Automurheet

Onko elämässäsi muutakin kuin nojapyöräily?
Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5150
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Automurheet

Viesti Kirjoittaja jooseha »

janx kirjoitti:

Toyota sanoi, että aikaisempikaan öljynkulutus ei ole heistä mikään ongelma (1-2dl parilla tonnilla), että katsotaan sitten jos pahenee.

Mulla oli joskus folkkari ja sen käyttöohjeessa luki että 1,5 litran öljynkulutus per 1000 kilometriä on normaalia :shock: Mittatikun ylä- ja alarajan väli oli 0,5 litraa eli 333 kilometrin välein pitäisi pysähtyä lisäämään öljyä ihan rutiininomaisesti. Ei ollut saksalaiset ajatelleet kovin loogisesti, kun tankillisella polttoainetta pystyi kuitenkin ajamaan 1500 kilometriä maantietä!

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7090
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Keskustelua Suomen aluepoliitikasta

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

jooseha kirjoitti:

Mulla oli joskus folkkari ja sen käyttöohjeessa luki että 1,5 litran öljynkulutus per 1000 kilometriä on normaalia :shock: Mittatikun ylä- ja alarajan väli oli 0,5 litraa eli 333 kilometrin välein pitäisi pysähtyä lisäämään öljyä ihan rutiininomaisesti. Ei ollut saksalaiset ajatelleet kovin loogisesti, kun tankillisella polttoainetta pystyi kuitenkin ajamaan 1500 kilometriä maantietä!

Tuota asiaa olen selittänyt jo kauan ihmisille, jotka ovat ohjekirjan luettuaan (harvinaista kyllä) järkyttyneet. Se 1,5L/1000km tarkoittaa ölynkulutuksen maksimia ääritilanteessa. Eli autossa kantavuuskuorma ja +35° lämmintä ja painetaan putkipunaisena baanaa TÄYSILLÄ. Tällöin polttoaineenkulutuskin on jotain aivan muuta kuin normaali kotimaan matka-ajossa.
Samassa VW Passatin ohjekirjassa vuodelta -78 luki myös, että "Suurin sallittu matkanopeus on huippunopeus 185km/h." On muuten melkoinen lupaus!

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7090
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Keskustelua Suomen aluepoliitikasta

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

janx kirjoitti:

Aivan normaalia myös tuolta konsernilta.

No näitä yksittäistapauksia nyt löytyy kaikilta Saksan premium-merkeiltä. Muutamien sarjan alkupään huonojen yksilöiden perusteella haukutaan kaikki ihan sudeksi. Saksalaiset reagoivat näihin suht nopeasti ja korjaavat virheensä, tämä fixaus ei kuitenkaan -yllätysyllätys- ylitä uutiskynnystä.
Itselläni on mersu "maailmanlopunpaskaksi"-haukutulla moottorilla. Huonosta maineesta johtuen hinta oli kohdallaan. Moottorin "heikon kohdan" jakopään tarkastin (ja vaihdoin kun oli valmiiksi auki) mutta mitään vikaa ei ollut. Kyseistä moottoria on valmistettu jo viisi vuotta, ennen autoni valmistusvuotta. Vika on siis jo korjattu, mutta huono maine elää netissä edelleen vahvana. Mersujen kohdalla olen aktiivisesti näitä huhuja seurannut vuodesta 1985 ja joka kerta uuden mallin tullessa, haukunnan kohde löytyy ja laantuu sitten noin 15-20 vuoden kuluttua, silloin aina kyseinen malli muuttuu "viimeiseksi oikeaksi mersuksi". Aina. :D

Avatar
janx
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4626
Liittynyt: 24 Elo 2008, 11:33
Paikkakunta: Pohjois-Helsinki
Viesti:

Re: Keskustelua Suomen aluepoliitikasta

Viesti Kirjoittaja janx »

Vilijami kirjoitti:
janx kirjoitti:

Aivan normaalia myös tuolta konsernilta.

