Kaunotar ja Kulkuri + muuta pystärin tuunausta

Täällä nojapyöräilijät voivat keskustella pystypyöräilystä.
jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13801
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Kulkuri

Viesti Kirjoittaja jori »

PW kirjoitti:

Sama joskus käyny - häpeä ja epäonnistuminen, primitiivireaktioko?
Onko pystärillä lukkojen käyttö vaikeempaa ku nojakilla? En oo koskaan käyttäny ku nojakissa.

On se ainakin paljon vaarallisempaa. Pää putoaa jo aika korkealta, vaikka paikalleen kaatuisi. Lukot ovat vielä huomattavan helpot verrattuna klosseihin ja remmeihin. Minä en taida tunnistaa tuota häpeäaspektia kaatumisissani. Ei ainakaan tule mieleen, että olisin jotenkin hävennyt kaatumisiani. Taidan olla outo. :roll:

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
Premnas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2653
Liittynyt: 24 Maalis 2007, 20:47
Paikkakunta: Kaarina

Re: Kulkuri

Viesti Kirjoittaja Premnas »

jori kirjoitti:
PW kirjoitti:

Sama joskus käyny - häpeä ja epäonnistuminen, primitiivireaktioko?
Onko pystärillä lukkojen käyttö vaikeempaa ku nojakilla? En oo koskaan käyttäny ku nojakissa.

On se ainakin paljon vaarallisempaa. Pää putoaa jo aika korkealta, vaikka paikalleen kaatuisi. Lukot ovat vielä huomattavan helpot verrattuna klosseihin ja remmeihin. Minä en taida tunnistaa tuota häpeäaspektia kaatumisissani. Ei ainakaan tule mieleen, että olisin jotenkin hävennyt kaatumisiani. Taidan olla outo. :roll:

En tiedä tuosta lukkojen käytön vaikeudesta pystäri vs. nojakki kun pystärillä lukoista ei ole kokemusta. Minusta nojakilla ajaessa lukot on tosi helppo irrottaa, sen kun kääntää kantapäätä hiukan ulos ja naks, jalka on vapaa.

Jori, et ole ainoa outo sitten. Joskus nuorempana kun kaaduin pystärillä (en tiedä miten onnistuin, jotenkin sotkeennuin kai kampeen kun piti tönäistä liikkeelle enkä ehtinyt tehdä mitään kun menin jo nurin), ensimmäinen reaktio oli just tuo "ääk, näkikö kukaan". Nykyään tarkistan ensimmäiseksi sattuiko omaan nahkaan, sen jälkeen tarkistan sattuiko pyörään ja sitten vähät välitän siitä huomasiko joku eli asetun takaisin kyytiin ja lähden arvokkaasti lipumaan kohti uusia seikkailuja :D . Tietty jos joku tulee kysymään sattuiko niin sitten voi vastata että joo tai ei. Tähän asti se on ollut ei. Tosin alkuun kun harjoittelin tuota kaksipyöräisellä ajoa ja eka liikkeellelähtökaatuminen sattui, nolotti hiukan. Sen jälkeen on välillä naurattanut ja välillä vaan todennut et oho, mitä tapahtui.

HP Velotechnik Scorpion 2009-, Optima Cheetah 2014-, Charge Cooker maxi 2 2016- ja VeloMotion Sequoia 2017.

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13801
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Kulkuri

Viesti Kirjoittaja jori »

Joo, minulla on kaatumisten suhteen ajatus: Jos et milloinkaan kaadu, et ole kokeillut mitä kaikkea hienoa voi oppia tekemään. Tämä koskee niin pyöräilyä, kuin lasketteluakin. Ihmettelin viimeeksi, kun hissipoika kyseli moneen kertaan lumisesta piposta ja kaatumisesta. Vastasin, että jollei laskun aikana kertaakaan kaadu, on liian varovainen, eikä opi mitään uutta. Huomenaamuna Sappeeseen lumilautailemaan. :mrgreen:

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

vaaka
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3069
Liittynyt: 10 Maalis 2015, 08:13

Re: Kulkuri

Viesti Kirjoittaja vaaka »

Lukon kireys määrittää, miten vaikeaa irrotus on pyörätyypistä riippumatta. Spd on paljon löysempi lukko kuin spd sl, mutta säätöjen lisäksi riippuu kengästä, miten tiukaksi lukitus muodostuu. Tri pyörässä SPD SL Diadoran kengistä toinen ei mennyt väkisinkään Ultegran polkimeen. Öljy polkimeen ja hionta klossiin vaadittiin edes kengän polkimeen saamiseen. Jumituksen ja lisähiomisen iteroinnilla kyljeltään noustuani rupesi kenkä irtoamaan ok.

