PW kirjoitti:PW kirjoitti:Iltalenkillä vaimon Kaunottaren takakiekko alko vipattaa, ilmeisesti paheni matkan aikana. Kokeilin pinnoja, ilmeisesti jotkut olivat selvästi löysempiä. Vanteen kierous johtuu ilmeisesti siitä, ett poika tiputti sen autonpyörätelineestä - veteli siis perässään
Mitenkähän tuon osaisin oikasta ja pinnat oikein kiristää? Heitto on yhdessä kohdassa, olisko reilu sentti noin arviokaupalla heitettynä

Otin takakiekon irti ja laitoin irralliseen takahaarukkaan kiinni - pyöräyttelin siinä ja heittää se ainakin yhessä kohtaa selvästi n. 1cm. Pinnoja koitin ja tuossa heiton kohdalla on toisella puolen löysemmällä olevia pinnoja.
Kuinkas hommaan pitäs ryhtyä? Se ei varmaankaan onnistu, pelkästään kiristämällä löystyneet pinnat

Vai vienkö ammattilaiselle?
Kuulostaa siltä, että vanne on tuolta kohdalta taipunut.
Merkkaa kunnolla mutkapaikka. Löysää pinnoja noin neljänneskierroksen matkalta kolme nippelikierrosta tuon mutkan ympäriltä ja vedä vannetta polvea vasten niin, että mutka oikenee. Polvi vanteen kuhmua vasten ja käsillä vastaan neljänneskierroksen päästä. Mittaa viivaimella saman neljänneskierroksen matkalta vanteen suoruutta ja painele polvea vasten niin kauan, kun viivain näyttää tuolta kohdalta vanteen olevan suoran.
Sitten vain sama määrä nippelikierroksia takaisin ja pinnat kauttaaltaan tasakireäksi. Kiristysvaiheessa tarkkaile koko ajan pyörittäen, että ei ilmesty uusia mutkia ja jätä kiristys vajaaksi siltä kohdin, josta tahtoo lähteä vanne pinnan mukaan tai kiristä enemmän, jos pinna tuntuu jäävän löysemmälle kuin muut. Siitä vain kokeilemaan. Jos mutkia alkaa tulla lisää, takaisin löysälle, vaikka kierros kaikkia pinnoja ja uusi yritys.