No näitä yksittäistapauksia nyt löytyy kaikilta Saksan premium-merkeiltä. Muutamien sarjan alkupään huonojen yksilöiden perusteella haukutaan kaikki ihan sudeksi. Saksalaiset reagoivat näihin suht nopeasti ja korjaavat virheensä, tämä fixaus ei kuitenkaan -yllätysyllätys- ylitä uutiskynnystä. ...

Ajoin Golf3 variantilla 100tkm. Koskaan en ole niin paljon auton korjaukseen käyttänyt aikaa. Eikä edes mitään kuluvia osia pahimmat. Jopa vokkaristit myöntävät mk3:sen olleen huono auto kaikin puolin. TSI-moottorit ja DSG-vaihteistot eivät herätä myöskään luottamusta.

"The haters gonna hate and the lovers gonna love. I just lean back and ride." -janx (Kotisivut)
CLWB2008c (09-12), Nazca ePaseo (06/12-), 20/26 SWB Fenix (08/17-) & Spectri (03/19-)
Keskustelukanavat - #recumbents:matrix.org ja #nojapyorat:matrix.org

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13804
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Keskustelua Suomen aluepoliitikasta

Viesti Kirjoittaja jori »

Tuo öljynkulutus oli nimenomaan dieselmoottorin tyyppivika. Eikä se ollut mikään valmistusvirhe, vaan suunnitteluvirhe. :twisted: Männänrenkaan ura oli nostettu liian ylös ja kavennettu liian kapeaksi. Männänrengas ei päässyt liikkumaan tarpeeksi, jotta olisi estänyt uran pikeentymisen ja juuttumisen uraan.

Öljynpyyhkijärenkaan ura oli ahneuksissaan öljynkulutuksen vähentämiseksi viety liian ylös ja kavennetty ura liian kapeaksi, jolloin se melko nopeasti pikeentyi kiinni uraan eikä pyyhkinyt ylimääräistä öljyä takaisin kampikammioon ja öljykalvo sylinterin seinämässä paksuni, öljy karkasi palotilan puolelle liian paksuna kerroksena, pikesi lisää ja jumitti renkaita lisää.

Edellinen versio näistä moottoreista oli sellainen, ettei moottori mennyt rikki millään, eikä edes kulunut. Lainsäädännöllä piti alkaa vainota vanhoja dieseleitä, jotta saadan nämä moottorit pois liikenteestä nolaamasta uusia tekeleitä. :twisted:

Minulla on Seatissa tuollainen ikuisesti kestävä 1,9 TDI volkkarin moottori. Vasta 488 tuhatta ajettu, eikä moottorissa ole vielä mitään vikaa, ellei lasketa puhjennutta imukanavaa välijäähdyttimen päässä. Korvasin koko välijäähdyttimen kuuluisalla 50,8 x 1,3 nojapyöräputkella. Taas toimii täydellisesti, eikä vie öljyä, paitsi dieselöljyä, vajaan viisi litraa sadalla. :mrgreen: Vuosittain vaihdan öljyt, eikä tarvitse lisäillä välillä. 8)

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7090
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Keskustelua Suomen aluepoliitikasta

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

janx kirjoitti:
Vilijami kirjoitti:
janx kirjoitti:

Aivan normaalia myös tuolta konsernilta.

No näitä yksittäistapauksia nyt löytyy kaikilta Saksan premium-merkeiltä. Muutamien sarjan alkupään huonojen yksilöiden perusteella haukutaan kaikki ihan sudeksi. Saksalaiset reagoivat näihin suht nopeasti ja korjaavat virheensä, tämä fixaus ei kuitenkaan -yllätysyllätys- ylitä uutiskynnystä. ...

Ajoin Golf3 variantilla 100tkm. Koskaan en ole niin paljon auton korjaukseen käyttänyt aikaa. Eikä edes mitään kuluvia osia pahimmat. Jopa vokkaristit myöntävät mk3:sen olleen huono auto kaikin puolin. TSI-moottorit ja DSG-vaihteistot eivät herätä myöskään luottamusta.

