Pinnaton pyörä

Täällä nojapyöräilijät voivat keskustella pystypyöräilystä.
karseehirvee
Viestit: 128
Liittynyt: 04 Kesä 2011, 20:05
Paikkakunta: Jyväskylä

Pinnaton pyörä

Viesti Kirjoittaja karseehirvee »

Italialainen insinööri tehnyt väitöskirjan ja kehittänyt pinnattoman polkupyörän lähinnä city käyttöön paino 12 kg,
Herran nimi Gianluca Sauda, ehkä tällä voisi Googlesta lisätietoa,
Asiasta oli tämän päivän Kauppalehdessä lyhyt kommentti, ja kuva.

Ihan soiva peli näytti olevan kun ei keuli liikaa ei vanteet ehkä kestä,
Toinen asia miten jyrkkään kurviin ajossa voima välittyy vanteelle.
Samoin mitä rapakossa ajaminen tekee voimansiirrolle .

Tulee kuulema kesäksi myyntiin 2016.

T Jouni

Avatar
samuel
Sisällöntuottaja
Viestit: 1533
Liittynyt: 29 Syys 2012, 14:48
Paikkakunta: Tampesteri

Re: Pinnaton pyörä

Viesti Kirjoittaja samuel »

Pinnaton.jpg
Pinnaton.jpg (31.42 KiB) Katsottu 11665 kertaa

Tässä artikkeli

Johtuuko heijastuksista vai huonosta kuvakulmasta mutta näyttää että kumit on irti vanteesta.
Välitykset näyttää olevan vain kävelyvauhtiin.

- Henri -
Pyörinä omasta päästä muokatut Sascha -» Sascha Evo ->> Sascha eVo (sähkö), LSL ja PYSTY pyörä -» Nopsilla

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Pinnaton pyörä

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Taidettu vain keksiä uusi termi vanhalle keksinnölle? Hubless(navaton)-pyöriä on ollut maailman sivun, mutta eivät ole saavuttaneet koskaan minkäänlaista suosiota.
Laakerit ja riittävän nopeat välitykset aiheuttavat perinteisiä ratkaisuja suuremmat tehohäviöt. Edes moottoripyörissä tämä keksintö ei ole lyönyt itseään läpi.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

kuparinen
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 427
Liittynyt: 12 Tammi 2010, 22:23
Paikkakunta: Viiala/Akaa

Re: Pinnaton pyörä

Viesti Kirjoittaja kuparinen »

Eipä taida noilla välityksillä päästä edes kävelyvauhtia. Jos tuolla tekniikan tajulla pääsee tohtoriksi, niin muutanpa Italiaan. :evil: Taittopyöräominaisuutta markkinoidaan, pieniä ja kevyitä osia on helppo kantaa... mutta voiko sillä lainkaan ajaa?

Avatar
Hopea
Sisällöntuottaja
Viestit: 1087
Liittynyt: 20 Loka 2006, 09:56
Paikkakunta: Helsinki

Re: Pinnaton pyörä

Viesti Kirjoittaja Hopea »

Samoja ihmettelin itsekin.

Kuinka vanteet ja erityisesti niiden kiinnitykset voivat kestää niitä rasituksia, jotka niihin tuossa välttämättä tulevat?

Ja mitä itua on taitella tuon kokoista laitetta, kun vanteet kuitenkin vievät tilaa ihan tolkuttomasti?

:shock:

Sinner Demon 2026 2006-> Savenmaa Alku 2009-2012 HP Velotechnik Gekko FX 2012->

Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7042
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: Pinnaton pyörä

Viesti Kirjoittaja Pastori »

Hopea kirjoitti:

Ja mitä itua on taitella tuon kokoista laitetta, kun vanteet kuitenkin vievät tilaa ihan tolkuttomasti?

:shock:

Jos pitää hypätä vaikka lentokoneesta sen kanssa. Mutta siinä tapauksessa siis pitäisi ottaa mukaan tämä:

http://www.montaguebikes.com/paratroope ... -bike.html

Kuva

Kuva

MM
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 302
Liittynyt: 05 Helmi 2012, 17:11

Re: Pinnaton pyörä

Viesti Kirjoittaja MM »

Luulisi, että tuon pinnattoman etupyörän tuenta olisi alalaidasta, jolloin momentit tiestä vanteeseen ja siitä haarukkaan olisivat lyhyitä. Yläpuolella niin väliä. Miksei pieni nopeakäyntinen sähkömoottori vanteessa toimisi. Ennen oli niitä kitkarullalla kumista vetäviä apumoottoreita ja onhan niitä kitkarullajarrujakin. Tuossa on vähän telaketjun periaatetta. Pikku rulla vetää ja muut pyörät vain ohjaavat vanteen pyörimistä.

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13802
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Pinnaton pyörä

Viesti Kirjoittaja jori »

MM kirjoitti:

Luulisi, että tuon pinnattoman etupyörän tuenta olisi alalaidasta, jolloin momentit tiestä vanteeseen ja siitä haarukkaan olisivat lyhyitä. Yläpuolella niin väliä. Miksei pieni nopeakäyntinen sähkömoottori vanteessa toimisi. Ennen oli niitä kitkarullalla kumista vetäviä apumoottoreita ja onhan niitä kitkarullajarrujakin. Tuossa on vähän telaketjun periaatetta. Pikku rulla vetää ja muut pyörät vain ohjaavat vanteen pyörimistä.

