Kickbike

Täällä nojapyöräilijät voivat keskustella pystypyöräilystä.
Teemu Kalvas
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 771
Liittynyt: 26 Elo 2006, 18:36

Kickbike

Viesti Kirjoittaja Teemu Kalvas »

Ostin kickbiken. Kulkee yllättävän sutjakkaasti, vaikka potkulautakokemukseni aiemmin onkin ollut ettei potkuun vain saa nopeutta niin paljon että tulisi edes lämmin. Kyllä se potku pitenee kun on tarpeeksi isokokoinen potkulauta, niin kuin tuo on. Työmatka menee tuollaisen 40 minuuttia, rullaluistimien nopeuksinen siis. Pyörällä menee 30. Juosten menee 70.

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Kickbike

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Kyllä kickbike olisi minullekkin se oikea väline jos työmatkaliikunnasta kaiken hyödyn kuntoilu mielessä haluaisi. Tuli vain luovuttua koko laitteesta kun nojapyöräilyä aloin harrastaan. Aika ero työmatkalla tuota samaa luokkaa, kesällä kickbikellä samaan aikaan kuin talvella polku/nojapyörällä.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
pikametri
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 245
Liittynyt: 18 Syys 2008, 22:09
Paikkakunta: Kangasala

Re: Kickbike

Viesti Kirjoittaja pikametri »

Onko kokemuksia Kickbiken talviajo-ominaisuuksista? Kiinnostaisi tehdä / hankkia kyseinen vekotin juurikin tuon työmatka-aikaa pidentävän vaikutuksen vuoksi, ja mikäli se soveltuu nastaeturenkaalla varustettuna talvikäyttöön niin mikäs estäisi pystypyörästä luopumista.

Tavaroiden kuljetus taitaa olla hieman hankalaa (reppu on minusta hankala)?

HP Spirit, Hase Kettwiesel, Hase Pino, Rowing Bike Thys, Pika MBB (omavalmiste), Challenge Hurricane.

Teemu Kalvas
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 771
Liittynyt: 26 Elo 2006, 18:36

Re: Kickbike

Viesti Kirjoittaja Teemu Kalvas »

Kyllä tuohon nastarengas eteen mahtuisi. Sitä en tiedä millainen se olisi sitten ajaa. Eiköhän tämä tule testattua tuossa kunhan talvi tulee. Se tässä vähän oli taka-ajatuksenakin että todennäköisesti talvella aikaero pyörään vähenee entisestään, ja kickbikellä on kivempi kaatua kun siitä pääsee pois.

Minulla nyt on työmatkalla niin vähän tavaraa mukana että ne menee repussakin, mutta eiköhän tuohon voisi hyvin asentaa tavallisen tankolaukun. Joissain malleissa on etukori jo vakiona.

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Kickbike

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Talvella en kokeillut, mutta epäilen että eteen tulee samat ongelmat kuin soratiellä:
-Jalan pito tien pintaan "epämääräinen", ei uskalla potkaista kovin kovaa. Tämän rajoittavan tekijän huomasin hiekoitetulla asfaltillakin.
-Epätasainen alusta tärisyttää, tästä tosin pääsisi varmaan eroon rengasvalinnalla/paineella.
-Ohjaukseen tulee epävarmuutta kun potkutellessa ajoneuvon painopiste siirtyy ees taas
Lisäksi lumi/sohjo varmaan tuo omat ongelmat kun sitä kenkien mukana nousee astin laudalle. Mutta olen näitä kyllä talvella liikenteessäkin nähnyt, ettei varmaan ihanmahdoton ole.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

teee
Viestit: 77
Liittynyt: 25 Tammi 2009, 20:34
Paikkakunta: Turku

Re: Kickbike

Viesti Kirjoittaja teee »

Tere,

IMG_0118bis.JPG
IMG_0118bis.JPG

Minäkin osallistun kickbike-keskusteluun.

Joo, potkupyörä tarjoaa murtsikan tai uinnin tapaan
tosi monipuolisesti liikuntaa eri kehonosille.
Ja yllättävän kovaakin sillä voi päästä.

Jos saan tekniikan pelaamaan, ohessa tulee kuva omasta potkuhärpäkkeestäni.
(Jos kuva ei tule nyt, yritän uudestaan) :lol:
Värkki on ollut arki- ja liikuntakäytössä jo useita vuosia,
kesät talvet ja se on toiminut yllättävän hyvin, vaikka
design & produktion on oma.
Kestävyysongelmia ei ole ilmennyt. Tuo epätavallisen kokoinen (298)
lastenpyörästä peräisin oleva takapyörä tosin tuppaa tiukoissa
kurveissa woblaamaan. Täytynee vaihtaa.