Paljonko autolla oli ajettu ostohetkellä ja mitkä siitä särkyi?
Olen harkinnut kakkosautoksi just tsi+dsg yhdistelmää, nimenomaan huonon maineen vuoksi, vastarannankiiski kun olen :mrgreen:

Avatar
terppa
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3614
Liittynyt: 09 Huhti 2010, 16:02
Paikkakunta: Lahden perämetsä

Re: Keskustelua Suomen aluepoliitikasta

Viesti Kirjoittaja terppa »

Vilijami kirjoitti:
jooseha kirjoitti:

Mulla oli joskus folkkari ja sen käyttöohjeessa luki että 1,5 litran öljynkulutus per 1000 kilometriä on normaalia :shock: Mittatikun ylä- ja alarajan väli oli 0,5 litraa eli 333 kilometrin välein pitäisi pysähtyä lisäämään öljyä ihan rutiininomaisesti. Ei ollut saksalaiset ajatelleet kovin loogisesti, kun tankillisella polttoainetta pystyi kuitenkin ajamaan 1500 kilometriä maantietä!

Tuota asiaa olen selittänyt jo kauan ihmisille, jotka ovat ohjekirjan luettuaan (harvinaista kyllä) järkyttyneet. Se 1,5L/1000km tarkoittaa ölynkulutuksen maksimia ääritilanteessa. Eli autossa kantavuuskuorma ja +35° lämmintä ja painetaan putkipunaisena baanaa TÄYSILLÄ. Tällöin polttoaineenkulutuskin on jotain aivan muuta kuin normaali kotimaan matka-ajossa.
Samassa VW Passatin ohjekirjassa vuodelta -78 luki myös, että "Suurin sallittu matkanopeus on huippunopeus 185km/h." On muuten melkoinen lupaus!

Mutta semmoiselle asiakkaalle joka valittaa öljynkulutuksesta lyödään se rätinki ohjekirjasta nenän eteen jotta ihan normaalia... eihän se rahassa tee 20 tkm/v ajosuoritteella kun 330€/v motonetin öljyhinnoilla. Sitkeimnät valittajat saa jotain hyvitystä, toiset laittaa auton kiertoon ja taas jollain toisella pahimman autokuumeen jälkeen on ostajan krapula. Kummasti niitä öljykulutusvikasia löytyy tuoreemmistakin vaikka pitäisi koskea vain jotain tiettyjä vuosimalleja, ainakin sillä vähäisellä vag-foorumien lukemisella mitä olen lukenut.

Kuulema ihan normaalia Audi A4 automaatissa, että 200tkm ajetussa joku vaihdelaatikkoa ohjaava boksi hajoaa. marmoritiskillä asioiminen kustantaa 2000€, jos laitat käytetyn osan itse niin se pitää koodata ko. autoon sopivaksi ja se maksaa 500€. Hilpeä oli auton omistaja...

Ranskanpatongeissa on omat murheensa (merkistä ja vuosimallista riippumatta ainakin koiranluut ja etupyöränlaakerit) mutta öljyä ei ole yhteenkään tarvinnut välillä lisätä. Tiettyyn taka-akselityyppiin olisi pitänyt heti uutena laittaa rasvanipat niin 10v kohdalla säästää tonnin :mrgreen:

Nojasyklismiä vuodesta 2010

"Nojapyöräily on parasta mitä voi tehdä housut jalassa mutta kinnerillä voi ajaa myös ilman housuja"

Quidquid latine dictum sit, altum videtur.

Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5150
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: Keskustelua Suomen aluepoliitikasta

Viesti Kirjoittaja jooseha »

janx kirjoitti:

Aivan normaalia myös tuolta konsernilta.

