Sivu 2/2

Re: vaihteiden laittaminen vaihteettomaan

Lähetetty: 17 Elo 2014, 09:38
Kirjoittaja jviirret
Jarcco kirjoitti:

Tuskin joutuu hitsaamaan, mikäli 22" tarkoittaa Jopoissa käytettyä 484- millistä vannetta. Halkaisijoiden erotus 507 - 484 = 23 mm ja tietysti säde on puolet. Useimmiten haarukoissa on ainakin reilu sentti ylimääräistä tilaa.

Jos renkaan ja lokasuojan väli pienenee tuon 10-15mm niin talvella tulee lumen kans ongelmia :roll:

Jukka


Re: vaihteiden laittaminen vaihteettomaan

Lähetetty: 17 Elo 2014, 09:39
Kirjoittaja Jarcco
Nojanalle kirjoitti:

Tää muovisuus on pilannut koko systeemin...

Muovinen osa on yleensä se joka pettää. Sitä pitäisi käyttää vain osissa mihin kohdistuu puristusrasitus... :evil:


Re: vaihteiden laittaminen vaihteettomaan

Lähetetty: 17 Elo 2014, 09:41
Kirjoittaja Jarcco
jviirret kirjoitti:
Jarcco kirjoitti:

Tuskin joutuu hitsaamaan, mikäli 22" tarkoittaa Jopoissa käytettyä 484- millistä vannetta. Halkaisijoiden erotus 507 - 484 = 23 mm ja tietysti säde on puolet. Useimmiten haarukoissa on ainakin reilu sentti ylimääräistä tilaa.

Jos renkaan ja lokasuojan väli pienenee tuon 10-15mm niin talvella tulee lumen kans ongelmia :roll:

Jukka

Ei välttämättä. Saattaa toki tulla, mutta en varmaksi sanoisi...


Re: vaihteiden laittaminen vaihteettomaan

Lähetetty: 17 Elo 2014, 10:35
Kirjoittaja jooseha
Jarcco kirjoitti:

Tuskin joutuu hitsaamaan, mikäli 22" tarkoittaa Jopoissa käytettyä 484- millistä vannetta. Halkaisijoiden erotus 507 - 484 = 23 mm ja tietysti säde on puolet. Useimmiten haarukoissa on ainakin reilu sentti ylimääräistä tilaa.

484 -> 507 on kyse. Ponissa muutoksen estää haarukoiden kapeus. Halkaisijan kasvu ei estäisi, mutta renkaan kyljet ottaa haarukkaan kiinni. Pitää ottaa huomioon että 22-tuumaiset on käytännössä aina 44-484, kun taas 24-tuumaiset on vähintään 47-507. Kapeampana on hankala löytää.
Kokeilin Kombiinkin. Edessä saattaisi mahtua tuo 53-507 pyörimään, mutta akseli ei mahdu paikoilleen. Turhan syvälle menisi kuitenkin eli pitänee jatkaa hieman haarukkaa. Leveys on kelvollinen ainakin 48-507:lle. Takana taas 48-507 ei mahdu pyörimään. Ottaa ritsissä kiinni olevaan lokasuojan kiinnikkeeseen kiinni tai sitten renkaan edessä olevaan. Takapäätä on siis pakko muokata. Etupää kelpaisi niukasti noin.


Re: vaihteiden laittaminen vaihteettomaan

Lähetetty: 17 Elo 2014, 10:41
Kirjoittaja jooseha
jviirret kirjoitti:

Tämä kuvaa hyvin koko inter7-systeemiä, vivusta ja vaijerista lähtien :twisted:

Jukka

Ja markkinointi pilaa loput. Napavaihteita, kun markkinoidaan huoltovapaina mitä ne ei todellakaan ole. Ihmiset jättävät sitten kokonaan huoltamatta, niin ei se ole ihmekään ettei ne pelaa kunnolla.


Re: vaihteiden laittaminen vaihteettomaan

Lähetetty: 17 Elo 2014, 11:01
Kirjoittaja Nojanalle

Onhan ne huoltovapaita. Osta joka kolmas vuosi uusi pyörä . Saadaan uusia nojakki aihioita näin. Mailma pelastuu ja hukkuu romuihin. :?


