Sivu 1/4

Kona Wo Fatbike

Lähetetty: 24 Loka 2013, 22:58
Kirjoittaja eemeli

Otin testiin BikeShopista Konan Fatbiken http://www.bikeshop.fi/Kona_Wo/ekauppa/pKOWO/. Eilen tein tilauksen ja tänään pyörä saapui matkahuoltoon. Aikas nopeaa toimintaa sanoisin. Pyörää saan käyttää rajattomasti loppuviikon ja laitan sitten maanantaina matkahuollon kautta takaisin.

Kävin iltasella polkemassa pari tuntia hiekkateitä/polkuja. Metsään en uskaltanut kun parempi valo jäi viime viikonloppuna mökille ja ei tuolla pikkuvalolla oikein näe tarpeeksi hyvin, että ajaminen olisi turvallista. En muistanutkaan kuinka kokonaisvaltaista tuo pystypyöräily on. Koko kroppa väsynyt pari tuntisen lenkin jälkeen. Perse kesti hyvin, mutta ranteet kipeytyi. Voipi olla, että johtui tuosta vähän erikoisen mallisesta ohjaustangosta. Vähän tuo pyörän koko mietityttää. Testipyörä on L-kokoinen(19") ja tuntui kyllä tuolla ohjaustangolla ihan sopivan lyhkäseltä, mutta jos tangon vaihtaisi niin meneekö liian pitkäksi? Mä luulen, että mä haluan mielummin vähän pienen kuin ison. Itsellä mittaa n.180cm ja jalan sisämitta n.77cm. Minkäs kokoisia pystypyöriä muilla on? Laittelen kuvia pyörästä viikonlopun aikana... On vähän erillainen kuin Bikeshopin kuvissa


Re: Kona Wo Fatbike

Lähetetty: 26 Loka 2013, 18:04
Kirjoittaja eemeli

Muutama kuva...


Re: Kona Wo Fatbike

Lähetetty: 26 Loka 2013, 20:22
Kirjoittaja jori

Hieno peli! Maltatko lunta odotella. Eikös läskipyörän erikoisalaa ole lumiset taipaleet. :?
Miten muuten läskirenkainen pöllyttää lunta lumipölykelillä. Ei tuohon oikein kurakaariakaan taida saada.


Re: Kona Wo Fatbike

Lähetetty: 26 Loka 2013, 21:00
Kirjoittaja eemeli

Kyl mä talvea maltan odottaa. Työtunnit lisääntyy lumen myötä sen verran paljon, että mun puolesta talvi voi tulla vasta joulun jälkeen. Ikävä kyllä joudun tuon pyörän palauttaa maanantaina. Kattoo nyt, että raaskiiko ostaa omaa. Mieli kyllä tekis. En olisi uskonut, että joskus vielä harkitsen uuden pystärin ostoa... On noihin lokareitakin laitettu. Joutuu kyllä itse tekemään. Tänään kävin pari tuntia vesisateessa metsäpolkuja könyämässä, mutta ei pyörä nyt kauhian paskanen ole. Vauhti sen verran hiljainne, että kura ei lennä...


Re: Kona Wo Fatbike

Lähetetty: 26 Loka 2013, 22:03
Kirjoittaja MikaL

Tuollainen jyrkästi taivutettu tanko pitäisi olla hyvä ranteille. Veikkaan, että suoremmalla tangolla olisi ranteet enemmän kipeät. Jousituksen puuttuminen tuntuu kyllä ranteissa, jos kivikoissa ajaa.

Grand dad ja grand mom lokarit vaikuttaisi olevan riittävän leveät neljän tuuman renkaille. Tosin en ole testannut tosioloissa vielä, mutta näyttäisi peittävän suht hyvin renkaat.

Läskipyörissä tuntuu monilla olevan pykälää pienempi runko kuin muissa pystypyörissä. Itselläni on 20 tuumainen Fatty, ja mittaa on 186. Mutta tuo Fatty on rungoltaan selvästi lyhyempi kuin muut läskipyörät. Stemmillähän voi aina myös pelata pari senttiä, varsinkin jos lyhyempään suuntaan vaihdat.

Läskipyörä on hauska peli. Jos yhdellä pyörällä pitäisi pärjätä, niin mulla se olisi läski, kun sillä voi ajaa kaikissa keleissä ja kaikissa maastoissa. Rullaakin yllättävän hyvin, kun ulkonäköön vertaa. Eihän sillä tietysti pääse lähellekään nojakin vauhteja, mutta pärjää varmasti peruspyörälle tai -hybridille.


Re: Kona Wo Fatbike

Lähetetty: 25 Marras 2013, 23:18
Kirjoittaja ivie

Osaisiko joku kertoa lyhyesti läskipyörällä ajamisen raskaudesta / keveydestä suhteessa muihin pystypyöriin, kun liikutaan pääasiassa asfaltilla? Rajoitutaan nyt vaikkapa 1000-2000 euron hybrideihin, cyclocrossareihin ja mihin tahansa työmatkapyöräilyyn urbaaneissa oloissa sopiviin pystäreihin. Onko läskipyörissä tällaisessa käytössä järkeä ns. kesäkeleillä, vai onko se auttamattoman raskas ajettava? Ainakin ne näyttävät raskailta ajettavilta, mutta ihmiset tuntuvat kuitenkin olevan innoissaan. Talvikeleillä tilanne varmaan tasoittuu, kun hybridissäkin on perusteltua olla järeähköt nastarenkaat, mutta onko fatbike silloin hyvä (tai parempi) vaihtoehto noille muille, vai onko se ylipäänsä perusteltavissa vain metsäolosuhteisiin?


