Talvipyöräily

Täällä nojapyöräilijät voivat keskustella pystypyöräilystä.
Avatar
Stapani
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 848
Liittynyt: 16 Touko 2008, 20:43
Paikkakunta: 00920 Helsinki

Talvipyöräily

Viesti Kirjoittaja Stapani »

Yep

Talvipyöräily oli tänään tosiaan haastavaa täällä Vantaan nurkilla,
lunta tuli lopulta reilusti tännekin.
Focus cyclo-crossilla liikenteeseen,lukkopolkimet, alla kesärenkaat.
Lumisohjo jähmetti heti kättelyssä vaihteet, edessä piti ajaa 46-piikkisellä kun ei millään
suostunut ketjut lähestymään 39-piikkistä, ja jarrujen toiminta vähintäänkin kyseenalaista.
Jäätävää pakkaslunta puski kasvoihin koko ajan, rilleillä ei nähnyt mitään......
Positiivista lenkillä oli se, että en kertaakaan kaatunut ja kaikki ylämäet
pääsin jopa 46:lla ajamalla ylös. Autotielle en juurikaan vielä uskaltanut mennä, sen verran
vähän tälle talvelle kokemusta noin liukkailla ajosta. Pitäisi varmaan nastat vaihtaa,
ennen kuin autojen sekaan uskaltaa lähteä liukastelemaan.
Vajaan tunnin 14km lenkillä näin yhden muun kohtalotoverin.
Kaikesta huolimatta, oli mukavaa vaihtelua.
Huomenna uudestaan, tosin siihen mennessä on jo aurauskalustokin varmaan
saatu kevyen liikenteen väylillä piipahtamaan ja ajaminen ehkä vähemmän haastavaa.

Tapani

Catrike Speed 3x26 2011
Quest XS Carbon 2015 "Kinuski"

Avatar
Wacky
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3837
Liittynyt: 14 Heinä 2010, 12:38
Paikkakunta: Helsinki, Vesala

Re: Talvipyöräily

Viesti Kirjoittaja Wacky »

Töistä paluu meni vielä suht hyvin välillä vallila - viikki, mutta kun sieltä yritti jatkaa kontulaan niin matka taittui n. 50% taluttaen kun lunta oli jo siihen malliin ettei mäkien nouseminen onnistunut enää ja tuulikin teki ajamisesta hirveän vaikeeta kun ei meinannut nähdä eteensä. Salissa käymisen jälkeen kontulasta parin kilometrin matka kotiin taittui pyörän päällä ilman hirveitä ongelmia kun kelvi oli pakkautunut jalankulkijoiden alla.
En taida huomenna yrittää taluttaa työmatkaa vaan meen suosiolla julkisilla. Torstaina täytyy katsoa tilannetta uudelleen kun on taas töitä. Kertaalleen erehdyin ajoradalle kokeilemaan etenemistä ja sehän päättyi kaatumiseen kun tie olikin ihan puuroista sohjoa.

Avatar
Stapani
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 848
Liittynyt: 16 Touko 2008, 20:43
Paikkakunta: 00920 Helsinki

Re: Talvipyöräily

Viesti Kirjoittaja Stapani »

Yep

Hyvä että muitakin talvikuskeja löytyy.
Minkäslaisella fillarilla ajelet talvisin, Riku?

Tapani

Catrike Speed 3x26 2011
Quest XS Carbon 2015 "Kinuski"

