Bafang 8fun

Täällä nojapyöräilijät voivat keskustella pystypyöräilystä.
Avatar
Syväri
Sisällöntuottaja
Viestit: 1206
Liittynyt: 24 Kesä 2011, 14:35
Paikkakunta: Ilmajoki

Bafang 8fun

ViestiKirjoittaja Syväri » 16 Tammi 2016, 01:35

Tänään ähräsin 7 tuntia tämän kimpussa. Akun paikka ghettoontui kun hienoon pullotelinesovittimeeni ei löytynytkään ruuveja.. :evil:

Kuva0154.jpg

Kuva0155.jpg


Projektin yhteydessä pyörästä lähti irti tri-tangot ja etuvaihtaja. Takavaihtaja on lukittu keskimmäiselle rattaalle, välitys on näin ollen jotain 46-18. Tämä siksi että vaijerin pidike keskiön alapuolella ei mahtunut enää olemaan ja uutta vaijeria ei taaskaan ollut käsien ulottuvilla.. Samalla vaihdoin myös ketjut ja rataspakan, tuli pyörällä 4000km täyteen.

Tehoa siis on 250w mikä pikaisella testillä on aivan tarpeeksi mulle, "mopona" eli käsikaasulla menee lumessakin 20km/h Hauska vehje, kun oikein kunnolla polkee kierroksia niin moottori villiintyy ja samalla tuntee itsensä supermieheksi :D En pimeässä ja umpihangessa viittinyt vielä kunnon revittelyä tehdä.
Motti on itselle äänetön, ohikulkijat(ohitettavat) varmaan kuulee jotain..

Pitäsköhän näille sähkömopoille olla jo oma alueensa :D
Velokraft VK-HI -2011

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 11182
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Bafang 8fun

ViestiKirjoittaja jviirret » 16 Tammi 2016, 08:42

Syväri kirjoitti:Projektin yhteydessä pyörästä lähti irti tri-tangot ja etuvaihtaja. Takavaihtaja on lukittu keskimmäiselle rattaalle, välitys on näin ollen jotain 46-18. Tämä siksi että vaijerin pidike keskiön alapuolella ei mahtunut enää olemaan


Aika moka moottorin suunnittelijalta, nykyään tuntuu että kaikissa pyörissä joissa on takana vaihteet menee vaijeri keskiön ali.

Kuinka iso tuo akku on V/Ah? ja pistä ihmeessä pidempi roiskeläppä eteen :shock:

Jukka
IRC:ssä kanavalla #nojakki

Avatar
terppa
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3035
Liittynyt: 09 Huhti 2010, 16:02
Paikkakunta: Lahden perämetsä

Re: Bafang 8fun

ViestiKirjoittaja terppa » 16 Tammi 2016, 12:06

Käyttökokemuksia odotetaan kieli pitkällä :P :mrgreen:
Nojasyklismiä vuodesta 2010

"Nojapyöräily on parasta mitä voi tehdä housut jalassa mutta kinnerillä voi ajaa myös ilman housuja"

Avatar
Syväri
Sisällöntuottaja
Viestit: 1206
Liittynyt: 24 Kesä 2011, 14:35
Paikkakunta: Ilmajoki

Re: Bafang 8fun

ViestiKirjoittaja Syväri » 16 Tammi 2016, 12:53

jviirret kirjoitti:
Aika moka moottorin suunnittelijalta, nykyään tuntuu että kaikissa pyörissä joissa on takana vaihteet menee vaijeri keskiön ali.

