Kickbike

Täällä nojapyöräilijät voivat keskustella pystypyöräilystä.
jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 9021
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Kickbike

ViestiKirjoittaja jori » 27 Elo 2014, 21:03

Maavara kannattaa minimoida, tai ainakin astinlaudan korkeus. Mitä korkeampi, sitä työläämpi potkuttaa. Jos maavara on pieni, pitää astinlaudan ja akselivälin olla mahdollisimman lyhyt, jotta ei ota töyssyissä maahan niin helposti. Potkutellessa ei tarvitse pitää tukijalkaa niin koukussa, jaksaa paremmin, eikä osu polvi niin helposti eturunkoon. Astinlaudan kohdan saat jämäköitettyä hitsaamalla siihen millin pellin ylä- ja alapuolelle. Painoa ja korkeutta tulee minimaalisesti, mutta jäykkyyttä rutkasti lisää. Sinulla Petri on potkutuskenkä niin pitkä, että tee sille tilaa etupyörän alle, silloin ei tarvitse sitten jatkaa astinlautaa ja akseliväliä takaa.
Liitteet
Potkupyörä lyhennetty.jpg
Potkupyörä lyhennetty.jpg (89.93 KiB) Katsottu 2471 kertaa
Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. -Sakari Holma

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 11188
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Kickbike

ViestiKirjoittaja jviirret » 27 Elo 2014, 21:23

jori kirjoitti: Sinulla Petri on potkutuskenkä niin pitkä, että tee sille tilaa etupyörän alle, silloin ei tarvitse sitten jatkaa astinlautaa ja akseliväliä takaa.


Ei tehokkaasti potkuttelu silloin onnistu, polvella pitää olla eteenpäin tilaa ainakin kengän mitta:

Kuva

Anteeksi, turhan suuria kuvia foorumi-käyttöön, muttei jaksa alkaa pienenteleen :oops:
Löyty pienempikin:

Kuva

Jukka
IRC:ssä kanavalla #nojakki

Avatar
Jarcco
Sisällöntuottaja
Viestit: 1580
Liittynyt: 05 Syys 2006, 17:06
Paikkakunta: Hamina
Viesti:

Re: Kickbike

ViestiKirjoittaja Jarcco » 27 Elo 2014, 21:49

Rungon etureuna kannattaa viistota ettei töppää ekassa töyssyssä. Tein aikoinaan kickbiken jossa pystyputket on Kombin (noin)1,5x50x25 soikeaa putkea ja alapalkki 2x50x30 nelikantti tavaraa. Liitoksessa on jäykkäri samaa kamaa. Maavara taitaa olla 5 sentin paikkeilla. Jalan alla on filmivaneri. Niin tämä on edelleen käytössä, aina välillä sillä tulee käytyä postilaatikolla :)
Kuva
----------------------------------------
Omat pyörät:
Feenix , Jive , Kruiseri , CrankForward-pystäri

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 9021
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Kickbike

ViestiKirjoittaja jori » 27 Elo 2014, 22:05

Jarcco kirjoitti:Rungon etureuna kannattaa viistota ettei töppää ekassa töyssyssä.

Ja siirtää mahdollisimman lähelle eturengasta, jotta kulma renkaan ja maan koskeutuspisteestä on tuohon astinlaudan etureunaan mahdollisimman suuri ja vaatii siis jyrkän töyssyn osuakseen siihen.

jviirret kirjoitti:Ei tehokkaasti potkuttelu silloin onnistu, polvella pitää olla eteenpäin tilaa ainakin kengän mitta:


jori kirjoitti:Jos maavara on pieni, ... ei tarvitse pitää tukijalkaa niin koukussa, jaksaa paremmin, eikä osu polvi niin helposti eturunkoon.