Nähdäkseni potkupyörän ajodynamiikka eroaa polkupyöristä
(olipa kyseessä sitten nojis tai pystis)
siinä, että potkutellessa molemmat jalat ovat jatkuvasti lähellä maata,
minkä ansiosta pitomuutoksiin on mahdollista reagoida paljon nopeammin
kuin fillarilla. Lisäksi paino on jatkuvasti jalkojen päällä, tai ainakin yhden jalan päällä.
Jos pito katoaa, lasketaan tarvittaessa molemmat jalat alas,
liu'utellaan niiden varassa ja oteaan samalla tukea stongasta.
Normaali toiminta jatkuu, kun pito on jälleen riittävä.
Itse en ole nähnyt tarvetta käyttää talvi-/nastarenkaita, mutta kukin tavallaan.

Terho

Teemu Kalvas
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 771
Liittynyt: 26 Elo 2006, 18:36

Re: Kickbike

Viesti Kirjoittaja Teemu Kalvas »

Pystyt kuitenkin potkimaan liukkaalla ilman että potkujalka luistaa? Huomasin kyllä pian saman mitä Jukka sanoo: irtosorallakin jo tuppaa potkujalka luistamaan, jos tekniikkaa ei viilaa pitoon sopivaksi.

teee
Viestit: 77
Liittynyt: 25 Tammi 2009, 20:34
Paikkakunta: Turku

Re: Kickbike

Viesti Kirjoittaja teee »

Juu, potkujalka saattaa kyllä luistaa. Olen pitänyt asiaa normaalina talveen kuuluvana ilmiönä. Asiaan voi jossain määrin vaikuttaa jalkinevalinnoilla (pitäisköhän kokeilla liukuestekenkiä :D ). Rengasvalinnat eivät kai vetopuoleen vaikuta, koska vetäviä pyöriä ei ole. Vierintäkitka on potkutellessa mielestäni merkittävämpi haittatekijä kuin fillaroidessa, joten vältän kickbikessa korkeakuvioisia tai nastoitettuja renkaita.

Terho

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13784
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Kickbike

Viesti Kirjoittaja jori »

Mikähän mahtaa olla syynä, että noissa potkupyörissä on noin pieni takapyörä. Näyttäisi akselipainosuhde olevan fiftisiksti, eli summittain puoliksi. Vierintävastus ei siten ole ihan parhaimmillaan. Viittaan tuonne Painosuhde-ketjuun.

Jori

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Kickbike

Viesti Kirjoittaja jviirret »

jori kirjoitti:

Mikähän mahtaa olla syynä, että noissa potkupyörissä on noin pieni takapyörä.

Muutama syy tulee mieleen:
-Akseliväli pitää saada lyhyeksi jotta pieni maavara aiheuttaisi mahdollisimman vähän ongelmia
-Paino. Varmasti suurempi merkitys kuin poljettavissa ajoneuvoissa.
-Leveys. Pienestä renkaasta saa kapean kestävyyden kärsimättä, takanapahan näissä on kapeampi kuin polkupyörän etunapa.

Edessä taas iso rengas jotta ei tökkäisi ja täryyttää käsiä vähemmän.

Tuolla valmistajan näkemys: http://www.kickbike.fi/index.php?mid=214

Miksi etupyörä on iso ja takapyörä pieni?

Iso etupyörä selvittää helposti töyssyt, mukulat ja soran tehden ajamisen vakaaksi ja turvalliseksi.
Pieni takapyörä mahdollistaa kapean rakenteen joka antaa potkujalalle tilaa ja vapautta. Rungon paino - jäykkyyssuhde saadaan optimoitua. "ison auton ominaisuudet pieneen autoon".
Lyhyt takaosa tekee Kickbikesta myös ketterän.

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Teemu Kalvas
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 771
Liittynyt: 26 Elo 2006, 18:36

Re: Kickbike

Viesti Kirjoittaja Teemu Kalvas »

En myöskään usko että vierintävastus on noilla ihan niin ensisijaisen tärkeä. Kickbiken vierintävastus on jo tuollaisenaan niin matala, että tasaisella ei pysty ainakaan minun liikenopeuksillani potkimaan niin kovaa että saisi sykkeen tappiin. Ylämäessä sentään tulee lämmin.

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13784
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Kickbike

Viesti Kirjoittaja jori »

No niin, selvisihän se. Takapyörä on pieni, jotta se voisi olla kapea eikä haittaisi potkimista.