Re: Kona Wo Fatbike

Lähetetty: 26 Marras 2013, 06:21
Kirjoittaja Wacky

Pelkästään asfaltilla se ei välttämättä kannata, mutta jos haluaa päästä kelillä kuin kelillä pyörällä, eteenkin talvella, niin läskiä ei vaan voita. Sillä ei jää kuopimaan tyhjää pehmeillä alustoilla. Itse mietin että laitan "slicksit" läskit alle kesäksi ja ajan retkiajoa sillä, sen jälkeen pystyn sanoo onko läskistä kunnolla mihinkään asfaltilla. Veikkaan että hyvin tulee toimimaan kun nappulaisillakin pääsee ihan vauhtia.


Re: Kona Wo Fatbike

Lähetetty: 26 Marras 2013, 21:21
Kirjoittaja MikaL

Suurin hämmästys ensitestissä läskillä oli se, että se rullaa paljon paremmin kuin miltä näyttää. Eihän se kaperenkaiselle cyclolle pärjää hyvällä alustalla, mutta peruspyörän ja hypridin kanssa varmaan ihan kilpailukykyinen. Renkaat ja rengaspaineet vaikuttavat paljon. Minulla on alla nyt pieninappulaiset renkaat, ja kun niihin laittaa yhden barin verran painetta, niin pyörä rullaa oikein mukavasti. Sitten jos laittaa isonappulaiset renkaat ja alle puolen barin paineet niin tuntuu, ettei eteenpäin pääse. Mitä huonompi alusta sen parempi peli läski on.


Re: Kona Wo Fatbike

Lähetetty: 26 Marras 2013, 21:36
Kirjoittaja jviirret
MikaL kirjoitti:

Suurin hämmästys ensitestissä läskillä oli se, että se rullaa paljon paremmin kuin miltä näyttää.

Mulla jäi ihan sama kuva omasta "läskipyörästä" http://www.omanetti.fi/ninajukk/chop.htm
Ilmanvastus on suurin nopeuteen vaikuttava juttu asfaltilla.

Jukka


Re: Kona Wo Fatbike

Lähetetty: 26 Marras 2013, 23:37
Kirjoittaja jori

Kerrataan nyt vielä, vaikka on jo moneen kertaan mainittu.
Vierintävastukseen vaikuttaa eniten renkaan painuma, eli se matka, jonka rengas painuu kasaan kuorman alla. Karkean arvion tästä saa kertomalla renkaan leveyden sen paineella. Mitä suurempi luku, sitä paremmin rullaa.

Tarkkaan ottaen kyse ei ole painumamatkasta, vaan se kulmasta, jossa rengas tulee maan pintaan. Mitä loivempi kulma, sitä pienempi vierintävastus. Läskirenkaisella pyörällä tuo kulma on helppo saada pieneksi, sillä leveä rengas kantaa hyvin pienilläkin paineilla. Vierintävastuksessa samoilla rengaskuvioilla paksukumipyörä saattaa ainakin teoriassa pärjätä jopa ohutrenkaista paremmin.

Paksukumisella käyttökelpoinen rengaspainealue on laaja. Jo alle puolella baarilla voi ajaa ilman pohjaanlyöntivaaraa ja korkeimmillaan voi käyttää yli 2 baarin paineita.

Ongelmat ovat isossa tilantarpeessa, joka aiheuttaa runkoon erikoisjärjestelyjä haarukoiden ja ketjulinjan osalta ja ison renkaan auttamatta suuremmassa painossa ja ilmanvastuksessa.


Re: Kona Wo Fatbike

Lähetetty: 27 Marras 2013, 07:38
Kirjoittaja MikaL

Noin se varmaan menee. Tosin 2 baaria kuulostaa jo liioittelulta, kerran kokeilin ajaa 1,5 baarin paineilla, eikä ollut enää kivaa. Vähän niin kuin puisilla renkailla olis ajanut. Eroa rullaavuudessa ei yhteen baariin verrattuna huomannut. Rullaavuus on yliarvostettua, oikeasti suurin tekijä on ilmanvastus niin kuin Jukka kirjoitti. Ja siksi onneksi on nojapyörä :D


Re: Kona Wo Fatbike

Lähetetty: 27 Marras 2013, 08:40
Kirjoittaja jviirret
jori kirjoitti:

Vierintävastukseen vaikuttaa eniten renkaan painuma, eli se matka, jonka rengas painuu kasaan kuorman alla. Karkean arvion tästä saa kertomalla renkaan leveyden sen paineella. Mitä suurempi luku, sitä paremmin rullaa.

