Unicycle(yksipyöräinen)

Onko elämässäsi muutakin kuin nojapyöräily?
Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Unicycle(yksipyöräinen)

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Onko täällä ketään joka harrastaisi yksirattaisella pyörällä ajelua? Välähti mieleen että voisi kokeilla tuollaistakin.
Kotimaisia sivuja aiheesta? Mistä näitä saa ja paljonko maksaa? Rakennusohjeita?

Jukka

Viimeksi muokannut jviirret, 02 Touko 2013, 15:39. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
irakas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3850
Liittynyt: 26 Touko 2008, 17:19
Paikkakunta: Vaajakoski

Re: Unicycle(yksirattainen)

Viesti Kirjoittaja irakas »

Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason

http://www.flickr.com/photos/saholm/ ja http://www.flickr.com/photos/15504224@N07/ SH26

Bysmyyr
Viestit: 107
Liittynyt: 03 Heinä 2008, 16:41
Paikkakunta: Espoo

Re: Unicycle(yksirattainen)

Viesti Kirjoittaja Bysmyyr »

Pikkusisko harjoittelee:

Kuva

Ircissä 24/7 online, paikalla aina välillä
#nojakki@ircnet

SauliA
Viestit: 70
Liittynyt: 16 Tammi 2007, 21:49
Paikkakunta: Lohja

Re: Unicycle(yksirattainen)

Viesti Kirjoittaja SauliA »

Tyttäreni harjoittelee:

Kuva

On muuten perheen ainokainen joka on hallitusti saanut Motonetin pyörän kulkemaan ja kääntymään. Itse olen sujuvasti pystynyt ajamaan noin varttipolkaisun ennen hallinnan menetystä.Enkä ole jaksanut satsata hommaan! Paroni Saarinenhan harjoitteli aikoinaan yksipyöräisellä, vaan ei sekään riittänyt öljyisellä asfaltilla.

/SauliA

Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7042
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: Unicycle(yksirattainen)

Viesti Kirjoittaja Pastori »

Colvile kirjoitti:

Pikkusisko harjoittelee

SauliA kirjoitti:

Tyttäreni harjoittelee:

Kohtalainen yhdennäköisyys on edellisten kirjoittajien kuvissa :)

Kävinkin juuri Motonetissä ja huomioin että yksipyöräiset oli kaupan hintaan 40€. Edit. kyllä ne olikin hinnaltaan tuo 49.90€.

Viimeksi muokannut Pastori, 03 Maalis 2009, 15:28. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Unicycle(yksirattainen)

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Motonetin malli vaihtunut:

Kuva

Eikä ole hinnalla pilattu, 50e, http://www.motonet.fi/?id=23&Tuote=53-1046

Oppimis ajaksi lueskelin netistä n. 10-20h. Jos ei tuossa ajassa opi niin ei opi ollenkaan.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7042
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: Unicycle(yksirattainen)

Viesti Kirjoittaja Pastori »

jviirret kirjoitti:

Oppimis ajaksi lueskelin netistä n. 10-20h. Jos ei tuossa ajassa opi niin ei opi ollenkaan.

Mahtaako tuo aika jo pitää sisällään talviajoharjoittelun?
:)

Eli noi pyörät mitä tänään Joensuussa oli kaupan lienee sitä edellistä mallia ulosmyyntihintaan.
Vois vaikka hankkia ja kokeilla.

Joutilas
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 241
Liittynyt: 02 Maalis 2009, 20:07

Re: Unicycle(yksirattainen)

Viesti Kirjoittaja Joutilas »

Olen juttujanne lueskellut, mutta kun tänne Off-topiciin aukesi ketju yksipyöräilystä, piti oikein rekisteröityä mukaan.

Olin suunnitellut itsetehtyä yksipyörää jo vuosikymmeniä, mutta tekemättä oli jäänyt. Joku kesä sitten törmäsin netissä ilmoitukseen ja 60-vuotislomani viihteeksi lunastin ajopelin epäurheilijamaisesti jänkkäröityneen olemukseni käyttöön.

Lyhyesti voin sanoa, että vaikeaa oli, enkä ilmeisesti koskaan jaksa opetella "oikeasti" ajamaan.
Vitsa olisi ehkä pitänyt vääntää jo nuorempana?

Päätin ohittaa oikeaoppisen pyörällenousun ja -laskeutumisen ja keskittyä itse polkemiseen ja etenemiseen.

Startti- ja stoppitukena käytin lyhyehköjä kävelysauvoja. Sauvojen pituus oli jotain sellaista, että kun istui satulassa niin nyrkit olivat suunnilleen lantion korkeudella.

Nousu onnistuu siten, että asettaa satulan haarojen väliin "kohdalleen" ja sitten sauvoilla sivutukea ottaen polkaisee edessä olevan pyörän taakse alleen. Sekavaa, mutta kun on pyörä käytettävissä, niin kaikki on selvempää. Periaatteessa samaa taaksepolkaisutekniikkaa voi käyttää "oikeassakin" nousussa.

