Sivu 2/4

Re: Kona Wo Fatbike

Lähetetty: 27 Marras 2013, 13:05
Kirjoittaja Wacky

Kyllä läskipärjää myös peilijäällä jos on investoinut nastallisiin renkaisiin, jotka tosin maksaa markkipyörän verran pari. Itseltäni löytyy moiset, mutta en ole vielä laittanut alle kun täällä ei pahemmin ole näkynyt talvesta merkkejä.
Allekirjoitan tuon typerä virne osan ihan täysin :mrgreen:


Re: Kona Wo Fatbike

Lähetetty: 27 Marras 2013, 16:25
Kirjoittaja Nebulus
Wacky kirjoitti:

Kyllä läskipärjää myös peilijäällä jos on investoinut nastallisiin renkaisiin, jotka tosin maksaa markkipyörän verran pari.

Mää oon kammokeleillä käyttänyt kakkospyörää, jossa on Hakka WXC:t alla. 300 nastaa/rengas pitää vaikka märällä luistinkentällä, mutta on hieman raskas ajossa. Mielenkiinnolla lähden nyt kotiinpäin, läskillä tulin töihin ja päivällä on jäisille teille satanut vettä... pitänee ainakin laskea paineet mataliksi läskirenkaista.


Re: Kona Wo Fatbike

Lähetetty: 27 Marras 2013, 23:10
Kirjoittaja ivie

Nebulukselle erityiskiitos kattavasta nopeusvertailutaulukosta - tuosta saa jo hyvää tuntumaa. Nopeudet raskaammissa talviolosuhteissa ovat varmaan sitten oma juttunsa. Oletan, että pehmeässä lumessa fatbike voi olla ainakin yhtä nopea ja ehkä vaivattomampi ohjattava kuin nuo maasturit. Kovaksi painuneella lumella nopeuksien suhteet varmaan ovat kesäkelien mukaiset. Fatbiken mahdollinen etu vierintävastuksessa varmaan riippuu paljon siitä, uskaltaako sillä käyttää vähemmän kuvioituja / nastoitettuja renkaita kuin maasturissa. Itse varmaan ottaisin aika tukevasti nastoitetut renkaat fatbikeen, jolloin se olisi varmaan hitaimmasta päästä talvellakin.


Re: Kona Wo Fatbike

Lähetetty: 28 Marras 2013, 08:32
Kirjoittaja mhelander

Tuo renkaan kumin laatu ja kuvion malli vaikuttaa rullaavuuteen yllättävän paljon kun ajetaan kovalla alustalla. En tiedä miten hyvin paksuttelijat saa välteltyä siirtymät tms mutta itseltä on motivaatio mennyt täysin ajaa maastonappulat alla pyöräteitä kun värkki kulkee kuin tervassa.

Maastossa taas ei se nappulakumi niin paljoa menoa hidasta eikä haittaakaan kun lenkillä ollaan. Kisoissa ketuttaa siitäkin edestä että tulin yhteen laittaneeksi märän kelin nappulat vaikka sliksimmät olis ollu tappopelit ainakin yhdessä paikassa.

Vähän sama vika nastarenkaiden kanssa mutta kun tulis ja jäis lumi maahan niin ne rullaa kutakuinkin yhtä hyvin kuin muutkin.

Kun renkaan kyljet on tehty rullaamista varten ja kuvio ei omaa liian tahmaisia nappuloita voi rengas rullata todella hyvin matallillakin paineilla. Kuten nuo mun Furious Fred maastosliksit tubelessina. Miksei myös löytyisi läskirenkaita joiden rullaavuus on hyvä kovallakin pinnalla...

Ja se ilmanvastus ei juuri tule renkaista vaan kuskin pystystä ajoasennosta :D.

Nebulus kirjoitti:

Mielenkiinnolla lähden nyt kotiinpäin, läskillä tulin töihin ja päivällä on jäisille teille satanut vettä... pitänee ainakin laskea paineet mataliksi läskirenkaista.

