Kickbike

Täällä nojapyöräilijät voivat keskustella pystypyöräilystä.
Avatar
janx
Sisällöntuottaja
Viestit: 1535
Liittynyt: 24 Elo 2008, 11:33
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Kickbike

ViestiKirjoittaja janx » 26 Elo 2014, 20:00

Tarkoitus oli tutkailla tämän soveltuvuutta itselle. Helsingissä näitä pääsee testaamaan pientä korvausta vastaan Rastilan henkilöhuoltamolla (leirintäalue): http://www.henkilohuoltamo.fi/index.php ... 9&Itemid=3

Kieltämättä jännän näköistä menoa: https://www.youtube.com/watch?v=SQ3xlgKI5L4
Ajokit: CLWB2008c (09-12), Nazca Paseo (06/12-) ja 20/26 SWB Fenix (08/17-)
IRC-keskustelua kanavilla #nojakki@IRCnet ja englanniksi #hpv@OFTC -Mikä on IRC? | WhatsApp: E-Suomen nojapyöräilijät

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 11188
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Kickbike

ViestiKirjoittaja jviirret » 26 Elo 2014, 20:41

janx kirjoitti:Tarkoitus oli tutkailla tämän soveltuvuutta itselle. Helsingissä näitä pääsee testaamaan pientä korvausta vastaan Rastilan henkilöhuoltamolla (leirintäalue)


Suosittelen kokeilemaan, mutta tässä on vähän sama kuin nojapyöräilyssäkin. Lyhyt kokeilu on ihan yhtä tyhjän kans, lisäksi pidempi lenkki ei aluksi onnistu tai ainakin se tuntuu ihan turhauttavan hitaalta. Silti suosittelen kokeilemaan ja opettelemaan heti ensimmäisenä jalan vaihto. Aluksi riittää taatusti tunnin lenkki reippaalla juoksuvauhdilla, eli 10km/h. Nopeus nousee kyllä äkkiä 15-16km/h nopeuteen kun tekniikka löytyy, mutta kun kropassa on vääriä lihaksia niin väsyy turhan nopeasti.

Jukka
IRC:ssä kanavalla #nojakki

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 9021
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Kickbike

ViestiKirjoittaja jori » 26 Elo 2014, 21:49

Pidän potkuttelusta, mutta minua vaivaa näissä potkupyörissä sama seikka, kuin (vanhoissa) lowracereissa painopiste on enemmän pienemmän pyörän päällä. Tyypillisesti lowracereissa pienellä etupyörällä on 60% painosta isommalla takapyörällä 40%.
Kuva
Tämä tuottaa lisää vierintävastusta ja vastaavasti iso takapyörä kevyellä kuormalla painaa liikaa. Sama pätee soveltaen näihin potkupyöriin. Niissä on iso etupyörä, mutta sillä on ajopainosta vain reilu 40% ja pieni takapyörä kantaa pääosan painosta, vaikka sen vierintävastus on ainakin 10% huonompi, kuin ison pyörän.
Potkupyörän painojakauma.png
Potkupyörän painojakauma.png (51.94 KiB) Katsottu 1358 kertaa

Siksi haluaisin muuttaa potkupyörää siten, että suurempi osa painosta olisi isolla etupyörällä. Tämä on mahdollista tekemällä rungosta epäsymmetrinen siten, että astinlauta jatkuu niin pitkälle kohti eturengasta, kuin mahdollista. Runkoputki kiinnittyy astinlaudan sivuun niin, että runkoputki ei haittaa jalkaterän asettamista lähelle eturengasta. Siitä runkoputki nousee ylös polven korkeudelle renkaan sivussa siten, että polvelle jää tilaa koukistua kohti eturengasta osumatta runkoon. Siitä runko kiertyy takaisin keskilinjalle ja kiinni emäputkeen niin, että etupyörä mahtuu kääntymään rungon ohi. Jotenkin tämän kuvan mukaan.
Potkupyörän painojakauma uusi.png
Potkupyörän painojakauma uusi.png (51.86 KiB) Katsottu 1358 kertaa

Tällä muutoksella potkuttelijan paino siirtyy eteen niin, että jo yli 60% painosta on suurella etupyörällä ja vierintävastus pienenee. Eteen siirtynyt potkuttelija mahdollistaa rungon lyhentämisen takaa, jolloin koko vehkeen paino hiukan vähenee ja ennen kaikkea varastoitavuus ja kuljetettavuus parenevat. Rungon lyhentäminen tietenkin huonontaa painojakaumaa, mutta parantaa kokonaispainon aiheuttamaa vierintävastusta. Optimi löytyy jostain tuolta. :?
Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. -Sakari Holma

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 11188
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Kickbike

