Uusin mopo. 24. moottoripyöräni. 11 vuotta meni välissä ettei ollut mitään pyörää.
Velogatista sain 750e, tämä maksoi 1000e, että ei sinänsä mikään suuri sijoitus. Nämä ovat nykyään halpoja nykyisien EU-korttipykälien takia.
Jengillä ei ole enää korttia ajaa näitä. Viimeinen ikäluokka, joka sai kortin näihin autokortin mukana oli 1972. Vanhemmat papat taas ovat usein hyvin toimeentulevia, eikä heitä kiinnosta käytetyt vanhat pyörät ollenkaan. Ostavat uusia. Nämä vanhat tonniset jäävät eräänlaiseen markkinatyhjiöön.
Paljon on muuttunut siitä, kun lopetin moottoripyöräilyn 2005. Ennen esimerkiksi tuohon kadulle parkkeeraaminen oli ilmaista moottoripyörällä.
Nyt asukaspysäköintitunnus maksaa 300 euroa vuodelle 2018. Nykyään pyörää ei enää laiteta seisontavakuutukseen, vaan poistetaan liikennekäytöstä.
Seisontavakuutuksessa olevan pyörän sai pysäköidä kadun varteen, liikennekäytöstä poistettua ei saa pysäköidä minnekään vaikka pysäköintimaksu olisi maksettu, eli tallipaikkakin on nylyään pakollinen.
Sain nimittäin jo pysäköintisakot. En pysäköinnistä, vaan siitä että pyörä ei ollut vakuutuksessa. Parkkipirkkojen tehtävä nykyään on siis valvoa ajoneuvon vakuutusstatusta. No, kaverin kautta vanha tallipaikka oli tuossa naapurikorttelissa vapaana. Lämmin tallipaikka Helsingin keskustassa on nykyään halvempi kuukausivuokraltaan kuin katupysäköinti asukaspysäköintitunnuksella kadulla Kaupunki on tavallaan hinnoitellut itsensä ulos.
Sitten pakoputkilait ovat muuttuneet täysin. Nykyinen pykälistö on kuin sähköpolkupyörälainsäädäntö sekavuudeltaan.
Vuonna 1990 rekisteröidylle sallitaan 106db, päästömittausta ei vaadita.
Vuonna 1991 rekisteröidylle sallitaan 106db, päästömittaus vaaditaan.
Vuonna 1992 rekisteröidylle sallitaan 103db, päästömittaus vaaditaan.
Ennen vuotta 2003 rekisteröidyn pyörän pakoputkelta ei vaadita E-merkintää.
Vuoden 2003 jälkeen rekisteröidyn pyörän melumittaus suoritetaan tyyppikilven arvojen mukaan. Ennen vuotta 2003 rekisteröidyn ei.
Jne, jne. Tuota rataa parin liuskan verran. Halvimpaan mahdolliseen tehdastekoiseen kinneriin verrattuna tämä on toki halpaa hommaa.
Kaikista halvin menoerä ovat polttoainekulut. Perus liikennevakuutus on 530e, asukaspysäköintitunnus 300e, renkaat 200e, pakoputken muutoskatsastus 150e. Saada nähdä kauanko tuota tulee pidettyä. Herra tietää. vaan ei kerro. Nyt mennään näillä.
- Honda CBR 1000 F 002.jpg (187.65 KiB) Katsottu 6139 kertaa