Jos itse tekisin potkupyörän, yrittäisin saada etujalan edemmäs kiertämällä rungon sivukautta, jotta tukijalan polvella olisi tilaa renkaaseen (lokasuojaan) asti ja tekisin takapyörään isolaippaisen navan ja lyhyen akselin, jolloin voisin käyttää suurempaa - edes kaksikymppistä- pyörää takana.

Jori

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Kickbike

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Onhan näitä potkulautoja isorenkaisinakin, esim:

Kuva

http://urbanscooters.com/P/Push-Scooter ... ml#descrip

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13784
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Kickbike

Viesti Kirjoittaja jori »

jviirret kirjoitti:

Onhan näitä potkulautoja isorenkaisinakin,

Tuosta kuvasta näkyy hyvin, että pitkä akseliväli vaatii korkeamman astinlaudan. Se on korkeampi, sekä palkkina, että maavaraltaan, jotka molemmat lisäävät tukijalan korkeutta, joka taas tekee pyörästä työläämmän potkutella, kun tukijalkaa täytyy koukistaa enemmän ulottuakseen potkaista maasta. Akseliväli täytyisi siis pitää lyhyenä.

Kuvasta näkyy myös hyvin, että astinlautaa ja painopistettä on mahdollista siirtää ainakin kymmenen senttiä edemmäksi jatkamalla astinlautaa lähemmäs rengasta ja tekemällä tukijalan varpaille tilaa etupyörän takaa.

Kun samalla tehdään eturunkoon sivumutka niin, että tukijalan polvi mahtuu koukistumaan rungon ohi aina etulokasuojaan asti, saadaan helposti tuo kymmenen sentin akselivälin lyhennys edestä.

Tämä siirtää myös painopisteen niin eteen, ettei takapyörälle tule enää niin suurta kuormaa, että täysikokoinen takapyörä olisi tarpeen. Rungosta tulee lyhyt ja voi siksi olla hyvin matala ja pyörästä tulee helppo potkuteltava.

Tehkää joku, jolla on rakenteluaikaa, tällainen. Minun rakenteluaikani on myyty pitkälle kevääseen. :cry:

Jori

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Paavo
Viestit: 92
Liittynyt: 19 Marras 2007, 16:25
Paikkakunta: Helsinki

Re: Kickbike

Viesti Kirjoittaja Paavo »

Minulla on ollut Kick Bikessa Schwalben Marathon Winter edessä. Lopetin kuitenkin talvipotkuttelun lyhyeen. Pahinta oli, että astinlaudalle kertyy koko ajan lunta. Toinen haitta liittyy käsiin: pystypyörällä pääsee näppärästi kinoksien läpi kun ottaa tarpeeksi vauhtia ja höllentää otteen ohjaustangosta, jolloin pyörä hakee reitin itsekseen. Kick Biken ohjaustangosta on oltava koko ajan niin jämäkkä ote, että jäätyneen tienpinnan röpelöt välittyvät käsien kautta hartioihin saakka. Tietä on toki jos jonkinlaista ja hyvin kunnostetuilla reiteillä jotkut potkuttelevat piikkarit jalassa. Omalla työmatkareitillä kilpailen pahimmillaan elintilasta hiihtäjien kanssa. Mutta hyvilläkään teillä en kokenut talvipotkuttelua mielekkääksi, sillä rullaamisen kärsiessä joutuu potkimaan kohtuuttoman paljon. Lämpötalouden kannalta laji olisi kyllä mitä parhainta talviliikuntaa. Kropan saa nopeasti tasalämpöiseksi kuin suksilla ikään. Laji onkin lähempänä hiihtoa kuin pyöräilyä -ajopelin polkupyörämäisestä ulkonäostä huolimatta.

Jos alaselkä alkaa syyskylmillä vihoittelemaan, kannattaa se suojata lämpövyöllä, vyötäisille käärityllä villapaidalla tms. Lisäksi potkusarjojen välissä selkä kannattaa suoristaa. Nämä vinkit sain lajin kehittäjältä Hannu Vierikolta ja ne toimivat omalla kohdallani. Eivät kuulemma kuitenkaan ole yleisiä vaivoja.

Etukorin puutteessa olen sullonut tavaraa muovipussiin ja köyttänyt sen ohjaustankoon mustekaloilla.
Pitkillä matkoilla -potkulautailukielellä "safareilla"- reppu hiostaa ikävästi. Amerikan halki lautaillut kaveri taisi vetää peräkärryä.

Vastaa Viestiin