Start Sosse - fiksiksi/sinkulaksiko?

Täällä nojapyöräilijät voivat keskustella pystypyöräilystä.
Avatar
Wacky
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3837
Liittynyt: 14 Heinä 2010, 12:38
Paikkakunta: Helsinki, Vesala

Re: cccp

Viesti Kirjoittaja Wacky »

Ostat jonkun polkupyörälle tarkoitetun paikka litkun ja laitat sisään pruutalla tms.
En menis takuuseen että autoille tarkoitetut toimis kunnolla. Ainakin oma kokemus on vähän huonoja niistä kun nojapyörällä oli vaikee saada ajettua 80 km/h vaikka onkin suht nopee pyörä. Ostamassani litkussa meinaa luki ohjeessa että pitäis ajaa sitä nopeutta pian litkutuksen jälkeen

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17761
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: cccp

Viesti Kirjoittaja PW »

Wacky kirjoitti:

Ostat jonkun polkupyörälle tarkoitetun paikka litkun ja laitat sisään pruutalla tms.
En menis takuuseen että autoille tarkoitetut toimis kunnolla. Ainakin oma kokemus on vähän huonoja niistä kun nojapyörällä oli vaikee saada ajettua 80 km/h vaikka onkin suht nopee pyörä. Ostamassani litkussa meinaa luki ohjeessa että pitäis ajaa sitä nopeutta pian litkutuksen jälkeen

Miul ei oo kokemusta ku työkoneisiin laitetuista litkuista (bobcat mm.) niillä ei ainakaan tommosta nopeusvaatimusta ole - Vianorilla jos kävis renkaan kanssa ja laittas tuota samaa.

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17761
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: cccp

Viesti Kirjoittaja PW »

Nojanalle kirjoitti:

Kyllä voi , mutta aika homma . Ennen niitä paikattiin :cry: http://www.yksivaihde.net/site/foorumi/ ... p?id=11571

Eksyinkin Yksivaihdefoorumille, fiksimaailma on ihan oma lajinsa - slangista vaikee saada selvää. Fikseissä eivät taida tuubirenkaita yleensä käyttää?
Mitenkähän ne Virossa on näitä fikseiksi tuunanneet? En oo tottunu ett poistetaan kaikki vanhat toimivat osat, otetaan vaan runko ja hommataan siihen uudet osat :? Nojapyörärakentamisessa toimin päinvastoin :mrgreen:
Jos kelpais maantiefillarina, tartteis vaan paikata/hommata rengas.

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Nojanalle
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4798
Liittynyt: 09 Touko 2010, 07:33
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: cccp

Viesti Kirjoittaja Nojanalle »

Venäjältä sai aikaan tosi halvalla tuubeja.

kuparinen
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 427
Liittynyt: 12 Tammi 2010, 22:23
Paikkakunta: Viiala/Akaa

Re: cccp

Viesti Kirjoittaja kuparinen »

PW kirjoitti:

Eksyinkin Yksivaihdefoorumille, fiksimaailma on ihan oma lajinsa - slangista vaikee saada selvää. Fikseissä eivät taida tuubirenkaita yleensä käyttää? Mitenkähän ne Virossa on näitä fikseiksi tuunanneet? En oo tottunu ett poistetaan kaikki vanhat toimivat osat, otetaan vaan runko ja hommataan siihen uudet osat :? Nojapyörärakentamisessa toimin päinvastoin :mrgreen:
Jos kelpais maantiefillarina, tartteis vaan paikata/hommata rengas.

Fiksipyörän tekohan on maailman helpoin homma. Ensin sahataan pois ohjaustangon alamutkat kahvoineen ja heitetään tanko ympäri. Puretaan pois kaikki vaijerit, jarrut, vaihteet sekä keskiörattaista ylimääräiset. Sitten vain ratakilpapyörän fiksinapa takanavan tilalle (tai kierrepakan kierteeseen fiksiratas ja lukkomutteri) ja ketjusta liiat pois. Varvaskoukut tai poljinlukot kannattaa jättää... :)

Tosi hifistelijät jättävät ohjaustangoksi vain kahden kämmenleveyden mittaisen suoran pätkän, pinnaavat tuubivanteet tai laittavat suoraan ratapyörän kiekot, joissa on mahdollisimman vähän pinnoja, Satulaksi tietysti muovilusikan näköinen, mahdollisimman kapea.Kaikki jarrutapit, vaihteen kiinnikkeet ja muut ylimääräiset ulokkeet hiotaan rungosta pois, jotta ei harhauduta takaisin vaihteiden paheelliseen maailmaan.

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17761
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: cccp

Viesti Kirjoittaja PW »

kuparinen kirjoitti:
PW kirjoitti:

Eksyinkin Yksivaihdefoorumille, fiksimaailma on ihan oma lajinsa - slangista vaikee saada selvää. Fikseissä eivät taida tuubirenkaita yleensä käyttää? Mitenkähän ne Virossa on näitä fikseiksi tuunanneet? En oo tottunu ett poistetaan kaikki vanhat toimivat osat, otetaan vaan runko ja hommataan siihen uudet osat :? Nojapyörärakentamisessa toimin päinvastoin :mrgreen:
Jos kelpais maantiefillarina, tartteis vaan paikata/hommata rengas.

Fiksipyörän tekohan on maailman helpoin homma. Ensin sahataan pois ohjaustangon alamutkat kahvoineen ja heitetään tanko ympäri. Puretaan pois kaikki vaijerit, jarrut, vaihteet sekä keskiörattaista ylimääräiset. Sitten vain ratakilpapyörän fiksinapa takanavan tilalle ja ketjusta liiat pois. Varvaskoukut tai poljinlukot kannattaa jättää... :)

Tosi hifistelijät jättävät ohjaustangoksi vain kahden kämmenleveyden mittaisen suoran pätkän, pinnaavat tuubivanteet tai laittavat suoraan ratapyörän kiekot, joissa on mahdollisimman vähän pinnoja, Kaikki jarrutapit, vaihteen kiinnikkeet ja muut ylimääräiset ulokkeet hiotaan rungosta pois, jotta ei harhauduta takaisin vaihteiden paheelliseen maailmaan.

Juu, ei kai se vaikeeta oo, paitsi jos alan pinnata uusia napoja noihin vanteisiin. Köyhän miehen fiksinhän tuosta kai sais helpost, hitsais rataspakan vaan kiinni;) mutt se ei taida Helsinkiin kelvata. Tulee vaan helposti semmonen pyörä ettei alkuperästä enää oo mitään jäljellä, hyvä jos merkkiä saa selville kun maalaavat ne hienoiksi.
Googlaamallahan löyty liuta virolaisia sivuja - Start Sosse siellä ilmeisesti yleinen.

IMG_9906.jpg

mm. tuommonen sinkula tekastu.

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: cccp

Viesti Kirjoittaja jviirret »

kuparinen kirjoitti:

Fiksipyörän tekohan on maailman helpoin homma.

Ja meikäläinen värkkäs omaa monta viikkoa :oops:

Kuva

Taisin tehdä muutenkin väärin kun esimerkiksi jatkoin tankoa :oops: Ihmekkö tuo ku ei sitte onnistunut edes normaali fiksi jarrutus :(

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7040
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: cccp

Viesti Kirjoittaja Pastori »

PW kirjoitti:

Köyhän miehen fiksinhän tuosta kai sais helpost, hitsais rataspakan vaan kiinni;)

Imatralainen Kemppifiksi.

Ei ois montaa edes siellä Helsingissä.

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17761
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: cccp

Viesti Kirjoittaja PW »

Pastori kirjoitti:
PW kirjoitti:

Köyhän miehen fiksinhän tuosta kai sais helpost, hitsais rataspakan vaan kiinni;)

Imatralainen Kemppifiksi.

Ei ois montaa edes siellä Helsingissä.

:lol: Sovjet hengessä ja lähellähän tässä ollaan - oltu :mrgreen:

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7067
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Start Sosse - fiksiksi/sinkulaksiko?

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

Valaiskaa mitä hienoa on fixissä? Sinkulan ymmärrän varsinkin jalkajarrullisen, mutta tämä fixi ei aukea :?

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Start Sosse - fiksiksi/sinkulaksiko?

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Vilijami kirjoitti:

Valaiskaa mitä hienoa on fixissä? Sinkulan ymmärrän varsinkin jalkajarrullisen, mutta tämä fixi ei aukea :?

Fiksinavan saa tehtyä helposti poralla, rälläkällä ja hitsikoneella, vapaaratas ja varsinkin jalkajarru vaatii helposti koneistamista.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17761
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Start Sosse - fiksiksi/sinkulaksiko?

Viesti Kirjoittaja PW »

Vilijami kirjoitti:

Valaiskaa mitä hienoa on fixissä? Sinkulan ymmärrän varsinkin jalkajarrullisen, mutta tämä fixi ei aukea :?

En oo kylläkään ajanu mutt olisko siinä yksinkertasuus ja vois kuvitella ett kuski ja pyörä olis niinku yhtä - kuten Pyttonissa. Onkohan fiksi kuskeilla oma Zeninsä.
Poikani - taiteilijanplanttu Helsingistä, kerto viikolla kokeilleensa kaverinsa fiksiä - kaveri oli selittäny ett se rullaa niiku itestään :o fiilis. Kaveri oli muutaman kerran kuulemma alussa lentäny ohjaustangon yli - etujarruko? Itteeni vois pelottaa fiksillä ajo, kuinka sen saa pysähtymään pelkillä polkimilla varsinkin jos ei oo jarruja.
Miun täytyy kyll kiittää fiksikulttuuria siitä ett löysin nojapyörät. Olin alottanu pyöräilyn, kilonpudotus ja vihreäelämä mielessäni - satuin kuulemaan ohjelman fikseistä ja eiku nettiin selaamaan, millasia pyöriä on maailmassa olemassa (tutkimus jatkuu;)). Aika nopeesti ymmärsin ett fiksi ei oo miun juttu mutt sillon olin jo nähny ekan nojapyörän ja aika nopeesti eksyny foorumille - nyt en löydä täältä enää ulos 8)
Osa kait näistä fikseistä on tehty lähinnä talutettaviksi, elvistelyä varten.

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

vaaka
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3069
Liittynyt: 10 Maalis 2015, 08:13

Re: Start Sosse - fiksiksi/sinkulaksiko?

Viesti Kirjoittaja vaaka »

Lukittaa navat, kuten hitsaamalla läpeensä, niin elvistely loppuu. Ellei pyörän olalla kantamisesta cyclocross tyyliin tule uusi muoti :-D

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17761
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Start Sosse - fiksiksi/sinkulaksiko?

Viesti Kirjoittaja PW »

vaaka kirjoitti:

Lukittaa navat, kuten hitsaamalla läpeensä, niin elvistely loppuu. Ellei pyörän olalla kantamisesta cyclocross tyyliin tule uusi muoti :-D

Mitä vikaa on elvistelyssä? 8)

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17761
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Start Sosse - fiksiksi/sinkulaksiko?

Viesti Kirjoittaja PW »

http://yle.fi/uutiset/fiksipyorien_kehn ... aa/6246276
Tämän jutun mukaan fiksipyörä on asuste 8) Siitä tulikin mieleen millanenhan se oma fiksi olisi :wink:

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Vastaa Viestiin