Kuinka iso tuo akku on V/Ah? ja pistä ihmeessä pidempi roiskeläppä eteen :shock:

Jukka


Joo, sellanen matalampi vaijerin pidike varmaan mahtuis. Akku on 36v/10,4Ah. Tehokkaampi malli olisi vaatinut myös 48v akun. Jokohan tällä kulkis työmatkaa välillä, pidemmän päälle ei oo millään pyörällä jaksanut. 8 kuukautta kun ajaa työmatkat niin olis osat maksussa :lol:
Velokraft VK-HI -2011

Avatar
Syväri
Sisällöntuottaja
Viestit: 1206
Liittynyt: 24 Kesä 2011, 14:35
Paikkakunta: Ilmajoki

Re: Bafang 8fun

ViestiKirjoittaja Syväri » 16 Tammi 2016, 16:42

Ekat kymmenen kilsaa ajeltu. Avustustasoista 1-9 käytin lähinnä 3-6 tasoja. Sitten puolimatkassa irtosi kampi (uuden kampisarjan kanssa käy näin joka ***** kerta) ja ajoin käsikaasulla kotiin :lol: Avustustaso vaikuttaa käsikaasuunkin, nopeus vaihteli 18-22km/h 6 tasolla. Lunta sellanen 5cm ja muhkurainen pyörätie. Täysillä pääsi lähemmäs 30km/h mutta ei tuolla rengastuksella uskalla..

Ongelma tässä on se että avustustaso=moottorin pyörintänopeus=kampien pyörintänopeus. Jos haluaisi polkea 90+ kadenssilla niin avustustasonkin pitää olla iso ja pyörä muuttuu raketiksi. No, ehkä kun sen takavaihtajan saa kuntoon niin sillä pystyy rajoittamaan vauhdin. En tiedä vaikuttaako puuttuva nopeusanturi mitään mutta ei pitäisi.

Aika luonnolliselta tuntuu polkea vauhtia, ei tuossa liian helpolla pääse :D Vauhti kasvaa mutta hiki ei vähene.

Akun varaus laski 75->55 lenkin aikana, 40km olis edestakainen työmatka eli sen pitäis kestää :? Paljon on testattavaa miten moottorin saa toimimaan parhaimmalla hyötysuhteella.
Velokraft VK-HI -2011

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 9009
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Bafang 8fun

ViestiKirjoittaja jori » 16 Tammi 2016, 18:02

Syväri kirjoitti:Aika luonnolliselta tuntuu polkea vauhtia, ei tuossa liian helpolla pääse :D Vauhti kasvaa mutta hiki ei vähene.

Tämä on yleisesti tunnettu totuus jonka takia myös lainsäätäjä suosii sähköpolkupyörää. –Vai suosiiko. :shock:

Syväri kirjoitti:Akun varaus laski 75->55 lenkin aikana, 40km olis edestakainen työmatka eli sen pitäis kestää :? Paljon on testattavaa miten moottorin saa toimimaan parhaimmalla hyötysuhteella.

Kannattaa ladata varmaan työpaikallakin, joskaan ei täyteen, vaan varaustila kannattaa pitää 20 - 80% välillä, niin akku kestää parhaiten latauskertoja.
Paras hyötysuhde saavutetaan minimiavustuksella. Kannattaa käyttää pieniä vaihteita ja antaa moottorin pyöriä rennosti hyvää vauhtia, niin hyötysuhde pysyy hyvänä. Parhaimmillaan hyötysuhde on 80-90% maksimipyörimisnopeudesta. (Lyhyet kammet mahdollistavat siis myös paremman hyötysuhteen käytön. :D )

Maksiminopeus kannattaa mitata eri vaihteille ja avustustasoille valmiiksi laittamalla nopeusmittari takapyörään ja pyörittämällä takapyörä ilmaan nostettuna.
Kuva
Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. -Sakari Holma

Avatar
Syväri
Sisällöntuottaja
Viestit: 1206
Liittynyt: 24 Kesä 2011, 14:35
Paikkakunta: Ilmajoki

Re: Bafang 8fun

ViestiKirjoittaja Syväri » 17 Tammi 2016, 18:12

Tänään yht. 16km, -23C ja lumiset pientareet 10km kohdalla kyykkäs ja kontrolleri sammui. Virrat pois ja päälle, meni nykien kilometrin ja taas sammui niin ajelin lihasvoimin kotiin. Ei siis häävi tulos, 26km latauksella mutta epäilen ettei ollut akku ihan täynnä alunperin. Akun virtamittari näytti aluksi 75%. No, olihan siinä se 4km pätkä käsikaasullakin.. Keskinopeus n. 20kmh

