Kaunotar ja Kulkuri + muuta pystärin tuunausta

Täällä nojapyöräilijät voivat keskustella pystypyöräilystä.
Avatar
terppa
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3614
Liittynyt: 09 Huhti 2010, 16:02
Paikkakunta: Lahden perämetsä

Re: Kaunotar ja Kulkuri + muuta pystärin tuunausta

Viesti Kirjoittaja terppa »

PW kirjoitti:
jviirret kirjoitti:
PW kirjoitti:

Täs pyöräs on 484 koon kiekot/renkaat - eturengas näyttää ihan alkuperäseltä :wink:

Ilmeisesti Jopo villityksen vuoksi noita kumeja saa suhteellisen helposti. Tommosista Jarkon mainitsemista 532 kiekoista en ole koskaan kuullutkaan :shock:

Jukka

Taitaa olla 531.
Onks tuo 484 ja 531 jotain kotimaisia keksintöjä kun niitä ei Sheldonin listassakaan ollu?

484 oli sen verran harvinainen ettei löydy edes pyörätohtorilta :) 490 oli lähimpänä...

Onhan Helsingissä joku joposta tehnyt nojapyörän, toi oli itseasiasa kiva ajaa ja näki hyvin kuskinpukilta :)

Kuva

Nojasyklismiä vuodesta 2010

"Nojapyöräily on parasta mitä voi tehdä housut jalassa mutta kinnerillä voi ajaa myös ilman housuja"

Quidquid latine dictum sit, altum videtur.

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Kaunotar ja Kulkuri + muuta pystärin tuunausta

Viesti Kirjoittaja jviirret »

terppa kirjoitti:

484 oli sen verran harvinainen ettei löydy edes pyörätohtorilta :) 490 oli lähimpänä...

Motonetistä löytyy
http://www.motonet.fi/fi/tuote/382081/P ... -22x175-MV

Mut en mä silti rakentaisi pyörää 484 millisten teräskehäisten kiekkojen ympärille.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5150
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: Kaunotar ja Kulkuri + muuta pystärin tuunausta

Viesti Kirjoittaja jooseha »

terppa kirjoitti:

484 oli sen verran harvinainen ettei löydy edes pyörätohtorilta :) 490 oli lähimpänä...

Ei kun kansanmiehille tehty :lol: Ei noita vielä ole hankala löytää, jos tyytyy perusrenkaaseen. Jopot, Ponit ja Kombit on sen verran yleisiä että vielä on kysyntää. Ihan marketti kamaa ;)
Pariin Poniin on vuosien varrella olllut tarve hankkia aina silloin tällöin eikä koskaan ole etsityttänyt.

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13784
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Kaunotar ja Kulkuri + muuta pystärin tuunausta

Viesti Kirjoittaja jori »

Noihin 484 kiekkoihin saa kyllä renkaita, mutta ovat lasten renkaita kaikki. Paineenkesto vain kolmeen bariin, edes neljään ja puoleen en ole löytänyt, puhumattakaan kuudesta barista. Olen yrittänyt ostaa peltirunkojopoon kantavampaa rengasta, mutta ei ole vielä onnistunut. –Ainakaan Tampereelta ei ole löytynyt. :(

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Kaunotar ja Kulkuri + muuta pystärin tuunausta

Viesti Kirjoittaja jviirret »

jori kirjoitti:

Noihin 484 kiekkoihin saa kyllä renkaita, mutta ovat lasten renkaita kaikki. Paineenkesto vain kolmeen bariin, edes neljään ja puoleen en ole löytänyt, puhumattakaan kuudesta barista.

Mulla on jemulissa yks 484 kiekko ja siinä päällä uudehko Duro-merkkinen kumi. Kuvioltaan ja mitoiltaan tismalleen sama kuin tuo motonetin kumi, todennäköisesti siis sama. Paineenkesto siinä 4,5bar.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13784
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Kaunotar ja Kulkuri + muuta pystärin tuunausta

Viesti Kirjoittaja jori »

jviirret kirjoitti:
jori kirjoitti:

Noihin 484 kiekkoihin saa kyllä renkaita, mutta ovat lasten renkaita kaikki. Paineenkesto vain kolmeen bariin, edes neljään ja puoleen en ole löytänyt, puhumattakaan kuudesta barista.

Mulla on jemulissa yks 484 kiekko ja siinä päällä uudehko Duro-merkkinen kumi. Kuvioltaan ja mitoiltaan tismalleen sama kuin tuo motonetin kumi, todennäköisesti siis sama. Paineenkesto siinä 4,5bar.