ViestiKirjoittaja jviirret » 27 Elo 2014, 06:40

jori kirjoitti:Pidän potkuttelusta, mutta minua vaivaa näissä potkupyörissä sama seikka, kuin (vanhoissa) lowracereissa painopiste on enemmän pienemmän pyörän päällä. Tyypillisesti lowracereissa pienellä etupyörällä on 60% painosta isommalla takapyörällä 40%. Tämä tuottaa lisää vierintävastusta ja vastaavasti iso takapyörä kevyellä kuormalla painaa liikaa. Sama pätee soveltaen näihin potkupyöriin. Niissä on iso etupyörä, mutta sillä on ajopainosta vain reilu 40% ja pieni takapyörä kantaa pääosan painosta, vaikka sen vierintävastus on ainakin 10% huonompi, kuin ison pyörän.


Olet oikeassa painonjakauman suhteen, mutta hyväpintaisilla teillä ei taida vauhtiin juuri vaikuttaa. Tuollainen runkorakenne vaatisi paksumman runkoputken. Nykyiset kickbiket joustaa potukttelun tahtiin, joka olisi epämiellyttävää kiemurtelua aiheuttavaa jos runko on epäsymmetrinen. Painon nousu näissä on pahinta myrkkyä. kickbiken liike on lähes yhtä nykivää kuin juoksussa kenkien liike, joten jokainen kilo tuntuu paljon enempi kuin esim pyöräilyssä. Silti minua on alkanut kiinnostamaan tällainen 700c/700c tyypinen ratkaisu:

Kuva

Lähinnä kumien saatavuuden ja laajemman valikoiman vuoksi. Ero nykyiseen 18"/355mm kokoon on huikea ;)
Olisikohan tuossa seuraavan projektin paikka... ;) Harmi kun ei ole sopivaa runkoputkea "jemulissa" ;)

Edit: 40x1,5 putkea näyttäisi olevan, mahtaisiko kestää kun alkuperäisessä on 43millistä seinämävahvuudeltaan tuntematonta?
Tai kyllä kai se kestää, mutta joustaako jo liikaa?

Jukka
IRC:ssä kanavalla #nojakki

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 9021
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Kickbike

ViestiKirjoittaja jori » 27 Elo 2014, 08:22

jviirret kirjoitti:Edit: 40x1,5 putkea näyttäisi olevan, mahtaisiko kestää kun alkuperäisessä on 43millistä seinämävahvuudeltaan tuntematonta?
Tai kyllä kai se kestää, mutta joustaako jo liikaa?

Isopyöräisessä, jos etupää on perinteinen, pitenee runko aika pitkäksi, joka rasittaa runkoa lisää. Tuolla minun esittämälläni eturungon rakenteella akseliväliä saisi lyhennettyä kuvan perusteella noin 20 senttiä, mikä vähentää palkkijoustoa 20%² = 40%.

Jos teet isolla takapyörällä varustetun potkupyörän, on siinä vieläkin tärkeämpää, että tukijalan saa niin lähelle etupyörää, kuin vain suinkin mahdollista. Jollei halua paneutua epäsymmetrisen rungon ongelmiin, voi ainakin tehdä alamutkan terävänä, jolloin jalkaterä menee ison etupyörän "alle" ja runkoa voi vastaavasti lyhentää takaa.

Tällä rakenteella ei kuitenkaan pääse aivan niin lähelle, kuin epäsymmetrisellä, sillä runkoputki jää joka tapauksessa renkaan ja jalkaterän ja polven väliin, mutta selvästi lähemmäs kuitenkin, kuten noista edellisen viestini kuvista näkyy.
Kuva
Kuva
Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. -Sakari Holma

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 11188
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Kickbike

ViestiKirjoittaja jviirret » 27 Elo 2014, 11:21

Tein testin. Tehdas kickbiken(622/355) akseliväli on 112cm. Se kasvaa 13,4cm jos taakse vaihtaa ison renkaan ja pitää astinlaudan pituuden samana. Laitoin betonille kaksi 25mm putkea 130cm etäisyydelle toisistaan, eli hieman pidempi jänneväli kuin 622/622 kickbikessä olisi akseliväli. Päälle laitoin tuota 40x1,5 putkea ja menin sen päälle seisomaan. Koska en itse päässyt taipumaa mittaamaan niin laitoin aluksi keskelle alle 20mm putkea. Päällä toisella jalalla seistessä ei tätä pystynyt toisella jalalla siirtämään, mutta 15mm putkea pystyi. Tästä päättelen että jos rungon tekee tuosta 40x1,5mm putkesta niin taipuu päällä potkutellessa noin 10mm. Vaikka tuo testi ei tietenkään vastaa tosi tilannetta niin kyllä siitä jonkunlaisen käsityksen taipuman suurusluokasta saa. Jos sitä huomenna saisi jonku prototyypin pyöräytettyä niin pääsisi käytännössä kokeilemaan...

