Sähköpyöräraportti Kiinasta

Täällä nojapyöräilijät voivat keskustella pystypyöräilystä.
Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Sähköpyöräraportti Kiinasta

Viesti Kirjoittaja jviirret »

http://yle.fi/uutiset/kiinassa_on_yli_2 ... te/8453677

Yllättävän kallista sähköä(7sent/kWh) kun suhteuttaa paikalliseen palkkatasoon. Myös pyöräkaistojen alhainen nopeusrajoitus(15km/h) saattaisi täällä aiheuttaa kränää. Virallinen nopeusrajoitus sähköpyörille 20km/h. Kuvasta päätelleen sähköpyörät ovat enneminkin kevyitä skoottereita joihin on laitettu polkimet, eli pyöräilyergonomiasta ei voi oikein puhua.

Kuva

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13801
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Sähköpyöräraportti Kiinasta

Viesti Kirjoittaja jori »

jviirret kirjoitti:

http://yle.fi/uutiset/kiinassa_on_yli_2 ... te/8453677

Yllättävän kallista sähköä(7sent/kWh) kun suhteuttaa paikalliseen palkkatasoon. Myös pyöräkaistojen alhainen nopeusrajoitus(15km/h) saattaisi täällä aiheuttaa kränää. Virallinen nopeusrajoitus sähköpyörille 20km/h. Kuvasta päätelleen sähköpyörät ovat enneminkin kevyitä skoottereita joihin on laitettu polkimet, eli pyöräilyergonomiasta ei voi oikein puhua.

Joo, skootterien suuntaan on menty vuosien 2007-2008 taitteesta, jolloin itse asiaa kävin tutkimassa. Toimittaja halusi näköjään väkisin tehdä jutusta automyönteisen (kaikkien tavoite), vaikka syy siihen, miksi peruskiinalainen ei autoa voi ostaa, on ruuhkissa ja niiden takia määritellyissä autonhankintaehdoissa. Vika ei siis ole siinä, että autojen hinnat olisivat liian korkeat, vaan siinä, että autoja ei mahdu teille enempää. Sähköpyörä on vain yksinkertaisesti nopeampi kuin mikään muu kulkuneuvo, lisäksi halpa ostaa ja ajaa.

Yritin löytää Shanghaista tuolloin 07-08 vuodenvaihteessa lähettämiäni viestejä, mutten löytänyt. Onkohan vanhemmat jo karsiutuneet. Olen kuvitellut näiden sentään säilyvän, kun ovat oman porukan hoteissa. :(

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5023
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: Sähköpyöräraportti Kiinasta

Viesti Kirjoittaja tm »

jori kirjoitti:

...Vika ei siis ole siinä, että autojen hinnat olisivat liian korkeat, vaan siinä, että autoja ei mahdu teille enempää....

Viime elokuun Kiinan reissulla itärannikon pienessä miljoonakaupungissa nimeltä Qingdao näki karusti, että iso ongelma tielle mahtumisen lisäksi oli parkkipaikkojen puute: katujen varret (ja yleensäkin kaikki vapaa tila) oli täynnä autoja, mahdotonta löytää paikkaa autolle (muualta kuin hotellien maksullisilta parkkipaikoilta). Kyllä ne ovat helisemässä autojensa kanssa tuolla.

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13801
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Sähköpyöräraportti Kiinasta

Viesti Kirjoittaja jori »

tm kirjoitti:
jori kirjoitti:

...Vika ei siis ole siinä, että autojen hinnat olisivat liian korkeat, vaan siinä, että autoja ei mahdu teille enempää....

Viime elokuun Kiinan reissulla itärannikon pienessä miljoonakaupungissa nimeltä Qingdao näki karusti, että iso ongelma tielle mahtumisen lisäksi oli parkkipaikkojen puute: katujen varret (ja yleensäkin kaikki vapaa tila) oli täynnä autoja, mahdotonta löytää paikkaa autolle (muualta kuin hotellien maksullisilta parkkipaikoilta). Kyllä ne ovat helisemässä autojensa kanssa tuolla.

Syy tilaongelmiin on, että Kiina kaupungistui ja suuret kaupungit ehtivät kehittyä suuriksi jo ennen autoa, eikä autoja ollut vielä kommunistisen Kiinan aikaankaan kuin muutama. Toivottavasti ymmärtävät tehdä ratkaisunsa (siltä näyttää) niin, ettei autoille ruveta raivaamaan tilaa kaupungista, vaan pidetään autoilun osuus pienenä ja kulkeminen kaupungissa perustuu tulevaisuudessakin kevytajoneuvoihin, jotka aiemmin liikkuivat lihasvoimalla, mutta nyt säilykesähköllä.

Suurissa kaupungeissa tarvitaan lisäksi tietenkin metrot ja paikallisjunat, mutta autoilulle kaupungeissa ei ole tilaa. Ainoa seikka, joka ajaa autoilun yleistymistä Kiinassa on vaurastuva keskiluokka, jolla on varaa autoon, vaikkei tilaa ajaa sillä. Keskiluokan myötä nouseva yksilökeskeisyys johtaa autoiluun, jos sille vain suinkin on mahdollisuus. Onneksi tilaa ei ole ja kiinalaiset kykenevät (toivon kovasti) hyppäämään yksityisautoille suunnitellun kulttuurin yli.

Asetan toivoni kahteen seikkaan, suuriin tuloeroihin ja automaatioon. Suurten tuloerojen kaupungeissa taksikuski ei maksa liikaa ja noin periaatteessa yksityisautoilun palvelutason (baarista tullessa paremmankin) saa tilaamalla taksin, jolle ei varnsinaisesti tarvitse varata parkkitilaa kaupungissa. Kun yleinen palkkataso nousee, tai paremminkin tasaantuu länsimaiseen tapaan, onkin jo teknologia kehittynyt niin, että sama palvelutaso voidaan saavuttaa automaattisesti ohjautuvilla takseilla. Saman toivon kehittyvän myös länsimaisiin kaupunkeihin.

Kahdeksan vuotta sitten Shanghaissa, kenties nykyäänkin, on taksien keskinopeus merkittynä taksikuittiin. Keskinopeuslukemat kuiteissa keskikaupungilla olivat 10-15 km/h ja keskustan ja pientaloalueen välillä sielläkin vain hitusen yli 20 km/h. Tämä tarkoitti, että tuolloin nopein tapa liikkua kaupungissa oli polkupyörä. Sähköavusteinen polkupyörä on hidas, mutta silti nopein kulkuneuvo niin Kiinassa kuin muuallakin tiheästi rakennetulla alueella. Siksi niitä on siellä niin paljon.

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Vastaa Viestiin