Unicycle(yksipyöräinen)

Onko elämässäsi muutakin kuin nojapyöräily?
Avatar
Nebulus
Sisällöntuottaja
Viestit: 1052
Liittynyt: 10 Syys 2007, 19:40
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: Unicycle(yksirattainen)

Viesti Kirjoittaja Nebulus »

joe67 kirjoitti:

Onkos jo yksipyöräväellä tuollaisesta kokemusta? Ei turhia liikkuvia osia...
http://www.unicycle.uk.com/shop/shopdis ... alogid=665

Todellinen grammanviilaajan unelma, 1,8 kilon pyörä! Tuohon vielä titaaniset lukkopolkimet, niin painaa vain 1,5kg... ;)

Entäpäs, jos vielä ottaisi polkimet pois?
http://www.unicycle.uk.com/shop/shopdis ... alogid=786

Alligt Kruiser - Actionbent Trike - Optima Baron - Rainbow Lyra - Flevobike - Zox lowracer - Nazca Paseo - Arcus velomobiili

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13801
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Maastoajoa yksipyöräisillä

Viesti Kirjoittaja jori »

Kävimme nuorimmaisen kanssa luistelun jälkeen Pyynikin näkötornilla munkkikahveilla. Sinne tuli kaksi hikistä kaveria yksipyöräisillä. Kurvasivat pihaan ja laittoivat pyörät lukkoon. Kävin irvistelemässä, että tuskin noita kukaan tuosta ainakaan ajamalla vie, vaikkeivät lukossa olisikaan.

Olivat ajelemassa alamäkiajoa Pyynikin lumisilla rinteillä. Pyörät olivat maastoajoon tarkoitettuja yksipyöräisiä varustettuna 24"x3" nappularenkailla ja suurilla piikikkäillä polkimilla. Ainakin säärissä ja kyynärvarsissa oli suojaimet ja kypärät tietysti päässä. Lumikelissä ei kuulemma pysty juurikaan ylämäkiä ajelemaan, mutta alamäessä yksipyöräily on hauskaa myös talvella.

Kerroin omista kokeiluistani yksipyöräisellä ja kävi ilmi, että satulan muoto ja polkimien pito ovat erityisen tärkeät pyörän mutkittelun estämisessä. Rupesi taas houkuttamaan ajatus rakentaa yksipyöräinen. 559 pyörällä varustettuna siihen saisi riittävän kantavia renkaita ja nyt olisi malleja saada aikaan oikeanlainen satulakin.

Motonetin pyörää kokeilin joskus, mutta se on auttamatta liian pieni minulle, vaikka satulatolppaakin jatkaisi. Pieni pyörä ei tahdo kantaa korkeahkoksi (18 stone) noussutta painoani, vaikka kuinka kovaksi renkaan pumppaisi. Kaupalliset maastopyörät ovat taas liian kalliita ja olisi periaatteeni vastaista ostaa pyörä. :D

Kertokaapas kokemuksistanne jviirret ja Nebulus, mitä muuta pitäisi ottaa huomioon, jos moiseen projektiin alkaisi. Onko innostusta piisannut.

Jori

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7042
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: Unicycle(yksirattainen)

Viesti Kirjoittaja Pastori »

Tuolla http://www.pyoratohtori.fi/kasettikeskiot.htm Pyörätohtorilla olisi yksipyöräiseen napa (listan vika). Siitä voi vaikka lähtee liikkeelle :)

Valitettavasti yrittäjän sivuilla mainitsema meiliosoite ei toimi, ainakaan mun lähetykset ei sinne mene. Huomenna aattelin ihan tekstaria rohkeesti kokasta. Tarttis osan että lähtis taas kuormapyörä liikkeelle.