No miten kävi ?

Itsellä löi tossu tyhjää kävellessä töistä kotio mutta sain ohitettua sekä ylä- että alamäessä useita pyöräilijöitä :roll:. Tänä aamuna ei ollutkaan samalla välillä pahemmin ruuhkaa... eilisestä oppineena jalassa oli nastalenkkarit.


Re: Kona Wo Fatbike

Lähetetty: 28 Marras 2013, 09:16
Kirjoittaja Nebulus
mhelander kirjoitti:
Nebulus kirjoitti:

Mielenkiinnolla lähden nyt kotiinpäin, läskillä tulin töihin ja päivällä on jäisille teille satanut vettä... pitänee ainakin laskea paineet mataliksi läskirenkaista.

No miten kävi ?
Itsellä löi tossu tyhjää kävellessä töistä kotio mutta sain ohitettua sekä ylä- että alamäessä useita pyöräilijöitä :roll:. Tänä aamuna ei ollutkaan samalla välillä pahemmin ruuhkaa... eilisestä oppineena jalassa oli nastalenkkarit.

Hyvinhän se meni, läskirengas oli liian leveä mahtumaan rengasuriin. :)
Pudotin paineet n. 0,2-0,3 baariin ja lähdin ajelemaan. Koukkasin yliopistolta keskustan kautta Maikkulaan, yhteensä 15-16 km kotimatkaa. Tunti siihen meni, eli selvästi normaalia hitaammin tuli ajettua. Rengas piti kuitenkin paremmin kuin kengänpohja, eli pyörän selässä oli varmempi olo kuin kävellessä. Ison kontaktipinnan alle päätyy näköjään aina muutama sepelin muru, jotka lisäsivät pitoa yllättävän paljon. Muutama kohta kun oli täysin hiekoittamattomalla peilijäällä, niin niiden yli piti mennä ihan vain rullaamalla.

ivie kirjoitti:

Nebulukselle erityiskiitos kattavasta nopeusvertailutaulukosta - tuosta saa jo hyvää tuntumaa. Nopeudet raskaammissa talviolosuhteissa ovat varmaan sitten oma juttunsa. Oletan, että pehmeässä lumessa fatbike voi olla ainakin yhtä nopea ja ehkä vaivattomampi ohjattava kuin nuo maasturit. Kovaksi painuneella lumella nopeuksien suhteet varmaan ovat kesäkelien mukaiset. Fatbiken mahdollinen etu vierintävastuksessa varmaan riippuu paljon siitä, uskaltaako sillä käyttää vähemmän kuvioituja / nastoitettuja renkaita kuin maasturissa. Itse varmaan ottaisin aika tukevasti nastoitetut renkaat fatbikeen, jolloin se olisi varmaan hitaimmasta päästä talvellakin.

Eipä kestä.
Talvinopeus riippuu tosi paljon pinnan laadusta. Pinnalta kovaksi jäätynyt viiden sentin irtolumi on todennäköisesti aina nopein ajaa mahdollisimman kapeilla renkailla. Uraisessa pöperössä tai paksussa lumessa fatbike on oikeastaan parhaimmillaan ja tietysti sitten maastossa kelkkareiteillä, hieman pehmeillä poluilla tai hiihtoladuilla, joissa normaali pyörä humpsahtaa pinnan läpi.
Fatbikessä kannattaa muistaa se, että renkaat tehdään kyljiltään pehmeiksi hyvää matalilla paineilla rullaamista ajatellen. Matalista paineista taas seuraa se, että renkaan kontaktipinta maata vasten on suuri ja pito on jotain aivan muuta kuin 2" maastorenkailla. Ohessa 4,8" Lou-renkaan "Footprint" umpihankipaineilla verrattuna kengän jälkeen:

Kuva

Äärimmäisiä nappulakuvioita tarvitaan siksi lähinnä pehmeässä hangessa etenemiseen tai suolla ajoon. Sekin toki on hauskaa, mutta karkea rengas rullaa huonosti ja täristää paljon. Olen itse tyytynyt 4,7" Big fat Larryihin, joissa on hyvin rullaava nuolikuvio. Suosittelisin ensin kokeilemaan hyvälaatuisia pehmeäkylkisiä renkaita kohtuullisilla paineilla, ennen kuin sijoittaisin nastarenkaisiin. Yllätyt varmasti positiivisesti.