Kuva
Olet oikeassa. Tuo on tehty kuitenkin toisesta näkökulmasta, jossa tärkeintä on taitettavuus, ei ajettavuus, puhumattakaan käyttökelpoisuudesta. :(

Oma itunsa on tuossa itsekantavassa irtovanteessa. Sen avulla saadaan vierintävastus renkaan ja tien välissä pienenemään. Hiukan lysyyn painunut vanne kaartuu maata vasten nimittäin isommalla säteellä kuin painumaton pyöreä. Vierintävastus on valtaosaltaan kääntäen verrannollinen maahan koskettavan osan kaarevuussäteeseen. Mikroliukuman määrä renkaan ja tien välissä riippuu renkaan painuman aiheuttamasta kehänopeuserosta, joka riippuu säteen muutoksesta. Painuman aiheuttama säteen suhteellinen muutos on sitä pienempi, mitä suurempi kaarevuussäde alunperin oli.

No, vaikka noin onkin, on tuossa tekeleessä suuremman kuorman ja vierintävastuksen kantava takapyörä laadittu olemaan hyödyntämättä vierintävastuksen pudotusta ja lisäjoustoa, joka vanteen painumisesta seuraa. Minkähän tieteenalan väitös tuosta on tehty? :shock:

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

MM
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 302
Liittynyt: 05 Helmi 2012, 17:11

Re: Pinnaton pyörä

Viesti Kirjoittaja MM »

Meinaatko, että jos laittaisi tukirullat, joista takana toinen olisi vetorulla, vaikka kello viiteen ja seitsemään, niin silloin maahan ottava osa rengasta olisi vähän niinkuin lehtijousi noiden tukipisteiden välillä. Yläpuolen tuki kello kahteentoista, ettei rengas lytisty vallan soikioksi.

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13802
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Pinnaton pyörä

Viesti Kirjoittaja jori »

MM kirjoitti:

Meinaatko, että jos laittaisi tukirullat, joista takana toinen olisi vetorulla, vaikka kello viiteen ja seitsemään, niin silloin maahan ottava osa rengasta olisi vähän niinkuin lehtijousi noiden tukipisteiden välillä. Yläpuolen tuki kello kahteentoista, ettei rengas lytisty vallan soikioksi.

Tätä juuri. Voihan ne tukirullat laittaa mihin tahansa, kunhan ei laita kello kuuteen. Ominaisuudet tietenkin muuttuvat sen mukaan, mistä tuetaan, joka tapauksessa kun vanne pääsee joustamaan maatavasten loivemmaksi kaareksi, vierintävastus pienenee ja joustovaraa tulee lisää. Tuolla tuen asennollahan voisi vielä säätää jousta jäykemmäksi, jos vaikka ottaa liftarin kyytiin. :D

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5150
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: Pinnaton pyörä

Viesti Kirjoittaja jooseha »

jori kirjoitti:

Oma itunsa on tuossa itsekantavassa irtovanteessa. Sen avulla saadaan vierintävastus renkaan ja tien välissä pienenemään. Hiukan lysyyn painunut vanne kaartuu maata vasten nimittäin isommalla säteellä kuin painumaton pyöreä. Vierintävastus on valtaosaltaan kääntäen verrannollinen maahan koskettavan osan kaarevuussäteeseen.

Riittääkö vierintävastuksen pieneneminen edes korvaamaan vanteen taivuttamiseen kuluvaa energiahukkaa :?
Hieno idea tuo vanteen käyttäminen jousena. On yksinkertainen ja samalla rengas käyttäytyy monttujen suhteen kuin isomman halkaisijan omaava.

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13802
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Pinnaton pyörä

Viesti Kirjoittaja jori »

jooseha kirjoitti:
jori kirjoitti:

Oma itunsa on tuossa itsekantavassa irtovanteessa. Sen avulla saadaan vierintävastus renkaan ja tien välissä pienenemään. Hiukan lysyyn painunut vanne kaartuu maata vasten nimittäin isommalla säteellä kuin painumaton pyöreä. Vierintävastus on valtaosaltaan kääntäen verrannollinen maahan koskettavan osan kaarevuussäteeseen.

Riittääkö vierintävastuksen pieneneminen edes korvaamaan vanteen taivuttamiseen kuluvaa energiahukkaa :?
Hieno idea tuo vanteen käyttäminen jousena. On yksinkertainen ja samalla rengas käyttäytyy monttujen suhteen kuin isomman halkaisijan omaava.

Taivuttamiseen ei kulu energiaa juuri lainkaan, jollei rengas pääse liukumaan taipuvan vanteen pinnalla. Liitospinnassa on nimittäin jonkinmoiset leikkausvoimat. Vastuksettomuus edellyttää tietysti, että vanne on metallia tai muuta kimmoisaa ainetta. Pitää muistaa, että vierintävastus on iso voima ja ajettaessa iso teho. Jos materiaalien taivuttelu tuottaisi lähellekään tuon suuruisia tehoja ne lämpenisivät, kuten rautalanka, kun sitä taivutellaan myötörajan yli ulottuvalla voimalla. Kimmoalueella lähes kaikkien materiaalien joustojen häviöt ovat pieniä. Tämä on taas näitä vuosikausia vanhoja ideoita, joita se Joku ei ole suostunut toteuttamaan. :(

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
joe67
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 384
Liittynyt: 13 Maalis 2007, 19:00
Paikkakunta: Sodankylä

Re: Pinnaton pyörä

Viesti Kirjoittaja joe67 »

Huono pyörä ku tuohon ei saa poikaset räpättimiä kiinni...

...ja nyt on iloinen Einari sekun pyörä ei narise...

Vastaa Viestiin