Lifebike

Täällä nojapyöräilijät voivat keskustella pystypyöräilystä.
Avatar
PW
KOM
Viestit: 15756
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Lifebike

ViestiKirjoittaja PW » 09 Joulu 2009, 01:03

Tuommonen otsikon mukanen sähköavusteinen pystypyörä on tuossa ihmeteltävänä. Kolme vaihdetta ja edessä napamoottori, akku tarakalla. Vaimon työpaikalle ostivat, tarkotuksena tutkailla olisiko sähköavusteisuudesta motivoimaan pyörän käyttöön. Jos tuota vaikka pääsis kokeilemaan.
Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 11895
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Lifebike

ViestiKirjoittaja jviirret » 09 Joulu 2009, 03:46

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
PW
KOM
Viestit: 15756
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Lifebike

ViestiKirjoittaja PW » 09 Joulu 2009, 09:37

Joo just tomosen lady mallien kävin kokeilemassa tuossa aamuhämärissä. Meno on kyllä helppoa, vähän liiankin helppoa. Vähän kun polkimia pyörittää ni vauhtia on heti riittävästi !
Toisaalta semmonen ilmiö kun lopettaa polkemisen moottori jarruttaa , liekkö ominaisuus vai vika ??
Ilman moottoria aika jäykän ja raskaan tuntunen peli , eli oikeesti tarttee moottorin ei tuolla muuten viittis polkee.
Toinen paha vika ett se on pystypyörä, se imavirran määrä mitä tuolla ylhäällä joutu ottaan vastaan ( huh huh ).
Kyllä sitä vaan ihmettelee ett ihmisen pitää elää yli 50v. enneku ymmärtää et alhaalla tuulee vähemmän ja siellä polkeminen on paaljoon hauskempaa !!
Kolme eri tehoaluetta valittavana ja tais olla joku mäkilähtö teho vielä erikseen.
Vähän tuommosella ajellessa vois olla semmonen huijauksen maku jos vaikka ajaa ohi ja luulevat vanhaa miestä kovakin kuntoiseksi :wink:
Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 10534
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Lifebike

ViestiKirjoittaja jori » 09 Joulu 2009, 13:19

PW kirjoitti:Toisaalta semmonen ilmiö kun lopettaa polkemisen moottori jarruttaa , liekkö ominaisuus vai vika ??
Ilman moottoria aika jäykän ja raskaan tuntunen peli , eli oikeesti tarttee moottorin ei tuolla muuten viittis polkee.

Näyttäisi olevan vaihteellinen napamoottori. Nuo pienihalkaisijaiset ovat yleensä vaihteellisia. Alennusvaihde pienentää moottorin kokoa ja hiukan painoa, mutta tuottaa vaihteen takia melkoisesti vastusta vapaana pyöriessään. Vaihteeton napamoottori rullaa kyllä hyvin, mutta painoa tahtoo olla nelisen kiloa. Vaihteelliset painavat jopa alle kolme kiloa. Jos vaihteellisia olisi vapaakytkimellä varustettuja, nousisi paino vapaakytkimen verran, jolloin moottorin ei painaisi vielä ihan vaihteettoman napamoottorin painoa, mutta rakenteen monimutkaisuus olisi jo toista luokkaa.

Jori
Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 11895
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Lifebike

ViestiKirjoittaja jviirret » 09 Joulu 2009, 15:40

Just tommonen miesten malli meni mun edelle yhdesti työmatkalla. Tuskin oli kovin pitkäikäinen ku kuljettaja ei yhtään hidastellu/keventänyt ku päästeli kiskojen ja monttujen yli. Ainakaan toista kertaa en sitä ole nähnyt.

Jukka
Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
irakas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3790
Liittynyt: 26 Touko 2008, 17:19
Paikkakunta: Vaajakoski

Re: Lifebike

ViestiKirjoittaja irakas » 09 Tammi 2010, 20:28

jori kirjoitti:
PW kirjoitti:Toisaalta semmonen ilmiö kun lopettaa polkemisen moottori jarruttaa , liekkö ominaisuus vai vika ??
Ilman moottoria aika jäykän ja raskaan tuntunen peli , eli oikeesti tarttee moottorin ei tuolla muuten viittis polkee.

Näyttäisi olevan vaihteellinen napamoottori. Nuo pienihalkaisijaiset ovat yleensä vaihteellisia. Alennusvaihde pienentää moottorin kokoa ja hiukan painoa, mutta tuottaa vaihteen takia melkoisesti vastusta vapaana pyöriessään. Vaihteeton napamoottori rullaa kyllä hyvin, mutta painoa tahtoo olla nelisen kiloa. Vaihteelliset painavat jopa alle kolme kiloa. Jos vaihteellisia olisi vapaakytkimellä varustettuja, nousisi paino vapaakytkimen verran, jolloin moottorin ei painaisi vielä ihan vaihteettoman napamoottorin painoa, mutta rakenteen monimutkaisuus olisi jo toista luokkaa.

Jori


Tieto, että vaihteeton napamoottori rullaa hyvin, oli hyvä, kun aloin jo olla huolissani, että vapaana pyöriessään ne vastustaisivat menoa. Olen nimittäin tilannut 20" ja 26" pyöräkokoihin napamoottorit Keski-Uudenmaan Elektroniikka Oy:stä. Toimitukset vaan ovat kovasti viivästyneet.

