hiilarista kidutusväline

Täällä nojapyöräilijät voivat keskustella pystypyöräilystä.
Avatar
PW
KOM
Viestit: 17765
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

hiilarista kidutusväline

Viesti Kirjoittaja PW »

Kaverin luona kävin oli ostanu hiilikuituetunoja pyörän. Usutti kokeilemaan.
Kävin parinkilsan päässä kääntymässä, aivan hirvee laite en voi ymmärtää ett tommosella voi kukaan ajaa. Enkä ymmärrä miks nojailijalta kysytään ett eiks tuo oo epämukava asento tai näkeeks tuosta mitään ?
Alamäessä pelotti ihan oikeesti, mitään ei näe eteen etunojassa ja kun nostaa katsetta ni niskaan koskee, ranteita pakottaa kokoajan ja persehellänä mokomasta "istuimesta"
Ei vaan voi käsittää mutt eihän se miulle kuulu, ajakoon kuka millä vaan ;)

Petri

Viimeksi muokannut PW, 06 Huhti 2014, 17:01. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
terppa
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3614
Liittynyt: 09 Huhti 2010, 16:02
Paikkakunta: Lahden perämetsä

Re: hiilarista kidutusväline

Viesti Kirjoittaja terppa »

PW kirjoitti:

Enkä ymmärrä miks noailijalta kysytään ett eiks tuo oo epämukava asento tai näkeeks tuosta mitään ?
Alamäessä pelotti ihan oikeesti, mitään ei näe eteen etunojassa ja kun nostaa katsetta ni niskaan koskee, ranteita pakottaa kokoajan ja persehellänä mokpmasta "istuimesta"
Ei vaan voi käsittää mutt eihän se miulle kuulu, ajakoon kuka millä vaan ;)

Petri

Ne on oikeasti vaarallisia laitteita noi pystypyörät :mrgreen: Mullakin on tullut "tilanteita" ihan vaan sen takia kun olen jäänyt tuijottamaan etupyörää, vaikka ihan vaan maasturista on kyse...

Nojasyklismiä vuodesta 2010

"Nojapyöräily on parasta mitä voi tehdä housut jalassa mutta kinnerillä voi ajaa myös ilman housuja"

Quidquid latine dictum sit, altum videtur.

Avatar
Hopea
Sisällöntuottaja
Viestit: 1087
Liittynyt: 20 Loka 2006, 09:56
Paikkakunta: Helsinki

Re: hiilarista kidutusväline

Viesti Kirjoittaja Hopea »

Kiitos vaan muistutuksesta.

Juurikin noiden niska- ja varsinkin rannekipujen vuoksi siirryin nojapyörään. Ihan kerran vuodessa olen ajanut vanhalla maantiepyörällä. Kyllä joka kerta pelottaa enemmän se pää edellä lähteminen. Siihen tottuu vartissa ja sen jälkeen taas nojapyörään palaaminen tuntuu entistä paremmalta. Kannattaa siis pitää tuntumaa yllä... :P

Sinner Demon 2026 2006-> Savenmaa Alku 2009-2012 HP Velotechnik Gekko FX 2012->

Avatar
Stapani
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 848
Liittynyt: 16 Touko 2008, 20:43
Paikkakunta: 00920 Helsinki

Re: hiilarista kidutusväline

Viesti Kirjoittaja Stapani »

Yep

Ilmeisesti se on myös tottumiskysymys niille,
joilla muuten on kroppa kunnossa.
Tänä vuonna pisin matka hiilikuitukilpurilla
mulla on 600km brevet, eksymiseen tuli 666 km.
Enkä koennut sitä hirveän epämukavaksi,
mulla oli jopa uusi satula, jolla olin vaan yhden pikku säätölenkin ajanut aikaisemmin.
Näin äkkiseltään tulee mieleen 6 eri tapaa pitää
käsiä kilpapyörän tangolla, joten ei siinä aina tarvi
niin etunojassa olla.....

Tapani

Catrike Speed 3x26 2011
Quest XS Carbon 2015 "Kinuski"

Avatar
samuel
Sisällöntuottaja
Viestit: 1533
Liittynyt: 29 Syys 2012, 14:48
Paikkakunta: Tampesteri

Re: hiilarista kidutusväline

Viesti Kirjoittaja samuel »

Samat fiilikset täälläkin.
Työkaverin hiilikuitu-unelmaa kävin koittamassa. Kyllähän se kiihtyy kivasti ja silleen mutta ekan sadan metrin jälkeen hanuriin sattuu, niska jumittaa, ranteita pakottaa ja pelkokerroin on korkea kun oma nenä kulkee ensimmäisenä. :D

- Henri -
Pyörinä omasta päästä muokatut Sascha -» Sascha Evo ->> Sascha eVo (sähkö), LSL ja PYSTY pyörä -» Nopsilla

Avatar
janx
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4619
Liittynyt: 24 Elo 2008, 11:33
Paikkakunta: Pohjois-Helsinki
Viesti:

