Laatikkopyörä

Täällä nojapyöräilijät voivat keskustella pystypyöräilystä.
Skyliner68
Viestit: 91
Liittynyt: 29 Heinä 2016, 15:10
Paikkakunta: Joutsa

Re: Laatikkopyörä

ViestiKirjoittaja Skyliner68 » 07 Touko 2018, 13:38

Vilijami kirjoitti:No tuohan pääsi saman tien tositoimiin! Miten ootkaan pärjännyt ilman? :D


Naapurin peräkärryllä ja autolla :D

Jarcco
Sisällöntuottaja
Viestit: 1693
Liittynyt: 05 Syys 2006, 17:06
Paikkakunta: Hamina
Viesti:

Re: Laatikkopyörä

ViestiKirjoittaja Jarcco » 27 Touko 2018, 22:12

Pikkuhiljaa muotoutuu. Miggi (Kemppi) kiukuttelee, räkii, vaatii paljon virtaa että sulaa ja saumasta tulee paksu. Sama ongelma tuossa koneessa on ollut aina. Välillä pelaa hyvinkin jonkin aikaa.
Liitteet
20180527_152437.jpg
20180527_144305.jpg
20180527_144305.jpg (317.18 KiB) Katsottu 2734 kertaa
----------------------------------------
Omat pyörät:
Feenix , Jive , Kruiseri , CrankForward-pystäri

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 11871
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Laatikkopyörä

ViestiKirjoittaja jviirret » 27 Touko 2018, 22:42

Mun migissä moni vaiva korjaantui kun vaihdoin kokonaan uuden hitsauskaapelin. Tuossa hyvää keskustelua muistakin mahdollisista syistä:
http://www.overdrive.fi/forum/threads/m ... sta.42981/

Jukka
Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3527
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 10:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Laatikkopyörä

ViestiKirjoittaja Vilijami » 28 Touko 2018, 08:56

Taitaa tosiaan olla hitsikaapelissa se vika, jos välillä toimii ja välillä ei. Kulutustavaraa tuntuu olevan. Itsellänikin on kaapeli jo siinä kunnossa, että se pitää hitsatessa olla aivan tikkusuorana. Kun kääntää S-mutkalle, niin jopa alkaa räkiminen tai pahimmillaan lanka sylttää.

Härski
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 809
Liittynyt: 01 Syys 2014, 17:36

Re: Laatikkopyörä

ViestiKirjoittaja Härski » 28 Touko 2018, 12:11

. Ihan kuin välillä olisi yksi vaihe pois pelistä. Kosketushärö, jossain?
Toni

Jarcco
Sisällöntuottaja
Viestit: 1693
Liittynyt: 05 Syys 2006, 17:06
Paikkakunta: Hamina
Viesti:

Re: Laatikkopyörä

ViestiKirjoittaja Jarcco » 28 Touko 2018, 14:09

Konehan on Kempomat 150 ja 2-vaiheinen, joten vaiheen pimeneminen on kait pois laskuista? Kaapelin sisällä oleva vaijeri on kerran vaihdettu. Sähköisiin osiin en ole koskenut. Pitänee tehdä vähän perustavampi huolto koneelle. Puikkokonekin on ja se on kyllä huoleton peli. Mutta alle parin millin pellin hitsaaminen on sillä työtä ja tuskaa.
Jukan linkissä oli hyviä vinkkejä, näyttää olevan osiakin saatavissa vielä. On 90- luvulta tuo kone.
----------------------------------------
Omat pyörät:
Feenix , Jive , Kruiseri , CrankForward-pystäri

Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3827
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: Laatikkopyörä

ViestiKirjoittaja jooseha » 28 Touko 2018, 19:20

Jarcco kirjoitti:Konehan on Kempomat 150 ja 2-vaiheinen,

:shock:
Oikeasti?