SPD nojakissakin on käynyt niin tiukkana, että ei irronnut. Sitten löystymistä ja 11 asteen ylämäessä ilman vatupassia kulmamittausapilla noin arvon mitatussa paikassa ei mäki noussut, kun kenkä irtosi polkuvoimasta. Hyvää ei ole tiukkuutta löytynyt. Joko irtoaa jyrkimmässä paikassa, mitä olen mitannut, tai irrotus muuttuu epävarmaksi. Puhumattakaan nilkan kipeytymisestä, kun on heikentynyt vammasta ja veitsestä. Nojakillakin pääsee kyljelleen, kun lukko on tarpeeksi kireä. Irtoaminen on vaarana noin 500 W tehoilla SPDllä silloin, kun kireyttä on niin, että normaalisti spurtissa kenkä ei irtoa tahattomasti. Jonkun verran nilkassa tuntuu tuosta jäykkyydestä kengän irrotus. Kyseessä kahteen suuntaan avautuva versio SPD systeemistä. Lasken sen turvallisemmaksi, kun siitä pääsee irti kyljellään suojatiellä maatenkin. Ei jää niin helposti auton alle. Ei ollut kiva tunne öljyläikän kamppaamana olla SPD SL polkimessa kiinni kyljellään suojatiellä, kun paku tuli kohti viime kesänä.

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17770
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Oiva

Viesti Kirjoittaja PW »

Pojan Oivasta poljin lenksuaa - ilmeisesti laakerit sökönä tai tippuneet kun polkimen päästä puuttuu metalli kuppi/korkki. Onko aikuisten fauberkammissa aina saman kokonen polkimen kierre? Tarttee sille viedä viikonloppuna kun oon menossa.

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
vph
Sisällöntuottaja
Viestit: 1164
Liittynyt: 14 Loka 2014, 10:49
Paikkakunta: Provence-Alpes-Côte d'Azur ja Espoo

Re: Kulkuri

Viesti Kirjoittaja vph »

vaaka kirjoitti:

Irtoaminen on vaarana noin 500 W tehoilla SPDllä silloin, kun kireyttä on niin, että normaalisti spurtissa kenkä ei irtoa tahattomasti. Jonkun verran nilkassa tuntuu tuosta jäykkyydestä kengän irrotus.

Tämä kuulostaa kyllä hyvin kummalliselta, mistä tuo 500 W on mitattu? Jos nuo Shimanon Spedet on tosiaan tuollaisia, niin hyvä että moisia kapistuksia ei ole omiin vehkeisiini eksynyt. Itse tykkään trikessä Crank Brossin Eggbeatereistä, täysin vastuksettomat irrottaa kenkää kääntäen ja koskaan ei ole kenkä irronnut ilman jalan kääntöä. Ei koskaan. Maantiepuolelta Lookin polkimia ollut käytössä, niissä on napakka vastus irrotuskäännössä ja koskaan eivät nekään ole asiattomasti irronneet.

Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5023
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: Kulkuri

Viesti Kirjoittaja tm »

vph kirjoitti:
vaaka kirjoitti:

Irtoaminen on vaarana noin 500 W tehoilla SPDllä silloin, kun kireyttä on niin, että normaalisti spurtissa kenkä ei irtoa tahattomasti. Jonkun verran nilkassa tuntuu tuosta jäykkyydestä kengän irrotus.