Noista sinun laittamistasi kuvista näkee heti, että astinlauta on ainakin pienemmässä kuvassa aivan liian korkealla.
Kuva
Polvelle tarvitaan tilaa:
1) koska astinlaudalla on korkeutta ja potkuttavan jalan täytyy ulottua maahan
2) potkuttavan jalan täytyy ulottua jonkun matkaa myös takaviistossa maahan.
Astinlaudan korkeus vaikuttaa polvikulmaan enemmän, kuin potkun pituus.
5 cm astinlautakorkeus vaatii minulla polven koukistamista 170 mm eteen, jotta vapaan jalan kantapää ulottuisi maahan jalka suorana.
Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. -Sakari Holma

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 11188
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Kickbike

ViestiKirjoittaja jviirret » 28 Elo 2014, 06:46

jori kirjoitti:Noista sinun laittamistasi kuvista näkee heti, että astinlauta on ainakin pienemmässä kuvassa aivan liian korkealla.
Kuva
Polvelle tarvitaan tilaa:
1) koska astinlaudalla on korkeutta ja potkuttavan jalan täytyy ulottua maahan
2) potkuttavan jalan täytyy ulottua jonkun matkaa myös takaviistossa maahan.
Astinlaudan korkeus vaikuttaa polvikulmaan enemmän, kuin potkun pituus.
5 cm astinlautakorkeus vaatii minulla polven koukistamista 170 mm eteen, jotta vapaan jalan kantapää ulottuisi maahan jalka suorana.


Sä vedät nyt liikaa teoriapohjalta ;) Alemmassa kuvassa on samanlainen potkulauta kuin minun myynnissä oleva, maavaraa 6cm ja lauta noin 11cm maasta. Astinlaudan korkeus toki on tärkeä pitää matalana,
silti tehokkaassa potkuttelussa, kiihdytyksissä ja jyrkemmissä mäissä polvi vaatii enemmän tilaa eteenpäin. Potkaisevakaan jalka ei ole suorana vaan hieman koukussa kuten se on pyöräilyssäkin kammen etäisimmässä asennossa. Vai potkutteleeko tämä väärin: https://www.youtube.com/watch?v=y-JTS32PAXQ Lähdössä polvi käy muutaman potkun ajan jopa runkoputken vieressä vaikka näissä tehdasrungoissa runko on polven korkeudella ainakin 10cm astinlaudan etupuolella.

Jukka
IRC:ssä kanavalla #nojakki

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 11188
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Kickbike

ViestiKirjoittaja jviirret » 28 Elo 2014, 07:10

Jarcco kirjoitti:Rungon etureuna kannattaa viistota ettei töppää ekassa töyssyssä. Tein aikoinaan kickbiken jossa pystyputket on Kombin (noin)1,5x50x25 soikeaa putkea ja alapalkki 2x50x30 nelikantti tavaraa. Liitoksessa on jäykkäri samaa kamaa. Maavara taitaa olla 5 sentin paikkeilla. Jalan alla on filmivaneri. Niin tämä on edelleen käytössä, aina välillä sillä tulee käytyä postilaatikolla :)


Itse en uskalla tuollaisiin 5cm töyssyihin ajaa juuri yli kävely vauhtia, joten vauhdin äkkipysähtyminen ei haittaa. Isommissa töyssyissä on muutenkin vähän skarppina. Työmatkalla on tuollainen kohollaan oleva sillan kansi jonka yli pääsemistä vähän jännitin, mutta ei hipaisutkaan. Omalle silmälle hienompi kun viistoaa pään vähän väärään suuntaan ;) Pystyputkeksi sopivaa 53x32x1,5 ovaalia olisi myös ollut, mutta 10cm liian lyhyt pätkä. Olisi ollut hienompi.
Jos nyt tekisin niin valitsisin taakse paksumpi putkisen haarukan. Toisaalta mukava että on joustoa, mutta silti vähän jännittää että taittuuko tuo jostakin. Helppo kyllä rakentaa uusi jos näin käy, astinlaudassa riittää pituus että takahaarukan putket voi hitsata sen kylkiin kiinni.

Kiekotkin voisi vaihtaa niin saisi painoa alemmas, yritin katsella jotakin etukiekko mallia jonka saisi kuluineen alle 100e/pari, mutta eipä juuri nyt näytä missään olevan. Tämä olisi lähimmäs, mutta ei kerrota painoa: http://www.chainreactioncycles.com/fi/e ... prod121529 Kumit vaihtamalla saa kyllä jonku sata grammaa pois.