Sakari
Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason

http://www.flickr.com/photos/saholm/ ja http://www.flickr.com/photos/15504224@N07/
SH1, SH2, SH3, SH5, SH6, SH15, SH18, SH21, SH26, SH30, SH32 ja SH33

Nojanalle
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4081
Liittynyt: 09 Touko 2010, 07:33
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Lifebike

ViestiKirjoittaja Nojanalle » 20 Heinä 2010, 16:05

Ei vaihteelisessa moottorissa mitään ongelmia ole. Itselläni on hainzmanni ja kytkentä tapahtuu siinä niin sanotulla kytkinlaakerilla , joka on mielettömän yksinkertainen rakenne. Painoa säästetään sillä että moottori on niin sanottu rauraton. Takanavan pyöriessä moottori ei ole pyörinnässä mukana kuin tarvittaessa. Suoraveto moottorien huonopuoli on että moottori pyörii koko massallaan lähes mukana. Mangneetit aihheuttavat varmasti jonkinlaista vastetta pyöriessä. Kyllä hainzmannin pojat ovat homman ratkaiseet jo vuona 1962 kotiopäin.

Avatar
PW
KOM
Viestit: 15756
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Lifebike

ViestiKirjoittaja PW » 07 Maalis 2012, 10:22

Tämä vaimon työpaikan lifebike on "rikki", ei siis sähköpuoli pellaa, jostain syystä se on ilmaantunu tuohon meijän pihaan. Ilmeisesti oletuksena ett mie korjaisin sen, paikallinen urheiluliikkeen korjaaja ei kuulemma koske.
Onko vinkkiä mistäpäin kannattaa lähtee liikkeelle ? Oma arvaus ett pitäs mitata akku, onko virtaa ja siitä eteenpäin koittaa mitata, mihin asti mahollinen virtata tullee.

Petri
Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 11895
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Lifebike

ViestiKirjoittaja jviirret » 07 Maalis 2012, 10:26

Koita ensimmäisenä tutkia löytyiskö sulakkeita?

Jukka
Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
PW
KOM
Viestit: 15756
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Lifebike

ViestiKirjoittaja PW » 07 Maalis 2012, 10:50

jviirret kirjoitti:Koita ensimmäisenä tutkia löytyiskö sulakkeita?

Jukka

Hyvä vinkki !

Petri
Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 10534
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Lifebike

ViestiKirjoittaja jori » 07 Maalis 2012, 11:04

Koska viimeksi käytetty sähköllä ja miten vika ilmaantui?
Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
PW
KOM
Viestit: 15756
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Lifebike

ViestiKirjoittaja PW » 07 Maalis 2012, 12:36

jori kirjoitti:Koska viimeksi käytetty sähköllä ja miten vika ilmaantui?

En nyt oo ihan varma mutt luulisin ett se on seisonu syksystä tai jopa loppu kesästä jonkinlaisia sähkökatkoksia siinä on ollu aikasemminkin. Ne on luultavasti liittyny tuohon akunkiinnitykseen. Pitää kysellä tarkemmin vaimolta.

Petri
Edit
Tarkempi kysely kertoo ett ennen joulua on viimeks toiminu ja lopettannu kesken ajon vedon yhtäkkiä.

Petrii
Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 10534
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Lifebike

ViestiKirjoittaja jori » 07 Maalis 2012, 12:54

Alkuperäinen vika on siis katkos tai oikosulku virtapiirissä. Sulake on hyvä arvaus. JOs ei löydy sulakkeita, kannattaa noudattaa alussa ehdottamaasi protokollaa: Yleismittarilla seuraamalla akulta lähtien, minne asti jännitettä tulee. Ensin on tietysti varmistettava, että akussa on vielä asiallinen napajännite. On sentään ollut monta kuukautta lataamatta. :)
Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
PW
KOM
Viestit: 15756
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Lifebike

ViestiKirjoittaja PW » 07 Maalis 2012, 13:16

jori kirjoitti:Alkuperäinen vika on siis katkos tai oikosulku virtapiirissä. Sulake on hyvä arvaus. JOs ei löydy sulakkeita, kannattaa noudattaa alussa ehdottamaasi protokollaa: Yleismittarilla seuraamalla akulta lähtien, minne asti jännitettä tulee. Ensin on tietysti varmistettava, että akussa on vielä asiallinen napajännite. On sentään ollut monta kuukautta lataamatta. :)

Ok, kuhan vaimo muistaa illalla tuoda tuon akun lukon ni saan sen irti ja lataukseen.

Petri
Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
PW
KOM
Viestit: 15756
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Lifebike

ViestiKirjoittaja PW » 07 Maalis 2012, 19:51

Sulake o tuossa akun päässä normaali littana auton sulake (keltanen), oli ehjä. Mittaria en vielä oo löytäny (pojan takana), ehkä jos tulee kotia.
Akusta lähtee 3 + liitintä, en tutkinu mutt ilmeisesti jaku menee valolle joku pedelecille ym. Voinko tuon akun kytkee väliaikasesti suoraan tohon moottoriin, kokeillakseni onko moottori kunnossa ?

Muokataas viel moottorin juuressa tommonen liitin, miks siihenkin menee 3 piuhaa ? Eri nopeuksia vai ?

Petri
Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.


Palaa sivulle “Pystypyöräily”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 4 vierailijaa