Korona

Onko elämässäsi muutakin kuin nojapyöräily?
kemppes
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 312
Liittynyt: 15 Elo 2016, 09:57

Re: Korona

Viesti Kirjoittaja kemppes »

Kaikenlaisia kirjoittajia riittää eri motiivein. Itse suhtaudun maskeihin jkv kriittisesti koska maallikot eivät niitä osaa käyttää kovin hyvin, sairaalassahan ne toimivat erinomaisesti kun niihin on hyvä koulutus.
Jos tietoa haluaa niin sitä saa esimerkiksi arvostetuista lääketieteelisistä julkaisuista, Lancet on 2. paras luotettu julkaisu. Maskien on tedettu vähentävän 45 - 96% tartunnoista jos fyysistä etäisyyttä ei ole voitu ylläpitää.

The Lancet: Volume 395, Issue 10242, 27 June–3 July 2020, Pages 1973-1987; Physical distancing, face masks, and eye protection to prevent person-to-person transmission of SARS-CoV-2 and COVID-19: a systematic review and meta-analysis.
Lisäksi tuossa on useita tutkimuksia yhteenvetävä taulukko jossa on selkeä tulos, musta salmiakki on selvästi ykkösen alapuolella.

Liitteet
meta-analyysi.jpg
meta-analyysi.jpg (115.28 KiB) Katsottu 2576 kertaa
Avatar
janx
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4626
Liittynyt: 24 Elo 2008, 11:33
Paikkakunta: Pohjois-Helsinki
Viesti:

Re: Korona

Viesti Kirjoittaja janx »

janx kirjoitti:

... En ole niitä käynyt läpi, mutta miksi joku tietoisesti haluaisi olla kasvomaskeja vastaan 42 kertaa? ...

Enhän minä tiedä ovatko ne edes luotettavan oloisia. Hieman toivoin, että parviäly sitä haluaisi selvittää, mutta ei siihen taida kellään olla aikaa eikä mielenkiintoa. Mä vasta koitan päästä jyvälle paremmin itse artikkelista. Siksi mä en siitä ole tänne juurikaan keskustellut.

Pentti M Reku kirjoitti:

Dr. Colleen Huber is a Naturopathic Medical Doctor

Eikös tämä tutkinto Suomessa oikeuta lähinnä pätevyyttä Life kaupan tiskille?

Life-kaupan täti (viime viikolla) kykeni muuhunkin kuin nelinkertaistamaan happolääkeannoksen. Piihappogeeli toimii vastsan limakalvojen ärsyyntymiseen. vinkvink

Edit: Ehkä tekoäly pitäisi laittaa näitä lukemaan ja vertaamaan... näin varmaan on tehtykin, mutta maallikot ei ehkä kuitenkaan.

"The haters gonna hate and the lovers gonna love. I just lean back and ride." -janx (Kotisivut)
CLWB2008c (09-12), Nazca ePaseo (06/12-), 20/26 SWB Fenix (08/17-) & Spectri (03/19-)
Keskustelukanavat - #recumbents:matrix.org ja #nojapyorat:matrix.org

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7090
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Korona

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

Tuo Colleen Huber on vahvasti Heikkilän linjoilla, sokerit veks ja vitamiineja isolla kädellä, joka ei liene haitaksi kenellekään. Myös mielen voimaa ja blasebo-vaikutusta ei sovi aliarvioida sairaudesta parantumiseen.

Mutta itse maskihomma (mistä kemppes jo sanoikin), maski ei varmasti auta pelkästään. Pitää huomioida kokonaishygienia, joka on vaikea toteutta muualla kuin sairaalassa. Ja koko koronacase on aivan jotain muuta kuin yksittäinen sairaala jossain.

Colleenin suhtautuminen maskeihin ei ole linjassa hänen muuhun toimintaansa. Tuskin maskit haitallisia on ja jos ihminen saa turvallisemman olon maskista, niin miksi sitä pitää moittia? Eikö Colleenia ole otettu maskibisnekseen mukaan? Perusotsikonlukija tulkitsee että maski on haitallinen tai jopa aiheuttaa koronaa. Colleen vaan haluaa tälläkin koronan varjolla tuoda itseään esille ja bisnekset rullaamaan.