Sauvat olivat siitä kätevät, että kun horjahti, niin ei aina tarvinnut ottaa vauhtia maasta alkaen, vaan matka saattoi jatkua juohevammin. Omalla kohdallani pidin niitä myös turvallisuuden vuoksi; vanha kroppani ei ehkä olisi kauaakaan kestänyt vapaapudotteisia kaatuiluja.

Netistä löytyy harjoitteluohjeita, joista omalta kohdaltani yksi tärkeimpiä oli se, että pitää istua satulassa. Kehon paino pitää tuntua ahterissa. Pitää istua satulassa ja polkea mahdollisimman rullaavasti ja kevyesti. Yleisestihän noissa kulkupeleissä veto on "suora" ja siten voimantarve tasaisella minimaalinen.

Alussa vaan tahtoo olla niin, että kun homma on jännää, niin etujalan polkiessa eteen takajalka pitää vastaan, ja siinä sitä sitten poljetaan polvet koukussa perä irti satulasta. On muuten kankeaa ja käy reisille ja polville. Istu satulassa! Kun kaiken saa kohdalleen, voi aloittelijakin hetkittäin nauttia ihmeellisestä vapauden ja keveyden tunteesta.

Parhaiten opiskelu ilmeisesti luontuu sopivan suurella avoimella kentällä, jossa horjahduksiin voi vastata sopivalla kaarroksella. Itselläni oli käytössä kapeahko tienpätkä, jossa kaartelu olisi vienyt ojaan. Tuo sitten teki sen, että tuli turhankin helposti turvauduttua sauvojen tukeen, vaikka ne muuten rennosti vapaina seurasivatkin. Niin kätevät kuin sauvat olivatkin, niin niistä olisi kannattanut hankkiutua ajoissa eroon, mutta se olisi vaatinut sen väljemmän kentän...

Hauskaa ajelu noinkin oli. Ruuvasin pyörään matkamittarin ja parissa viikossa siihen oli kertynyt n. 150 km.

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Unicycle(yksirattainen)

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Joutilas kirjoitti:

Olen juttujanne lueskellut, mutta kun tänne Off-topiciin aukesi ketju yksipyöräilystä, piti oikein rekisteröityä mukaan.

Hyvä, opettelu vaiheen kokemukset ja vinkit tulevat kaikki tarpeeseen tässä kevään aikana.
Jotkut ohjeet neuvovat aloittamaan opettelun seinästä kiinni pitäen, eikä metriäkään ajelua ennen kuin siinä on pyörä jotenkin hallinnassa. Pitääköhän pultata ripa sopivaan kohtaan niin on seinästä kiinnipitäminen helpompaa :wink:

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Joutilas
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 241
Liittynyt: 02 Maalis 2009, 20:07

Re: Unicycle(yksirattainen)

Viesti Kirjoittaja Joutilas »

jviirret kirjoitti:

Jotkut ohjeet neuvovat aloittamaan opettelun seinästä kiinni pitäen, eikä metriäkään ajelua ennen kuin siinä on pyörä jotenkin hallinnassa.

Kirjoitan kokemuksiani vanhana ja kankeana, nuoret ja notkeat oppivat helpommin ja voivat ottaa suurempia riskejä.

Seinät ja kaiteet auttavat alkuun, kokemusta on. Itse "killuin" istuin- ja poljintuntumaa harjoitellessani lasten voimistelurenkaissa. Tuntuman löydyttyä aloin harjoitella ajoa siten, että istuin satulassa seinään nojaten ja polkaisin itseni vapaaksi ja vauhtiin. Pyrähdykset olivat metristä muutamaan, mutta kun tasapaino meni, se meni yleensä miten sattui - ja monasti sattuikin.

Netin videoissa opettelijaa saattaa tukea "taluttaja", mutta kun itse en kehdannut ketään hankkeeseeni sitoa, keksin nuo kävelysauvat.
Sauvat ovat joustavasti aina mukana ja tarvittaessa niistä saa tukea, ilman että pitää tiputtautua maahan. Hyvänä puolena koin myös sen, etteivät sauvat väsy eivätkä valita.
Toki tavoitteena pitää olla, että sauvoista pyritään eroon ja että horjahteluista opitaan selviämään ilman ylimääräisiä tukia.

Oletan, että aikoinaan pythonilla harjoitellessasi tuit välillä käsillä tienpinnasta, etkä päästänyt itseäsi joka kerta kyljelleen ja kokonaan uuteen starttiin?

Pythonharjoitteluajan kädet (tai lyhyet kepintyngät) ovat mielestäni täysin rinnastettavissa yksipyöräharjoittelun kävelysauvoihin. Käyttötapa on täysin sama.

