:

Sen helposti voisi lastata vaikka henkilöauton peräkärryyn ;-)

Kevyt 30 tonnin ylikuorma :mrgreen:

Vastaa Viestiin