Re: vaihteiden laittaminen vaihteettomaan

Lähetetty: 17 Elo 2014, 13:24
Kirjoittaja PW

Taas painiskelen minäkin nexus-7 kasausongelmien kanssa, laitoin tuon nexuksen-purkukuvan tietokoneen taustakuvaksi - viha/rakkaussuhteemme säilyy :wink:

Petri


Re: vaihteiden laittaminen vaihteettomaan

Lähetetty: 17 Elo 2014, 14:16
Kirjoittaja Jarcco
jooseha kirjoitti:
Jarcco kirjoitti:

Tuskin joutuu hitsaamaan, mikäli 22" tarkoittaa Jopoissa käytettyä 484- millistä vannetta. Halkaisijoiden erotus 507 - 484 = 23 mm ja tietysti säde on puolet. Useimmiten haarukoissa on ainakin reilu sentti ylimääräistä tilaa.

484 -> 507 on kyse. Ponissa muutoksen estää haarukoiden kapeus. Halkaisijan kasvu ei estäisi, mutta renkaan kyljet ottaa haarukkaan kiinni. Pitää ottaa huomioon että 22-tuumaiset on käytännössä aina 44-484, kun taas 24-tuumaiset on vähintään 47-507. Kapeampana on hankala löytää.
Kokeilin Kombiinkin. Edessä saattaisi mahtua tuo 53-507 pyörimään, mutta akseli ei mahdu paikoilleen. Turhan syvälle menisi kuitenkin eli pitänee jatkaa hieman haarukkaa. Leveys on kelvollinen ainakin 48-507:lle. Takana taas 48-507 ei mahdu pyörimään. Ottaa ritsissä kiinni olevaan lokasuojan kiinnikkeeseen kiinni tai sitten renkaan edessä olevaan. Takapäätä on siis pakko muokata. Etupää kelpaisi niukasti noin.

Kyllä noita 24" löytyy kapeampana, 40-507 ainakin Schwalbelta. http://www.velotrade.fi/marathon_plus.html


Re: vaihteiden laittaminen vaihteettomaan

Lähetetty: 17 Elo 2014, 16:24
Kirjoittaja ki

mitä jos jopoon laittaa pienemmän pyörän
seuraava koko 20 tuumaako?
kun minä yritän nimenomaan saada polkemista kevyemmäksi vaihteilla
joposta tulee matalampi.
eikö nuorten ja lasten pyöriin tehdä kokoa 22? ilmeisesti ei
renkaiden löytämisen kanssa tulee sitten myös ongelmia?vaikka unohtaisi vaihteet.
luulen että pyöräliikeen myyjä tarkoitti juuri tuota ettei se mahdu paksuutensa takia 7 vaihteinen
mitkä on standardi kokoja ja helposti löydettävissä? 20 ja 24tuumaa?

miksi ei saisi vääntää terästä? metalli väsyy? yhdestä kerrasta tuskin kuitenkaan?

idea oli juuri systeemi jonka saisi heittämällä sisään, tyylliin kokoaa vaan
onko puolaaminen pyöräliikkeessä kallista?


Re: vaihteiden laittaminen vaihteettomaan

Lähetetty: 17 Elo 2014, 16:42
Kirjoittaja jori
ki kirjoitti:

mitä jos jopoon laittaa pienemmän pyörän
seuraava koko 20 tuumaako?
kun minä yritän nimenomaan saada polkemista kevyemmäksi vaihteilla
joposta tulee matalampi.
eikö nuorten ja lasten pyöriin tehdä kokoa 22? ilmeisesti ei
renkaiden löytämisen kanssa tulee sitten myös ongelmia?vaikka unohtaisi vaihteet.
luulen että pyöräliikeen myyjä tarkoitti juuri tuota ettei se mahdu paksuutensa takia 7 vaihteinen
mitkä on standardi kokoja ja helposti löydettävissä? 20 ja 24tuumaa?

miksi ei saisi vääntää terästä? metalli väsyy? yhdestä kerrasta tuskin kuitenkaan?

idea oli juuri systeemi jonka saisi heittämällä sisään, tyylliin kokoaa vaan
onko puolaaminen pyöräliikkeessä kallista?

20-tuumaisen (406mm) saat jo sitten paljon helpommin valmiina vaikka mistä. Siihen kun asennat vielä BMX korkeapainerenkaan (110 psi = 7,5 bar), saat sekä vaihteet, että hyvän rullaavuuden samaan hintaan.