Tämä kuulostaa kyllä hyvin kummalliselta, mistä tuo 500 W on mitattu? Jos nuo Shimanon Spedet on tosiaan tuollaisia, niin hyvä että moisia kapistuksia ei ole omiin vehkeisiini eksynyt. Itse tykkään trikessä Crank Brossin Eggbeatereistä, täysin vastuksettomat irrottaa kenkää kääntäen ja koskaan ei ole kenkä irronnut ilman jalan kääntöä. Ei koskaan. Maantiepuolelta Lookin polkimia ollut käytössä, niissä on napakka vastus irrotuskäännössä ja koskaan eivät nekään ole asiattomasti irronneet.

Shimanon spd-klosseja on kahta eri versiota: hopeinen ja musta.
Hopeisen klossin saa repäistyä irti polkimesta ihan pelkästään vetämälläkin, mustaa ei. Ihan suunniteltu juttu:

Avatar
Wacky
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3846
Liittynyt: 14 Heinä 2010, 12:38
Paikkakunta: Helsinki, Vesala

Re: Kulkuri

Viesti Kirjoittaja Wacky »

Spedet voi polkiessa irrota vetämis vaiheessa polkaisua jos ovat kovin löysällä eikä siihen ole mitään tiettyä teho rajaa vaan riippuu enimmäkseen jalan asennosta. Jos jalkaterä pysyy lähellä suoraa kulmaa vedon suuntaa se ei irtoa. Mä olen kokenut saman niillä joilla ei pitäis irrota vetämällä

Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5150
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: Kulkuri

Viesti Kirjoittaja jooseha »

Wacky kirjoitti:

Spedet voi polkiessa irrota vetämis vaiheessa polkaisua jos ovat kovin löysällä eikä siihen ole mitään tiettyä teho rajaa vaan riippuu enimmäkseen jalan asennosta. Jos jalkaterä pysyy lähellä suoraa kulmaa vedon suuntaa se ei irtoa.

Aika loogista. Nehän on suunniteltukin aukeamaan jalka vinossa :lol: Oikein käytettynä ne kestää kyllä kaikki tosiharrastajan tehotkin. 500 wattia ei ole vielä mitään.

Jarcco
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2029
Liittynyt: 05 Syys 2006, 17:06
Paikkakunta: Hamina
Viesti:

Re: Kulkuri

Viesti Kirjoittaja Jarcco »

PW kirjoitti:

Pojan Oivasta poljin lenksuaa - ilmeisesti laakerit sökönä tai tippuneet kun polkimen päästä puuttuu metalli kuppi/korkki. Onko aikuisten fauberkammissa aina saman kokonen polkimen kierre? Tarttee sille viedä viikonloppuna kun oon menossa.

En ole Fauberin kammissa nähnyt muita kuin 1/2" kierteitä. Uudessa Oivassa on kyllä brittikierre keskiö, en tiedä milloin muuttivat.


Omat pyörät:
Feenix , Jive , Kruiseri , CrankForward-pystäri

Avatar
Wacky
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3846
Liittynyt: 14 Heinä 2010, 12:38
Paikkakunta: Helsinki, Vesala

Re: Kulkuri

Viesti Kirjoittaja Wacky »

jooseha kirjoitti:
Wacky kirjoitti:

Spedet voi polkiessa irrota vetämis vaiheessa polkaisua jos ovat kovin löysällä eikä siihen ole mitään tiettyä teho rajaa vaan riippuu enimmäkseen jalan asennosta. Jos jalkaterä pysyy lähellä suoraa kulmaa vedon suuntaa se ei irtoa.

Aika loogista. Nehän on suunniteltukin aukeamaan jalka vinossa :lol: Oikein käytettynä ne kestää kyllä kaikki tosiharrastajan tehotkin. 500 wattia ei ole vielä mitään.

Tämä ei ollut siis jalkaterä vinossa sivusuunnassa vaan nilkan taivuttaessa jalkaterää "eteenpäin" johtuen siitä että taaempi osa polkimen lukosta on jousi vastuksella ja antaa periksi riittävästä voimasta jolloin klossi irtoaa edestä.

Härski
Sisällöntuottaja
Viestit: 1632
Liittynyt: 01 Syys 2014, 17:36
Paikkakunta: "satakunta"

Re: Kulkuri

Viesti Kirjoittaja Härski »

Mistä Riku toi loputon polkupyörien "nippelitieto" oikein kumpuaa!? Sä oot varmaa opiskellu jonkin sortin polkupyöräinsinööriks! :D

Väliin kun pähkii jotai pyörän parissa nii helpottais niin paljon elämää, kun olis tommonen tietopankki ku sulla. Vielä kun sais kaiken tiedon hyvään järjestykseen johonkin jakoon.. Et viittis vääntää jotai polkupyörä nippelikirjastoa jonnekki!?

