vaihteiden määrä polvikipuiselle

Täällä nojapyöräilijät voivat keskustella pystypyöräilystä.
ki
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 701
Liittynyt: 30 Loka 2012, 21:14

vaihteiden määrä polvikipuiselle

Viesti Kirjoittaja ki »

mikä olisi polvikipuiselle (tai yleensä polvien hyvinvointi optimoinnin kannalta)optimaalisin määrä vaihteita vähintään,
myös ylämäkiä ajatellen

kuparinen
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 427
Liittynyt: 12 Tammi 2010, 22:23
Paikkakunta: Viiala/Akaa

Re: vaihteiden määrä polvikipuiselle

Viesti Kirjoittaja kuparinen »

Aikoinaan retkipyörämuodin mukana pilasin polveni, rattaat edessä 42-53, takana 14-24. Välitykset olivat liian raskaat, vaikka en sitä silloin tajunnut.

Nyt maastopyörien mukana tulleet uudet välitysmahdollisuudet ovat pelastaneet 15 vuodeksi unohtuneen harrastuksen. Nyt ovat rattaat edessä 22-32-42, takana 12-32. Ajan pääosin tiellä, myös hiekkateillä, mutta vain harvoin maastossa.

Eli ainakin minun tapauksessani oli poljinvoiman rajoittaminen ehdoton vaatimus, tarpeeksi pieniä vaihteita! Näillä vaihteilla tavoitettava nopeus riittää minulle.

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: vaihteiden määrä polvikipuiselle

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Näin juuri, vaihteiden määrää tärkeämpi on niiden välityssuhteiden ja skaalan sopivuus omiin tarpeisiin. Tasaisessa maastossa kolmellakin pärjää, jopa polvivaivainen, kunhan välitysalue on riittävän kevyt.

"yleensä" nojapyörissä vakiona olevat 21-27 on hyvä kompromissi. Niissä on riittävän kevyitä normaali ylämäkiin ja riittävän raskaita johonkin 40km/h nopeuksiin. Huolloista selviää pyöräkauppojen osavalikoimilla.
Vakavasti otettavaan kilpa-ajoon vaihteiden välit on liian suuret ja poikkeuksellisen mäkisiin olosuhteisiin välitysalue ehkä kuitenkin vähän suppea.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17770
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: vaihteiden määrä polvikipuiselle

Viesti Kirjoittaja PW »

Vaihteiden määrän lisäksi kannattaa miettiä kampien pituutta/lyhyyttä jos polvet vaivaa.

Petri

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
MikaL
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 434
Liittynyt: 18 Helmi 2012, 12:44

Re: vaihteiden määrä polvikipuiselle

Viesti Kirjoittaja MikaL »

ja muistaa, että välitykset riippuvat myös renkaan koosta. Pelkkä rattaiden koon tarkastelu ei riitä.

MetaPhrastic 2012

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13802
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: vaihteiden määrä polvikipuiselle

Viesti Kirjoittaja jori »

MikaL kirjoitti:

ja muistaa, että välitykset riippuvat myös renkaan koosta. Pelkkä rattaiden koon tarkastelu ei riitä.

Minä olen aina pitänyt välitysten ilmoittamisesta metreinä kampikierrosta kohti. Mittaaminen on varmaa, eikä tarvitse tihrustella rattaan piikkejä, tai sotkea sormiaan rasvaan.

Jos tuossa mittaustavassa huomioisi vielä kammen pituuden, pääsisi välityssuhteessa absoluuttiseen laaduttomaan välityssuhdemittaan. Pyörän etenemä/Polkimen liikkuma matka. Tuo kuitenkin pitäisi laskea, koska polkimen liikkuma matka on vaikea mitata suoraan. :roll:

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

ajarmala
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2004
Liittynyt: 10 Heinä 2009, 00:17
Paikkakunta: Nummela, Vihti
Viesti:

Re: vaihteiden määrä polvikipuiselle

Viesti Kirjoittaja ajarmala »

jori kirjoitti:

Jos tuossa mittaustavassa huomioisi vielä kammen pituuden, pääsisi välityssuhteessa absoluuttiseen laaduttomaan välityssuhdemittaan. Pyörän etenemä/Polkimen liikkuma matka. Tuo kuitenkin pitäisi laskea, koska polkimen liikkuma matka on vaikea mitata suoraan. :roll:

Ööh? Kampikierrosta kohti poljin liikkuu matkan 2piiL, jossa L on kammen pituus.