Niiden toimintakulttuurissa on ollut pitkään todistetusti vikaa. Tuo huomioiden ei yhtään ihmetytä asiakkaiden päälle kuseminen :(
Ostivat muuten tuon neljän litran Audin takaisin viikon "mainostamisen" jälkeen.

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7090
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Keskustelua Suomen aluepoliitikasta

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

terppa kirjoitti:

Mutta semmoiselle asiakkaalle joka valittaa öljynkulutuksesta lyödään se rätinki ohjekirjasta nenän eteen jotta ihan normaalia... eihän se rahassa tee 20 tkm/v ajosuoritteella kun 330€/v motonetin öljyhinnoilla. Sitkeimnät valittajat saa jotain hyvitystä, toiset laittaa auton kiertoon ja taas jollain toisella pahimman autokuumeen jälkeen on ostajan krapula. Kummasti niitä öljykulutusvikasia löytyy tuoreemmistakin vaikka pitäisi koskea vain jotain tiettyjä vuosimalleja, ainakin sillä vähäisellä vag-foorumien lukemisella mitä olen lukenut.

Edelleen nuo ovat vain isoäänisiä marginaalitapauksia. Jos tilanne olisi tosiaan se, että "kaikki Audit ovat täyttä paskaa", niin ei niitä menisi kaupaksi.
Isä osti uuden Audin, joka söi 4L/1000km öljyä. Kun ei antanut periksi, niin lopulta autosta löytyi kuumien maiden öljynhuohotusjärjestelmä. Muutaman satasen osilla öljynsyönti loppui ja nekin osat meni takuuseen.
Muoks. näitä 4L/1000km öljyä syöviä Audeja sai tosiaan jo vuonna 2004.

Ihmiset kysyvät minulta usein, että mikä auto kannattaa ostaa?
Jos ihminen ei osaa/halua tutustua tekniikkaan, niin ehdotan järjestyksessä: polkupyörää, taksia ja yksityisleasingiä. Jos uudesta pikkuliisariautosta maksaa 200€/kk, niin mielestäni tuo ei tuu kallimmaksi kuin omistaminen.
Jos taas on intoa tutustua tekniikkaan, niin tilanne on jo toinen ja hyvin monivivahteinen....

terppa kirjoitti:

Kuulema ihan normaalia Audi A4 automaatissa, että 200tkm ajetussa joku vaihdelaatikkoa ohjaava boksi hajoaa. marmoritiskillä asioiminen kustantaa 2000€, jos laitat käytetyn osan itse niin se pitää koodata ko. autoon sopivaksi ja se maksaa 500€. Hilpeä oli auton omistaja...

Kiinankura koodauslaite maksaa joitain kymppejä ja parempi tuon 500€ (mikä järki koodauttaa merkkiliikkeessä, kun tarjontaa on?), eikä ilman sellaista tahdo nykyautojen kanssa pärjätä. Siis suht pakollinen hankinta kuitenkin.
Edelleen: Jos ihminen ei osaa/halua tutustua tekniikkaan, niin ehdotan järjestyksessä: polkupyörää, taksia ja yksityisleasingiä. Jos uudesta pikkuliisariautosta maksaa 200€/kk, niin mielestäni tuo ei tuu kallimmaksi kuin omistaminen.

terppa kirjoitti:

Ranskanpatongeissa on omat murheensa (merkistä ja vuosimallista riippumatta ainakin koiranluut ja etupyöränlaakerit) mutta öljyä ei ole yhteenkään tarvinnut välillä lisätä. Tiettyyn taka-akselityyppiin olisi pitänyt heti uutena laittaa rasvanipat niin 10v kohdalla säästää tonnin :mrgreen:

Eihän ranskikset maksa kuin tonnin 10v iässä?