Re: hiilarista kidutusväline

Viesti Kirjoittaja janx »

Stapani: Voit demota minun kilpurilla ajamista laittamalla seuraavaan ajoon 50kg lisäpainoliivit päälle. Alkaa tuntua epämukavalta juurikin niissä pisteissä, joihin paine kohdistuu. Sitten lisäät vielä vielä työskentelyn tietokoneella ja vähän vapaa-ajallakin, niin alkaa muuten yläkroppa olla tukossa. Painon pudotus on toki valintakysymys ja prosessi on käynnissä ollut jo pidemmän aikaa. Aktiivinen vaihe on taas pysähtynyt. :( Sitä helpottaa liikunnan lisääminen. Nojakkiin siirtymisen jälkeen olen ajanut vuosittain pyörällä noin viisi kertaa enemmän kuin kilpurilla. :D

"The haters gonna hate and the lovers gonna love. I just lean back and ride." -janx (Kotisivut)
CLWB2008c (09-12), Nazca ePaseo (06/12-), 20/26 SWB Fenix (08/17-) & Spectri (03/19-)
Keskustelukanavat - #recumbents:matrix.org ja #nojapyorat:matrix.org

Avatar
Stapani
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 848
Liittynyt: 16 Touko 2008, 20:43
Paikkakunta: 00920 Helsinki

Re: hiilarista kidutusväline

Viesti Kirjoittaja Stapani »

Yep

Tuota TDH:n kuvakokoelmia kun katsoo, niin kyllä
aika painavat miehetkin siellä kilpurilla ajaa.
Sama todettu myös itse Hepon kimppalenkeiltä.

Kaiken A ja O on oikea runkokoko.
Jos minäkin ajan väärän kokoisella, ihan varmaan
ei ole mukavan tuntuista.
Stemmin koolla ja spacereillä sitä ajoasentoakin
saa säädeltyä lisää, kuten myös satulalla ja tangon leveydellä.

Tapani

Catrike Speed 3x26 2011
Quest XS Carbon 2015 "Kinuski"

Avatar
janx
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4619
Liittynyt: 24 Elo 2008, 11:33
Paikkakunta: Pohjois-Helsinki
Viesti:

Re: hiilarista kidutusväline

Viesti Kirjoittaja janx »

Polkee polkee, kun eivät paremmasta tiiä. :)

"The haters gonna hate and the lovers gonna love. I just lean back and ride." -janx (Kotisivut)
CLWB2008c (09-12), Nazca ePaseo (06/12-), 20/26 SWB Fenix (08/17-) & Spectri (03/19-)
Keskustelukanavat - #recumbents:matrix.org ja #nojapyorat:matrix.org

Avatar
terppa
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3614
Liittynyt: 09 Huhti 2010, 16:02
Paikkakunta: Lahden perämetsä

Re: hiilarista kidutusväline

Viesti Kirjoittaja terppa »

Stapani kirjoitti:

Kaiken A ja O on oikea runkokoko.
Jos minäkin ajan väärän kokoisella, ihan varmaan
ei ole mukavan tuntuista.
Stemmin koolla ja spacereillä sitä ajoasentoakin
saa säädeltyä lisää, kuten myös satulalla ja tangon leveydellä.

Tuo runkomitoitus ja muut säädöt on varmaan 99% pyöräilijöistä aika harmaata aluetta ja on tuurissaan jos löytyy sellainen kauppa jossa oikeasti asiaan paneudutaan, ehkä kalliimpia "kidutusvälineitä" ostaessa saa tällaista palvelua? :) Sen verran paljon on tullut vastaan tarinoita mitä rasvaa kannattaa tunkea hanuriin, että ei tule hiertymiä tai käyttää tupla vaippapöksyjä eli ei se kaikilla enemmän pystäreihin perehtyneilläkään taida olla säädöt hanskassa, tai sitten ihmiset on yksilöllisiä? saahan toiset paikkansa jumiin ihan vaan henkilöautolla ajeassa :mrgreen:

Nojakilla on vähemmän säätöongelmia tai ajoasentoa ei puutumisen takia tarvitse muutella, huonopolviset joutuu ehkä siirtymään lyhyempiin kampiin, toisaalta minulla se on ihan riippuvainen siitä kuinka korkealla kammet on suhteessa penkkiin ja jos korkeuseroa ei ole niin ei ole tarvettakaan.

Ihan tajuttomat matkat olet kyllä pystärillä taittanut :shock: Pitää ottaa tavoitteeksi, että joskus pääsisi samaan kinnerillä :) Vuotta en kyllä lyö vielä lukkoon milloin yritän...

Nojasyklismiä vuodesta 2010

"Nojapyöräily on parasta mitä voi tehdä housut jalassa mutta kinnerillä voi ajaa myös ilman housuja"

Quidquid latine dictum sit, altum videtur.