Moottorin välitys saisi olla vähän isompi. Pyöritän yleensä lujempaa mitä moottori avustaa. Pitää kattoa olisko säädöissä jotain juttuja vielä. Tuon välityksen pystyis varmaan muuttamaan moottorista vaihtamalla eri ketjurattaat. :roll:
Velokraft VK-HI -2011

Tomy
Viestit: 7
Liittynyt: 30 Joulu 2015, 21:38
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Bafang 8fun

ViestiKirjoittaja Tomy » 17 Tammi 2016, 19:24

Joko sinulla on takavaihtaja toiminnassa? Keskimoottorin jujuhan on nimenomaan se, että se hyödyntää pyörän omia välityksiä ja pääsee näin ollen pyörimään koko ajan optimaalisilla kierroksilla, jos kuski vaan vaihtaa vaihteita sopivasti.

Itselläni on 13mAh akku Samsungin kennoilla. Siitä kuluu näillä -20 pakkasilla noin puolet 15km ajossa 200W jatkuvalla avustuksella. -5 asteessa akulla ajelee noin 40km 200-250W avustuksella.

Millainen on ensivaikutelma moottorin ja kampisetin laadusta? Onko kammet ja rattaat asialliset, ok viimeistely jne?

Avatar
terppa
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3035
Liittynyt: 09 Huhti 2010, 16:02
Paikkakunta: Lahden perämetsä

Re: Bafang 8fun

ViestiKirjoittaja terppa » 17 Tammi 2016, 19:36

Toi 4 km käsikaasulla varmaan on syönyt akkua ihan kivasti :) jos itellä wattinäyttö ykköstasolla on 45w tai kolmostasolla 130w niin käsikaasulla n. 400w tai jotain enemmän. Mut on se käsikaasu aika kiva, eilen katkesi ketjut kun yritin lähteä runnomaan umpihankista ylämäkeä. Viikkasin ketjut reppuun ja mopoilin kotiin :mrgreen:

Mulla on 36V/12 ah akku ja sillä vähän avustusta säännöstellen 55 km pääsee pakkasissakin mutta jos reippahammin virtaa käyttää niin jää alle 40 km näissä keleissä ja vastuksissa. Mutta jos pystyt lataamaan työpäivän aikana niin ihan vapautuneesti avustustasoja pystyt käyttämään.
Nojasyklismiä vuodesta 2010

"Nojapyöräily on parasta mitä voi tehdä housut jalassa mutta kinnerillä voi ajaa myös ilman housuja"

Avatar
Syväri
Sisällöntuottaja
Viestit: 1206
Liittynyt: 24 Kesä 2011, 14:35
Paikkakunta: Ilmajoki

Re: Bafang 8fun

ViestiKirjoittaja Syväri » 17 Tammi 2016, 19:44

Tomy kirjoitti:Joko sinulla on takavaihtaja toiminnassa? Keskimoottorin jujuhan on nimenomaan se, että se hyödyntää pyörän omia välityksiä ja pääsee näin ollen pyörimään koko ajan optimaalisilla kierroksilla, jos kuski vaan vaihtaa vaihteita sopivasti.

Itselläni on 13mAh akku Samsungin kennoilla. Siitä kuluu näillä -20 pakkasilla noin puolet 15km ajossa 200W jatkuvalla avustuksella. -5 asteessa akulla ajelee noin 40km 200-250W avustuksella.

Millainen on ensivaikutelma moottorin ja kampisetin laadusta? Onko kammet ja rattaat asialliset, ok viimeistely jne?