Jukka
IRC:ssä kanavalla #nojakki

Avatar
PW
KOM
Viestit: 13367
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Kickbike

ViestiKirjoittaja PW » 28 Elo 2014, 09:06

Vähän lyhkäseks jäi tuo pystyputki, joku jatkos pitäs keksii ettei astinlauta jää liian korkeelle.
Joo tuo Jorin ehotus, kengän kärki renkaan alle - vähän mietityttää, ottaako polvi jo renkaaseen kiinni.
Katsotaan jos innostus jonain iltana jatkuu, ehkä potkulauta syntyy :wink:

Petri
Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 9021
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Kickbike

ViestiKirjoittaja jori » 28 Elo 2014, 10:09

PW kirjoitti:Vähän lyhkäseks jäi tuo pystyputki, joku jatkos pitäs keksii ettei astinlauta jää liian korkeelle.
Joo tuo Jorin ehotus, kengän kärki renkaan alle - vähän mietityttää, ottaako polvi jo renkaaseen kiinni.

Mitä matalammalle astinlaudan saat, sitä vähemmän täytyy polvea koukustaa ja sitä kevyempää on potkuttaminen. On iso ero potkuttamisen työläydessä, kun verrataan potkupyörää, jossa astinlauta on n.100 mm maasta ja potkukelkkaa, jonka "astinlauta" on vain 30 mm korkeudella. Tietenkin potkukelkka liukuu huonommin, kuin potkupyörä rullaa, mutta tässä tarkastellaan vain potkuttamisen perustyöläyttä.:D

Minä harkitsen kokeilua, jossa astinlauta tehdään kouruksi, jonne jalka painuu ja maan ja jalkapohjan välissä ei ole muuta, kuin pelti ja maavara.
Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. -Sakari Holma

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 11188
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Kickbike

ViestiKirjoittaja jviirret » 28 Elo 2014, 10:37

Hyvin nukutun yön jälkeen oli vielä yksi ratkaisu rungon jäykistämiseksi mielessä. Tein 50x50x1,5 kourun ja hitsasin sen tuono astinlaudan ja takahaarukan liitoksen päälle:

IMG_20140828_102104.jpg
IMG_20140828_102104.jpg (117.62 KiB) Katsottu 2358 kertaa


Näytti että tuosta kohti se eniten jousti. On se ainakin siistimmän näköinen, jos ei saumoja huomioi ;)
Lopullinen värikin näkyy, mutta koska maalia oli niin vähän niin takahaarukka jää mustaksi ja etuhaarukka kromin väriseksi. Mielellään olisin runkoonkin vielä yhden kerroksen vetänyt, mutta purkki kolisi tyhjää parin kerroksen jälkeen :(
Punnitsin teräskehäisen takakiekon jossa Nokia Rollspeed tms. kumi, 2100g. Keveämpiäkin paketteja varmaan olisi olemassa :roll:

Jukka
IRC:ssä kanavalla #nojakki

Avatar
PW
KOM
Viestit: 13367
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Kickbike

ViestiKirjoittaja PW » 28 Elo 2014, 12:32

jori kirjoitti:
PW kirjoitti:Vähän lyhkäseks jäi tuo pystyputki, joku jatkos pitäs keksii ettei astinlauta jää liian korkeelle.
Joo tuo Jorin ehotus, kengän kärki renkaan alle - vähän mietityttää, ottaako polvi jo renkaaseen kiinni.

Mitä matalammalle astinlaudan saat, sitä vähemmän täytyy polvea koukustaa ja sitä kevyempää on potkuttaminen. On iso ero potkuttamisen työläydessä, kun verrataan potkupyörää, jossa astinlauta on n.100 mm maasta ja potkukelkkaa, jonka "astinlauta" on vain 30 mm korkeudella.

Ai, mie luulin ett potkimisen pitääkin olla työlästä :roll: urheiluvälineen kuvittelin tekeväni :wink:

Petri
Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 11188
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Kickbike

ViestiKirjoittaja jviirret » 28 Elo 2014, 14:01

PW kirjoitti:Ai, mie luulin ett potkimisen pitääkin olla työlästä :roll: urheiluvälineen kuvittelin tekeväni :wink:


Riittävän työlästä se on vaikka astinlauta olisi mielekkäällä korkeudellakin.

