Muut harrastukset.

Onko elämässäsi muutakin kuin nojapyöräily?
Avatar
samuel
Sisällöntuottaja
Viestit: 1533
Liittynyt: 29 Syys 2012, 14:48
Paikkakunta: Tampesteri

Re: Muut harrastukset.

Viesti Kirjoittaja samuel »

Nyt on siteitä varten 6mm lyöntimutterit upotettu pohjaan. Kannessa mahonki-petsilakka ja pohjassa hartsipinta. Eka satsi hartsia jämähti purkkiin, oli liikaa kovetetta :D

Tokan setinkin kanssa tuli kiire, ei tasoittunut itekseen ainakaan joka kohdasta. Menee hiontahommiksi ja ehkä uuden kerroksen laitto.

IMG_20191104_191600.jpg

- Henri -
Pyörinä omasta päästä muokatut Sascha -» Sascha Evo ->> Sascha eVo (sähkö), LSL ja PYSTY pyörä -» Nopsilla

Avatar
samuel
Sisällöntuottaja
Viestit: 1533
Liittynyt: 29 Syys 2012, 14:48
Paikkakunta: Tampesteri

Re: Muut harrastukset.

Viesti Kirjoittaja samuel »

Nysse olis redi, vielä kun saadaan ratamestarin kanssa aikataulut soviteltua että pääsee testivedon tekemään.

IMG_20191106_174311.jpg

- Henri -
Pyörinä omasta päästä muokatut Sascha -» Sascha Evo ->> Sascha eVo (sähkö), LSL ja PYSTY pyörä -» Nopsilla

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17761
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Muut harrastukset.

Viesti Kirjoittaja PW »

Pojat testasivat joku aika sitten Vuoksen wakeboardrataa ekan kerran. Käännöksessä moottoritolpan päässä oli ongelmana, ett vaijeri jäi sutimaan. Onkohan tuohon muuta lääkettä ku vaijerin kiristäminen. Joku ohje oli, ett vaijerin kiristämiseen riittäs 600kg paino. Tuo vaijeri/vaijerit on kiristetty taljoilla, eikä nyt oo tietoa kuinka kireällä ne on. Oli kai tarkotus lainata semmosta "vaakaa", jolla vois mitata tuon vedon.
Ps. Se vetävä rissa on kai hiukan vinossa.

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13784
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Muut harrastukset.

Viesti Kirjoittaja jori »

PW kirjoitti:

Pojat testasivat joku aika sitten Vuoksen wakeboardrataa ekan kerran. Käännöksessä moottoritolpan päässä oli ongelmana, ett vaijeri jäi sutimaan. Onkohan tuohon muuta lääkettä ku vaijerin kiristäminen. Joku ohje oli, ett vaijerin kiristämiseen riittäs 600kg paino. Tuo vaijeri/vaijerit on kiristetty taljoilla, eikä nyt oo tietoa kuinka kireällä ne on. Oli kai tarkotus lainata semmosta "vaakaa", jolla vois mitata tuon vedon.
Ps. Se vetävä rissa on kai hiukan vinossa.

Disclaimeri: Tämä teksti on insinöörin tajunnanvirtaa. Jättäkää lukematta, jos tekee pahaa. Anteeksi. :oops:

Jos vetävän rissan kosketuskulma on 180 astetta, eli tuleva ja lähtevä vaijeri lähtevät samaan suuntaan, helpoin homma saada vaijeri pitämään on kosketuskulman kasvattaminen. Nyt vaijeri on varastorasvoissa ja kitkakerroin aika pieni.

Juonena tuossa kosketuskulman kasvattamisessa on tuon vetävän voiman fysiikka. se menee näin: Tulevan ja lähtevän vaijerivoiman suhde on neperin luku e potenssiin kitkakerroin kertaa kosketuskulma.
https://en.wikipedia.org/wiki/Belt_friction

Helppo huomata, että potenssifunktion eksponentissa olevaa tekijää kasvattamalla saadaaan suurin vaikutus tulevan ja lähtevän vaijerin voimien suhteeseen. Se vetovoimahan on näiden samojen erotus, joten eksponentin kasvattaminen kasvattaa kitkaa paljon nopeammin kuin molempien vaijerien so. tolppavälin kiristäminen.