Heti seuraavaksi vaikuttaa kuvio, karkea nappulakumi aiheuttaa kumiin paikallisia painaumia ja niiltä osin kun runko ei jousta menee rengas "ylämäkeen" kunnes pyörähtää nappulan yli ja lähtee kapuamaan seuraavalle.

Jukka


Re: Kona Wo Fatbike

Lähetetty: 27 Marras 2013, 08:59
Kirjoittaja jori

Sen voisin vielä täydentää tuohon vierintävastusarvioon, että todellisessa maailmassa tiekin aina vähän joustaa renkaan alla -ei pelkkä rengas tien suhteen. Vähänkään pehmeämmällä alustalla iso osa vierintävastuksesta onkin jo tien painuman aiheuttamaa.

Tämä maan painuma on paljon kitkaisempaa, kuin renkaan painuma ja syö siis vierintäenergiaa sitä enemmän, mitä suurempi painuma ja mitä leveämmälti. Matalampi rengaspaine saa paksun kumin painumaan vähemmän, joka sitten huomattavasti vähentää vierintävastusta erittäin pehmeällä alustalla.

Muinaisen autotekniikan käsikirjan mukaan Neuvostoliittolaiset olivat mitanneet maastoauton renkaille yli nelinkertaisia vierintävastuksia hiekka-alustalla (rantahiekan tyyppinen) vertaamalla 2 bar ja 0,5 baarin paineita. Pienemmällä paineella rullasi siis oikeasti upottavalla alustalla vain neljäsosalla siitä voimasta, joka tarvittiin kovalla renkaalla samalla alustalla.


Re: Kona Wo Fatbike

Lähetetty: 27 Marras 2013, 10:09
Kirjoittaja ivie

Kiitokset, mielenkiintoista infoa. Tuo vierintävastuksen muodostuminen auttaa vähän ymmärtämään, miksi läskipyörä voisi olla suhteellisen kevyt ajettava lumisohjossa.

Olisikohan Kona Wo :lle vaihtoehtoa? Hydrauliset levyjarrut, napavaihde ja lokasuojat pitäisi olla. Pärjääköhän hankalimmilla keleillä ilman nastarenkaita?


Re: Kona Wo Fatbike

Lähetetty: 27 Marras 2013, 10:44
Kirjoittaja Nebulus
ivie kirjoitti:

Kiitokset, mielenkiintoista infoa. Tuo vierintävastuksen muodostuminen auttaa vähän ymmärtämään, miksi läskipyörä voisi olla suhteellisen kevyt ajettava lumisohjossa.
Olisikohan Kona Wo :lle vaihtoehtoa? Hydrauliset levyjarrut, napavaihde ja lokasuojat pitäisi olla. Pärjääköhän hankalimmilla keleillä ilman nastarenkaita?

Paksukaisia tekee kyllä moni firma, mutta napavaihde voi olla ongelma: Normaalisti takanavat ovat paksupyörissä 170 mm (muutama pyörä myös 190mm) jotta ketjulinja saadaan kulkemaan riittävän sivuun leveästä renkaasta. (myös keskiö on normaalisti leveämpi, 100 mm on nykyisin yleisin). Koska napavaihde taitaa olla 135 mm, valinta taitanee mennä surlyn pyöriin. Jos napavaihde ei ole ihan must, pyöriä valmistavat Surlyn ja Konan lisäksi mm. 9 zero 7, Salsa, On-One, Charge, Specialized (tulossa), Lynskey, FatBack ja Norco. Valinnanvaraa siis on.
Lokasuojat joutunet hankkimaan erikseen, niitä en oo vakiona nähnyt missään paksuttimessa.

Aivan sileällä peilijäällä läskinkin pito loppuu, mutta kaikilla muilla keleillä se kulkee kivasti. Jos nopeuspuolta ajattelee, niin omakohtaiset kokemukset työmatka-ajosta ovat seuraavat; matka 14 km, asfalttia, enimmäkseen pyöräteitä Oulun tasaisessa maastossa. Normaalisti kaksi pysähdystä liikennevaloihin/risteykseen. Nämä siis nopeusennätyksiä.

Nopea maantiepyörä (Lapierre SLite 300) : 28min
Nopea nojakki (Optima Baron) 28 min
Matkanojakki (Rainbow Lyra) 30 min
Täysjäykkä sinkulamaasturi (Cannondale F500) 31 min
Täysjousitettu maasturi (Commencal Meta 4) 31-32 min
Jäykkäperäinen maasturi (On-One Inbred) 32 min
Läskipyörä (On-One Fatty) 36 min.

Läskipyörä on siis hitaampi, mutta toisaalta sillä voi ajaa missä haluaa. Vastakynnetyn pellon läpi oikaisu ei ole mitään, jos vaan muistaa ajaa vaon suuntaisesti. Hiekkarannolla ajaa ilokseen. Puron voi ylittää, jos se on alle puoli metriä syvä. Suopohjaisessa metsässä voi ajaa jos vain tanko mahtuu puiden välistä. Ongelmana on siis lähinnä se, että saapuu töihin toistuvasti myöhässä, yltä päältä mudassa ja typerä virne naamalla.