Olen ehkä väärä henkilö arvioimaan autojen vikoja, kun mulla on toleranssi niin korkealla, mutta minulla on ollut noin puolensataa eri merkkisiä autoja, eikä yhtään huonoa. Huonosti pidettyjä autoja on ollut paljon ja huonosti korjattuja, mutta ei huonosti valmistettua. Käytetyt autot ovat yleensä jo muutaman vuoden iässä kolaroituja, mittaria pyöriteltyjä, takapihalla rautalankapatenteilla korjattuja jne. Varsinkin autoliikkeestä näitä "helmiä" löytyy, kun ei kehdata suoraan yksityiselle myydä. Ihmiset sitten ostaa auton mielummin "luotettavalta" autoliikkeeltä kuin yksityiseltä :mrgreen:
Ruukaankin sanoa, että voi kun sais rikkinäisen auton, mutta ei korjattua. Vianhaku on aika helppo silloin kun kukaan ei oo päässyt räpeltämään. Räpelletyissä onkin sitten ollut työtä enemmän. Harrastan vianhakua mielellään, varsinkin silloin kun merkkiliike nostaa kädet pystyyn tai tarjoilee jotain älytöntä hintaa. Kaikki on tahtonut tulla kuntoon. Budjetista riippuen joko vippaskonsteilla tai kunnolla, kuitenkin marmoritiskiä merkittävästi halvemmalla :wink:

Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5150
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: Keskustelua Suomen aluepoliitikasta

Viesti Kirjoittaja jooseha »

Vilijami kirjoitti:

Moottorin "heikon kohdan" jakopään tarkastin (ja vaihdoin kun oli valmiiksi auki) mutta mitään vikaa ei ollut.

Sut tuntien oletan tuon oikeasti tarkoittavan sitä mitä siihen on kirjoitettu. Jonkun muun kirjoittamana epäilisin että kyse on sittenkin vain hihnasta :wink:

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7090
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Keskustelua Suomen aluepoliitikasta

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

jooseha kirjoitti:
Vilijami kirjoitti:

Moottorin "heikon kohdan" jakopään tarkastin (ja vaihdoin kun oli valmiiksi auki) mutta mitään vikaa ei ollut.

Sut tuntien oletan tuon oikeasti tarkoittavan sitä mitä siihen on kirjoitettu. Jonkun muun kirjoittamana epäilisin että kyse on sittenkin vain hihnasta :wink:

Kyllä ihan ketjun sinne vaihdoin, vaikka mitaten ei venymistä ollutkaan. Tuota ennen potilaana kävi auto samanlaisella moottorilla, muutaman vuoden vanhempi, mutta samoilla km lukemilla. Siinä jakoketju oli venynyt jo kolme senttiä! Siis 3cm! Se on paljon se, moottoria ei esimerkiksi voinut pyörittää väärään suuntaan, muuten jakoketju sylttäsi kiristimen väliin, niin löysällä se jo oli. Eli tässäkin sarjan alkupäässä oli se ongelmaketju, myöhemmin päivitetty paremmaksi, mutta huono maine säilyy.
Hauskana yksityiskohtana kokeilin pyöränketjun lukkoa jakopäänketjuun, mutta se ei mahtunut koska pyöränketjussa on paksumpi tappi :mrgreen:

Avatar
terppa
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3614
Liittynyt: 09 Huhti 2010, 16:02
Paikkakunta: Lahden perämetsä

Re: Keskustelua Suomen aluepoliitikasta

Viesti Kirjoittaja terppa »

Vilijami kirjoitti:
terppa kirjoitti:

Ihmiset kysyvät minulta usein, että mikä auto kannattaa ostaa?
Jos ihminen ei osaa/halua tutustua tekniikkaan, niin ehdotan järjestyksessä: polkupyörää, taksia ja yksityisleasingiä. Jos uudesta pikkuliisariautosta maksaa 200€/kk, niin mielestäni tuo ei tuu kallimmaksi kuin omistaminen.
Jos taas on intoa tutustua tekniikkaan, niin tilanne on jo toinen ja hyvin monivivahteinen....

terppa kirjoitti:

Kuulema ihan normaalia Audi A4 automaatissa, että 200tkm ajetussa joku vaihdelaatikkoa ohjaava boksi hajoaa. marmoritiskillä asioiminen kustantaa 2000€, jos laitat käytetyn osan itse niin se pitää koodata ko. autoon sopivaksi ja se maksaa 500€. Hilpeä oli auton omistaja...