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13804
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Korona

Viesti Kirjoittaja jori »

kemppes kirjoitti:

Kaikenlaisia kirjoittajia riittää eri motiivein. Itse suhtaudun maskeihin jkv kriittisesti koska maallikot eivät niitä osaa käyttää kovin hyvin, sairaalassahan ne toimivat erinomaisesti kun niihin on hyvä koulutus.
Jos tietoa haluaa niin sitä saa esimerkiksi arvostetuista lääketieteelisistä julkaisuista, Lancet on 2. paras luotettu julkaisu.

Jos 2. paras ja luotettu julkaisu on näin huono, miten huonoja ne huonoimmat ovat.
Lancet lehden takaisinveto ja varoitus itse julkaisemastaan tutkimuksesta.

Kyse on siis tieteellisiä tutkimuksia julkaisevasta Lancet lehdestä ja siinä julkaistusta koronan hoitoon liittyvästä "tutkimuksesta", joka osoittautui epätieteelliseksi kuraksi. Tutkimusraportti meni kuitenkin kirkkaasti läpi Lancetin laatukriteeristön.

"Tutkimus" osoittautui julkaisun jälkeen niin huonoksi ja harhaanjohtavaksi, että se jouduttiin nolosti poistamaan varoitusten saattelemana. Valitettavasti tuon julkaisun poliittinen hyöty oli ehditty jo ulosmitata.

Lääketiede on käsittämättömän korruptoitunutta touhua, kuten iso osa muistakin tieteenaloista, joilla nähdään olevan poliittisia vaikutusmahdollisuuksia.

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

kemppes
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 312
Liittynyt: 15 Elo 2016, 09:57

Re: Korona

Viesti Kirjoittaja kemppes »

Kuitenkin minä, joka en huomaa malkaa omassa silmässäni, huomaan kyllä helposti rikkoja toisten silmissä ja niinpä nyt pikkuisen epäillen suhtaudun tuohon Jorin kommenttiin. Ainakin mikäli on yhtään uskominen yleiseen käsitykseen Lancet julkaisujen tasosta ja miksi ei olisi uskominen kun sitä olen itsekin pari vuosikymmentä lukenut. Ehkäpä tuossa yhden jutun kysymyksessä kyseessä on saattanut olla hevosmiesten tietotoimiston uutinen, tosin rekkamiehetkin ovat voineet sellaista yrittää julkisuuteen saattaa...

Tuolla perusteella en Lancetin toiminnasta juuri moitteen sijaa löydä vaikkakin tunnustan että monta kertaa hedelmällinen epätotuus on voittaa hedelmättömän totuuden. On julkaisulle kunniaksi ja pelkästään luottamusta lisäävä toimi että julkistaan peruutus. On ymmärrettävää että kevään koronatilanteessa kaikilla oli huutava tarve keksiä hoitoja koronaan. Tuo lääke on niin halpa että siihen ei voi liittyä mitään taloudellisia intressejä. Tuo korruptioepäily on jo huvittava jos julkaisun historian ja taustat tuntee...

Avatar
janx
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4626
Liittynyt: 24 Elo 2008, 11:33
Paikkakunta: Pohjois-Helsinki
Viesti:

Re: Korona

Viesti Kirjoittaja janx »

Vilijami kirjoitti:

Tuo Colleen Huber on vahvasti Heikkilän linjoilla ... Tuskin maskit haitallisia on ja jos ihminen saa turvallisemman olon maskista, niin miksi sitä pitää moittia? ...

Nyt kun sanoit, niin tämä linkki tuli vastaan jonkun jakamasta Heikkilän postauksesta. Sen postauksen ja myös tämän linkkaamani artikkelin sanoma on, että maskin käyttö ei ole aivan haitatonta käyttäjälleen. Ks. artikkelista kohdasta "Are masks safe?". Oletan näitä asioita tutkitun myös ennen koronaa, koska osa työelämästä on käyttänyt maskeja tunteja päivässä ennenkin. Se miksi minä olen tästä asiasta kiinnostunut johtuu myös työelämästä. Maskipakkoa ei onneksi (vielä) ole.