Haarukan taivuttaminen on aivan turvallista. Joitain teräsrakenteita jopa tahallaan ylikuormitetaan myötörajalle asti säännöllisesti, jotta väsymiskestävyys paranisi. Torninostureilla nosteltiin aikanaan ylikuormia muutaman vuoden välein, jotta alkaneiden väsymissäröjen kasvunopeus hidastuisi. Nykytilannetta en tiedä, mutta rakenteen mekaniikka ei ole miksikään muuttunut -standardit ehkä.

Mitään ongelmaa en näe hitsatun rakenteen tuon suuruisessa myötörajan ylittävässä taivuttamisessa edes alumiinirakenteella. Ei sitä tietenkään heti seuraavalla viikolla sovi takaisin puristaa ja viikon välein vaihtaa haarukan leveyttä. Sellainen varmaan aikaa myöten aiheuttaisi ongelmia, mutta yksi levitys ei haittaa.


Re: vaihteiden laittaminen vaihteettomaan

Lähetetty: 17 Elo 2014, 17:51
Kirjoittaja jviirret
ki kirjoitti:

kun minä yritän nimenomaan saada polkemista kevyemmäksi vaihteilla

Muuttuu kevyemmäksi kun vaihdat taakse suuremman hammasrattaan, maksaa vitosen

Jukka


Re: vaihteiden laittaminen vaihteettomaan

Lähetetty: 17 Elo 2014, 19:19
Kirjoittaja jooseha
Jarcco kirjoitti:
jooseha kirjoitti:

Kapeampana on hankala löytää.

Kyllä noita 24" löytyy kapeampana, 40-507 ainakin Schwalbelta. http://www.velotrade.fi/marathon_plus.html

Juu Kendaakin saa tuossa koossa ja jos oikein moukan tuuri käy löytää jostain myös 19-507:n. En silti pidä näitä helpolla löydettävinä vaikka niitä onkin olemassa :wink:

ki kirjoitti:

mitä jos jopoon laittaa pienemmän pyörän
seuraava koko 20 tuumaako?
kun minä yritän nimenomaan saada polkemista kevyemmäksi vaihteilla
joposta tulee matalampi.
eikö nuorten ja lasten pyöriin tehdä kokoa 22? ilmeisesti ei
renkaiden löytämisen kanssa tulee sitten myös ongelmia?vaikka unohtaisi vaihteet.
luulen että pyöräliikeen myyjä tarkoitti juuri tuota ettei se mahdu paksuutensa takia 7 vaihteinen
mitkä on standardi kokoja ja helposti löydettävissä? 20 ja 24tuumaa?

miksi ei saisi vääntää terästä? metalli väsyy? yhdestä kerrasta tuskin kuitenkaan?

idea oli juuri systeemi jonka saisi heittämällä sisään, tyylliin kokoaa vaan
onko puolaaminen pyöräliikkeessä kallista?

22 tuumainen vaikuttaa olevan kuoleva koko. Uusissa pyörissä sitä ei tapaa. Vielä siihen löytää kuitenkin kohtuudella perusrenkaita. On ollut aikanaan sen verran yleinen koko. Tulevaisuudessa renkaiden saanti vaikeutuu varmasti :cry:

Kaikki rengaskoot on standardeja. Osa on vain paljon yleisempiä kuin toiset :wink: Ylivoimaisesti paras koko renkaiden suhteen on 28 tuumainen 622. Siihen saa mitä tahansa rengasta ja yleensä vielä helpolla. 20 tuumainen 406 ja 26 tuumainen 559 on kanssa kokoja joihin saa laajalla rintamalla erilaisia renkaita joskin löytäminen ei ole lainkaan yhtä helppoa kuin 622:een(tilaustavaraa). 24 tuumaiseen 507 löytää noita 47-55mm leveitä helpolla. Muita huonosti. Loput koot on sitten enemmän tai vähemmän hankalia yleiskäyttöön.

Ponissa ainakin ottaa jo normaaleilla 22 tuumaisilla renkailla kammet maahan tiukasti kurvatessa. Laskemis varaa ei ole. Pitäisi mieluummin korottaa :D

Tuolle teräsrungon taivuttelukiellolle en ole koskaan kuullut perusteluja. Johtuu varmaan siitä ettei järkevää perustetta löydy :lol: Menisi pyörän teräsrungon valmistaminen aika hankalaksi, jos ei terästä voisi taivuttaa.
Usealla foorumilaisella on itse levitettyjä haarukoita ja nämä levitykset on millien sijaan useita senttejä. Ei mitään ongelmia.

