Start Sosse - fiksiksi/sinkulaksiko?

Täällä nojapyöräilijät voivat keskustella pystypyöräilystä.
vaaka
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3016
Liittynyt: 10 Maalis 2015, 09:13

Re: Start Sosse - fiksiksi/sinkulaksiko?

ViestiKirjoittaja vaaka » 17 Huhti 2016, 01:44

PW kirjoitti:
vaaka kirjoitti:Lukittaa navat, kuten hitsaamalla läpeensä, niin elvistely loppuu. Ellei pyörän olalla kantamisesta cyclocross tyyliin tule uusi muoti :-D

Mitä vikaa on elvistelyssä? 8)


On nuo vajaita härveleitä, en lähtisi niillä elvistelemään. Aero? Jarrut? Kumien kesto? Vauhdin nousu yli koipien pyöritysnopeuden? Äly hoi ja liikenneturvallisuus. Arvaa paljonko täällä on, kun lähellä on noihin spesialisoitunut kauppakin? Mahtuu yli 13 tusinaan. Jos tuunaa, saisi käyttää järkeä. Jos mäet eivät nouse ja pitää keventää pyörää, olisi kuntoilun paikka. Jos taas on miesten versio naisten käsilaukulle, eli muotiesine ensin, käyttöesine sitten, allekirjoitan epäkohtia käytettävyyteen :mrgreen: Plussaa tulee kierrätyksestä. Siinäpä se suunnilleen onkin, kun vaihteellisiakin saa käytettynä. Kehitystä ottaa pakkia tekniikassa? No sovjettia sitten kunnolla hehe. Ei vain huvita osua Linnanmäkeen samanaikaisesti jarruttoman lasketellessa alas. Bling blingiä saa olla, jarrun poisto ei sitä ole. Jarruton auto? Miksi lopettaa siihen järjettömyyttä, eikö samalla logiikan puutteella kannata poistaa moottorikin? Tekisi hyvää liikenneturvallisuudelle, kun ei lähdetä itseään ja muita riskeeraamaan tielle. Mutta suljetulle alueelle hupislaidipyöräksi noista kyllä on. Tekisivätkin niin.

Minua ei liikuta, miten muut rahaa käyttävät, mutta ei kuullosta kovin ekologiselta takarenkaan vaihto kymmenien-parin sadan kilometrin välein tyylistä ja kuskin painosta riippuen.

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 9021
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Start Sosse - fiksiksi/sinkulaksiko?

ViestiKirjoittaja jori » 17 Huhti 2016, 08:33

vaaka kirjoitti:
PW kirjoitti:
vaaka kirjoitti:Lukittaa navat, kuten hitsaamalla läpeensä, niin elvistely loppuu. Ellei pyörän olalla kantamisesta cyclocross tyyliin tule uusi muoti :-D

Mitä vikaa on elvistelyssä? 8)


On nuo vajaita härveleitä, en lähtisi niillä elvistelemään. Aero? Jarrut? Kumien kesto? Vauhdin nousu yli koipien pyöritysnopeuden? Äly hoi ja liikenneturvallisuus. Arvaa paljonko täällä on, kun lähellä on noihin spesialisoitunut kauppakin? Mahtuu yli 13 tusinaan. Jos tuunaa, saisi käyttää järkeä. Jos mäet eivät nouse ja pitää keventää pyörää, olisi kuntoilun paikka. Jos taas on miesten versio naisten käsilaukulle, eli muotiesine ensin, käyttöesine sitten, allekirjoitan epäkohtia käytettävyyteen :mrgreen: Plussaa tulee kierrätyksestä. Siinäpä se suunnilleen onkin, kun vaihteellisiakin saa käytettynä. Kehitystä ottaa pakkia tekniikassa? No sovjettia sitten kunnolla hehe. Ei vain huvita osua Linnanmäkeen samanaikaisesti jarruttoman lasketellessa alas. Bling blingiä saa olla, jarrun poisto ei sitä ole. Jarruton auto? Miksi lopettaa siihen järjettömyyttä, eikö samalla logiikan puutteella kannata poistaa moottorikin? Tekisi hyvää liikenneturvallisuudelle, kun ei lähdetä itseään ja muita riskeeraamaan tielle. Mutta suljetulle alueelle hupislaidipyöräksi noista kyllä on. Tekisivätkin niin.