Kiinankura koodauslaite maksaa joitain kymppejä ja parempi tuon 500€ (mikä järki koodauttaa merkkiliikkeessä, kun tarjontaa on?), eikä ilman sellaista tahdo nykyautojen kanssa pärjätä. Siis suht pakollinen hankinta kuitenkin.
Edelleen: Jos ihminen ei osaa/halua tutustua tekniikkaan, niin ehdotan järjestyksessä: polkupyörää, taksia ja yksityisleasingiä. Jos uudesta pikkuliisariautosta maksaa 200€/kk, niin mielestäni tuo ei tuu kallimmaksi kuin omistaminen.

terppa kirjoitti:

Ranskanpatongeissa on omat murheensa (merkistä ja vuosimallista riippumatta ainakin koiranluut ja etupyöränlaakerit) mutta öljyä ei ole yhteenkään tarvinnut välillä lisätä. Tiettyyn taka-akselityyppiin olisi pitänyt heti uutena laittaa rasvanipat niin 10v kohdalla säästää tonnin :mrgreen:

Eihän ranskikset maksa kuin tonnin 10v iässä?

Olen ehkä väärä henkilö arvioimaan autojen vikoja, kun mulla on toleranssi niin korkealla, mutta minulla on ollut noin puolensataa eri merkkisiä autoja, eikä yhtään huonoa. Huonosti pidettyjä autoja on ollut paljon ja huonosti korjattuja, mutta ei huonosti valmistettua. Käytetyt autot ovat yleensä jo muutaman vuoden iässä kolaroituja, mittaria pyöriteltyjä, takapihalla rautalankapatenteilla korjattuja jne. Varsinkin autoliikkeestä näitä "helmiä" löytyy, kun ei kehdata suoraan yksityiselle myydä. Ihmiset sitten ostaa auton mielummin "luotettavalta" autoliikkeeltä kuin yksityiseltä :mrgreen:
Ruukaankin sanoa, että voi kun sais rikkinäisen auton, mutta ei korjattua. Vianhaku on aika helppo silloin kun kukaan ei oo päässyt räpeltämään. Räpelletyissä onkin sitten ollut työtä enemmän. Harrastan vianhakua mielellään, varsinkin silloin kun merkkiliike nostaa kädet pystyyn tai tarjoilee jotain älytöntä hintaa. Kaikki on tahtonut tulla kuntoon. Budjetista riippuen joko vippaskonsteilla tai kunnolla, kuitenkin marmoritiskiä merkittävästi halvemmalla :wink:

Näytti halvin 10v sitikka olevan 2490€, c3 picasso 363 tkm ajettu, voisin kuvitella ostavani jos olisin semmosta dieseliä vailla, kuvien perusteella siistimpi kun oma vaikka oma on 240 tkm vähemmän ajettu :mrgreen: ostaessani tarkistin, että on erityylinen takajousitus kun 206 pösössä :oops: silti vaikka oma maksaisi tonnin ja siihen tulisi tonnin vika niin mieluummin sen korjaisin kun lähtisin katselemaan toista tonnin ihmettä jonka historiasta ja kunnosta ei ole mitään tietoa.

Silloinkun vielä kiinnosti ropata niin isoimmat kiksit sai 50€ ooppelilla, ihan paras auto käydä treffeillä ja päräyttää hienompien sukulaisten juhliin.

Ton automaattiaudin korjasi omistajan sukulainen joka teki työtä autokorjaamossa mutta se koodattiin merkkiliikkeessä, ehkä se ei sittenkään ole niin helppoa? ylipäätään on kieroa tehdä tehtaalla tommosia "patentteja" ettei kahta identtistä osaa voi vaihtaa ristiin.

