Sähköpyörän akun mallin vaihto. Onnistuuko?

Täällä nojapyöräilijät voivat keskustella pystypyöräilystä.
Avatar
rutunen
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 670
Liittynyt: 03 Heinä 2012, 14:51
Paikkakunta: Joensuu

Sähköpyörän akun mallin vaihto. Onnistuuko?

ViestiKirjoittaja rutunen » 03 Marras 2015, 19:27

Kaveri on ostamassa Biltaman 29" sähköpyörää jossa on alaputkessa upotettu, irroitettava akku. isoin huolenaihe on akkujen saatavuus tulevaisuudessa. Jos malli poistuu myynnistä tänään niin akkuja myydään siitä vielä 5v eteenpäin. Mutta entä jos pyörä kestääkin kauemmin kuin 7v?

Kysynkin siis raadilta, kun en itse löytänyt parin tunnin googlaamisella, että

1) onko sähköpyörien akkumalleille, eritoten alaputkeen upotettaville, olemassa fyysisiltä mitoituksiltaan jo tiettyjä standardeja?
2) onko mahdollista/hankalaa repiä alaputkeen menevät sähköjohdot irti, vaihtaa/vaihdattaa liittimet ja liittää moottori kiinni erimalliseen akkuun jos alkuperäistä ei enää myydä?
3) onko liian hullu idea / mahdollista, että repisi vanhan akun kotelon sisältä osat pihalle ja uudet kennot / muut vastaavat tilalle tee-se-itse -periaatteella?
Viimeksi muokannut rutunen, 03 Marras 2015, 20:47. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Quest Carbon -2015

Jarcco
Sisällöntuottaja
Viestit: 1659
Liittynyt: 05 Syys 2006, 17:06
Paikkakunta: Hamina
Viesti:

Re: Sähköpyörän akun mallin vaihto. Onnistuuko?

ViestiKirjoittaja Jarcco » 03 Marras 2015, 20:30

rutunen kirjoitti:Kaveri on ostamassa Biltaman 29" sähköpyörää jossa on alaputkessa upotettu, irroitettava akku. isoin huolenaihe on akkujen saatavuus tulevaisuudessa. Jos malli poistuu myynnistä tänään niin akkuja myydään siitä vielä 5v eteenpäin. Mutta entä jos pyörä kestääkin kauemmin kuin 7v?

Kysynkin siis raadilta, kun en itse löytänyt parin tunnin googlaamisella, että

1) onko sähköpyörien akkumalleille, eritoten alaputkeen upotettaville, olemassa fyysisiltä mitoituksiltaan jo tiettyjä standardeja?
2) Lienekö mahdollista/hankalaa repiä alaputkeen menevät sähköjohdot irti, vaihtaa/vaihdattaa liittimet ja liittää moottori kiinni erimalliseen akkuun jos alkuperäistä ei enää myydä?
3) Onko liian hullu idea / mahdollista, että repisi vanhan akun kotelon sisältä osat pihalle ja uudet kennot / muut vastaavat tilalle tee-se-itse -periaatteella?


En osaa vastata mihinkään kysymyksistä varmasti, mutta ilmeisesti vehje on 36 V akulla joka on nykyään yleisin. Eli kun orkkis sökähtää niin laittaa vaikka tarakka-akun, luulisi ettei kytkennät kovin hankalia ole tehdä.
Onko tuollainen?: http://www.biltema.fi/fi/Vapaa-aika/Polkupyorat/Sahkopolkupyora-/Sahkopolkupyora-MTB-29-2000036008/
----------------------------------------
Omat pyörät:
Feenix , Jive , Kruiseri , CrankForward-pystäri

Avatar
rutunen
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 670
Liittynyt: 03 Heinä 2012, 14:51
Paikkakunta: Joensuu

Re: Sähköpyörän akun mallin vaihto. Onnistuuko?

ViestiKirjoittaja rutunen » 03 Marras 2015, 20:46

Kyllä, tuopa juuri. Tätä kirjoittaessa Steamissa yksi kaveri jo vastasi että akkuihin voi vaihtaa kennot kun ne eivät ole mitään niin ufohärveleitä.
Quest Carbon -2015

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 11678
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Sähköpyörän akun mallin vaihto. Onnistuuko?

ViestiKirjoittaja jviirret » 03 Marras 2015, 20:49

_luulis_ että tuon hintaisessa pyörässä ei ole käytetty mitään erikois kennoja vaan ovat tosiaan ihan standardi kamaa.
Ei se vaihto silti ole yhtä helppo kuin taskulampun patterien vaihto, mutta rinnastettavissa ehkä akkuporakoneen kennojen vaihtamiseen.

Jukka
Riman ali ja suoraa ohi maalin...

vaaka
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3025
Liittynyt: 10 Maalis 2015, 09:13

Re: Sähköpyörän akun mallin vaihto. Onnistuuko?

ViestiKirjoittaja vaaka » 04 Marras 2015, 15:46

Näin tubesta videon, jossa normaalia pidemmän ajomatkan akun tyyppi väsäsi purkamalla läppärien akuista 18650 akkuja ja niistä kolvaili akkupaketin. Hirveä työ purkaa, mutta halvempi silloin hänelle kuin irtoakkujen osto. Ihan peruskauraa kolvaus, mutta se suojaus ja ohjauspuoli on se, missä tarvitaan yli peruskoulun tekniikan tuntien osaamista. Ei mitään hajua siitä, miten löysin videon ja mitä hakusanoja käyttää. Ehkä diy laptop battery bicycle battery johtaa oikeaan suuntaan?

Avatar
mhelander
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3699
Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:55
Paikkakunta: Oulu

Re: Sähköpyörän akun mallin vaihto. Onnistuuko?

ViestiKirjoittaja mhelander » 04 Marras 2015, 17:30

Justiinsta tarkistin Akkula.fi kaupasta mitä laadukkaat 18650 -kennot nykyään maksaa. Panasonic 3400mAh ilman suojauksia ja flat-top on 8€ kipale. Kun noita lataa balansoidulla laturilla niin niistä myös lähtee tuo luvattu kapasiteetti ja ainakin tehokkaissa lampuissa pelittävät loistavasti.

Tuleehan sellaiselle akkupaketille hintaa jonka noista kasaa. Etenkin kun joutuu miettimään sen latauspuolen kunnolla. Mutta tuollainen akku kestää todella pitään ja huomattavasti suuremman määrän latauksia kuin pilipali kiinanakkupaketti.

Mun valovehkeissäkin on kalleinta juuri kennot, itse lamput ja kotelot kennoille ei maksa juuri mitään.
-Mika

Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.


Palaa sivulle “Pystypyöräily”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 3 vierailijaa