Minua ei liikuta, miten muut rahaa käyttävät, mutta ei kuullosta kovin ekologiselta takarenkaan vaihto kymmenien-parin sadan kilometrin välein tyylistä ja kuskin painosta riippuen.

Ennakkoluulojen hälventämiseksi ote "Yksivaihde" sivustolta:
Fiksillä voi jarruttaa kampien pyörimistä vastustamalla tai pyöriminen kokonaan pysäyttämällä – tätä kutsutaan skidaamiseksi. Fiksissäkin on kuitenkin hyvä olla vähintään etujarru asennettuna vikatilanteita, kuten ketjun katkeaminen, varten. Jaloilla jarruttelu voi myös rasittaa polvia yllättävän paljon.
Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. -Sakari Holma

Avatar
PW
KOM
Viestit: 13367
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Start Sosse - fiksiksi/sinkulaksiko?

ViestiKirjoittaja PW » 17 Huhti 2016, 08:40

Nojapyörästäkin sanotaan yleensä ekaks: "Eiks tuo oo vaarallinen?"
Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 9021
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Start Sosse - fiksiksi/sinkulaksiko?

ViestiKirjoittaja jori » 17 Huhti 2016, 08:52

PW kirjoitti:Nojapyörästäkin sanotaan yleensä ekaks: "Eiks tuo oo vaarallinen?"
Ei kun tokaks. Ensin sanotaan, että "Eikös tuo ole raskas ajaa" ja vasta sitten että "Kyllä tuo on vaarallinen, kun se on niin matala, ettei sitä näe". :mrgreen:
Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. -Sakari Holma

Avatar
PW
KOM
Viestit: 13367
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Start Sosse - fiksiksi/sinkulaksiko?

ViestiKirjoittaja PW » 17 Huhti 2016, 09:14

jori kirjoitti:
PW kirjoitti:Nojapyörästäkin sanotaan yleensä ekaks: "Eiks tuo oo vaarallinen?"
Ei kun tokaks. Ensin sanotaan, että "Eikös tuo ole raskas ajaa" ja vasta sitten että "Kyllä tuo on vaarallinen, kun se on niin matala, ettei sitä näe". :mrgreen:

Primitiivireaktio :mrgreen:
Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

vaaka
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3016
Liittynyt: 10 Maalis 2015, 09:13

Re: Start Sosse - fiksiksi/sinkulaksiko?

ViestiKirjoittaja vaaka » 17 Huhti 2016, 11:34

Ei sitten ollut viestissäni tarpeeksi helposti rivien välistä luettavissa, että tiedän skidaamisen sekä pyöritysnopeuden hidastamisen. Ei ole jarru tuo. Sitten on se Linnanmäkeen ja haluuni olla kaukana kääntöpuoli kolikolle, johon viittasin polkimien nopeammalla pyörimisellä kuin jalat pystyvät. Kun vauhti ylittää jalkojen nopeuden ei hyvin käy. Pienin ongelma lienee polkimien pohkeisiin iskeytymisvaara. Sitä on tapahtunut tuloksella kuskin ja pyörän erotus eri kiertoradoille. Kukin voi arvata muut yleiset ongelmat itse, jos polkimet pyörivät koko ajan kiihtyen, kun jalat ovat irronneet.