Itsekin huomasin tuon Motonetin renkaan äskeisen viesinti jälkeen. Viime keväänä, kun viimeeksi sitä etsiskelin ei moisia ollut. 4,5 bar on kyllä vähänlaisesti tässä tapauksessa :oops: , mutta paremman puutteessa sellaisen voisi käydä hakemassa. :)

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5150
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: Kaunotar ja Kulkuri + muuta pystärin tuunausta

Viesti Kirjoittaja jooseha »

jori kirjoitti:

Noihin 484 kiekkoihin saa kyllä renkaita, mutta ovat lasten renkaita kaikki. Paineenkesto vain kolmeen bariin, edes neljään ja puoleen en ole löytänyt, puhumattakaan kuudesta barista. Olen yrittänyt ostaa peltirunkojopoon kantavampaa rengasta, mutta ei ole vielä onnistunut. –Ainakaan Tampereelta ei ole löytynyt. :(

Mulla oli viimeksi ostetut Schwalbe Road Cruiserit varmaan parasta mitä tuossa koossa saakaan eli paineen kesto 4,5 bar. Normaali-ihmiset eivät aja noin "suurilla" paineilla :lol:

vaaka
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3069
Liittynyt: 10 Maalis 2015, 08:13

Re: Kaunotar ja Kulkuri + muuta pystärin tuunausta

Viesti Kirjoittaja vaaka »

PW kirjoitti:

Oon niin huono kauppamies mutt ehkä tavara paikkansa löytää.
Jännä homma, toisen romu on toisen aarre. Pyörä on ollu tutun perheen pihalla, eikä kelpaa nuorisolle, ei äidille vaikka on ainut "ehjä" kulkuväline pihassa?? Valittavat kuitenkin kun ei oo pyörää??

Laatupyörää. Nojakin tarpeelta kuullostaa hehe.

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17761
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Kaunotar ja Kulkuri + muuta pystärin tuunausta

Viesti Kirjoittaja PW »

Iltalenkillä vaimon Kaunottaren takakiekko alko vipattaa, ilmeisesti paheni matkan aikana. Kokeilin pinnoja, ilmeisesti jotkut olivat selvästi löysempiä. Vanteen kierous johtuu ilmeisesti siitä, ett poika tiputti sen autonpyörätelineestä - veteli siis perässään :?
Mitenkähän tuon osaisin oikasta ja pinnat oikein kiristää? Heitto on yhdessä kohdassa, olisko reilu sentti noin arviokaupalla heitettynä :?

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17761
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Kaunotar ja Kulkuri + muuta pystärin tuunausta

Viesti Kirjoittaja PW »

PW kirjoitti:

Iltalenkillä vaimon Kaunottaren takakiekko alko vipattaa, ilmeisesti paheni matkan aikana. Kokeilin pinnoja, ilmeisesti jotkut olivat selvästi löysempiä. Vanteen kierous johtuu ilmeisesti siitä, ett poika tiputti sen autonpyörätelineestä - veteli siis perässään :?
Mitenkähän tuon osaisin oikasta ja pinnat oikein kiristää? Heitto on yhdessä kohdassa, olisko reilu sentti noin arviokaupalla heitettynä :?

Otin takakiekon irti ja laitoin irralliseen takahaarukkaan kiinni - pyöräyttelin siinä ja heittää se ainakin yhessä kohtaa selvästi n. 1cm. Pinnoja koitin ja tuossa heiton kohdalla on toisella puolen löysemmällä olevia pinnoja.
Kuinkas hommaan pitäs ryhtyä? Se ei varmaankaan onnistu, pelkästään kiristämällä löystyneet pinnat :wink: :oops: Vai vienkö ammattilaiselle?

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13784
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Kaunotar ja Kulkuri + muuta pystärin tuunausta

Viesti Kirjoittaja jori »

PW kirjoitti:
PW kirjoitti:

Iltalenkillä vaimon Kaunottaren takakiekko alko vipattaa, ilmeisesti paheni matkan aikana. Kokeilin pinnoja, ilmeisesti jotkut olivat selvästi löysempiä. Vanteen kierous johtuu ilmeisesti siitä, ett poika tiputti sen autonpyörätelineestä - veteli siis perässään :?
Mitenkähän tuon osaisin oikasta ja pinnat oikein kiristää? Heitto on yhdessä kohdassa, olisko reilu sentti noin arviokaupalla heitettynä :?

Otin takakiekon irti ja laitoin irralliseen takahaarukkaan kiinni - pyöräyttelin siinä ja heittää se ainakin yhessä kohtaa selvästi n. 1cm. Pinnoja koitin ja tuossa heiton kohdalla on toisella puolen löysemmällä olevia pinnoja.
Kuinkas hommaan pitäs ryhtyä? Se ei varmaankaan onnistu, pelkästään kiristämällä löystyneet pinnat :wink: :oops: Vai vienkö ammattilaiselle?

Kuulostaa siltä, että vanne on tuolta kohdalta taipunut.

Merkkaa kunnolla mutkapaikka. Löysää pinnoja noin neljänneskierroksen matkalta kolme nippelikierrosta tuon mutkan ympäriltä ja vedä vannetta polvea vasten niin, että mutka oikenee. Polvi vanteen kuhmua vasten ja käsillä vastaan neljänneskierroksen päästä. Mittaa viivaimella saman neljänneskierroksen matkalta vanteen suoruutta ja painele polvea vasten niin kauan, kun viivain näyttää tuolta kohdalta vanteen olevan suoran.