Purjehtiat tietävät, että kierros lisää vinssiin saa homman aika paljon kevyemmäksi. :mrgreen:

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17761
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Muut harrastukset.

Viesti Kirjoittaja PW »

jori kirjoitti:
PW kirjoitti:

Pojat testasivat joku aika sitten Vuoksen wakeboardrataa ekan kerran. Käännöksessä moottoritolpan päässä oli ongelmana, ett vaijeri jäi sutimaan. Onkohan tuohon muuta lääkettä ku vaijerin kiristäminen. Joku ohje oli, ett vaijerin kiristämiseen riittäs 600kg paino. Tuo vaijeri/vaijerit on kiristetty taljoilla, eikä nyt oo tietoa kuinka kireällä ne on. Oli kai tarkotus lainata semmosta "vaakaa", jolla vois mitata tuon vedon.
Ps. Se vetävä rissa on kai hiukan vinossa.

Disclaimeri: Tämä teksti on insinöörin tajunnanvirtaa. Jättäkää lukematta, jos tekee pahaa. Anteeksi. :oops:

Jos vetävän rissan kosketuskulma on 180 astetta, eli tuleva ja lähtevä vaijeri lähtevät samaan suuntaan, helpoin homma saada vaijeri pitämään on kosketuskulman kasvattaminen. Nyt vaijeri on varastorasvoissa ja kitkakerroin aika pieni.

Juonena tuossa kosketuskulman kasvattamisessa on tuon vetävän voiman fysiikka. se menee näin: Tulevan ja lähtevän vaijerivoiman suhde on neperin luku e potenssiin kitkakerroin kertaa kosketuskulma.
https://en.wikipedia.org/wiki/Belt_friction

Helppo huomata, että potenssifunktion eksponentissa olevaa tekijää kasvattamalla saadaaan suurin vaikutus tulevan ja lähtevän vaijerin voimien suhteeseen. Se vetovoimahan on näiden samojen erotus, joten eksponentin kasvattaminen kasvattaa kitkaa paljon nopeammin kuin molempien vaijerien so. tolppavälin kiristäminen.

Purjehtiat tietävät, että kierros lisää vinssiin saa homman aika paljon kevyemmäksi. :mrgreen:

Voiko tuon suomentaa niin, ett ylimääräsellä rissalla ohjataan vaijeri kiertämään vetopyörää pidempi matka?
Tuommosta ratkasuu mie pojille ehdotin.
Ymmärtääkö tuosta puutarhurintajunnanvirrastakaan mitään? ;)

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13784
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Muut harrastukset.

Viesti Kirjoittaja jori »

Puutarhurin tajunnavirta toimii paremmin. :)

Exponentin kasvattamisen ideaa eksponentin toisesta osasta hyödynnetään hiihtohisseissä. (Äsken piti mennä uimahalliin lillumaan, niin en ehtinyt kertoa tätä.)

Vetotaittopyörät on tehty kahdesta puoliskosta. Puoliskoissa on vaijeriuran kyljen kohdalla säteittäisiä matalia harjanteita, jotka kaksi puoliskoa yhteen liitettäessä menevät limittäin. Paha selittää, mutta pankaa kätenne ristiin, niin asia seviää. :mrgreen: Kun kädet ristissä suoristatte sormenne haralleen ja katsotte etusormien välistä kohti pikkusormia, ymmärrätte mitä tarkoitan.

Vaijeri tekee siis kiertäessään taittopyörää loivia kaarroksia noiden harjanteiden (sormet) ympäri, jolloin joka harjanteella hihnakitka lisääntyy. Vaikka kosketuskulma on pieni yhdessä kohsassa, kaikissa yhteensä se on suuri. Tämä on siis tapa parantaa kitkaa ilman lisätaittopyörää.

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
samuel
Sisällöntuottaja
Viestit: 1533
Liittynyt: 29 Syys 2012, 14:48
Paikkakunta: Tampesteri

Re: Muut harrastukset.