"The haters gonna hate and the lovers gonna love. I just lean back and ride." -janx (Kotisivut)
CLWB2008c (09-12), Nazca ePaseo (06/12-), 20/26 SWB Fenix (08/17-) & Spectri (03/19-)
Keskustelukanavat - #recumbents:matrix.org ja #nojapyorat:matrix.org

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13804
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Korona

Viesti Kirjoittaja jori »

kemppes kirjoitti:

Kuitenkin minä, joka en huomaa malkaa omassa silmässäni, huomaan kyllä helposti rikkoja toisten silmissä ja niinpä nyt pikkuisen epäillen suhtaudun tuohon Jorin kommenttiin. Ainakin mikäli on yhtään uskominen yleiseen käsitykseen Lancet julkaisujen tasosta ja miksi ei olisi uskominen kun sitä olen itsekin pari vuosikymmentä lukenut. Ehkäpä tuossa yhden jutun kysymyksessä kyseessä on saattanut olla hevosmiesten tietotoimiston uutinen, tosin rekkamiehetkin ovat voineet sellaista yrittää julkisuuteen saattaa...

Tuolla perusteella en Lancetin toiminnasta juuri moitteen sijaa löydä vaikkakin tunnustan että monta kertaa hedelmällinen epätotuus on voittaa hedelmättömän totuuden. On julkaisulle kunniaksi ja pelkästään luottamusta lisäävä toimi että julkistaan peruutus. On ymmärrettävää että kevään koronatilanteessa kaikilla oli huutava tarve keksiä hoitoja koronaan. Tuo lääke on niin halpa että siihen ei voi liittyä mitään taloudellisia intressejä. Tuo korruptioepäily on jo huvittava jos julkaisun historian ja taustat tuntee...

Tiedelehden maine perustuu siihen, että se tarkastaa siinä julkaistavien juttujen tieteellisen relevanssin. Tässä oli kyseessä juttu, joka olisi pitänyt huomata vedätykseksi ennen julkaisua, kuten kaikkien muidenkin julkaistavien artikkeleiden suhteen. Ilmeisesti oli käytetty vakuuttavia ja kokeneita nimiä, joiden avulla tämä juttu julkaistiin, vaikkei olisi läpäissyt edes opinnäytekriteeristöä.

Nyt alkaa jo WHO'kin peruuttelemaan suosituksiaan. Lääke (eristämiset ja maskit) on tappanut jo paljon enemmän, kuin itse sairaus, johon tätä lääkettä käytettiin hoitona. Puhumattakaan pitkäaikaisvaikutuksista.
https://www.news.com.au/world/coronavir ... 7731c3da74

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

wwhv
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 822
Liittynyt: 27 Kesä 2017, 13:35
Paikkakunta: vaasa

Re: Korona

Viesti Kirjoittaja wwhv »

tässä emerituspofessori ihmettelee nykymenoa (maskeja ja thl:n tiedottamista):

https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/voi ... si/7954058

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13804
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Korona

Viesti Kirjoittaja jori »

wwhv kirjoitti:

tässä emerituspofessori ihmettelee nykymenoa (maskeja ja thl:n tiedottamista):

https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/voi ... si/7954058

Infektiotautiopin emeritusprofessori Heikki Peltola jatkaa tekstillä, jonka lähetti kymmenille lääkärikavereilleen ja jonka perusteella Lapin kansa julkaisi tänään artikkelin.

Tässä Juho Lyytikäinen lukee tuon Lapin kansan artikkelin ja taustoittaa ensin tilanteen.

Lapin kansan artikkeliin sopii mainioksi kommentiksi Lapinlahden lintujen kappale, jossa lauletaan: "Olisiko käynyt niin, että vihtaasi on kustu."