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Talvipyöräily

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Löytyy löytyy talvikuskeja. Jäisiä teitä ollut jo kuukauden ja nyt jo viikon pari ajoa hidastavaa luntakin. Tämä talvi ajetaan Electra Towniella:
Kuva
Ei jäädy vaihteet kun ovat rummussa. Edessä 37mm nastarengas ja taakse samanmoinen vaihteettomalla navalla oleva odottaa asennusta jos vaijerit alkavat jäätymään. Tuon 3vaihteisen takanavassa ei ole jalkajarrua, niin edes jarruvaijerit ei sais jäätyä. Pikkupakkasilla tuntuu että navassa käytetty öljykin on notkeampaa kuin vaihteellisissa jalkajarrunavoissa.
Sen verran näillä CF-pyörillä ajellut(kolmas talvi alkoi) että jotenkin vain tasapainoaisti toimii pää pystyasennossa parhaiten. Vastatuuli kyllä ottaa enempi, mutta muuten talviset ajonopeudet niin pieniä ettei suurempi ilmanvastus rassaa.
Nyt vain näyttää että juuri tämä electra-malli johon minä olen tykästynyt ei ole enää valmistusohjelmassa :(

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
Wacky
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3837
Liittynyt: 14 Heinä 2010, 12:38
Paikkakunta: Helsinki, Vesala

Re: Talvipyöräily

Viesti Kirjoittaja Wacky »

Stapani kirjoitti:

Yep

Hyvä että muitakin talvikuskeja löytyy.
Minkäslaisella fillarilla ajelet talvisin, Riku?

Mä oon niin hullu että oon jatkanut mun nojakilla menoa :D
Yllättävää kyllä vaikka takana on 20" niin ei menny eilen takapakka tukkoon vaan toimi ihan kivasti, tosin enhän mä käyttänyt siitä kuin kolmea suurinta lehteä kun vauhdit oli niin onnettomia.

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17761
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Talvipyöräily

Viesti Kirjoittaja PW »

Toistaseks oon ajellu nojakilla ja sileillä kesärenkailla. Tosin ei tartte joka keliin lähtee ja ajamiset on ns. "arkiajoa" periaatteella jos pyörällä pääsee meen sillä :D ei siis oikeestaan "urheilua" ollenkaan.
Eipä täällä Imatralla talvea oo vielä, lunta maassa 1-2 cm pakkasta pariastetta tällähetkellä. Itsenäisyyspäivän tienoilla tais olla eniten lunta muutama sentti joka suli pois. Joulu aatoks sato taas valkosenjoulun joka myös suli välillä. Joteskin tuntuu ett kevät on tosi lähellä, kovin pitkää ja rajua talvea ei kerkii enää pitämään :D 2kk ja on jo maaliskuu, valosaa ja maholliset lumetkin alkaa sulaa.
Hitto taitaa tulla kiire ja ressi ett saa pyörärojektit kesäks kuntoon, kolmipyörä, katteet, sähköavut, ym suunnitelmat :D

Petri

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
mhelander
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3772
Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:55
Paikkakunta: Oulu

Re: Talvipyöräily

Viesti Kirjoittaja mhelander »

Ajoin läpi viime talven lowracerilla. Renkaina Durano edessä ja jonkinmoisella kuviolla oleva takana. Alkusyksyn kaatuilu opetti ajamaan, lopputalvi ja etenkin kevät sujui jo aika hyvin.

Samaa ajattelin jatkaa tänä talvena. Syksyn kelit olivat sitten eri lailla surkeat, 2010 pääsi marraskuun alussa ajelemaan lumikeleillä ja pakkasia piisasi lähes läpi talven. Nyt alkoi sateet ja nolla/sohjokelit jo lokakuun puolella, oikeasti ajamaan pääsi vasta joulun alla.

Kävin ekoilla lumilla kokeilemassa lowracerilla ihan kesäkunnossa ja yllättäen sillä pysyi hyvin pystyssä lumella ja jäällä, yksi tiukempi ylämäki piti taluttaa.

Lowraceriin on vaihdettu eteen Duranon sijaan Maxxis DTH 28mm:n BMX-gummi:

Kuva

Sillä ajaminen on kuin "kiskoilla", ilmeisesti tasapaino on kevään ja koko viime vuoden ajoilla parantunut huomattavasti.