Läskipyöräily mahdollistaa myös surffausharrastuksen, ainakin hetkellisesti:


Re: Kona Wo Fatbike

Lähetetty: 28 Marras 2013, 11:05
Kirjoittaja jori

Hienoa. Juuri tällaisia kuvia kaipasin. Heti näkee, miksi paksukumipyörä on hyvä lumessa. Tuossahan on enemmän pinta-alaa, kuin jalanjäljessä, joka siis kantaa koko ukon painon. Pyörän alla paino jakautuu vielä kahdelle tuollaiselle. Sitäpaitsi kävellessä paino siirtyy vuorotellen kantapään ja päkiän välillä. Pyörän renkaan paine maata vasten on tuossa tapauksessa siis luokkaa viidesosa verrattuna jalankulkijan kengän paineeseen maata vasten.

Tuon "footprintin" koko ja muoto ovat tärkeimmät seikat arvioitaessa renkaan vierintävastusta. Harva nappulakuvio yhdessä pitkän kosketusjäljen kanssa aiheuttaa vierintäkosketukseen etu- ja takareunalle "harjaus"-efektin, joka aikaansaa lisää vierintävastusta. Nappulat jäävät etuviistoiksi painon alla ja rengas siis rullaa tavallaan ylämäkeen, kun kosketuskohta ei olekaan suoraan renkaan alla, vaan hitusen painopisteen etupuolella. Lisäksi nappuloiden harjausefekti laahaa nappulaa tien pintaa pitkin, mikä vastustaa varsinkin kovalla ja pitävällä pinnalla vielä lisää.

Voisiko joku pelastusrengaspyöräilijä kuvata tuollaisen kosketusjäljen erilaisilla kuormilla siten, että näkisi jäljen muodon muutoksen pienestä suureksi. Näistä jäljistä (jäljen pituuden ja leveyden suhde eri painumilla) voisi sitten arvioida rengaskuvion vaikutusta vierintävastukseen eri paineilla. Isommilla paineilla, eli pienemmillä painumilla nappuloiden tulokulma pienenee lyhyemmän kosketusalan takia, jolloin kosketusalan etusiirtymä pienenee, mutta kosketuspaine vastaavasti kasvaa. Näitä asioita olisi kiva pohdiskella, kun olisi kuvat noista painumajäljistä eri pinta-alaisina. :D


Re: Kona Wo Fatbike

Lähetetty: 24 Maalis 2014, 21:51
Kirjoittaja mhelander

Meinaatko kesäksi keventää läskirenkaita 29+ suuntaan kuten täällä ?


Re: Kona Wo Fatbike

Lähetetty: 28 Huhti 2014, 23:23
Kirjoittaja Nebulus
mhelander kirjoitti:

Meinaatko kesäksi keventää läskirenkaita 29+ suuntaan kuten täällä ?

Todennäköisesti en, kun maantiellä siirryn nojakin käyttöön ja paksuttelu on hauskaa kesälläkin maastossa. Jos tuon kolmospyörän saan myytyä pois, niin ehkä sitten voisi hommata 29" kiekkosetin läskirenkaiden rinnalle.


Re: Kona Wo Fatbike

Lähetetty: 29 Huhti 2014, 08:45
Kirjoittaja mhelander
Nebulus kirjoitti:

Todennäköisesti en, kun maantiellä siirryn nojakin käyttöön ja paksuttelu on hauskaa kesälläkin maastossa. Jos tuon kolmospyörän saan myytyä pois, niin ehkä sitten voisi hommata 29" kiekkosetin läskirenkaiden rinnalle.