Ei ole, pitää ensi viikolla käydä ostamassa vaijerinkuorta. Mutta välitys on sopiva 20km/h vauhtiin, moottorin pitäisi olla parhaalla käyttöalueellaan kun polkee hieman itse lisää vauhtia. Kampikierrokset vaan ei nouse tarpeeksi isoksi paitsi noilla isoimmilla avustustasoilla, tähän ei pyörän oma välitys vaikuta, vaan tuo moottorin alennusvaihde.

Moottori ja kampisetti oli laadukkaan tuntuisia ja helppo asentaa. Kontrolleri vaikuttaa vähän tyhmältä, kaikki perusominaisuudet löytyy mutta watteja tai muuta sellaista se ei mittaa ja säädöt on aika huonot, manuaalia ei tahdo netistäkään löytää yms..

Kontrollerin pystyisi ohjelmoimaan uudelleen haluamallaan tavalla, mutta takuu raukeaa, pitää tilata piuha ja harrastaa nörttijuttuja. :roll:

terppa kirjoitti:Toi 4 km käsikaasulla varmaan on syönyt akkua ihan kivasti :) jos itellä wattinäyttö ykköstasolla on 45w tai kolmostasolla 130w niin käsikaasulla n. 400w tai jotain enemmän. Mut on se käsikaasu aika kiva, eilen katkesi ketjut kun yritin lähteä runnomaan umpihankista ylämäkeä. Viikkasin ketjut reppuun ja mopoilin kotiin :mrgreen:

Mulla on 36V/12 ah akku ja sillä vähän avustusta säännöstellen 55 km pääsee pakkasissakin mutta jos reippahammin virtaa käyttää niin jää alle 40 km näissä keleissä ja vastuksissa. Mutta jos pystyt lataamaan työpäivän aikana niin ihan vapautuneesti avustustasoja pystyt käyttämään.


Mä en voi mopoilla jos ketjut katkeaa :( toivon että se oli se käsikaasu mikä akun söi, koska muuten kantama on surkea. Katsoin nyt moottorin tiedot, 3.7kg+300g johdot ja 4kg akku eli 8kg lisäpainoa. Ilman sähköjäkin vielä jaksaa veivata kunhan ei tuu sitä tappoylämäkeä.
Velokraft VK-HI -2011

E-Cruiser
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 593
Liittynyt: 02 Marras 2014, 14:01
Paikkakunta: Helsinki

Re: Bafang 8fun

ViestiKirjoittaja E-Cruiser » 17 Tammi 2016, 20:01

Syväri kirjoitti: epäilen ettei ollut akku ihan täynnä alunperin. Akun virtamittari näytti aluksi 75%.


Miten tämä oli mahdollista? Jos se ei tuon enempää lataudu niin kuulostaa reklamaation tarpeelta.
Kesällä mopoilin Gatilla 40km Klaukkalasta kotiin kun keskiö murtui irti. Nolotti, ja pannu kävi helteessä kuumana. Jyrkät mäet työnsin välttääkseni ylikuumenemista.
Yksi mikä vie paljon virtaa jos tulee paljon liikkellelähtöjä isolla vaihteella. Pakkanen ottaa osansa myös. Keskiövedolla ketjujen mahdollinen jäykistyminen kylmässä vaikuttaa.

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 11182
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Bafang 8fun

ViestiKirjoittaja jviirret » 17 Tammi 2016, 20:08

Mä oon joskus toivonut että olisi pahimpia talvikelejä varten oleamssa joku 150W apumoottori ja pieni akku. Saisi oman tehon verran avustusta paksussa lumessa ja kovimmilla pakkasilla. Moottorin pitäisi olla huomaamaton paremmilla keleillä ja sen ei tarvitsisi avustaa kuin 10-15km/h nopeudessa. Tuota nopeampaa ei pahimmissa keleissä pääse kuin isoimmissa alamäissä.