Avatar
Wacky
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3846
Liittynyt: 14 Heinä 2010, 12:38
Paikkakunta: Helsinki, Vesala

Re: Kulkuri

Viesti Kirjoittaja Wacky »

Härski kirjoitti:

Mistä Riku toi loputon polkupyörien "nippelitieto" oikein kumpuaa!? Sä oot varmaa opiskellu jonkin sortin polkupyöräinsinööriks! :D

Väliin kun pähkii jotai pyörän parissa nii helpottais niin paljon elämää, kun olis tommonen tietopankki ku sulla. Vielä kun sais kaiken tiedon hyvään järjestykseen johonkin jakoon.. Et viittis vääntää jotai polkupyörä nippelikirjastoa jonnekki!?

Heh, ei mulla ole kyl kauheen kattavaa tietoapankkia ole. Osa on omakohtaista kokemusta kun on tullu kokeiltua ja osa on tarttunut päähän täältä foorumilta. Kyllä se sullakin alkaa tarttua päähän kun tarpeeksi pitkään täällä roikut :D

Härski
Sisällöntuottaja
Viestit: 1632
Liittynyt: 01 Syys 2014, 17:36
Paikkakunta: "satakunta"

Re: Kulkuri

Viesti Kirjoittaja Härski »

Josko sinne kovalevylle lopulta jotain sais tarttumaan. Joskus kuvitellu jotain tietävänsä, mut hiljaseks vetää kun seuraa sivusta juttuja!

Toisenkautta tieto lisää tuskaa.. Just vaihtelin kesäkumeja raaseriin ja oikein otti ottaan vääntää noita vanhoja renkaita alle, kun on jo vähän hajua siitä mitkä siin vois toimia paremmin=\ nuuka mies kuitenkin käyttää vanhat alta pois! Ja esim toi rengastietous on melkeinpä sulta tullutta. Kiitti.

Ot. Sori.

vaaka
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3069
Liittynyt: 10 Maalis 2015, 08:13

Re: Kulkuri

Viesti Kirjoittaja vaaka »

569 W on ennätykseni Wattbikellä 30 s ja maksimipolkaisu ei juuri tuosta nouse. En todellakaan osaa sanoa kahteen suuntaan aukeavassa spedessä 11 asteen ylämäessä, jos oikein mittasin, oliko pyörittämisestä runttaukseksi kadenssin ja tekniikan hyytyessä ainakin osin, kääntyikö varpaat alas. Kun repii, minkä koivista lähtee, ei välttämättä tekniikka kestä, vaikka pyrin normaalisti pitämään jalan neutraalina. Havaintokykykin heikkenee tehon tuottoon keskittyessä. Täysillä olen rypistänyt tuorein voimin, joten uskoisin sen 500 W olleen käytössä. Lukitusteho on säädettävissä ja irti saa pienemmillä ja isoimmilla tehoilla kenkää pystyakselissa kääntäen. Spedessä on tosiaan se vain sivulle aukeava malli, mutta ei kokemusta siitä. Jos siitä irtoaa yhtä helposti kuin kaksisuuntaisesti aukeavasta helpoimmilla kireyksillä ja kestää täyden revittelyn, ei kannata sysiä sitä, jos ei pelkää irrotusvaikeuksia hankalissa tilanteissa. Maine VPHn mainitsemilla systeemeillä on parempi.

Välillä on tuntunut siltä, että kenkä on liukunut lukosta irti, vaikka kengän pohja tuntui koko ajan olevan kosketuksessa lukon ympärillä olevaan polkimen ulkokehikkoon. Saattaa olla virheellinen mielikuva tietysti. Tällöin säädöt ovat olleet niin löysät, että kovissa kiihdytyksissä irtoaa lukitus. Paha vannoa mitään jalan neutraaliudesta edelleen.

Vastaa Viestiin