Minulta ei onneksi enää juuri kysellä neuvoja auton ostoon, onhan työkaverit autoalan ammattilaisia, isoja Audeja ja Bemareita on paljon, ja vikaa ja kallista on autoilu :mrgreen:

Yksi ystäväpariskunta jota ei autot ja tekniikka kiinnosta kyseli mitä ostaa 7000 eurolla, suosittelin reilu satkun ajettua Yarista tai Ford Fusionia, ystäviä ollaan edelleen vaikka Yaris tuli pihaan :)

niille jotka meinaa uutta niin huoltosoparilla, 6 vuotta saa ennakoitua korjaus- ja huoltokulut. (ei ole tutut ostanu kun ranskiksia uutena, käytettynä en suosittele mutta itse ostaisin :oops: jos vielä bensa/diesel auton joudun ostamaan niin kai se Berlingo/picasso -tyylinen olisi)

mutta ei varmaan 95% kiinnosta sen syvällisemmin, osaa lähinnä se, että näyttää komialta :mrgreen: eikä loput 4% osaa/pysty tekemään juuri mitään. mutta sie vilijami olet sitä prosenttijengiä joka tekee mitä tahtoo :mrgreen: muut vaihtaa merkkejä tai latoo pelimerkkejä tiskille :D

Sääli on sairautta ja auto on tavarankuljetusta varten mutta kyllä sitä kannattaa huollattaa semmoisella jota kiinnostaa :)

Nojasyklismiä vuodesta 2010

"Nojapyöräily on parasta mitä voi tehdä housut jalassa mutta kinnerillä voi ajaa myös ilman housuja"

Quidquid latine dictum sit, altum videtur.

Avatar
janx
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4626
Liittynyt: 24 Elo 2008, 11:33
Paikkakunta: Pohjois-Helsinki
Viesti:

Re: Automurheet

Viesti Kirjoittaja janx »

Vilijami kirjoitti:

Paljonko autolla oli ajettu ostohetkellä ja mitkä siitä särkyi? Olen harkinnut kakkosautoksi just tsi+dsg yhdistelmää, nimenomaan huonon maineen vuoksi, vastarannankiiski kun olen :mrgreen:

Noita ei onneksi ollut kumpaakaan (TSI tai DSG), kun vuosimalli oli 1996. Ajoin muistaakseni 200-300tkm välin ja kone oli 1.8 ADZ. Paljon muuta siitä kyllä hajosi. Oudoimmat oli ehkä lämmityslaitteen pyöritettävät vivustot, jotka oli muovia ja vaijerilla (löysin romikselta uudet, kun marmorilla ne maksoi omaisuuden) ja hankalin oli jarrupaineensäädin (takana auton alla). Käytännössä me porattiin kahdella lankun pätkällä ja porakoneella se alumiinipalikka neljän pultin ympäriltä pois.

Edit: Lopuksi myin sen pois käyntivikaisena. Virranjakajan akseli oli niin kiero, ettei ajoitus pysynyt kohdallaan. Niitä ei romikselta löytynyt kuin rikkinäisiä. Vaihdekepin välitys on myös järjetön. Se pallo kuluu vivustossa, jolla käännetään liikkeet 90 astetta laatikolle.
Edit2: Ohjaustehostin vuoti kuin seula eikä niitäkään oikein tiivitä löytynyt.
Edit3: Autot kehittyy, mutta ei uskalla edes ottaa riskiä, jos haluaa käyttää rahansa ja aikansa johonkin muuhun kuin autoon.