Kopioin MetaPhysic:n hiilikuitupenkin lowraceria varten, tein sen pintakerroksen hiilikuitu+aramidi kankaalla jotta kestää paremmin talven kaatuilut. Tätä penkkiä siirrän sitten pyörien välillä jotta alkuperäinen hiilikuitupenkki pysyy ehjänä kesää varten.

MP:ssä on Schwalbe Milano edessä ja Schwalbe Delta Cruise takana, täällä kuvat niistä. Pyörä pysyy tosi hyvin hyppysissä kaikilla tähän asti ajetuilla keleillä. Vain kylmempi pakkaskeli ja lumi on kokeilematta, silloin yleensä kumi kuin kumi pitää hyvin. Ajaminen lumisemmalla tiellä on tietysti raskaampaa mutta ei mahdotonta, vaikeinta se on pyöräteillä joita ei ole aurattu joissa on ollut paljon jalankulkua.

Kummankin pyörän SRAM Double Tap -ohjatut vaihteistot toimivat aivan erinomaisesti ! MP:llä olen ajanut pahimmilla keleillä eli lumisohjossa ja nollakelillä lumisateessa. Vielä ei ole vaihteisto juonitellut pätkääkään vaikka ketjussa on teflon "kuiva" öljyt molemmissa.

Kun hallintalaitteet on hyvin käsillä ja penkki & niskatuki sopivat on ajaminen eri lailla helppoa talven liukkailla. Tietysti tervettä ennakointia tarvitaan vähän enemmän kuin kesällä. Lumien ennakointia helpottaa että ajaa pimeään aikaan ja hankkii hyvän ajovalon. Päivällä kun ei tahdo lumikertymiä nähdä yhtä hyvin, ja harvemmin ehtii valosan aikaan ajelemaan edes viikonloppuisin.

Mutu-fiilis on että lauhalla ja huonommilla keleillä ajelen MP:llä. Kun on selvästi enemmän pakkasta niin otan alle lowracerin.

-Mika

Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.

Syväri
Sisällöntuottaja
Viestit: 1236
Liittynyt: 24 Kesä 2011, 14:35
Paikkakunta: Ilmajoki

Re: Talvipyöräily

Viesti Kirjoittaja Syväri »

Hyvin on vk toiminut lumessa, vähän kovemmallakin jalankulkijoiden tallaamalla pysyy hanskassa ja kyllä tuo kuitu todellakin vaimentaa tärinää. Alla contin grand prix sliksit, schwalbe marathon wintereitä yritin laittaa mutta ei mahtunut korkeuden puolesta, leveys olisi kyllä riittänyt haarukassa :( 650c tuubikiekkojen hankinta on edessä joskus..

Loskakelissä jarrut ja pakka kerää jöötiä, kunnon jäitä en ole kokeillut (enkä kokeile.. :D)

Niihin pahimpiin keleihin otan runnottavaksi ikivanhan tunturi-maastopyörän jostain vuodelta -95. Olis sekin kunnostamisen arvoinen pyörä, paitsi että ohjaus puoltaa.. Etuhaarukka tai runko on kierossa kolarin jäljiltä.

Avatar
Wacky
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3837
Liittynyt: 14 Heinä 2010, 12:38
Paikkakunta: Helsinki, Vesala

Re: Talvipyöräily

Viesti Kirjoittaja Wacky »

Mä meen melkein kelillä kun kelillä työmatkat ja töissä pitää olla minuutilleen ajallaan eli vaatimukset renkaille ja pyörälle on toista kun teillä "harrastelijoilla" joilla on varaa valita kelit. Renkaat on marathon winterit ja niillä on päässyt eilistä lukuunottamatta ihan ongelmitta töihin. Eilen tänne tulikin n. 10cm raskasta lunta ja tuuli oli puuskissa 14m/s (jatkuva 9m/s) voitte kuvitella ettei pyöräily siihen tuuleen ole ihan herkkua kun jääpisarat tuntui nauloilta kasvoilla. Eteen ei meinannut nähdä ja pystyssä pysyminenkin oli siinä lumisohjossa hieman hankalampaa.