Jarcco
Sisällöntuottaja
Viestit: 1693
Liittynyt: 05 Syys 2006, 17:06
Paikkakunta: Hamina
Viesti:

Re: Laatikkopyörä

ViestiKirjoittaja Jarcco » 28 Touko 2018, 20:55

jooseha kirjoitti:
Jarcco kirjoitti:Konehan on Kempomat 150 ja 2-vaiheinen,

:shock:
Oikeasti?

No ei :oops:
YKSIvaiheinen eli valovirtakone on kyseessä.
----------------------------------------
Omat pyörät:
Feenix , Jive , Kruiseri , CrankForward-pystäri

Jarcco
Sisällöntuottaja
Viestit: 1693
Liittynyt: 05 Syys 2006, 17:06
Paikkakunta: Hamina
Viesti:

Re: Laatikkopyörä

ViestiKirjoittaja Jarcco » 29 Syys 2018, 19:44

Näin se homma etenee :mrgreen: Tänään sain aikaiseksi enemmän kuin koko kesänä. Runko on hitsailtu kasaan, viimeistelyä vailla. Emäputkelle lisätuen laitan kun keksin millaisen. Sitten pitäisi vielä tehdä tukeva kaksihaarainen seisontatuki ja ohjauksen välitanko niin pääsis koeajolle. :)
Liitteet
aura1.jpg
aura1.jpg (394.01 KiB) Katsottu 1397 kertaa
----------------------------------------
Omat pyörät:
Feenix , Jive , Kruiseri , CrankForward-pystäri

Jarcco
Sisällöntuottaja
Viestit: 1693
Liittynyt: 05 Syys 2006, 17:06
Paikkakunta: Hamina
Viesti:

Re: Laatikkopyörä

ViestiKirjoittaja Jarcco » 07 Marras 2018, 18:31

Onnekkaan sattuman kautta löytyi pallonivelet ohjauksen välitankoon. Tehtiin kaverin Avensikseen tukivarsijumppaa, siinä vakaajan ja tukivarren väliset "koiranluut" meni vaihtoon. Otin vanhat osat itselleni, kun näyttivät olevan sopivaa kokoa tähän. Toinen nivelpää oli molemmissa välyksetön ja muutenkin ehjän tuntuinen. Tarvitsi vain katkaista niveliä yhdistävä tanko poikki ja siihen kierteet. Sattui vielä olemaan 8 mm halkaisija siinä. Joten koeajolle pääseminen alkaa jo häämöttää.
Liitteet
20181106_180047.jpg
20181106_175813.jpg
----------------------------------------
Omat pyörät:
Feenix , Jive , Kruiseri , CrankForward-pystäri

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3527
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 10:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Laatikkopyörä

ViestiKirjoittaja Vilijami » 08 Marras 2018, 14:13

Miten maltoit olla vielä kokeilematta, ku vaan ketjuja ja kampia vaille?

Jarcco
Sisällöntuottaja
Viestit: 1693
Liittynyt: 05 Syys 2006, 17:06
Paikkakunta: Hamina
Viesti:

Re: RE: Re: Laatikkopyörä

ViestiKirjoittaja Jarcco » 08 Marras 2018, 22:08

Vilijami kirjoitti:Miten maltoit olla vielä kokeilematta, ku vaan ketjuja ja kampia vaille?
En malttanutkaan enää, pikaisesti kävin pyörittelemässä. Voi sanoa että ajettava se on. Kääntösäde on iso, kuten arvelinkin. Vähän pitää etuhaarukan vipua muokata että saa lisää tilaa etupyörälle. Kuvassa näkyvän haarukan kiinnityskorvakkeen pidennys myös muuttaa ohjauksen vipusuhdetta, suurentaa sarvien liikettä. Nyt tuntui liian äkäiseltä.
Liitteet
20181108_191047.jpg
20181108_191047.jpg (303.59 KiB) Katsottu 801 kertaa
----------------------------------------
Omat pyörät:
Feenix , Jive , Kruiseri , CrankForward-pystäri