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Unicycle(yksirattainen)

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Kesätauon jälkeen olen taas tuossa pihalla lämpimikseni poljeskellut. Taito ei ole unohtunut, mutta ei kyllä tuon vertaisella kehitykkään. Oikeasti en osaa sano millä muutoksella pyörä muuttuisi paremmaksi/huonommaksi. Renkaan huono paineen kestokaan ei tunnu haittaavan, eikä lumessa ajo ole sen vaikeampaa kuin asfaltillakaan, kunhan lumi on tasalaatuista. Satulan pehmuste saisi luultavasti olla jämäkämpää ja satulan korkeudella ei tunnu olevan mitään merkitystä noin lyhyessä ajossa.
Helppo olisi jäykkä napakin tehdä, kun lähtökohdaksi ottaa jonkun jalkajarrullisen josta heittää sisukset pois. Tarkkaahan se on kuin se kuuluisa ripulissa piereskely tai ei tule suora

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
Nebulus
Sisällöntuottaja
Viestit: 1052
Liittynyt: 10 Syys 2007, 19:40
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: Unicycle(yksirattainen)

Viesti Kirjoittaja Nebulus »

Mulla on syksyllä ollut ajot tosi vähissä, kun ostimme omakotitalon, jota remontoidessa kaikki aika on mennyt. Taito ei tunnu unohtuneen, työpaikalla on naapurihuoneen kaverilla 20" yksipyöräinen, jolla on tullut ajeltua pitkin käytäviä syksyn mittaan. :)
Omia havaintoja pyörästä:
Hyvät polkimet ovat tosiaan tarpeen: vaihdoin muoviset pedaalit nurkissani pyörineisiin ylimäärisiin hyppypyöräkäyttöön tehtyihin polkimiin, ja hallittavuus parani kovasti. Jalkaterän pitää saada kunnolla tukea polkimesta ja kenkä ei saa liukua polkimen päällä.
Lyhyet kammet vähentävät polkimien pyörityksestä tulevaa vaappumista, mutta vähentävät toki myös renkaalle tulevaa vääntömomenttia.
36" rengas on todella vakaasti rullaava, mutta satula tulee myös korkealle: kyytiin nouseminen on yllättävänkin vaikeaa. Siksi olen yrittänyt myydä tuota pyörää, että voisin ostaa juurikin tuollaisen maastoajoon sopivan yksipyöräisen tilalle. Ongelmana on nääs myös, että polvet tahtovat kipeytyä raskaasti tuon kyytiin loikkimisesta.

Alligt Kruiser - Actionbent Trike - Optima Baron - Rainbow Lyra - Flevobike - Zox lowracer - Nazca Paseo - Arcus velomobiili

Teemu Kalvas
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 771
Liittynyt: 26 Elo 2006, 18:36

Re: Unicycle(yksirattainen)

Viesti Kirjoittaja Teemu Kalvas »

Nebulus kirjoitti:

36" rengas on todella vakaasti rullaava, mutta satula tulee myös korkealle: kyytiin nouseminen on yllättävänkin vaikeaa. Siksi olen yrittänyt myydä tuota pyörää

Myy minulle. Paljonko pyydät?

Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7042
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: Unicycle(yksirattainen)

Viesti Kirjoittaja Pastori »

Teemu Kalvas kirjoitti:
Nebulus kirjoitti:

36" rengas on todella vakaasti rullaava, mutta satula tulee myös korkealle: kyytiin nouseminen on yllättävänkin vaikeaa. Siksi olen yrittänyt myydä tuota pyörää

Myy minulle. Paljonko pyydät?

Saadaan siis kesäksi pyörätriathlon sinne Harjun alamäkiajoon. JOPO - Kickbike - Unicycle.

Avatar
Nebulus
Sisällöntuottaja
Viestit: 1052
Liittynyt: 10 Syys 2007, 19:40
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: Unicycle(yksirattainen)

Viesti Kirjoittaja Nebulus »

Teemu Kalvas kirjoitti:
Nebulus kirjoitti:

36" rengas on todella vakaasti rullaava, mutta satula tulee myös korkealle: kyytiin nouseminen on yllättävänkin vaikeaa. Siksi olen yrittänyt myydä tuota pyörää

Myy minulle. Paljonko pyydät?