Jaa, mulla on vissiin menny ohi, millasen nojiksen olet hankkinut vai saitko tehtyä itse sen suunnitellun ?


Re: Kona Wo Fatbike

Lähetetty: 29 Huhti 2014, 08:52
Kirjoittaja PW
mhelander kirjoitti:
Nebulus kirjoitti:

Todennäköisesti en, kun maantiellä siirryn nojakin käyttöön ja paksuttelu on hauskaa kesälläkin maastossa. Jos tuon kolmospyörän saan myytyä pois, niin ehkä sitten voisi hommata 29" kiekkosetin läskirenkaiden rinnalle.

Jaa, mulla on vissiin menny ohi, millasen nojiksen olet hankkinut vai saitko tehtyä itse sen suunnitellun ?

http://www.nojapyorafoorumi.fi/viewtopi ... yra#p47535
Rainbow Lyran löysin.

Petri


Re: Kona Wo Fatbike

Lähetetty: 29 Huhti 2014, 08:55
Kirjoittaja mhelander
PW kirjoitti:

http://www.nojapyorafoorumi.fi/viewtopi ... yra#p47535
Rainbow Lyran löysin.

Niinhän se olikin... muisti teki tepposen...


Re: Kona Wo Fatbike

Lähetetty: 29 Huhti 2014, 10:52
Kirjoittaja Nebulus

Juu, Lyra on tallissa. Odottelee vaan renkaiden ja jarrupalojen vaihtoa, kun en viime syksynä saanut moista tehtyä ennen talviteloille laittoa. Josko sitä tässä vappulomalla kerkeäisi.


Re: Kona Wo Fatbike

Lähetetty: 01 Touko 2014, 08:17
Kirjoittaja eemeli

Eilen paikkasin Konasta renkaan. Ei ehkä kaikkein miellyttävin tehtävä. Päällirengas ei meinannut pysyä urassaan ja sormet ei riittänyt renkaan ympäri pitämään rengasta paikoillaan. Harkitsen jo nippusiteiden käyttöä, mutta lopulta sain kuitenkn renkaan paikoilleen . En ehkä haluaisi tuota maasto olosuhteissa tehdä...

Rengas puhkesi kun olin pumpannut renkaaseen kokeilumielessä vähän enemmän painetta. Ei ole erillistä painemittaria, mutta pumpun oma mittari tais näyttää reilua puoltatoista baria. Vannenauha antoi sitten säilytyksessä periksi ja sisärengas pullahtanut kevennysreijistä ulos. Reikä oli tuon myötä aika reilun kokoinen, mutta yllättävän helposti kuitenkin itse sisäkumin paikkaaminen onnistui. Laitoin rikki menneen vannenauhan tilalle nyt sitten vannetta vasten keltaista varoitusteippiä ja päälle pari kierrosta "jeesusteippiä". Kattoo nyt, että toimiiko...


Re: Kona Wo Fatbike

Lähetetty: 01 Touko 2014, 10:11
Kirjoittaja Wacky

Melkein kaikki teipit kestää jos ei laita oikeasti liikaa painetta renkaisiin. Mulla on kankaista heijastinnauhaa ja parikerrosta kirkasta pakkausteippiä ja hyvin toimii.


Re: Kona Wo Fatbike

Lähetetty: 07 Maalis 2015, 20:36
Kirjoittaja PW

Tänään kävin kaverin luona Lappeenrannassa kokeilemassa läskipyörää - onhan se hauska peli, vaikka satula onkin päin persettä.
Saimaan jäällä vähän matkaa polkasin ja kovaahan sillä pysty polkemaan, epätasasellakin jäällä. 5" renkaat eli melkonen traktori.
Ehkä joskus läskinojakki tulee tehtyä :mrgreen: