Filosofiaa pyörän vaihdosta

Täällä nojapyöräilijät voivat keskustella pystypyöräilystä.
TKorho
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 402
Liittynyt: 30 Touko 2009, 00:52
Paikkakunta: Tampere, Hervanta

Filosofiaa pyörän vaihdosta

Viesti Kirjoittaja TKorho »

Minä en vilosofioi, kunhan kysyn neuvoa. Milloin kannattaa vaihtaa? Ja paraneeko vaihtamalla?

Nykyinen pystäri on 14-16v Kästle X-Trek hybridi. Hyvin on palvellut, keskilaatu on ollut sopiva. Monikäyttöisyys terassipyöräksi, pikkuisen polkuja, kauppakäyntejä, ja työmatkaa vaihtelevilla teillä on minulle määräävä ominaisuus. Pääkäyttö työmatkat.

Vaatisi hieman remonttia, ketjut ja rattaat uusiksi, ja luultavasti aika iso osa muistakin kulutusosista. Runko on vielä toimiva, mutta kyllä siinä kulumaa ja hinkkaumia ja ruostettakin on. Eli tuon jatkokin maksaa jonkin verran.

Arvostan pyöriä, ja ymmärrän että pitää sijoittaa. Hyvä pyörä on miellyttävä ja auttaa pyöräilemään enemmän. Toisaalta olen hieman pihi, ekologissa mielessä: vaikea perustella itselleen noin tonnin tai vähän alle (esim Tunturi S2) kuluja hyödykkeestä joka on jo olemassa ja toimii. Uudella pyörällä saisi uusia ominaisuuksia, hydraulilevyjarrut, nykyaikaisen runkorakenteen, sulavan toiminnan muutamaksi vuodeksi...

Ajaako pyörä romuksi asti, vielä seuraavat 15v? Edellisen pyörän (n.-82 ostettu Tunturi Senator) käytin aika loppuun, kun kolarinkin takia alkoi runko ruostumaan. Vai sijoittaako uuteen, onko rahan arvoista?

Paraneeko vaihtamalla?

Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7040
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: Filosofiaa pyörän vaihdosta

Viesti Kirjoittaja Pastori »

Ei parane. Kantsii hankkia vaan lisää vähän erilaisia.

Avatar
Wacky
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3839
Liittynyt: 14 Heinä 2010, 12:38
Paikkakunta: Helsinki, Vesala

Re: Filosofiaa pyörän vaihdosta

Viesti Kirjoittaja Wacky »

Pastori kirjoitti:

Ei parane. Kantsii hankkia vaan lisää vähän erilaisia.

Tässä olen pastorin kanssa samaa mieltä. Ei se vaihtamalla parane jos ei saa jotain selvää ylläpidollisisa tai kustannus säästöjä uudemmista osista, joita tuskin saat.

TKorho
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 402
Liittynyt: 30 Touko 2009, 00:52
Paikkakunta: Tampere, Hervanta

Re: Filosofiaa pyörän vaihdosta

Viesti Kirjoittaja TKorho »

Saisin lähinnä hydraulilevyjarrut, joita ei nykyiseen runkoon pysty asentamaan (ilman sovituksia tai pantoja).

Hyviä huomioita. Pastorin infernaalinen heitto useammasta pyörästä on kyllä varsinainen kiusaus. Mihin ne kaikki tunkisi kun ei ole maatilaa minne niitä varastoida? Muuten kyllä kannattaisin ideaa, kyllä kunnon ihmisellä olisi noin neljä pystäriä ja kolme nojakkia (kaupunkipyörä, jopo, maasturi, nopea retki/kilpapyörä. Yleisnojakki, matala raceri ja traikki. Ehkä vielä lyhyt pienipyöräinen selkänojapyörä)

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Filosofiaa pyörän vaihdosta

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Useampaa pyörää kun huoltaa ja säilöö niin tulee kyllä senkin ratkaisun haittapuolet esille :roll:

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Nojanalle
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4799
Liittynyt: 09 Touko 2010, 07:33
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Filosofiaa pyörän vaihdosta

Viesti Kirjoittaja Nojanalle »

Niin nimenomaan haittapuolet . Säilytys tilat tulevat äkkiä ahtaaksi . Kaluston myynti on jo myytävän vanhemmasta päästä mullakin eressä. Kauppaa ei tahdo syntyä millään. Palastelu ei kiinosta . Vanhat kilpurit ei tunnu kiinostavan Suomen maassa paljon ketään. Puhumattakaan retkipyöristä ja muista menneen ajan kulkimista. :wink:

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13787
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Filosofiaa pyörän vaihdosta

Viesti Kirjoittaja jori »

Nojanalle kirjoitti:

Niin nimenomaan haittapuolet . Säilytys tilat tulevat äkkiä ahtaaksi . Kaluston myynti on jo myytävän vanhemmasta päästä mullakin eressä. Kauppaa ei tahdo syntyä millään. Palastelu ei kiinosta . Vanhat kilpurit ei tunnu kiinostavan Suomen maassa paljon ketään. Puhumattakaan retkipyöristä ja muista menneen ajan kulkimista. :wink:

Luulisi vanhojen kilpurien kiinnostavan. Niitä vartenhan on oikein oma tapahtumansakin. -Oikein suosittu jopa.
Ongelma taitaa olla, että suomen kieli näyttää jäävän paitsioon. Sinun pitäisi nimittää pyöriäsi retrokilpureiksi ja mennä puolentoista viikon päästä Vaasaan myymään niitä. :D https://www.facebook.com/pages/Retrokil ... n=timeline
http://retrokilpurit.weebly.com/

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Nojanalle
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4799
Liittynyt: 09 Touko 2010, 07:33
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Filosofiaa pyörän vaihdosta

Viesti Kirjoittaja Nojanalle »

Tiesin tuon kun olen tuolla sivuilla. :roll:

TKorho
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 402
Liittynyt: 30 Touko 2009, 00:52
Paikkakunta: Tampere, Hervanta

Re: Filosofiaa pyörän vaihdosta

Viesti Kirjoittaja TKorho »

Päädyin huollattamaan hybridin. Vähän kalliilla, meni käsityön suosimiseksi, ja muka ekologiseksi. Kärsin vanhanaikaisilla vannejarruilla. Pyörä kestänee vielä noin kymmenisen vuotta.

Pastori kirjoitti:

Ei parane. Kantsii hankkia vaan lisää vähän erilaisia.

Tämä. Nyt keväällä laajensin pyöräkatsasta maasturilla. Uusi maailma minulle. Menee urheilupyöräilyksi se. Hybridi saa pysyä yleispyöränä, ja nojakilla mennään esim rentoilua ja maakuntamatkailua.
Seuraavat vaihe olisi kai kaupunkinojakki. (Spirit tms) Sit talvitraikki tai sukkula, sit...

Vastaa Viestiin