Pystärillä ajelu pitkän nojakkirupeaman jälkeen

Täällä nojapyöräilijät voivat keskustella pystypyöräilystä.
jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13787
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Pystärillä ajelu pitkän nojakkirupeaman jälkeen

Viesti Kirjoittaja jori »

terppa kirjoitti:

Biltsun täysjousto suoraan poliisihuutokaupasta ja kyllä sillä näillä vauhdeilla pärjää mutta en usko sen montaa metsälenkkiä kestävän.

Minusta on aika erikoista shoppailua, jos pitää ostaa uusi maastopyörä sen takia, ettei vanha ehkä kauaa kestä. Varsinkin, kun kyse ei ole ammattimaisesta maastopyöräilystä. :shock:

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
terppa
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3614
Liittynyt: 09 Huhti 2010, 16:02
Paikkakunta: Lahden perämetsä

Re: Pystärillä ajelu pitkän nojakkirupeaman jälkeen

Viesti Kirjoittaja terppa »

jori kirjoitti:
terppa kirjoitti:

Biltsun täysjousto suoraan poliisihuutokaupasta ja kyllä sillä näillä vauhdeilla pärjää mutta en usko sen montaa metsälenkkiä kestävän.

Minusta on aika erikoista shoppailua, jos pitää ostaa uusi maastopyörä sen takia, ettei vanha ehkä kauaa kestä. Varsinkin, kun kyse ei ole ammattimaisesta maastopyöräilystä. :shock:

Tai sitten on pyöriä jotka laadultaan on sellaisia, että olisi voinut jäädä tekemättäkin, kyllähän tuolla monta pyhäistä kirkkoreissua olisi tehnyt mutta oikea käyttö tuntuu olevan liikaa esim. keula alkoi jo rasvojaan luovuttamaan ja mikäli takavaihtaja ei hajoa lopullisesti aiemmiin niin keula lakkaa kohta joustamasta. Jos kuulopuheita on uskominen niin ei tuota keulaa ole tehty huollettavaksi.

Ei ole ammattimaista ajo mutta metsään tekee mieli mennä ajamaan eikä korjaamaan pyörää ja on se harrastaminen kivempaa tarkoituksenmukaisilla vehkeillä, tässä pyörässä ei ole montaa hyvää kohtaa, että sen pohjalle rupeisi rakentamaa. Kallista se ostelu toki on, maksaa vähintään samat jos kävisi lähikuppilassa nauttimassa 4 tuoppia olutta/vk vuoden ajan :D sitäkin moni harrastaa vaikka käsiin jää vain sammiollinen nestettä :mrgreen:

Nojasyklismiä vuodesta 2010

"Nojapyöräily on parasta mitä voi tehdä housut jalassa mutta kinnerillä voi ajaa myös ilman housuja"

Quidquid latine dictum sit, altum videtur.

Avatar
Trek r200
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 348
Liittynyt: 11 Tammi 2007, 23:01
Paikkakunta: Oulu

Re: Pystärillä ajelu pitkän nojakkirupeaman jälkeen

Viesti Kirjoittaja Trek r200 »

terppa kirjoitti:

Sellainen kuvitelma minulla on, että jäykkäperällä oppisi tekniikkaa paremmin? pitäneekö sitten paikkansa?

Eipä oikeastaan. Tekniikka on erilainen jäykällä ja täpärillä. Täysjouston idea on, että voit röykyissä istua satulassa ja polkea. Jäykkäperällä joudut röykyissä nousemaan satulasta ja rullaamaan röykkyjen yli. Noin niinkuin kovasti yksinkertaistettuna.

Nojaillaan!

TMS
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 959
Liittynyt: 17 Kesä 2008, 09:34
Paikkakunta: Kirkkonummi

Re: Pystärillä ajelu pitkän nojakkirupeaman jälkeen

Viesti Kirjoittaja TMS »

Joo en mäkään usko että maastoajotekniikan oppimiseen tarvitsee jäykkäperää. Täpärillä ja jäykkäperällä joutuu kenties keskittymään hieman eri asioihin ainakin alussa. Karkeimpia virheitä ei meinaan täysjoustokaan poista. Ja yhtälailla molemmilla pyörillä sen kuskin pitää maaston mukaan elää, muuten ei tule mitään. Täpäri menee huomattomammin yli esim. jostain terävästä juurakosta, joten silloin vois keskittyä ihan muuhun siinä ajamisessa.

Tuo kokoasia on tosiaan hankaluus näissä pyörissä, joillain laskureilla porukka niitä arpoo, mutta parhaiten se tietysti selviää kokeilemalla. Sitten tietysti ei ole mitään yhtä oikeaa maastopyörän geometriaa, vaan joitain asioita painotetaan tietyn tyylisessä ajossa enemmän ja sitten tietysti makuasiat päälle.

Noista vinkkaamistasi pyöristä pitäytyisin itse noissa Ghosteissa, mutta en usko noidenkaan tarjouksien olevan mitenkään ohittamattomia. Käytettyjä kun olen seurannut niin kyllä siellä jonkun verran on noita pieniä kokojakin, esim. tuossa http://www.fillaritori.com/viewtopic.php?f=8&t=12417 Ja kyllä niitä tasaiseen tahtiin näkyy myynnissä muitakin. Ei kannata hätiköidä. Uusista tuo voisi olla mielenkiintoinen esim. tuo http://www.fun-corner.de/index.php?cat= ... ct=A008623 tai tämä http://www.fun-corner.de/index.php?cat= ... ct=A008632 riippuen vähän kuinka paljon sitä joustoa haluaa. Itse ottaisin noista ehdottomasti tuon Stereon. Noissa on nuo joustopalikat jo niin hyviä ettei niitä ainakaan tarvi päivittää.
Tuo Fun Corner on siitä jännä kauppa että kannattaa sähköpostilla hieman tinkiä niin voi lähteä hinnasta vielä pari sataa pois.

Avatar
terppa
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3614
Liittynyt: 09 Huhti 2010, 16:02
Paikkakunta: Lahden perämetsä

Re: Pystärillä ajelu pitkän nojakkirupeaman jälkeen

Viesti Kirjoittaja terppa »

Ois noi Cubet varmaan aika hienoja... ehkä liiankin :oops: Siinä mielessä hyviä, että ei varmaan tule osien päivitystarvettaa paremmaksi pieneen hetkeen. Pitää vaan lueskella aiheesta lisää kun ei tässä suurempia hätiä ole, no tälle vuodellehan saisi yhden pyörän ostaa kun Optima toimitettiin viimevuoden puolella just uudeksivuodeksi :)

Nojasyklismiä vuodesta 2010

"Nojapyöräily on parasta mitä voi tehdä housut jalassa mutta kinnerillä voi ajaa myös ilman housuja"

Quidquid latine dictum sit, altum videtur.

Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7040
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: Pystärillä ajelu pitkän nojakkirupeaman jälkeen

Viesti Kirjoittaja Pastori »

Mulla on tälle vuodelle vasta kaksi uutta pyörää ja kolmas kerkee kanssa. Hankkiuduin tosin kahdesta pyörästä eroon, joten ihan ookoo balanssi säilyi. Pari pyörää puuttuu lakisääteisestä seittemästä.

Avatar
terppa
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3614
Liittynyt: 09 Huhti 2010, 16:02
Paikkakunta: Lahden perämetsä

Re: Pystärillä ajelu pitkän nojakkirupeaman jälkeen

Viesti Kirjoittaja terppa »

Jaa mutta olenhan mäkin yhdestä pyörästä tänä vuonna luopunut, vanhan pystärin annoin pois joten se voisi vastata toivonmukaan valmistuvaa pythonia :) Sormiharjoituksia tein ja kans seitsemälle pyörälle keksisi käyttöä, voipi tosin olla, että niistä Optima jäisi vähälle käytölle...

Nojasyklismiä vuodesta 2010

"Nojapyöräily on parasta mitä voi tehdä housut jalassa mutta kinnerillä voi ajaa myös ilman housuja"

Quidquid latine dictum sit, altum videtur.

Avatar
optimistx
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 675
Liittynyt: 26 Marras 2006, 18:49
Paikkakunta: Espoo

Re: Pystärillä ajelu pitkän nojakkirupeaman jälkeen

Viesti Kirjoittaja optimistx »

Pastori kirjoitti:

... Pari pyörää puuttuu lakisääteisestä seittemästä.

Merkillistä, taitaa olla tosiaan lakisääteinen. Meikäläisen kahden hengen pesueella on 7 polkupyörää (joista 2 nojakkeja), ja tyttärellä miehineen myös 7. Poika on ryhtynyt äärimmäiseksi ympäristöihmiseksi ja kokoilee aina tarpeen vaatiessa kelpo ajokin romuosakasasta. Ehkä en lainsuojattomaksi silti katsoisi häntä, vielä.

Nojanalle
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4799
Liittynyt: 09 Touko 2010, 07:33
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Pystärillä ajelu pitkän nojakkirupeaman jälkeen

Viesti Kirjoittaja Nojanalle »

Kyllä tuol varastossa niitä makaa täys kuntosena. Yrittänyt myydä, mutta kun ostajia ei vaan löydy. Sanovat että aika kaupitsee. Olen sanonut että joskus kun tästä muutan niin rälläkä laulaa. Ilman ei niitä tohdi antaa. Siel olis retkipyörää ja kilpapyörää -70 luvulta . :lol:
Kaiken kaikkiaan enenmän kuin se laki sallii. :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

Avatar
terppa
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3614
Liittynyt: 09 Huhti 2010, 16:02
Paikkakunta: Lahden perämetsä

Re: Pystärillä ajelu pitkän nojakkirupeaman jälkeen

Viesti Kirjoittaja terppa »

TMS kirjoitti:

Uusista tuo voisi olla mielenkiintoinen esim. tuo http://www.fun-corner.de/index.php?cat= ... ct=A008623 tai tämä http://www.fun-corner.de/index.php?cat= ... ct=A008632 riippuen vähän kuinka paljon sitä joustoa haluaa. Itse ottaisin noista ehdottomasti tuon Stereon. Noissa on nuo joustopalikat jo niin hyviä ettei niitä ainakaan tarvi päivittää.
Tuo Fun Corner on siitä jännä kauppa että kannattaa sähköpostilla hieman tinkiä niin voi lähteä hinnasta vielä pari sataa pois.

Vielä ei ole tullut kyseltyä Fun Cornerilta lisäalennuksia josko hinnasta saisi tingittyä mutta muuten nettiä on tullut lueskeltua... http://www.wiggle.co.uk/gt-sensor-1-2012/ Toi on kans mielenkiintoinen, Gt Sensor 1 ja se olisi tarjouksessa1523€ + n.38€. Cubeen koitin vertailla... Samat jarrut, vivut ja etuvaihtaja xt deorena slx:n sijaan ja kampisatsi xt deore deoren sijaan ja etulehtiä vain kaksi. Mutta kuis keula? Fox 32 Float RL 120mm joustavana. Painoa en ko. pyörään löytänyt. Muut osat menee heprean puolelle eli eipä osaa vertailla. Todennäköisesti aika paljon parempi kuin nykyinen :mrgreen: vääntelin takahäkin suurinpiirtein suoraan eilistä lenkkiä varten mutta klappia on tullut ja aika haastava on saada vaihtee kohilleen.

Nojasyklismiä vuodesta 2010

"Nojapyöräily on parasta mitä voi tehdä housut jalassa mutta kinnerillä voi ajaa myös ilman housuja"

Quidquid latine dictum sit, altum videtur.

Avatar
MikaL
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 434
Liittynyt: 18 Helmi 2012, 12:44

Re: Pystärillä ajelu pitkän nojakkirupeaman jälkeen

Viesti Kirjoittaja MikaL »

Silloin kun on ostamassa tulee aika heposti katsottua komponentteja, mitä pyörässä on. Pitkän päälle kuitenkin rungon toimivuus ja kalliimmat avainkoponentit on ne, mitkä ratkaisee, miten tyytyväinen pyörään pitemmän päälle on. Optimaalista olisi, että pääsee koeajamaan, ja silloinkin pitäisi tietää aika tarkaan se, minkälaiseen käyttöön pyörä tulee, mitä siltä haluaa. Väitän, että aika pitkään tai paljon pitää ajaa, että tämän hyvin tietää.

MetaPhrastic 2012

Avatar
terppa
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3614
Liittynyt: 09 Huhti 2010, 16:02
Paikkakunta: Lahden perämetsä

Re: Pystärillä ajelu pitkän nojakkirupeaman jälkeen

Viesti Kirjoittaja terppa »

Vähän sika säkissä tyyliin taitaa mennä :) enemmän pitäisi olla maastoajokemusta, että osaisi sanoa. Ei vaan taida pyöräkaupoissakaan olla muuta kuin korkeintaan parkkipaikkakurvailu mahdollista, tai kerran kävin yhdessä jossa ajettiin sisällä 20 metrin pätkää... Täysjousto vaan on ruvennut polttelemaan mielenkiintoisempana vaihtoehtona.