Jos et viitsi kuunnella, lukaisepa läpi, mitä Lapparit lauloivat 1990 julkastulla albumilla "Tähdet kertovat" kappaleessa "Vihtaasi on kustu":

Lapinlahden linnut kirjoitti:

Olen ollut kiltti koko elämäni
Olen pyyhkinyt jalkani ja pessyt käteni
Olen tehnyt läksyt ja kasvioni, olen täyteen kerännyt
Miksi en ottanut heti kakkupalaa?
Miksi en varastanut siskon viikkorahaa?
Olen ollut hiljaa koko elämäni
Olen pedannut sänkyni ja pessyt hampaani
Olen tullut ajoissa ja pysähtynyt aina punaisissa valoissa
Miksi en kiilannut ja vetänyt välistä?
Miksi en antanut muiden kärsiä?
Olisiko tullut aika heti korkki aukaista?
Olisiko tullut aika soittaa Helenalle?
Olisiko tullut aika paksu bertta laukaista?
Olisiko tullut aika..
Olen ollut mukava ja syönyt kalaa
Olen nauranut mukana ja itkenyt salaa
Olen nostanut maljan ja aamulla, muistanut jokaisen kaljan
Miksi en ottanut silloin Helenaa?
Miksi en riisunut hametta ja tangaa?
Olen raatanut myöhään ja hikoillut
Olen kumartunut ja kuudesti kuollut
Olen ollut vapaa ja kurkkinut, maailmaa selkien takaa
Miksi en tehnyt mitä halusin?
Miksi en lyönyt heti takaisin?
Olisiko tullut aika heti korkki aukaista?
Olisiko tullut aika soittaa Helenalle?
Olisiko tullut aika paksu bertta laukaista?
Olisiko tullut aika..
Olisiko käynyt niin
Olisiko käynyt niin
Olisiko käynyt niin
Olisiko käynyt niin
Olisiko käynyt niin
Missä on se valta, joka puuttuu kansalta?
Olisiko käynyt niin, että kokkosi on poltettu?
Olisiko käynyt niin, että vihtaasi on kustu?
Olisiko käynyt niin, että sinua on huijattu?
Olisiko käynyt niin

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
janx
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4626
Liittynyt: 24 Elo 2008, 11:33
Paikkakunta: Pohjois-Helsinki
Viesti:

Re: Korona

Viesti Kirjoittaja janx »

jori kirjoitti:

Infektiotautiopin emeritusprofessori Heikki Peltola jatkaa tekstillä, jonka lähetti kymmenille lääkärikavereilleen ja jonka perusteella Lapin kansa julkaisi tänään artikkelin.

Harmi ettei tuo asiallinen artikkeli ole julkisena missään (ainakaan vielä). Sain videon katsottua kuitenkin.

"The haters gonna hate and the lovers gonna love. I just lean back and ride." -janx (Kotisivut)
CLWB2008c (09-12), Nazca ePaseo (06/12-), 20/26 SWB Fenix (08/17-) & Spectri (03/19-)
Keskustelukanavat - #recumbents:matrix.org ja #nojapyorat:matrix.org

Avatar
Saukki
Sisällöntuottaja
Viestit: 1272
Liittynyt: 23 Huhti 2014, 21:46
Paikkakunta: Kälviä
Viesti:

Re: Korona

Viesti Kirjoittaja Saukki »

Tässä hyvä video joka näyttää mikä vaikutus maskilla on ja miksi sitä kannattaa käyttää.

Kuva

Saukki
Kaikki linkit
Quatrevelo, Azub Max 26"

"Käläviällä on vain hulluja ja pyöräilijöitä." -Paikallinen sanonta

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13804
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Korona

Viesti Kirjoittaja jori »

Näkökulma tuokin. Tässä kuitenkin unohdetaan, ettei aivastus tavallisesti mene ihmistä kohti, mutta lähes poikkeuksetta tuo aivastamalla kontaminoitunut maski otetaan naamalta käsin ja noilla samoilla käsillä kosketellaan esim. ovenkahvoja. Luultavasti juuri tästä syystä maskien käytön ei ole osoitettu isossa kuvassa (tilastollisissa analyyseissa) hidastavan virusinfektioiden leviämistä.