TMS
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 959
Liittynyt: 17 Kesä 2008, 09:34
Paikkakunta: Kirkkonummi

Re: Talvipyöräily

Viesti Kirjoittaja TMS »

Itse tulee kanssa ajettua töihin ja muuallekkin päivittäin myös talvella, mutta lumikeleillä kuitenkin pääasiassa pystärillä. Käytössä on Rohlofilla, 140 mm joustokeulalla (ilman muuta turhan järeä keula tähän käyttöön missä nyt on, mutta sellainen sattui olemaan), Brooksin satulalla, kiinteillä lokareilla ja tarakalla höystetty maasturi 26" kiekoilla. Renkaina on ollut järeämmän pään nastoista Nokia Extreme 296 ja Schwalben Ice Spiker.

Jos nyt jotain parannuksia tuohon ajattelisin niin ne olisi isommat kiekot tai sitten vielä radikaalimmin sellainen fatbike. Fatbike vaan on hieman hankala varutelun(lokarit, tarakka) sekä saatavuuden ja osien hinnan kannalta, joten tuskin lähden sille tiellä ainakaan vähään aikaan. Muutama vuosi sitten ertro 622 koolle ei vain oikein ollut kunnollisia (tarpeeksi leveitä) nastarenkaita, joten tuli valittua pienempi kiekkokoko. Meinaan sanoo Nojanalle mitä vaan kapeiden talvirenkaiden eduista :wink: , niin itse olen havainnut että mitä leveämmät kumit niin sen parempi. Kovalla tasaisella lumi ja jää pinnalla kapea on varmaan parempi, mutta niissä oikeasti hankalissa (pehmeää lunta, kävellen tampattua lunta, sohjoa, jäisiä uria, jne.) keleissä leveä on minun mielestä paljon parempi. Fatbikeä en ole kokeillut, mutta varmasti se olisi hyvä talvipyörä. Nastarenkaita siihen ei kai oikein vielä saa, mutta väittävät pidon olevan hyvä ilman nastojakin.

Avatar
terppa
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3614
Liittynyt: 09 Huhti 2010, 16:02
Paikkakunta: Lahden perämetsä

Re: Talvipyöräily

Viesti Kirjoittaja terppa »

Wacky kirjoitti:

Mä meen melkein kelillä kun kelillä työmatkat ja töissä pitää olla minuutilleen ajallaan eli vaatimukset renkaille ja pyörälle on toista kun teillä "harrastelijoilla" joilla on varaa valita kelit. Renkaat on marathon winterit ja niillä on päässyt eilistä lukuunottamatta ihan ongelmitta töihin. Eilen tänne tulikin n. 10cm raskasta lunta ja tuuli oli puuskissa 14m/s (jatkuva 9m/s) voitte kuvitella ettei pyöräily siihen tuuleen ole ihan herkkua kun jääpisarat tuntui nauloilta kasvoilla. Eteen ei meinannut nähdä ja pystyssä pysyminenkin oli siinä lumisohjossa hieman hankalampaa.

Mä olen talvella pitkälti huvipyöräiliä mutta mukavuudenhaluinen sellainen ja keinoja olen miettinyt millä voi minimoida naamalle tulevan "taivaan tavaran". Pelkkä tuulilasi ei tunnu auttavan sivutuulella ja päätin sitten tilata kypärän jossa on visiiri: http://www.cratoni.de/fahrradhelme/1291 ... ution.html Tuohon kun yhdistää naamamaskin kasvojen alaosaan niin ehkäpä yksi isoimmista epämukavuustekiöistä on järjestyksessä, maskin kanssa hengitysilma tuntuu myös kivan lämpimältä. Varmaan maanantaina kypärä tulee niin sitten pääsee testaamaan käytännössä.