"The haters gonna hate and the lovers gonna love. I just lean back and ride." -janx (Kotisivut)
CLWB2008c (09-12), Nazca ePaseo (06/12-), 20/26 SWB Fenix (08/17-) & Spectri (03/19-)
Keskustelukanavat - #recumbents:matrix.org ja #nojapyorat:matrix.org

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7090
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Automurheet

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

Yhtään niin huonoa auton osaa ei ole ikinä tullut vastaan, kuin mitä edustaa (paljon moittimani) shimanon halpis etuvaihtaja ja siihen ideksikahva. Ostin nuo uutena LWB tadpoleen. Todella vaikea saada kunnon säätöön, mutta onnistuu. Vaan se kestoikä. Muutamien satojen kilometrien jälkeen vaihtajan tappien reijät kuluivat soikeaksi ja indeksikahvan liikevara ei yksinkertaisesti enää riitä. Tämä toistui viime kesänä, kun tytär osti maastopyörän, noin 300km ja sama homma. Vaihtoivat myyjäliikkeessä uuden etuvaihtajan, kun vanha oli loppuunkulunut. En ymmärrä miten tällaista laatua voi tehdä?

Ihmiset haukkuu auton täysin sudeksi, kun joku osa hajoaa 300 000 kilometrin kohdalla, mutta kaikille on ihan jees jos pyörän etuvaihtaja kestää 300km. Joku tässä nyt vaan on mikä ei minun järkeeni millään mittarilla mahdu?

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7090
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Automurheet

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

janx kirjoitti:

Edit: Lopuksi myin sen pois käyntivikaisena. Virranjakajan akseli oli niin kiero, ettei ajoitus pysynyt kohdallaan. Niitä ei romikselta löytynyt kuin rikkinäisiä. Vaihdekepin välitys on myös järjetön. Se pallo kuluu vivustossa, jolla käännetään liikkeet 90 astetta laatikolle.
Edit2: Ohjaustehostin vuoti kuin seula eikä niitäkään oikein tiivitä löytynyt.
Edit3: Autot kehittyy, mutta ei uskalla edes ottaa riskiä, jos haluaa käyttää rahansa ja aikansa johonkin muuhun kuin autoon.

Edit. V: Mikä virranjakajan akselin olisi vääntänyt? Asentaja lyönyt vasaralla? Eihän siihen kohdistu pienintäkään taivuttavaa voimaa? Ja jos se olisikin kierossa, niin ajoitus ei sen takia kyllä seilaa edes takaisin.

Edit2. V: Ohjaustehostimeen 7€ stefa?

Edit3. V: Mikä kehittyy? Onko sattumaa, että normaaleihin perheautoihin on tullut viimeiset sata vuotta yksi hevosvoima vuodessa lisää. Aluksi oli 20hv nyt 120hv. Kaikki merkittävät tekniset ratkaisut tehtiin 40-luvulla sota=aikana. Kaikki on sen jälkeen ollut vain kapitalistinkauhuntasapainoilua. Kuinka tehdään ihan vähän parempi malli, että se menee kaupaksi, mutta niin vähän parempi, että voidaan tulevaisuudessakin tehdä taas ihan vähän parempi, joka menee taas kaupaksi.

Polttoaineenkulutuksellekaan ei ole tapahtunut oikeasti yhtään mitään, mitä ei osattu jo 70-vuotta sitten tehdä. Ensimmäisiä autojani oli -74 Taunus. Siihen onnistuin saamaan ihan uuden viimeisen päälle säädössä olevan kaasuttimen (oli turhaan vaihdettu väärinymmärryksen johdosta), Taunuksen kannesta kiilotettiin imu- ja pakokanavat peilikirkkaaksi. Nokka-akseliksi löysin Transittiin tarkoitetun vääntönokan. Näillä eväillä Taunus kulki maantiellä 100km/h nopeudella 7 litraa/100km. Aerodynaamisesti Taunus on sulavalinjainen kuin tiiliskivi ja välitykset ovat sorateiden mallia. Eli moottori huutaa siinä satasen vauhdissa noin 3500rpm. Tähän autoon voi vaihtaa minkä vaan samankokoisen pensamoottorin nykyautosta ja kulutus ei siitä pienene.

Vastaa Viestiin