Minulla on tässä talven aikana kertynyt pikkusen kokomusta myös pythonista. Voin sanoa, että ensituntumat yksipyöräisen ja pythonin päällä ovat aivan yhtä nuljuja. Harjoittelu onneksi tuntuu auttavan. :)

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Unicycle(yksirattainen)

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Joutilas kirjoitti:

Oletan, että aikoinaan pythonilla harjoitellessasi tuit välillä käsillä tienpinnasta, etkä päästänyt itseäsi joka kerta kyljelleen ja kokonaan uuteen starttiin?

Juu, ja siinä se virhe tulikin. Monelta kaatumiselta/pysähtymiseltä olisi välttynyt jos ei olisi yrittänyt kädellä ottaa vastaan. Siis kädet vaikka taskuun heti kun oppii saamaan vähän vauhtia.
Toinen tärkeä asia oli pitää harjoittelu jaksot riittävän lyhyinä. Joku 15min kerrallaan ja muutaman kerran päivässä. Tätä oppia aion soveltaa yksipyöräisen kanssakin.

Joutilas kirjoitti:

Minulla on tässä talven aikana kertynyt pikkusen kokomusta myös pythonista. Voin sanoa, että ensituntumat yksipyöräisen ja pythonin päällä ovat aivan yhtä nuljuja. Harjoittelu onneksi tuntuu auttavan. :)

No python ei kuitenkaan voi kaatua kuin kahteen suuntaan, oikealle tai vasemmalle. Yksipyöräisellä mahdollisia kaatumis suuntia on 360 :lol:

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
Nebulus
Sisällöntuottaja
Viestit: 1053
Liittynyt: 10 Syys 2007, 19:40
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: Unicycle(yksirattainen)

Viesti Kirjoittaja Nebulus »

jviirret kirjoitti:

Onko täällä ketään joka harrastaisi yksirattaisella pyörällä ajelua? Välähti mieleen että voisi kokeilla tuollaistakin.
Kotimaisia sivuja aiheesta? Mistä näitä saa ja paljonko maksaa? Rakennusohjeita?

Suosittelen!
Mun piti perheenlisäyksen takia olla kotosalla passissa pitkä tovi, joten pyörälenkille ei voinut lähteä. Niinpä ostin sitten tammikuussa yksipyöräisen ja olen sillä aika-ajoin reenaillut. Fillari on Markku Purho Ky:ltä tilattu qu-ax:in 26" kapine, rengaskoko siksi, että varastosta pystyi hakemaan sopivan maastopyörän renkaan talviajoa varten.
puolen tunnin jälkeen pyörällä pääsi kaksi metriä, neljän tunnin jälkeen kolmekymmentä ja viiden kaksisataa. Tunnit 5-7 menivätkin sitten tuettoman liikkeelle lähdön opettelussa. Nyt, yhdeksän tunnin jälkeen olen ajanut pari kahden kilometrin lenkkiä, jonka jälkeen jalat ovat aivan hapoilla. Pitäisi opetella istumaan penkillä eikä varaamaan painoa jaloille.
Yhtä kaikki, opettelu on ollut hirveän palkitsevaa ja hauskaa puuhaa. Talvella kaatuessa voi lisäksi liukua vauhdin pois, toisin kuin asfaltilla. Lujempaa on tullut kaaduttua vain muutaman kerran.

Pyörä on siis tuommoinen:
Kuva

Ensi kesänä polttelisi laittaa 36" kapine, että saisi matkavauhtia kasvatettua. Voisi käydä sitten kruisailemassakin. :)

Alligt Kruiser - Actionbent Trike - Optima Baron - Rainbow Lyra - Flevobike - Zox lowracer - Nazca Paseo - Arcus velomobiili

Avatar
Nebulus
Sisällöntuottaja
Viestit: 1053
Liittynyt: 10 Syys 2007, 19:40
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: Unicycle(yksirattainen)

Viesti Kirjoittaja Nebulus »

Vielä lisäyksenä: mikäs estäisi tekemästä yksipyöräistä nojakkia? ;)

http://www.unicycling.com/garage/recumben.htm

Edit: toimimaton kuvalinkki vaihdettu toimivaan

Viimeksi muokannut Nebulus, 04 Maalis 2009, 22:18. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Alligt Kruiser - Actionbent Trike - Optima Baron - Rainbow Lyra - Flevobike - Zox lowracer - Nazca Paseo - Arcus velomobiili

Avatar
Trek r200
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 348
Liittynyt: 11 Tammi 2007, 23:01
Paikkakunta: Oulu

Re: Unicycle(yksirattainen)

Viesti Kirjoittaja Trek r200 »

Nebulus kirjoitti:

Vielä lisäyksenä: mikäs estäisi tekemästä yksipyöräistä nojakkia? ;)

Kuva

Järki :D

Nojaillaan!

Avatar
joe67
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 384
Liittynyt: 13 Maalis 2007, 19:00
Paikkakunta: Sodankylä

Re: Unicycle(yksirattainen)

Viesti Kirjoittaja joe67 »

Millainen se voisi olla? Piirtäiskö joku osaava kuvan yksipyöräisestä nojakista?

...ja nyt on iloinen Einari sekun pyörä ei narise...

Vastaa Viestiin