Nojakeilla kun rupesi ajamaan niin makkaranpaistohommat jäi ihan olemattomiin mutta maastopyörän kanssa vois triplata notskilla istutut tunnit :)

Nojasyklismiä vuodesta 2010

"Nojapyöräily on parasta mitä voi tehdä housut jalassa mutta kinnerillä voi ajaa myös ilman housuja"

Quidquid latine dictum sit, altum videtur.

TMS
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 959
Liittynyt: 17 Kesä 2008, 09:34
Paikkakunta: Kirkkonummi

Re: Pystärillä ajelu pitkän nojakkirupeaman jälkeen

Viesti Kirjoittaja TMS »

Kyllähän tuo GT vaikuttaa kanssa oikeen hyvälle. Tuo Foxi on varmasti ihan hyvä keula ja tuossa on mallinimen perusteella jo perussäädötkin olemassa. Karvalakkikeuloissa kun ei välttämättä ole oikeen kattavia vaimennuksen säätöjä. Se on kyllä totta että kokeilu kertoisi paljon jos maastopyöristä on jo kokemusta, mutta en tiedä toimiiko se ensimmäistä pyörää ostavalle ihan samoin. Cubeissa on varmasti ihan toimiva jousitus, tuollaisia samalla tavalla toteutettuja on niin monella valmistajalla. Nuo kyllä hukkaavat keinumiseen hieman polkutehoa, mutta niihän ne kaikki jousitusratkaisut, toiset vaan enemmän ja toiset vähemmän. Vaikka on se kyllä aika pitkälle säädöistäkin kiinni. Porukkalenkeillä olen meinaan seurannut yhden tuollaisen Stereon menoa, ja kyllä se jonkun verran näyttää keinuvan ihan kevysesti polkiessakin. GT:n jousitusratkaisuun en ole tutustunut, mutta käsittääkseni sitä on ainakin mainostettu sellaiseksi ettei se hukkaa tehoa (niin kyllä kaikkia muitakin mainostetaan :D ).

No mutta kokemusta maastopyöristä ei ikinä saa, jos ei sitä ensimmäistäkään osta, joten siinä mielessä ei kannata liikaakaan ihmetellä ja pohtia. Aika harva varmaan onnistuu heti ekalla kerralla ostamaan itselleen täydellisen pyörän, varsinkin kun tarpeilla on tapana muuttua ajan kanssa. Tässä suhteessa nämä maastopyörät vertautuu aika paljon nojapyöriin, että niitä on aika montaa sorttia, joista joku sopii johonkin tiettyyn maastoon/ajotapaan paremmin kuin toinen. Toisaalta jos ei kilpaa aja, niin eihän sen pyörän tarvi olla juuri optimaalinen johonkin paikkaan. Tässä suhteessa hyvä yleispyörä voisi olla juuri joku sellainen 125-150 mm joustava "all mountain" pyörä suhteellisen loivalla keulakulmalla. Itse en oikeen sellaisten 100 mm tai alle joustavien XC-pyörien päälle ymmärrä, ainakaan ihmisillä jotka ei aja kilpaa. Kyllä tuollaisella pidempijoustoisella ja pystymmällä ajoasennolla varustetulla rennommalla pyörällä on minusta kivempi ajella.

Itsehän ajelen tällaisella Santa Cruzilla, mitä voisi pitää eräänlaisena jokapaikan pyöränä.

Liitteet
IMG_1456_pienennetty.jpg
Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Pystärillä ajelu pitkän nojakkirupeaman jälkeen

Viesti Kirjoittaja jviirret »

TMS kirjoitti:

Itsehän ajelen tällaisella Santa Cruzilla, mitä voisi pitää eräänlaisena jokapaikan pyöränä.

Vuosi kaudet kun katselee CF:en ja nojakkien kuvia niin ei silmä millään totu noin korkeaan? Miten ihmeessä tuonne ylös pääsee ja eikö siellä pelota :wink:

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
mhelander
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3772
Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:55
Paikkakunta: Oulu

Re: Pystärillä ajelu pitkän nojakkirupeaman jälkeen

Viesti Kirjoittaja mhelander »

jviirret kirjoitti:
TMS kirjoitti:

Itsehän ajelen tällaisella Santa Cruzilla, mitä voisi pitää eräänlaisena jokapaikan pyöränä.

Vuosi kaudet kun katselee CF:en ja nojakkien kuvia niin ei silmä millään totu noin korkeaan? Miten ihmeessä tuonne ylös pääsee ja eikö siellä pelota :wink:

Aivan. Kun itseä meinaa jo vähän huimata Metan selässä, nyt kun siinä on se 29er keulakin...

-Mika

Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.

Vastaa Viestiin