Jarcco
Sisällöntuottaja
Viestit: 1693
Liittynyt: 05 Syys 2006, 17:06
Paikkakunta: Hamina
Viesti:

Re: Laatikkopyörä

ViestiKirjoittaja Jarcco » 27 Marras 2018, 21:56

http://www.nojapyorafoorumi.fi/viewtopic.php?f=3&t=5476&start=15#p117576 Muistui mieleen että Jori mainitsi tuolla ketjussa että pitkässä pyörässä suuresta jätöstä on hyötyä, pystyllä ohjauskulmalla. Vaihdoin haarukan jossa on 90 mm offsettia. Lisäksi se on pitempi, ohjauskulma noin muutaman astetta plussaa, jonka johdosta vähintään 100 milliä jättöä. Nyt on kokeiltu 3 kpl haarukoita joilla jätöt noin 50 mm, 60 mm ja 100 mm. Ja tuloksia: Pienin osoittautui eniten korjausliikkeitä kaipaavaksi eikä vauhdin lisääminen auttanut asiaa. Suurimmalla taas välittömästi havainto että liikkeellelähtö oli helpompaa, ihan kuin vakiopyörällä. Kovemmassa vauhdissa myös vakaamman tuntuinen. Tuntuisi olevan riittävän hyvä. Kiva olisi vielä kokeilla 150 mm jättöä, mutta ottaisi rengas runkoon kiinni.
----------------------------------------
Omat pyörät:
Feenix , Jive , Kruiseri , CrankForward-pystäri

Jarcco
Sisällöntuottaja
Viestit: 1693
Liittynyt: 05 Syys 2006, 17:06
Paikkakunta: Hamina
Viesti:

Re: Laatikkopyörä

ViestiKirjoittaja Jarcco » 27 Marras 2018, 22:17

Tässäpä kuvia.KuvaKuva
----------------------------------------
Omat pyörät:
Feenix , Jive , Kruiseri , CrankForward-pystäri

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 9813
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Laatikkopyörä

ViestiKirjoittaja jori » 28 Marras 2018, 09:10

Jarcco kirjoitti:http://www.nojapyorafoorumi.fi/viewtopic.php?f=3&t=5476&start=15#p117576 Muistui mieleen että Jori mainitsi tuolla ketjussa että pitkässä pyörässä suuresta jätöstä on hyötyä, pystyllä ohjauskulmalla. Vaihdoin haarukan jossa on 90 mm offsettia. Lisäksi se on pitempi, ohjauskulma noin muutaman astetta plussaa, jonka johdosta vähintään 100 milliä jättöä. Nyt on kokeiltu 3 kpl haarukoita joilla jätöt noin 50 mm, 60 mm ja 100 mm. Ja tuloksia: Pienin osoittautui eniten korjausliikkeitä kaipaavaksi eikä vauhdin lisääminen auttanut asiaa. Suurimmalla taas välittömästi havainto että liikkeellelähtö oli helpompaa, ihan kuin vakiopyörällä. Kovemmassa vauhdissa myös vakaamman tuntuinen. Tuntuisi olevan riittävän hyvä. Kiva olisi vielä kokeilla 150 mm jättöä, mutta ottaisi rengas runkoon kiinni.

Tämä ison jätön hyöty pitkässä pyörässä johtuu jätön vipuvarren aiheuttamasta takapyörän ohjausliikkeestä kaatumissuunnan alle heti ohjausliikkeen jälkeen, eikä vasta sen jälkeen kun pitkä etupää on ehtinyt ohjausliikkeen takia "ajamaan sivuun". Tuollainen pysty ohjauskulma mahdollistaisi varmaan myös heilurityyppisen etujousituksen -takajousituksen tapaan. Joustavathan nuo taivutetut haarukan piikitkin jonkin verran, mutta varsinainen keinuhaarukka ei punoutuisi ihan noin paljon.
Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma


Palaa sivulle “Pystypyöräily”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 1 vierailija