Jos etenemä kampikierrosta kohti on s tulee kampiluvuksi: s / (2piiL), ja siis mukavasti dimensioton luku, jolloin jopa jenkit saavat saman luvun kuin me täällä ;-)

Kampivoima on taas helppoa laskea etenemän ja kampikierroksen pituuden suhteesta. Pyörän eteenpäin kuljettamiseen vakionopeudella tarvittava voima taas saadaan ajoneuvon massasta, vierintäkitkakertoimesta, ilmanvastuskertoimesta ja tien kaltevuudesta. Aika helppoa tämä nojapyöräily näin teoreettisella tasolla tarkasteltuna. Jooko?

--
T. Ari
Helkama Kulkuri 14 (1990), Performer Agenda (2009), Insera Reflex (2010), Milan SL (2012), Yosemite 20" Folding (2014), Rossano cyclocross (2018)

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: vaihteiden määrä polvikipuiselle

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Ny taisi tämä nojakin ostaja(ki) viimeistään poistua foorumilta :lol: sen verran hankalaa on pyörän valitseminen meidän ohjeiden mukaan :shock:

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
terppa
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3614
Liittynyt: 09 Huhti 2010, 16:02
Paikkakunta: Lahden perämetsä

Re: vaihteiden määrä polvikipuiselle

Viesti Kirjoittaja terppa »

jviirret kirjoitti:

Ny taisi tämä nojakin ostaja(ki) viimeistään poistua foorumilta :lol: sen verran hankalaa on pyörän valitseminen meidän ohjeiden mukaan :shock:

Jukka

Jos taas yrittäisi vähän maanläheisemmin :mrgreen:

Jos laittaa tuollaiset http://www.icletta.com/shop/antrieb/ket ... hwarz.html 155mm pituiset kammet joissa pienin ratas on 30 piikkinen ja taakse takapakan esim. 11-32 hampaisena niin sillä polkee jo aikamoista mäkeä polvia liikaa rasittamatta ja ei ainakaan minusta vaihteiden välit ole liian isot.

Nojasyklismiä vuodesta 2010

"Nojapyöräily on parasta mitä voi tehdä housut jalassa mutta kinnerillä voi ajaa myös ilman housuja"

Quidquid latine dictum sit, altum videtur.

Avatar
tavasti
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2745
Liittynyt: 06 Elo 2007, 10:55
Paikkakunta: Kangasala
Viesti:

Re: vaihteiden määrä polvikipuiselle

Viesti Kirjoittaja tavasti »

terppa kirjoitti:

Jos laittaa tuollaiset http://www.icletta.com/shop/antrieb/ket ... hwarz.html 155mm pituiset kammet joissa pienin ratas on 30 piikkinen ja taakse takapakan esim. 11-32 hampaisena niin sillä polkee jo aikamoista mäkeä polvia liikaa rasittamatta ja ei ainakaan minusta vaihteiden välit ole liian isot.

26" renkaille jyrkkämäkisessä maastossa huonohkokuntoiselle tuo 30 hampainen eturataskin on liian iso.

Pitäisi tietää missä meinataan ajaa, millainen pyörä (tai ainakin rengaskoko), niin alkaisi ehkä vähän hahmottua. Ja tietysti se että ajellaanko tyhjällä pyörällä, vai täysi retkeilyvarustus mukana?

Ajokkina Nazca Paseo 26/26 ja opeteltavana kiertopalkinto-Python

"... mutta ei se toimi kuoppaisella savisella soratiellä, varsinkaan jyrkässä ylämäessä!"

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17770
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: vaihteiden määrä polvikipuiselle

Viesti Kirjoittaja PW »

Viikonloppuna olin yhen polvivaivaisen kanssa pyöräilemässä. Valitteli vaihteiden vähyyttä ja/tai ajamisen jäykkyyttä. Kolmivaihteisella sähköpystärillä oli liikkeellä. Toinen valittamisen aihe on että sillä kevyemmällä vaihteella ei pääse eteenpäin, menee sitkuttamiseksi kun yritin neuvoo käyttämään kevyempää vaihdetta ja pyörittämään nopeemmin. Lyhyemmät kammetkaan ei oo oikeen kelvannu vaihdoin pois.
Toki kolme vaihdetta on vähän, toisaalta kun sähkö avustaa , tartteeko niitä vaihteita sitten niin paljon ?