Hattua nostan kaikille jotka eilisessä kelissä sotki menemään... Tänään vähän yllätti miten nopeasti pyörätiet oli taas asfaltilla (auton ikkunasta katseltuna) klo 4.30 alkaen häärin Vartiokylän suunnalla ja siellä ilmeisesti oli lumityöt tehty tarpeeksi aikaisin ja riittävän isolla koneella ja vesisade oli sulattanut loput niin pyörätiet näytti olevan lähes kesäkunnossa (samoin pääväylien pyörätiet näytti aika hyviltä), toinen ääripää oli 8 jälkeen Haagan sivupoluilla missä ei auroja ollut paljon näkynyt ja autokin eteni lähinnä sutimalla... pyörällä ajaminen olisi ollut kyllä täyttä työtä ellei mahdotonta.

Nojasyklismiä vuodesta 2010

"Nojapyöräily on parasta mitä voi tehdä housut jalassa mutta kinnerillä voi ajaa myös ilman housuja"

Quidquid latine dictum sit, altum videtur.

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Talvipyöräily

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Wacky kirjoitti:

Mä meen melkein kelillä kun kelillä työmatkat ja töissä pitää olla minuutilleen ajallaan eli vaatimukset renkaille ja pyörälle on toista kun teillä "harrastelijoilla" joilla on varaa valita kelit.

Sama täällä, "kellokorttityö" ja kelien vuoksi en autolla mene, "periaate kysymys" :D Samaan kun sekoitetaan vielä 3vuorotyö, eli liikkeellä ollaan muulloinkin kuin mitä aurauskalusto ihmisten olettaa olevan.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
mhelander
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3772
Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:55
Paikkakunta: Oulu

Re: Talvipyöräily

Viesti Kirjoittaja mhelander »

Mites tällasella nojakilla pääsis noissa lumisemmissa olosuhteissa :

Kuva

Munhan ei tarttis hommata kun tarpeeksi leveä levarihaarukka, sylinterit ja rakentaa niille rattaat :roll:

-Mika

Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Talvipyöräily

Viesti Kirjoittaja jviirret »

mhelander kirjoitti:

Mites tällasella nojakilla pääsis noissa lumisemmissa olosuhteissa :

Jos vain jaloissa riittää jerkkua noin leveän polun tamppaamiseen. Vauhti ainakin kärsii ja sitä kautta tasapainon pito vaatii enempi huomiota. Jos tarkoitus lähteä esim. kelkkareittejä ajeleen niin silloin tuollaisten renkaiden hankinta on perusteltua.
Joo, olen kokeillut. Chopperissa oli 155mm rengas takana ja jo muutaman sentin lumikerros pyörätiellä teki sillä ajamisen raskaaksi puurtamiseksi verrattuna kapeakumisiin pyöriin.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
mhelander
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3772
Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:55
Paikkakunta: Oulu

Re: Talvipyöräily

Viesti Kirjoittaja mhelander »

jviirret kirjoitti:

Jos vain jaloissa riittää jerkkua noin leveän polun tamppaamiseen. Vauhti ainakin kärsii ja sitä kautta tasapainon pito vaatii enempi huomiota. Jos tarkoitus lähteä esim. kelkkareittejä ajeleen niin silloin tuollaisten renkaiden hankinta on perusteltua.
Joo, olen kokeillut. Chopperissa oli 155mm rengas takana ja jo muutaman sentin lumikerros pyörätiellä teki sillä ajamisen raskaaksi puurtamiseksi verrattuna kapeakumisiin pyöriin.

Tämä on minullakin käsitys. MP:n voi tuunata niin että penkki on pystympänä ja näin ehkä pystyis hiljempaa ajeleen. Joutuisi hommaamaan MTB-pakan kans.

Eipä onneksi tarvi koiravaljakoiden kanssa kilpailla Alaskan lakeuksilla... pysyn kapeissa lähes slikseissä gummeissa ja opettelen pärjäämään (tai siis palautan taidon) niillä. Hyvin on onnistunut tähän mennessä. Kun ei tarvi joka kelillä lähteä vääntämään.

-Mika

Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.

Vastaa Viestiin