Kuvittelin että tällaiselle vaatimustasolle riittäisi hyvin pieni, muutaman amppeeritunnin ja kilon parin akku. Mutta jos 10Ah akku avustaa 30asteen pakkasessa 20-30km niin aika jytky sen pitäisi kuitenkin olla mun 16km(8km/suunta) työmatkalle :(

Kuinka pieniä moottoreita ja akkuja yleensäkkin on myytävänä? Moottorit on varmaan saman hintaisia, mutta pienempi virtainen ja jännitteinen akku luultavasti halvempi?
Oikeasti ei oiken tunnu että vielä raaskisin mitään tuollaista kuitenkaan ostaa, paketin hinnalla kun saa bensaa autoon varmasti satojen työmatkojen verran ja noita kelejä on max kymmenkunta kertaa talvessa.

Jukka
IRC:ssä kanavalla #nojakki

Avatar
Syväri
Sisällöntuottaja
Viestit: 1206
Liittynyt: 24 Kesä 2011, 14:35
Paikkakunta: Ilmajoki

Re: Bafang 8fun

ViestiKirjoittaja Syväri » 17 Tammi 2016, 20:28

E-Cruiser kirjoitti:
Syväri kirjoitti: epäilen ettei ollut akku ihan täynnä alunperin. Akun virtamittari näytti aluksi 75%.


Miten tämä oli mahdollista? Jos se ei tuon enempää lataudu niin kuulostaa reklamaation tarpeelta.
Kesällä mopoilin Gatilla 40km Klaukkalasta kotiin kun keskiö murtui irti. Nolotti, ja pannu kävi helteessä kuumana. Jyrkät mäet työnsin välttääkseni ylikuumenemista.
Yksi mikä vie paljon virtaa jos tulee paljon liikkellelähtöjä isolla vaihteella. Pakkanen ottaa osansa myös. Keskiövedolla ketjujen mahdollinen jäykistyminen kylmässä vaikuttaa.


Onhan se mahdollista että siellä on esim. viallinen kenno, kennoja vähemmän mitä esite lupaa tai jotain muuta kivaa. Toisaalta samsungin akku, missä välissä joku olis kennoja pois ottanut..? Laturi kytkettynä näyttää 100%. Tuskinpa tuo akun virtamittari on kovin tarkka muutenkaan.

jviirret kirjoitti:Kuinka pieniä moottoreita ja akkuja yleensäkkin on myytävänä? Moottorit on varmaan saman hintaisia, mutta pienempi virtainen ja jännitteinen akku luultavasti halvempi?
Oikeasti ei oiken tunnu että vielä raaskisin mitään tuollaista kuitenkaan ostaa, paketin hinnalla kun saa bensaa autoon varmasti satojen työmatkojen verran ja noita kelejä on max kymmenkunta kertaa talvessa.

Jukka


Moottorisetit oli aika saman hintaisia, akun kennojen määrä on suoraan suhteessa hintaan..
Velokraft VK-HI -2011

Avatar
samuel
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 812
Liittynyt: 29 Syys 2012, 14:48
Paikkakunta: Tampesteri

Re: Bafang 8fun

ViestiKirjoittaja samuel » 17 Tammi 2016, 20:38

Mulla oli suunnitelmissa vanhan akkuporakoneen laittaminen apumoottoriksi.
14V akkukoneen 1-vaihde taisi kiertää n. 300 r/min.
Sitten olisi pitänyt liittää moottori vaihteineen hampaalliseen välirattaaseen.
Koska en keksinyt hyvää adapteria, ostin sähköavustussetin joka nyt odottaa akkua.
- Henri -
Pyöränä omasta päästä muokattu Sascha Evo ja PYSTY pyörä

vaaka
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3016
Liittynyt: 10 Maalis 2015, 09:13

Re: Bafang 8fun

ViestiKirjoittaja vaaka » 17 Tammi 2016, 20:41

Jotenkin kuullostaa siltä, että akkuja saisi vuorata tai jopa lämmittää kylmimmillä keleillä.


Palaa sivulle “Pystypyöräily”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 4 vierailijaa