Ei ehkä tunnu hyvälle, jos jalat eivät irtoa polkimista ja vauhti ylittää jalkojen maksimikadenssin, mutta kiihdytys jatkuu. Ergo epäilykseni turvallisuuden suhteen. Olen lukenut noin käyneen fiksifoorumeilla. Samaten rajun renkaan kulutuksen skidissä. Hehe täkäläisellä murteella skidi on lapsi muuten. Kallista hupia fiksikuskien raportoima parin kympin viiv satasen kesto takarenkaalla. Hupinsa kullakin. Kyllä minuakin huvittaisi liukujarrutella syrjässä liikenteellä huvin vuoksi kerran ehkä pari, mutta itsesuojeluvaisto pistää epäilemään yleispyöränä.

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 9021
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Start Sosse - fiksiksi/sinkulaksiko?

ViestiKirjoittaja jori » 17 Huhti 2016, 13:01

vaaka kirjoitti:Ei sitten ollut viestissäni tarpeeksi helposti rivien välistä luettavissa, että tiedän skidaamisen sekä pyöritysnopeuden hidastamisen. Ei ole jarru tuo. Sitten on se Linnanmäkeen ja haluuni olla kaukana kääntöpuoli kolikolle, johon viittasin polkimien nopeammalla pyörimisellä kuin jalat pystyvät. Kun vauhti ylittää jalkojen nopeuden ei hyvin käy. Pienin ongelma lienee polkimien pohkeisiin iskeytymisvaara. Sitä on tapahtunut tuloksella kuskin ja pyörän erotus eri kiertoradoille. Kukin voi arvata muut yleiset ongelmat itse, jos polkimet pyörivät koko ajan kiihtyen, kun jalat ovat irronneet.

Ei ehkä tunnu hyvälle, jos jalat eivät irtoa polkimista ja vauhti ylittää jalkojen maksimikadenssin, mutta kiihdytys jatkuu. Ergo epäilykseni turvallisuuden suhteen. Olen lukenut noin käyneen fiksifoorumeilla. Samaten rajun renkaan kulutuksen skidissä. Hehe täkäläisellä murteella skidi on lapsi muuten. Kallista hupia fiksikuskien raportoima parin kympin viiv satasen kesto takarenkaalla. Hupinsa kullakin. Kyllä minuakin huvittaisi liukujarrutella syrjässä liikenteellä huvin vuoksi kerran ehkä pari, mutta itsesuojeluvaisto pistää epäilemään yleispyöränä.

Ei ollut kyse rivien väleistä vaan riveistä, joilla luki:
Ennakkoluulojen hälventämiseksi ote "Yksivaihde" sivustolta:
Fiksillä voi jarruttaa kampien pyörimistä vastustamalla tai pyöriminen kokonaan pysäyttämällä – tätä kutsutaan skidaamiseksi. Fiksissäkin on kuitenkin hyvä olla vähintään etujarru asennettuna vikatilanteita, kuten ketjun katkeaminen, varten. Jaloilla jarruttelu voi myös rasittaa polvia yllättävän paljon.
Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. -Sakari Holma

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2816
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 10:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Start Sosse - fiksiksi/sinkulaksiko?

ViestiKirjoittaja Vilijami » 17 Huhti 2016, 13:58

PW kirjoitti:Siitä tulikin mieleen millanenhan se oma fiksi olisi :wink:

Pythonista teet fixin :D
Eikö siinä oo ultimaattinen pyörän ja ukon muuttuminen yhdeksi?

vaaka
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3016
Liittynyt: 10 Maalis 2015, 09:13

Re: Start Sosse - fiksiksi/sinkulaksiko?

ViestiKirjoittaja vaaka » 18 Huhti 2016, 18:47

Ei moitittavaa jarrullista fiksiä kohtaan, jos ei halua kaikkien pyörien olevan nojakkeja ja kinnereitä, jolloin porukka liikkuu helpommin pitkät matkat pyörällä auton sijaan sekä lyhyet matkat useammin kuin nyt. Koska helpompaa, aero.