Tässä nyt on mun kickbiket yhteiskuvassa:

kickbiket.jpg
kickbiket.jpg (146.06 KiB) Katsottu 2303 kertaa


Runko ilman etuhaarukkaa painoi maalattuna 3,7kg ja koko pyörä kuvan mukaisessa kunnossa 10,7kg.
Aluksi ajattelin tehdä astinlaudan vesivanerista, mutta sitten epäilin että tulee liian liukas. Tavallisesta vanerista taas liimat liukenee kun se kastuu. Tein siis 16mm laudasta. Siitä tuli siis 10mm turhaa korkeutta lisää, on nyt tismalleen yhtä korkea kuin tuo tehdas versio. Astinlaudan yläpinta 11cm maasta.
Astinlauta on myös liian pitkä, jos seisoo sen etureunassa niin polvi kolisee runkoon jos vähänkään kovempaa yrittää potkutella.
Varastoon kantaminen on vaikeampaa, pienirenkainen on hyvin tasapainossa kun ottaa tuosta pystyputkesta kiinni ja nostaa. Tätä 28/28-versiota kun nostaa siitä niin takarengas jää maahan, joutuu siis kantamaan kahdella kädellä :(
Testiraporttia kun sade lakkaa ja tiet vähän kuivahtaa...

Jukka
IRC:ssä kanavalla #nojakki

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 11188
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Kickbike

ViestiKirjoittaja jviirret » 28 Elo 2014, 17:52

jori kirjoitti:Minä harkitsen kokeilua, jossa astinlauta tehdään kouruksi, jonne jalka painuu ja maan ja jalkapohjan välissä ei ole muuta, kuin pelti ja maavara.


Sitten ei onnistu jalan vaihto jouhevasti :roll:

6km lenkin kävin tuolla omallani ajeleen, yllättävän saman tuntuinen kuin tuo tehdas lauta. Varmaan yhtä nopeakin kun saan edes kumit vaihdettua. Sahapintainen lauta on kuivalla kelillä vähän liiankin pitävä, ei muuta haittaa kuin jalan vaihdoissa tehtävä kiertoliike vaatii vähän enemmän voimaa kuin alumiinipinta. Näyttää tasoittuvan aika nopeasti, eli luultavasti en ala vielä tekemään tuolle mitään.

Jukka
IRC:ssä kanavalla #nojakki

Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5971
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 17:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: Kickbike

ViestiKirjoittaja Pastori » 28 Elo 2014, 17:58

Pidemmällä reissulla jalka vaihtuu 5-7 potkun välein. Kyllä se saisi aika helposti paikkansa löytää. Kouru kuulostaa hankalalta. Mulla ainakaan ei jalka osui aina suoraan oikeaaan asentoon. Eritoten talvella.

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 11188
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Kickbike

ViestiKirjoittaja jviirret » 28 Elo 2014, 18:05

Näimpä. Kyllä tuo alkuperäinen Hannu Vierikon suunnittelema malli on niin lähellä täydellistä ergonomian puolesta että paha siihen on mitään parannuksia enään keksiä.

Jukka
IRC:ssä kanavalla #nojakki

Avatar
Jarcco
Sisällöntuottaja
Viestit: 1580
Liittynyt: 05 Syys 2006, 17:06
Paikkakunta: Hamina
Viesti:

Re: Kickbike

ViestiKirjoittaja Jarcco » 28 Elo 2014, 18:23

jviirret kirjoitti:....
Aluksi ajattelin tehdä astinlaudan vesivanerista, mutta sitten epäilin että tulee liian liukas. ....
Jukka


Aijai, ei kyllä minusta ole liian liukas ainakaan lenkkareilla. Voisi sanoa että sopivasti liukas :mrgreen: jalanvaihtoa ajatellen.
----------------------------------------
Omat pyörät:
Feenix , Jive , Kruiseri , CrankForward-pystäri


Palaa sivulle “Pystypyöräily”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 1 vierailija