Viesti Kirjoittaja samuel »

Täähän oli käytetty laitteisto?
Voisko olla että vetopyörän ura on kulunut liian isoksi vaijerille?
Asiaahan vois kysyä vaikka tuolta wakestationin maahantuojalta, onko niillä mitään valistunutta arvausta.
"Tottakai me tiedetään vastaus sun pulmaan, osta meiltä uus rata" :D

- Henri -
Pyörinä omasta päästä muokatut Sascha -» Sascha Evo ->> Sascha eVo (sähkö), LSL ja PYSTY pyörä -» Nopsilla

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13784
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Muut harrastukset.

Viesti Kirjoittaja jori »

Ai niin, toinen menetelmä, jolla hiihtohisseissä parannetaan pitoa, on puupalikat. Vetävän taittopyörän uran pohja on ladottu puupalikoilla, ikään kuin pystyparketiksi tai pölkkylattiaksi. Vaijeri kuluttaa puuhun yhä syvempää uraa ja pitää uran näin sopivan tiukkana. Kun palikat kuluvat loppuun, vaihdetaan uudet palikat. :)

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17761
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Muut harrastukset.

Viesti Kirjoittaja PW »

samuel kirjoitti:

Täähän oli käytetty laitteisto?
Voisko olla että vetopyörän ura on kulunut liian isoksi vaijerille?
Asiaahan vois kysyä vaikka tuolta wakestationin maahantuojalta, onko niillä mitään valistunutta arvausta.
"Tottakai me tiedetään vastaus sun pulmaan, osta meiltä uus rata" :D

Ei oo käytetty vaan ite tehty, siis rullat ym. tai sorvautettu jossain muovikiekko ja siihen rakenneltu akselit ym ripustukset.

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13784
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Muut harrastukset.

Viesti Kirjoittaja jori »

PW kirjoitti:
samuel kirjoitti:

Täähän oli käytetty laitteisto?
Voisko olla että vetopyörän ura on kulunut liian isoksi vaijerille?
Asiaahan vois kysyä vaikka tuolta wakestationin maahantuojalta, onko niillä mitään valistunutta arvausta.
"Tottakai me tiedetään vastaus sun pulmaan, osta meiltä uus rata" :D

Ei oo käytetty vaan ite tehty, siis rullat ym. tai sorvautettu jossain muovikiekko ja siihen rakenneltu akselit ym ripustukset.

DIY-meininkiä. Hienoa, oikein mahtavaa! :D

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Härski
Sisällöntuottaja
Viestit: 1624
Liittynyt: 01 Syys 2014, 17:36
Paikkakunta: "satakunta"

Re: Muut harrastukset.

Viesti Kirjoittaja Härski »

En nyt tunne rakennetta tarkemmin, mutta jäi kaihertamaan tuo vaijerin kiristäminen taljalla. Käsittääkseni radassa on vaijeria melkoisia metrimääriä joka venyy ja kutistuu lämpötilan mukaan.

Mun mielestä kiristyksen pitäisi olla ns joustava joka mukautuu lämpötilanvaihtelun aiheuttamaan vaijerin pituuden vaihteluun. Vaihtelu on luokkaa milli/aste/ 100 metriä. Eli jos vaijeria on vaikka kilometri ja lämpötila nousee 25 astetta venyy vaijeri noin 250 milliä. Tämä tarkoittaa että kiristävää plokipyörää jonka ympäri vaijeri kiertää 180 astetta pitäisi vetää noin 12 senttiä.

Sellainen roikkuva punnus ainakin on yksi ratkaisu tohon pulmaan ja sellaista pääsee ihailemaan esimerkiksi rautatieasemilla sahkölinjojen kiristiminä.

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17761
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Muut harrastukset.

Viesti Kirjoittaja PW »

Härski kirjoitti:

En nyt tunne rakennetta tarkemmin, mutta jäi kaihertamaan tuo vaijerin kiristäminen taljalla. Käsittääkseni radassa on vaijeria melkoisia metrimääriä joka venyy ja kutistuu lämpötilan mukaan.