Muutaman kympin maksaa pyöräliikkeessä navan puolaus vanteelle.


Re: vaihteiden laittaminen vaihteettomaan

Lähetetty: 27 Elo 2014, 20:11
Kirjoittaja ki

eli helpoimmalla pääsee kun hommaa ensisijaisesti sellanen pyörän missä on sellanen rengas koko mihin saa tuon valmiin napavaihdekiekon vai mikä se nyt olikaan, niin silloin homma on periaatteessa ettö vaan kiinnittelee osat oikealle paikalle , melkein kuin huonekalua kokoaisi?


Re: vaihteiden laittaminen vaihteettomaan

Lähetetty: 30 Heinä 2016, 15:03
Kirjoittaja ki
jori kirjoitti:
ki kirjoitti:

mitä jos jopoon laittaa pienemmän pyörän
seuraava koko 20 tuumaako?
kun minä yritän nimenomaan saada polkemista kevyemmäksi vaihteilla
joposta tulee matalampi.
eikö nuorten ja lasten pyöriin tehdä kokoa 22? ilmeisesti ei
renkaiden löytämisen kanssa tulee sitten myös ongelmia?vaikka unohtaisi vaihteet.
luulen että pyöräliikeen myyjä tarkoitti juuri tuota ettei se mahdu paksuutensa takia 7 vaihteinen
mitkä on standardi kokoja ja helposti löydettävissä? 20 ja 24tuumaa?

miksi ei saisi vääntää terästä? metalli väsyy? yhdestä kerrasta tuskin kuitenkaan?

idea oli juuri systeemi jonka saisi heittämällä sisään, tyylliin kokoaa vaan
onko puolaaminen pyöräliikkeessä kallista?

20-tuumaisen (406mm) saat jo sitten paljon helpommin valmiina vaikka mistä. Siihen kun asennat vielä BMX korkeapainerenkaan (110 psi = 7,5 bar), saat sekä vaihteet, että hyvän rullaavuuden samaan hintaan.

Haarukan taivuttaminen on aivan turvallista. Joitain teräsrakenteita jopa tahallaan ylikuormitetaan myötörajalle asti säännöllisesti, jotta väsymiskestävyys paranisi. Torninostureilla nosteltiin aikanaan ylikuormia muutaman vuoden välein, jotta alkaneiden väsymissäröjen kasvunopeus hidastuisi. Nykytilannetta en tiedä, mutta rakenteen mekaniikka ei ole miksikään muuttunut -standardit ehkä.

Mitään ongelmaa en näe hitsatun rakenteen tuon suuruisessa myötörajan ylittävässä taivuttamisessa edes alumiinirakenteella. Ei sitä tietenkään heti seuraavalla viikolla sovi takaisin puristaa ja viikon välein vaihtaa haarukan leveyttä. Sellainen varmaan aikaa myöten aiheuttaisi ongelmia, mutta yksi levitys ei haittaa.

off topicia metallin väsymisestä.Tallinnanlaivan kaljakärryjen pituussuuntainen putki vääntyi 45 astetta,ilmeisesti oli liikaa painoa kärrylle.Sen saa väännettyä takaisin, mutta yhtään kuormaa ei kärry kestä ilman että vääntyy takaisin.Muuten kärry on ehjä.Mitä tehdä?Pystyykö korjaamaan/kannattaako/onko järkeä?
Mulla on toinen samanlainen kärry josta vääntyi renkaiden välinen akseli ja toinen rengas putosi pois ja meni hukkaan.Ensimmäisestä kärrystä voisi ottaa renkaat toisen varaosiksi jos kärryä ei voi korjata.

+++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++


Re: vaihteiden laittaminen vaihteettomaan

Lähetetty: 30 Heinä 2016, 21:44
Kirjoittaja samuel
  1. Putki jonka sisähalkaisija on sama kuin taipuneen ulkohalkaisija, pitkittäin kahteen osaan.
    palat taiopneen kohdan päälle ja kiinni hitsaus.

  2. Taipunut putki poikki ja umpitanko sisään.

  3. Uusi kärry

siinä vaihtoehdot tähän hätään.