Avatar
PW
KOM
Viestit: 13367
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Start Sosse - fiksiksi/sinkulaksiko?

ViestiKirjoittaja PW » 11 Touko 2016, 20:57

Poika oli lueskellu tuubeista ja oli sitä mieltä ett pystyy paikkaamaan - no onhan se rengaskin ihmisen tekemä;)
Innostuin sitt ottamaan renkaan pois vanteelta, eipä ollu juurikaan kiinni. Alla oli kangasnauha, jota revin pätkän irti ja sieltä löyty ommel, jota myös aukasin reijän kohdalta. Hämmästykseni oli suuri kun siellä oli sisuri sisällä - olin kuvitellut tuubin olevan myös tubeles. No kaikkee sitä oppii ku vanhaks ellää :mrgreen: Purkaessa ihmettelinkin miten ilma pysyy tuon ompeleen alla :oops:
Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
PW
KOM
Viestit: 13367
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Start Sosse - fiksiksi/sinkulaksiko?

ViestiKirjoittaja PW » 28 Kesä 2016, 11:07

Sadepäivä ja taudista toipumassa, aattelin tämän kumin yrittää paikata.
Jos joudun ostamaan tähän renkaan, miten nää tuubirenkaat on mitotettu? Muistaakseni kaupassa kun kyselin, se tarjos 27" rengasta. Netistä kun kattoin, siel oli 28" ja 27" molempia ja esim 622*22 mm continental Giro. Tässä pyörässä oleessa renkaassa lukee: Continental Giro 22mm mutta halkasijaa ei oo merkitty.
Mitataanko tuubivanteet samalla lailla ku avovanteet?
Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
Wacky
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2790
Liittynyt: 14 Heinä 2010, 12:38
Paikkakunta: Helsinki, Vesala

Re: Start Sosse - fiksiksi/sinkulaksiko?

ViestiKirjoittaja Wacky » 29 Kesä 2016, 06:48

Kai sulla on tuubiliimaa tai teippiä että saat tuubin kiinni vanteeseen?
- Richard "Riku" Griffin
Savenmaa Alku (2010 - 2011) Azub Bufo (2011 - 2014) MetaPhrastic.28 (2012 ->) MetaPhat (2013 - 2017) Nopia (2017 ->)

Avatar
PW
KOM
Viestit: 13367
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Start Sosse - fiksiksi/sinkulaksiko?

ViestiKirjoittaja PW » 29 Kesä 2016, 08:07

Wacky kirjoitti:Kai sulla on tuubiliimaa tai teippiä että saat tuubin kiinni vanteeseen?

Liimaa on.
Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
PW
KOM
Viestit: 13367
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Start Sosse - fiksiksi/sinkulaksiko?

ViestiKirjoittaja PW » 29 Kesä 2016, 10:05

20160628_120902.jpg
20160628_120902.jpg (150.65 KiB) Katsottu 1283 kertaa

Minkä huollan sen korjaan;) - kaks reikää löyty, toisen varmaan tökkäsin, ompeleita purkaessani :oops:
Lankaa ja neulaa etsittävä seuraavaks.
Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
PW
KOM
Viestit: 13367
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Start Sosse - fiksiksi/sinkulaksiko?

ViestiKirjoittaja PW » 29 Kesä 2016, 10:12

PW kirjoitti:Jos joudun ostamaan tähän renkaan, miten nää tuubirenkaat on mitotettu? Muistaakseni kaupassa kun kyselin, se tarjos 27" rengasta. Netistä kun kattoin, siel oli 28" ja 27" molempia ja esim 622*22 mm continental Giro. Tässä pyörässä oleessa renkaassa lukee: Continental Giro 22mm mutta halkasijaa ei oo merkitty.
Mitataanko tuubivanteet samalla lailla ku avovanteet?

rullamitalla sain vanteen halkaisijaksi 635mm :?
Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.


Palaa sivulle “Pystypyöräily”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 3 vierailijaa