Pystypyörän sähköistäminen

Täällä nojapyöräilijät voivat keskustella pystypyöräilystä.
Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 11409
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Pystypyörän sähköistäminen

ViestiKirjoittaja jviirret » 11 Helmi 2018, 21:28

Puusilmä kirjoitti:
Ralii kirjoitti:Tossa oma tänhetkinen työmatkapeli. Hyvin kuljettaa 30km / pvä kelillä kun kelillä ilman tarvetta suihkuun. Speksit samat 1000w BBSHD kuin aiemmassa koska moottorikin on sama.

Noin 4200km ajettu nyt sähköllä. Kivaa se on tääki niinku muukin pyöräily.


Miten on ketjut kestäny 1000W moottorin? Entä rataspakka?


En tiedä tuosta tapauksesta, mutta yleisesti ottaen keskiömoottoreissa kestää yllättävän hyvin kun ei polje samaan aikaan täysillä ;)
Toisin kuin sähkömoottorin, ihmisen teho ei ole tasainen kampikierroksen aikana. Jos ajaa 300W keskiteholla niin kampikierroksen aikana on alle 100W kuin myös yli 500W tehoalueita. Seisten runtatessa iso mies saa varmasti ketjuun hetkellisesti suuremmatkin voimat kuin 1000W sähkömoottori. Joku(äännetään Jori) osannee laskea tarkemminkin?

Jukka
IRC:ssä kanavalla #nojakki

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 11409
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Pystypyörän sähköistäminen

ViestiKirjoittaja jviirret » 11 Helmi 2018, 21:44

No, ku aikaa on ni kaivelin ton moottorin speksit: https://electricbike-blog.com/2015/09/0 ... iant-fins/
Vääntö max. 160Nm, eli halkaisijaltaan 200mm ketjurattaaseen(n. 48piikiä) välittyy 1600N voima.
100Kg ukko aiheuttaa kampeen 1000N voiman kun se seisoo polkimella yhdellä jalalla. Jos kampi on 170mm ja sillä sama 200mm ketjuratas niin ketjuun välittyvä voima on 1700N, eli suurempi kuin tuossa 1000W moottorissa.

Laskinko/pähkäilinkö oikein?

Jukka
IRC:ssä kanavalla #nojakki

Avatar
samuel
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 855
Liittynyt: 29 Syys 2012, 14:48
Paikkakunta: Tampesteri

Re: Pystypyörän sähköistäminen

ViestiKirjoittaja samuel » 12 Helmi 2018, 20:49

Hong Kong Mainostaa huuverilautaa satasella, olisi edukas aihio kolmivetotadpolen tekoon.
- Henri -
Pyörinä omasta päästä muokatut SaschaSascha Evo ->> Sascha eVo (sähkö) ja PYSTY pyöräNopsilla

Avatar
Jarcco
Sisällöntuottaja
Viestit: 1611
Liittynyt: 05 Syys 2006, 17:06
Paikkakunta: Hamina
Viesti:

Re: RE: Re: Pystypyörän sähköistäminen

ViestiKirjoittaja Jarcco » 12 Helmi 2018, 20:59

samuel kirjoitti:Hong Kong Mainostaa huuverilautaa satasella, olisi edukas aihio kolmivetotadpolen tekoon.
En tyrmää mutta eikös noissa ole suoravetomoottori joka jarruttaa hieman kun ei ole veto päällä? En tiedä onko minkäänlainen ongelma.
----------------------------------------
Omat pyörät:
Feenix , Jive , Kruiseri , CrankForward-pystäri

Avatar
janx
Sisällöntuottaja
Viestit: 1612
Liittynyt: 24 Elo 2008, 11:33
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Pystypyörän sähköistäminen

ViestiKirjoittaja janx » 12 Helmi 2018, 21:11

xTail projektin kaivaminen naftaliinista ja sähköistäminen näin voisi olla kans aika jännä ajoneuvo? Mitenhän tuo keula vetelis kiihdytyksistä vai meniskö ku käärme? :roll:
viewtopic.php?f=3&t=2793&hilit=python+xtail&start=45#p57891
Nojakit: CLWB2008c (09-12), Nazca Paseo (06/12-) ja 20/26 SWB Fenix (08/17-) | Pystyt: Tunturi (e)Donna 28/250
IRC-keskustelua kanavilla #nojakki@IRCnet ja englanniksi #hpv@OFTC -Mikä on IRC? | WhatsApp: E-Suomen nojapyöräilijät

Avatar
janx
Sisällöntuottaja
Viestit: 1612
Liittynyt: 24 Elo 2008, 11:33
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Pystypyörän sähköistäminen

ViestiKirjoittaja janx » 13 Helmi 2018, 23:25

Kervelolla näemmä on sähköavusteinen trike, jossa erilliset moottorit (2x200W) takana. Molemmille moottoreille on omat kontrollerit.
Näin mainostavat: "The great benefit of such configuration using 2 hub motors on rear wheels, is to eliminate the mechanical differential which leave both wheels independent. Each motor has its own control system which monitor the speed, the torque for a given power request."

Laitetaan linkkikin: https://kervelo-bike.com/product/utilit ... ric-trike/
Nojakit: CLWB2008c (09-12), Nazca Paseo (06/12-) ja 20/26 SWB Fenix (08/17-) | Pystyt: Tunturi (e)Donna 28/250
IRC-keskustelua kanavilla #nojakki@IRCnet ja englanniksi #hpv@OFTC -Mikä on IRC? | WhatsApp: E-Suomen nojapyöräilijät

Avatar
janx
Sisällöntuottaja
Viestit: 1612
Liittynyt: 24 Elo 2008, 11:33
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Pystypyörän sähköistäminen

ViestiKirjoittaja janx » 14 Helmi 2018, 19:02

Myös tässä nelipyörässä lienee itsenäiset moottorit.
30 sec TECH: Swincar all-terrain spider car
https://www.youtube.com/watch?v=_1SgmD-v10c

Pitäsköhän tästä "erilliset moottorit" tms. tehdä oma ketjunsa?
Nojakit: CLWB2008c (09-12), Nazca Paseo (06/12-) ja 20/26 SWB Fenix (08/17-) | Pystyt: Tunturi (e)Donna 28/250
IRC-keskustelua kanavilla #nojakki@IRCnet ja englanniksi #hpv@OFTC -Mikä on IRC? | WhatsApp: E-Suomen nojapyöräilijät


Palaa sivulle “Pystypyöräily”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 3 vierailijaa