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17765
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: hiilarista kidutusväline

Viesti Kirjoittaja PW »

Paljonkos tuohon reiluun 600km meni aikaa ?

Petri

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
Stapani
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 848
Liittynyt: 16 Touko 2008, 20:43
Paikkakunta: 00920 Helsinki

Re: hiilarista kidutusväline

Viesti Kirjoittaja Stapani »

PW kirjoitti:

Paljonkos tuohon reiluun 600km meni aikaa ?

Petri

Yep

N. 37 tuntia, nukuttinkin välillä 3-4 t.
ja taukoja pidettiin aika reilusti
Ajonaikainen keskari tais olla jotain 25+.....

Tapani

Catrike Speed 3x26 2011
Quest XS Carbon 2015 "Kinuski"

Avatar
Stapani
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 848
Liittynyt: 16 Touko 2008, 20:43
Paikkakunta: 00920 Helsinki

Re: hiilarista kidutusväline

Viesti Kirjoittaja Stapani »

terppa kirjoitti:

Nojakilla on vähemmän säätöongelmia tai ajoasentoa ei puutumisen takia tarvitse muutella

Yep

No en minä pahemmin puutumisen takia ajoasentoa pystärillä vaihda vaan ilmanvastuksen
ja tieprofiilin takia.....

Eikös nojapyörissä muka ole säätämistä?
Käsi ylös niillä, jotka ajavat kaupallisilla nojakeilla mukana olleilla tehdasosilla?
Luulen, että moni käsi ei nouse....
Eiks se niiden vaihtelu ole just sitä säätämistä myös?
Esim. penkinkin on aika moni vaihtanut...
Yläohjaus alaohjaukseksi yms....

Tapani

Catrike Speed 3x26 2011
Quest XS Carbon 2015 "Kinuski"

ajarmala
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2003
Liittynyt: 10 Heinä 2009, 00:17
Paikkakunta: Nummela, Vihti
Viesti:

Re: hiilarista kidutusväline

Viesti Kirjoittaja ajarmala »

Stapani kirjoitti:

Käsi ylös niillä, jotka ajavat kaupallisilla nojakeilla mukana olleilla tehdasosilla?
Luulen, että moni käsi ei nouse....

Hep! Performer Agendani on täsmälleen siinä kunnossa kun sen Loimaalta ostin vuonna 2009.

--
T. Ari
Helkama Kulkuri 14 (1990), Performer Agenda (2009), Insera Reflex (2010), Milan SL (2012), Yosemite 20" Folding (2014), Rossano cyclocross (2018)

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: hiilarista kidutusväline

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Nojapyörien kautta olen tutustunut cf- ja muihin kruiseri tyyppisiin ratkaisuihin. Kokeilkaa muutkin niska- ja rannevaivoista kärsijät sellaista pystypyörää. Niissä ylettää jalatkin maahan ni ei pelota :lol:
Joo, hiertää persettä jos ajaa 600km+ pysähtymättä, mutta jos määränpäähän on 6km...
Ei pyöräilyssäkään kannata lukita yhtä vastausta, mennä sen taakse piiloon ja alkaa kivittämään muita mielipiteillään ;) Iso askel on otettu kun on perus pystäristä nojapyörään harpattu, mutta ei kävelyä siihen kannata lopettaa ;)

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
janx
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4619
Liittynyt: 24 Elo 2008, 11:33
Paikkakunta: Pohjois-Helsinki
Viesti:

Re: hiilarista kidutusväline

Viesti Kirjoittaja janx »

Nazca Paseo on just siinä kunnossa, kun se on tehtaalta tullut. Kuluvia osia on vaihdettu. Mulla oli 52 runko pystärikilpurissa, joka pitäis olla mulle melko hyvin sopiva. Suurimmat ongelmat tuli maantien aiheuttamasta tärinästä, jolloin kädet puutuivat, enkä pystynyt enää jarruttamaan. Hanuri nyt tottuu varmaan, kun tarpeeksi ajaa, mutta eturauhaselle pystärin satula ei tee hyvää. Mun on helppo lukita "vain nojapyörä" -vastaus, koska ne ajot mitä en aja nojakilla, niin kävelen tai ajan autolla. (Maantie)Pystäriin mun olis ihan turha enää rahaa laittaa, koska en sillä ajais metriäkään. Jos ei kuntoilu ole mukavaa, eipä sitä tule tehtyä. Ajan siis nojakilla edelleen noin 99% kuntoilutarkoituksessa ja vain pluskelillä. Ehkä mä joskus hommaan CF tms. pyörän "pystäriksi", jos oikein tarve vaatii.

"The haters gonna hate and the lovers gonna love. I just lean back and ride." -janx (Kotisivut)
CLWB2008c (09-12), Nazca ePaseo (06/12-), 20/26 SWB Fenix (08/17-) & Spectri (03/19-)
Keskustelukanavat - #recumbents:matrix.org ja #nojapyorat:matrix.org

Vastaa Viestiin