Sitten vain sama määrä nippelikierroksia takaisin ja pinnat kauttaaltaan tasakireäksi. Kiristysvaiheessa tarkkaile koko ajan pyörittäen, että ei ilmesty uusia mutkia ja jätä kiristys vajaaksi siltä kohdin, josta tahtoo lähteä vanne pinnan mukaan tai kiristä enemmän, jos pinna tuntuu jäävän löysemmälle kuin muut. Siitä vain kokeilemaan. Jos mutkia alkaa tulla lisää, takaisin löysälle, vaikka kierros kaikkia pinnoja ja uusi yritys.

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17761
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Kaunotar ja Kulkuri + muuta pystärin tuunausta

Viesti Kirjoittaja PW »

jori kirjoitti:
PW kirjoitti:
PW kirjoitti:

Iltalenkillä vaimon Kaunottaren takakiekko alko vipattaa, ilmeisesti paheni matkan aikana. Kokeilin pinnoja, ilmeisesti jotkut olivat selvästi löysempiä. Vanteen kierous johtuu ilmeisesti siitä, ett poika tiputti sen autonpyörätelineestä - veteli siis perässään :?
Mitenkähän tuon osaisin oikasta ja pinnat oikein kiristää? Heitto on yhdessä kohdassa, olisko reilu sentti noin arviokaupalla heitettynä :?

Otin takakiekon irti ja laitoin irralliseen takahaarukkaan kiinni - pyöräyttelin siinä ja heittää se ainakin yhessä kohtaa selvästi n. 1cm. Pinnoja koitin ja tuossa heiton kohdalla on toisella puolen löysemmällä olevia pinnoja.
Kuinkas hommaan pitäs ryhtyä? Se ei varmaankaan onnistu, pelkästään kiristämällä löystyneet pinnat :wink: :oops: Vai vienkö ammattilaiselle?

Kuulostaa siltä, että vanne on tuolta kohdalta taipunut.

Merkkaa kunnolla mutkapaikka. Löysää pinnoja noin neljänneskierroksen matkalta kolme nippelikierrosta tuon mutkan ympäriltä ja vedä vannetta polvea vasten niin, että mutka oikenee. Polvi vanteen kuhmua vasten ja käsillä vastaan neljänneskierroksen päästä. Mittaa viivaimella saman neljänneskierroksen matkalta vanteen suoruutta ja painele polvea vasten niin kauan, kun viivain näyttää tuolta kohdalta vanteen olevan suoran.

Sitten vain sama määrä nippelikierroksia takaisin ja pinnat kauttaaltaan tasakireäksi. Kiristysvaiheessa tarkkaile koko ajan pyörittäen, että ei ilmesty uusia mutkia ja jätä kiristys vajaaksi siltä kohdin, josta tahtoo lähteä vanne pinnan mukaan tai kiristä enemmän, jos pinna tuntuu jäävän löysemmälle kuin muut. Siitä vain kokeilemaan. Jos mutkia alkaa tulla lisää, takaisin löysälle, vaikka kierros kaikkia pinnoja ja uusi yritys.

Kiitos yritän.

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17761
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Kaunotar ja Kulkuri + muuta pystärin tuunausta

Viesti Kirjoittaja PW »

Ei tahdo ontelovanteen vääntämiseen omat voimat riittää - tarttee ettii joku "vipu" :oops:

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17761
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Kaunotar ja Kulkuri + muuta pystärin tuunausta

Viesti Kirjoittaja PW »

PW kirjoitti:

Ei tahdo ontelovanteen vääntämiseen omat voimat riittää - tarttee ettii joku "vipu" :oops:

No irvistys autto - voimaa löyty sen verran ett jotain tapahtuu mutta tuntuu ett heitto ei pienene vaan "aalto" laajenee :? :oops: Pitäskö löysätä loputkin pinnat ja leventää käsien otetta puolen kehän mittaan? :?

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17761
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Kaunotar ja Kulkuri + muuta pystärin tuunausta

Viesti Kirjoittaja PW »

Laitoin sitten nurinpäinkäänetyn pyörän haarukkaan ja pyykkipoika siihen ketjuhaarukkaputkeen näyttämään mittaa. Pyörittelin ja kiristin aina vastakkaisen puolen pinnoja missä heittoja oli. Nyt siinä on silmämääräsesti alle millin heitto - eikös tuo ny jo vanhalle kaunottarelle riitä? :mrgreen:
Oon kyllä ite jo tähän saavutukseen tyytyväinen kun olen luullut ett on vaikee homma - ehkä joku kohta tyrmää, ett pitää olla just eikä millin tarkuudella :wink:
Työkaluna käytin ruuvinväännintä, tasapäisenruuvarikärkeen rälläköin loven jotta pinna mahtuu nousemaan nippaa kiristettäessä.

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Vastaa Viestiin