Jukka
IRC:ssä kanavalla #nojakki

Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5971
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 17:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: Kickbike

ViestiKirjoittaja Pastori » 27 Elo 2014, 12:37

jori kirjoitti:Siksi haluaisin muuttaa potkupyörää siten, että suurempi osa painosta olisi isolla etupyörällä. Tämä on mahdollista tekemällä rungosta epäsymmetrinen siten, että astinlauta jatkuu niin pitkälle kohti eturengasta, kuin mahdollista. Runkoputki kiinnittyy astinlaudan sivuun niin, että runkoputki ei haittaa jalkaterän asettamista lähelle eturengasta. Siitä runkoputki nousee ylös polven korkeudelle renkaan sivussa siten, että polvelle jää tilaa koukistua kohti eturengasta osumatta runkoon. Siitä runko kiertyy takaisin keskilinjalle ja kiinni emäputkeen niin, että etupyörä mahtuu kääntymään rungon ohi. Jotenkin tämän kuvan mukaan.


Ööö. Mites sitten se että potkuttelu on symmetristä ja tapahtuu siis molemmin puolin runkoa?

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 9021
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Kickbike

ViestiKirjoittaja jori » 27 Elo 2014, 16:15

Pastori kirjoitti:
jori kirjoitti:Siksi haluaisin muuttaa potkupyörää siten, että suurempi osa painosta olisi isolla etupyörällä. Tämä on mahdollista tekemällä rungosta epäsymmetrinen siten, että astinlauta jatkuu niin pitkälle kohti eturengasta, kuin mahdollista. Runkoputki kiinnittyy astinlaudan sivuun niin, että runkoputki ei haittaa jalkaterän asettamista lähelle eturengasta. Siitä runkoputki nousee ylös polven korkeudelle renkaan sivussa siten, että polvelle jää tilaa koukistua kohti eturengasta osumatta runkoon. Siitä runko kiertyy takaisin keskilinjalle ja kiinni emäputkeen niin, että etupyörä mahtuu kääntymään rungon ohi. Jotenkin tämän kuvan mukaan.


Ööö. Mites sitten se että potkuttelu on symmetristä ja tapahtuu siis molemmin puolin runkoa?

Ei ole tarkoitus siirtää runkoputkea, kuin sen verran sivuun, että polvilumpio ei törmää runkoputken keskelle,vaan vasta lokasuojaan, samoin myös jalkaterän suhteen.
Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. -Sakari Holma

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 11188
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Kickbike

ViestiKirjoittaja jviirret » 27 Elo 2014, 16:21

jviirret kirjoitti:Jos sitä huomenna saisi jonku prototyypin pyöräytettyä niin pääsisi käytännössä kokeilemaan...


Ei malttanut odottaa huomiseen, joten syöksähdin talliin ja tein tällaisen:

kickbike.jpg
kickbike.jpg (177.08 KiB) Katsottu 1187 kertaa


Suunnitelmat meni uusiksi, kokeilemani putki olikin 38x1,5 eikä 40x1,5. Ajattelin myös etten viitsi kuitenkaan tehdä siistiä mutkaa joten jätin luovuttajapyörästä pätkän runkoa. Pystyputki on 40x2, tuon pituisessa pätkässä painoeroa 38x1,5:een on 100g. Astinlauta on 40x30x1,5 putkea ja se on ehkä liian ohutta. Tämä nimittäin notkuu vähän enemmän kuin alkuperäinen, keula on jämäkämpi, eturenkaan ja rungon väli muuttuu vähemmän päälle noustessa kuin alkuperäisessä, mutta astinlaudan takapää joustaa enempi. Voihan se jousto tulla toki haarukastakin.
Punnitsin hökötyksen ja hieman yllätyin "keveydestä", painaa kuvan kunnossa tasan 10,0kg. Eli saman verran kuin tämä 26/16 malli: http://kickbike.com/fi/kickbike-mallisto/sport-g4/ vaikka mun kiekot ei oo mitkään erikoiskeveät. Toki minun pitää vielä laittaa takalokasuoja(edessä ei välttämättä tarvi), vaihtaa stemmi pidempään, tulpata putkenpäitä, laittaa astinlauta, mahdollisesti vähän vahvistaa takahaarukan ja astinlaudan liitosta ja hommata etukori.
Kilometrin lenkin kävin potkutteleen, ei tämä pahalta tunnu, joustoa lukuunottamatta eroaa yllättävän vähän tehdastekoisesta. Pidempäänkin olisi voinut ajella, mutta tuollainen 4cm leveä astinlauta ei tunnu jalan alla mukavalta :(

Jukka
IRC:ssä kanavalla #nojakki

Avatar
PW
KOM
Viestit: 13367
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Kickbike

ViestiKirjoittaja PW » 27 Elo 2014, 17:25

Voisko akseliväli olla lyhyempi, Jukan uudessa kickbikessä?
Hieno ja nopeesti synty :D

Petri
Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 11188
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Kickbike

ViestiKirjoittaja jviirret » 27 Elo 2014, 17:41

PW kirjoitti:Voisko akseliväli olla lyhyempi, Jukan uudessa kickbikessä?