Mun mielestä kiristyksen pitäisi olla ns joustava joka mukautuu lämpötilanvaihtelun aiheuttamaan vaijerin pituuden vaihteluun. Vaihtelu on luokkaa milli/aste/ 100 metriä. Eli jos vaijeria on vaikka kilometri ja lämpötila nousee 25 astetta venyy vaijeri noin 250 milliä. Tämä tarkoittaa että kiristävää plokipyörää jonka ympäri vaijeri kiertää 180 astetta pitäisi vetää noin 12 senttiä.

Sellainen roikkuva punnus ainakin on yksi ratkaisu tohon pulmaan ja sellaista pääsee ihailemaan esimerkiksi rautatieasemilla sahkölinjojen kiristiminä.

Joo, lämmön vaikutusta mie myös mietin ja vähän koitin kysellä ovatko aatelleet. Pari sataa metriä on tolppien väli.

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
samuel
Sisällöntuottaja
Viestit: 1533
Liittynyt: 29 Syys 2012, 14:48
Paikkakunta: Tampesteri

Re: Muut harrastukset.

Viesti Kirjoittaja samuel »

Täällä vaijeri löysätään kun ei ole ajoa.

Kiristysjärjestelmä on seuraavanlainen:
Kannatinvaijeri on kiinteänä kauemmassa tolpassa, moottoritolpassa on rulla, minkä yli se tulee vastapainon taittopyörälle.
Siittä tolppaan, takas painoon, tolppaan ja vielä painoon jossa kiristystalja.
Eli vaijeri kulkee neljän taittopyörän kautta.

Kun aletaan tositoimiin, taljaa kiristetään niin paljon että kaikki kolme vaijeri ovat pystysuunnassa suunnilleen yhtä kaukana toisistaan keskeltä rataa katsottuna.

Oliko tää nyt riittävän sekava selostus? :)

- Henri -
Pyörinä omasta päästä muokatut Sascha -» Sascha Evo ->> Sascha eVo (sähkö), LSL ja PYSTY pyörä -» Nopsilla

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17761
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Muut harrastukset.

Viesti Kirjoittaja PW »

samuel kirjoitti:

Täällä vaijeri löysätään kun ei ole ajoa.

Kiristysjärjestelmä on seuraavanlainen:
Kannatinvaijeri on kiinteänä kauemmassa tolpassa, moottoritolpassa on rulla, minkä yli se tulee vastapainon taittopyörälle.
Siittä tolppaan, takas painoon, tolppaan ja vielä painoon jossa kiristystalja.
Eli vaijeri kulkee neljän taittopyörän kautta.

Kun aletaan tositoimiin, taljaa kiristetään niin paljon että kaikki kolme vaijeri ovat pystysuunnassa suunnilleen yhtä kaukana toisistaan keskeltä rataa katsottuna.

Oliko tää nyt riittävän sekava selostus? :)

Teillähän on ne kallistuvat tolpat? Vastapaino tarkottaa sitä maassa, tolpan takana olevaa painoa?

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
samuel
Sisällöntuottaja
Viestit: 1533
Liittynyt: 29 Syys 2012, 14:48
Paikkakunta: Tampesteri

Re: Muut harrastukset.

Viesti Kirjoittaja samuel »

PW kirjoitti:

Teillähän on ne kallistuvat tolpat? Vastapaino tarkottaa sitä maassa, tolpan takana olevaa painoa?

Juu, kallistuvat on.
Tolppavälin siis määrää vetovaijerilenkin pituus, ja talja vetää kannatinvaijeria ja tolppaa yhtäaikaa.
Kävin eilen tarkistamassa, kiristysvaijeri lähtee vastapainosta, menee kannatinvaijerin päässä olevalle pyörälle, painon pyörälle, tolpan pyörälle ja takas painoon missä on talja.

Tästä alkaa olemaan aika paljon asiaa, pitäiskö eriyttää omaksi langaksi? Joriii!

- Henri -
Pyörinä omasta päästä muokatut Sascha -» Sascha Evo ->> Sascha eVo (sähkö), LSL ja PYSTY pyörä -» Nopsilla

Vastaa Viestiin