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
tavasti
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2745
Liittynyt: 06 Elo 2007, 10:55
Paikkakunta: Kangasala
Viesti:

Re: vaihteiden määrä polvikipuiselle

Viesti Kirjoittaja tavasti »

PW kirjoitti:

Viikonloppuna olin yhen polvivaivaisen kanssa pyöräilemässä. Valitteli vaihteiden vähyyttä ja/tai ajamisen jäykkyyttä. Kolmivaihteisella sähköpystärillä oli liikkeellä. Toinen valittamisen aihe on että sillä kevyemmällä vaihteella ei pääse eteenpäin, menee sitkuttamiseksi kun yritin neuvoo käyttämään kevyempää vaihdetta ja pyörittämään nopeemmin. Lyhyemmät kammetkaan ei oo oikeen kelvannu vaihdoin pois.
Toki kolme vaihdetta on vähän, toisaalta kun sähkö avustaa , tartteeko niitä vaihteita sitten niin paljon ?

:-)

Kai sen sähkön kanssa vähän vähemmillä pitäis pärjätä. Siihen, että pitäis olla kevyttä ja mennä nopeammin auttaa lähinnä isompi (laiton) moottori. Tai mopo, ettei tarvi polkea lainkaan. Mikseiköhän muuten oon enää mopoissa polkimia, että vois polkea vielä avuksi? Äidin -53 mallisessa on.

Ajokkina Nazca Paseo 26/26 ja opeteltavana kiertopalkinto-Python

"... mutta ei se toimi kuoppaisella savisella soratiellä, varsinkaan jyrkässä ylämäessä!"

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17770
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: vaihteiden määrä polvikipuiselle

Viesti Kirjoittaja PW »

tavasti kirjoitti:
PW kirjoitti:

Viikonloppuna olin yhen polvivaivaisen kanssa pyöräilemässä. Valitteli vaihteiden vähyyttä ja/tai ajamisen jäykkyyttä. Kolmivaihteisella sähköpystärillä oli liikkeellä. Toinen valittamisen aihe on että sillä kevyemmällä vaihteella ei pääse eteenpäin, menee sitkuttamiseksi kun yritin neuvoo käyttämään kevyempää vaihdetta ja pyörittämään nopeemmin. Lyhyemmät kammetkaan ei oo oikeen kelvannu vaihdoin pois.
Toki kolme vaihdetta on vähän, toisaalta kun sähkö avustaa , tartteeko niitä vaihteita sitten niin paljon ?

:-)

Kai sen sähkön kanssa vähän vähemmillä pitäis pärjätä. Siihen, että pitäis olla kevyttä ja mennä nopeammin auttaa lähinnä isompi (laiton) moottori. Tai mopo, ettei tarvi polkea lainkaan. Mikseiköhän muuten oon enää mopoissa polkimia, että vois polkea vielä avuksi? Äidin -53 mallisessa on.

Yksi huoli oli riittääkö sähkö, kuulemma ei olis pystyny yhtään polkemaan ilman sähköä - en noita välityksiä tiedä mitkä ne on tai jarruttaako se moottori kuinka paljon ?

Petri

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
Wacky
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3846
Liittynyt: 14 Heinä 2010, 12:38
Paikkakunta: Helsinki, Vesala

Re: vaihteiden määrä polvikipuiselle

Viesti Kirjoittaja Wacky »

Ongelma ei ole pelkästään vaihteiden määrä vaan myös miten tiheästi ne on sijoiteltu. Jos välit on isot kuten kolmella vaihteella usein on niin ei ole kiva polkea ja tulee tarve saada lisää vaihteita.

Avatar
tavasti
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2745
Liittynyt: 06 Elo 2007, 10:55
Paikkakunta: Kangasala
Viesti:

Re: vaihteiden määrä polvikipuiselle

Viesti Kirjoittaja tavasti »

PW kirjoitti:

Yksi huoli oli riittääkö sähkö, kuulemma ei olis pystyny yhtään polkemaan ilman sähköä - en noita välityksiä tiedä mitkä ne on tai jarruttaako se moottori kuinka paljon ?

Osa kai jarruttaa niin paljon, että eipä niillä ilman sähkö paljoa liikuskella.

Ajokkina Nazca Paseo 26/26 ja opeteltavana kiertopalkinto-Python

"... mutta ei se toimi kuoppaisella savisella soratiellä, varsinkaan jyrkässä ylämäessä!"

Vastaa Viestiin