Avvistuksen voisi vielä olla. On nyt just sen verran pidempi kuin renkaan muutos 18-->28 edellyttää. Astinlauta vähän alkuperäistä pidempi koska pystyputki menee lähempänä eturengasta, lisäksi pysyputken ja alaputken liitos on terävä kun alkuperäisessä se on pyöreä. En ala kuitenkaan enään muuttamaan, yhdesti jo "heppaus" vaiheessa lyhensin, siksi alaputkessa on tuota ylimääräsitä pituutta.

Jukka
IRC:ssä kanavalla #nojakki

Avatar
PW
KOM
Viestit: 13367
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Kickbike

ViestiKirjoittaja PW » 27 Elo 2014, 19:33

jviirret kirjoitti:
PW kirjoitti:Voisko akseliväli olla lyhyempi, Jukan uudessa kickbikessä?


Avvistuksen voisi vielä olla. On nyt just sen verran pidempi kuin renkaan muutos 18-->28 edellyttää. Astinlauta vähän alkuperäistä pidempi koska pystyputki menee lähempänä eturengasta, lisäksi pysyputken ja alaputken liitos on terävä kun alkuperäisessä se on pyöreä. En ala kuitenkaan enään muuttamaan, yhdesti jo "heppaus" vaiheessa lyhensin, siksi alaputkessa on tuota ylimääräsitä pituutta.

Jukka

Vähän innostuin, paljonkos tuossa on maavara - 100mm, vähän enemmän?
Rälläkkä ja kemppikin oli jo vähän käynnissä :D

Petri
Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 11188
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Kickbike

ViestiKirjoittaja jviirret » 27 Elo 2014, 19:45

PW kirjoitti:Vähän innostuin, paljonkos tuossa on maavara - 100mm, vähän enemmän?


Paljo vähemmän. Kävin oikein mittaan, ilman kuskia vähän yli 60mm ja kuskin kans ei mahdu edes 2" lankku alle. Tarkoitus olisi että astinlaudan yläpinta tulisi noin 10cm korkeuteen, näyttää että siihen pääsee jos sen tekee 10mm vanerista.
Hitsasin vielä tuonne takahaarukan ja astinlaudan liitokseen alapuolelle 10mm putkesta "jäykkärin", eli siellä on maavaraa tuon verran vähemmän. Ei vaikuttanut jäykkyyteen, eli ilmeisesti jousto tulee takahaarukasta ja kumeista. Tämä kun ei kestä samaa 8baaria ku tuon tehdas pyörän takakumi.

Jukka
IRC:ssä kanavalla #nojakki

Avatar
PW
KOM
Viestit: 13367
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Kickbike

ViestiKirjoittaja PW » 27 Elo 2014, 20:07

Meinasin astinlaudataputket tehdä 30*1,5 nelikanttitavarasta 2 rinnan ja lauta päälle. tiedä sitt kestääkö?
Voisko tuo astinlauta olla vaikka vähän eteenpäin viettävä? Aattelin jos nuo 30mm putket veis takakiekolle haarukaks.

petri
Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 11188
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Kickbike

ViestiKirjoittaja jviirret » 27 Elo 2014, 20:13

PW kirjoitti:Meinasin astinlaudataputket tehdä 30*1,5 nelikanttitavarasta 2 rinnan ja lauta päälle. tiedä sitt kestääkö?
Voisko tuo astinlauta olla vaikka vähän eteenpäin viettävä? Aattelin jos nuo 30mm putket veis takakiekolle haarukaks.


Luulis kestävän ja jos teet samasta tavarasta haarukkaputket ni on taatusti riittävän jämäkkä. Itse oikaisin kun pythonin rungossa oli valmiiksi tuhottu takahaarukka. Jotku kaupalliset on tehty myös kahdella pohjaputkella jotka jatkuvat haarukaksi asti:

Kuva

Laudan ei tarvi olla just vaakasuorassa, ei potkutellessa huomaa vaikka olisi vähän eteen tai taakse kallellaan.

Jukka
IRC:ssä kanavalla #nojakki


Palaa sivulle “Pystypyöräily”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Bing [Bot] ja 1 vierailija