Mielelläni myyn, niin saan hallitukselta luvan ostaa maastoyksipyöräisen. ;)
250 eurolla olen tuota pitänyt myynnissä, sisältäen 2 satulatolppaa, 150 ja 110 mm kammet ja kovalle tinkijälle kahdet pedaalit. ;) Itte maksoin muistaakseni 310 euroa + ekstrat polkimet 40 euroa (polkimet ovat toki jo käytetyt, mutta hyvässä kunnossa). Pyörällähän ei ole tullut ajettua kuin sen n. 50 km.

Malli on siis tuo:
http://www.unicycle.uk.com/shop/shopdis ... alogid=807

Alligt Kruiser - Actionbent Trike - Optima Baron - Rainbow Lyra - Flevobike - Zox lowracer - Nazca Paseo - Arcus velomobiili

Teemu Kalvas
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 771
Liittynyt: 26 Elo 2006, 18:36

Re: Unicycle(yksirattainen)

Viesti Kirjoittaja Teemu Kalvas »

Jee, nyt on yksipyöräinen. Melko iso, pitää mennä huomenna katsomaan tuonne ulos voiko sillä ajaa lumessa. Veikkaan, että voi aiheuttaa ongelmia.

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Unicycle(yksirattainen)

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Ei mun mielestä aiheuta ongelmia jos lunta on tasaisesti. Tamppaantuneella nurmikollakin voi ajaa, kuten myös soralla. Ongelmia tulee jos alusta on vierintävastukseltaan vaihtelevaa.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
Nebulus
Sisällöntuottaja
Viestit: 1052
Liittynyt: 10 Syys 2007, 19:40
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: Unicycle(yksirattainen)

Viesti Kirjoittaja Nebulus »

Sait siis pyörän, hyvä! :)
36" kulkee varsin mukavasti myös lumella pienempipyöräisiin verrattuna: kontaktipinta maahan on varsin iso suuren renkaan halkaisijan ansiosta ja pitoa siksi hyvin.

Alligt Kruiser - Actionbent Trike - Optima Baron - Rainbow Lyra - Flevobike - Zox lowracer - Nazca Paseo - Arcus velomobiili

Teemu Kalvas
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 771
Liittynyt: 26 Elo 2006, 18:36

Re: Unicycle(yksirattainen)

Viesti Kirjoittaja Teemu Kalvas »

Pitoa tuntuu riittävän, ajotaito on kyllä luvattoman kehno. Free mounttaaminen tuolla jää kyllä täysin haaveeksi, pitää kiivetä aina jonkun tuen kautta kyytiin. Ymmärrän nyt, miksi noissa lukee "ei aloittelijoille". Ehkä se tästä, olen tänäänkin reenannut jo kolme kertaa.

Timppa
Viestit: 43
Liittynyt: 07 Helmi 2010, 08:02
Paikkakunta: Sotkamo

Re: Unicycle(yksirattainen)

Viesti Kirjoittaja Timppa »

Nopea yksirattainen.

Liitteet
Unicycle-Racer-42713.jpg
Avatar
Nebulus
Sisällöntuottaja
Viestit: 1052
Liittynyt: 10 Syys 2007, 19:40
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: Unicycle(yksirattainen)

Viesti Kirjoittaja Nebulus »

Timppa kirjoitti:

Nopea yksirattainen.

Vaikea sanoa, onko tuo äärimmäisen hieno vai äärimmäisen typerä kapine. Ehkä kuitenkin ensimmäinen.
(jos kuva ei olisi photoshopattu, siis)

Alligt Kruiser - Actionbent Trike - Optima Baron - Rainbow Lyra - Flevobike - Zox lowracer - Nazca Paseo - Arcus velomobiili

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Unicycle(yksirattainen)

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Nostellaas vanhaa aihetta... näköjään ehti tulla 3vuoden tauko tähän harrastukseen :oops: Nyt taas innostuin opettelemaan uudelleen´, ihan hyvin sujuu, taso ei ollut se mikä lopetettaessa oli, mutta nyt jo alkaa sujumaan samaan malliin. Sisuskumi piti tuohon motonetin pyörään vaihtaa, entinen oli käytännössä muovia, pysyi "putkena" vaikka otti venttiilin pois. Ois kova kuume ostaa isompi/parempi...

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Vastaa Viestiin