Videolla esiintynyt Antonio Fauchi itse piti esim. tässä videossa maskeja taudin leviämisen kannalta turhina, jopa haitallisina, kunnes maskeja alettiin poliittisista syistä suosia –ilman että mitään todistetta niiden hyödyistä olisi osoitettu.

Huvittavaa, että tuossa Slowmoguys videolla hän moittii muita epätarkkuuksista puheessa ja käytöksessä (lack of precision), mutta puhuu tässä maskiasiassa itsensä kanssa aivan ristiin. :twisted:

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

kemppes
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 312
Liittynyt: 15 Elo 2016, 09:57

Re: Korona

Viesti Kirjoittaja kemppes »

Tuolla aiemmin viitattiin Heikki Peltolan kirjoituksiin liittyen koronaepidemiaan. Ne ovat virkistävästi erilaista näkökulmaa tuottavia ja olen niiden suhteen hyvin pitkälle samaa mieltä. Heikki ennusti jo keväällä miten epidemia tulee kesän yli kulkemaan. Lääkärilehdessä on myös ollut erinomaisia kirjoituksia häneltä. Heikki on aina ollut vähän oman tiensä kulkija infektiolääkäreissä eivätkä kaikki jaa hänen näkemyksiään. Videossa ainoa varma virhe on nuo työryhmät, kerran laskettiin että niitä on yhteensä yli 20 erilaisilla kokoonpanoilla. Mosissa työryhmissä on paljonkin lääkäreitä. Kyse on vain siitä ketä ne ovat, erot ovat valtavia miten putkinäköisesti rajoituksia vaaditaan, nimiä ei uskalla julkisuuteen laittaa. Monella on oma lehmä ojassa.

Tämä homma on mennyt täysin överiksi, mitä hullumpaa ehdotetaan niin sitä hallitus tekemään. Eihän se voi hävitä tässä poliittisessa pelissä.
Onneksi tapausten taitaa taas taittua alaspäin, Tanskassahan ollaan jo oikein hyvällä laskevalla uralla.

Jos joku oireeton/alkavaoireinen koronaan sairastunut yskäisee lähellä niin itse toivoisin että hänellä olisi maski, aivan 100% varmasti. Tai kotona on koronapotilas, sille laittaisin maskin aina kun ollaan lähellä. Ei se kotona usein muihin tartu, kummallista... Muusta voi sitten inttää kukin uskomustensa mukaan...

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13804
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Korona

Viesti Kirjoittaja jori »

kemppes kirjoitti:

Jos joku oireeton/alkavaoireinen koronaan sairastunut yskäisee lähellä niin itse toivoisin että hänellä olisi maski, aivan 100% varmasti. Tai kotona on koronapotilas, sille laittaisin maskin aina kun ollaan lähellä. Ei se kotona usein muihin tartu, kummallista... Muusta voi sitten inttää kukin uskomustensa mukaan...

Tätä logiikkaa en ilmeisesti täysin ymmärtänyt. Jos se kotona ei yleensä tartu, eikä kotona yleensä käytetä maskeja, miksi haluaisit niitä käytettävän, vaikka ammattilaisena tiedät, että tauti leviää enemmän märäksi räittyä maskia käsittelevien käsien kautta kuin lentävinä pisaroina.

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
janx
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4626
Liittynyt: 24 Elo 2008, 11:33
Paikkakunta: Pohjois-Helsinki
Viesti:

Re: Korona

Viesti Kirjoittaja janx »

2 positiivista tapausta tiedän. Toinen vanhempi ja kuukausia kärsinyt koronasta (jälkitaudeista). Toinen teini, jonka oireet hajuaistin menetys ja aivastuksen tunne. Yhteistä näille tapauksille on tosiaan, että muut perheissä ovat saaneet negatiivisen testituloksen.

"The haters gonna hate and the lovers gonna love. I just lean back and ride." -janx (Kotisivut)
CLWB2008c (09-12), Nazca ePaseo (06/12-), 20/26 SWB Fenix (08/17-) & Spectri (03/19-)
Keskustelukanavat - #recumbents:matrix.org ja #nojapyorat:matrix.org

Vastaa Viestiin