Sivu 2/2

Re: Bafang 8fun

Lähetetty: 17 Tammi 2016, 19:56
Kirjoittaja jviirret
samuel kirjoitti:

Mulla oli suunnitelmissa vanhan akkuporakoneen laittaminen apumoottoriksi.

Lyhytaikainen ilo. Ei kai noita edes suunnitella kymmenien tuntien pyörittelyä kestämään?

Jukka


Re: Bafang 8fun

Lähetetty: 17 Tammi 2016, 20:00
Kirjoittaja E-Cruiser
samuel kirjoitti:

Mulla oli suunnitelmissa vanhan akkuporakoneen laittaminen apumoottoriksi.
14V akkukoneen 1-vaihde taisi kiertää n. 300 r/min.
Sitten olisi pitänyt liittää moottori vaihteineen hampaalliseen välirattaaseen.
Koska en keksinyt hyvää adapteria, ostin sähköavustussetin joka nyt odottaa akkua.

Ehkä parempi näin :) Mitä nyt omaa kiinanporakonetta ajattelen, niin se tuottaa kaasu pohjassa ehkä sellaisen 90db :wink: Kuumenee myös nopeasti kovassa porauksessa.
Istukan laakeri tuskin pitkään kestäisi myöskään.
Syväri: se takapakka täytyy saada toimimaan. Varmasti auttaa toimintamatkaan. Että moottorin kierrokset pysyvät ylhäällä.
Gatin toimintamatka nollakelissä 10Ah/52V-kasalla on noin 35km. Keskimääräinen teho pyörii siellä 350W.
Reilusti pidemmällekin pääsee jos sen ottaa ihan asiakseen, eli polkee lujempaa ja himmailee.


Re: Bafang 8fun

Lähetetty: 21 Helmi 2016, 15:59
Kirjoittaja Syväri

Vain satunnaista taajamapyöritystä ollut nyt. Moottori ollut välillä pois päältä joten vaikea sanoa kilometreistä, ehkä noin 10-15km. Olisko se ensimmäinen lataus ollut jotenkin vajaa, kun nyt näyttää akku vieläkin 75%. Kerran siis ladannu nollasta sataan.. Onko litium akut "sisäänajettava" että saa täyden potentiaalin?

Vaihteet on kiinni ja niillä saa säädeltyä maksimivauhtia ihan mukavasti. Toisaalta 9 tasolla ja isoimmalla vaihteella vehje haluais mennä yli neljääkymppiä mutta vaatii jo kovempaa polkemistakin. Tulis jo kesä niin pääsis täysii. :D


Re: Bafang 8fun

Lähetetty: 21 Helmi 2016, 18:48
Kirjoittaja jviirret
Syväri kirjoitti:

Onko litium akut "sisäänajettava" että saa täyden potentiaalin?

Ei, mutta akkumittari näyttääkseen oikein vaatii akkujen tyhjentämisen silloin tällöin ja perään täydeksi lataamisen. Koskee kännyköitäkin...

Jukka


Re: Bafang 8fun

Lähetetty: 12 Maalis 2016, 19:22
Kirjoittaja Syväri

Vasen kampi irtos jo kolmatta kertaa. :evil: Nyt viilasin kammen neliskanttireiän uusiksi kun oli pahasti ruvella. Lisäksi laitoin ruuvilukitetta, hakkasin vasaralla kiinni ja kiristin niin pitkällä jatkovarrella kuin uskalsin. Jos vielä lähtee niin ei kai siinä auta ku kattella jostain uus vasen kampi. Saattais löytyä romuista :roll:


Re: Bafang 8fun

Lähetetty: 12 Maalis 2016, 19:25
Kirjoittaja jviirret
Syväri kirjoitti:

Vasen kampi irtos jo kolmatta kertaa. :evil: Nyt viilasin kammen neliskanttireiän uusiksi kun oli pahasti ruvella. Lisäksi laitoin ruuvilukitetta, hakkasin vasaralla kiinni ja kiristin niin pitkällä jatkovarrella kuin uskalsin. Jos vielä lähtee niin ei kai siinä auta ku kattella jostain uus vasen kampi. Saattais löytyä romuista :roll:

Mellapeltiä väliin. Vaikka ananastölistä tai peltipurkista neljä pellin suikaletta jotka laitat akseliin sivuille ennen kampea. Pojan "kiihdytysjopon" korjasin näin ja näyttää olevan kestävä ratkaisu.

Jukka


Re: Bafang 8fun

Lähetetty: 12 Maalis 2016, 21:25
Kirjoittaja jori

Ohjeet kampien istuttamiseksi kunnolla neliöakselille:

Aseta pyörä kyljelleen kovalle alustalle ja kampiakselin pään kohdalle alle korokkeeksi alasin, joku iso rauta tai vaikka tiili ja tiilen päälle ohut vaneri, tai muu pehmike. Paksu puu tiilen tai muun kovan alasimen tilalla on liian joustava ja vaatii vieläkin isomman vasaran ja kovemman lyönnin. Akselin pään ja ylemmän kammen navan päälle samainen vaneripehmike, jonka läpi isohkolla vasaralla tai mosalla naputellaan ja kierretään naputusten välillä kampipultista löysät pois. Pulttia kiertämällä huomaa, paljonko kampi painuu alemmas akselin päällä. Naputtamisen voi lopettaa, milloin pultti ei enää painu alemmas ja pultti löysty vasaroinnin välillä.

Jos kampi on lonksunut, on neliöreiän reunoilla purseet. Reikiä voi varovasti viilata suoremmiksi, mutta tarkempi menetelmä on irrottaa ja kiinnittää kampi useamman kerran, jolloin akselin teräksinen neliökartio syö alumiinireiästä joka kerta pieniä hiutaleita ja reikä muotoutuu paremmin istuvaksi.

Vasarointiin kannattaa käyttää melko suurta vasaraa tai mosaa jotta se oikeasti siirtää kampea, eikä vain lommota kammen kylkeä. Yläpuolella voi käyttää vaneripehmikkeen sijaan myös pystypuista palikkaa. Vaakasuuntainen puu on paksuna liian pehmeää.

http://www.nojapyorafoorumi.fi/viewtopi ... lla#p60110


Re: Bafang 8fun

Lähetetty: 12 Maalis 2016, 21:50
Kirjoittaja jviirret
jori kirjoitti:

Ohjeet kampien istuttamiseksi kunnolla neliöakselille:

Toimii niin kauan kuin kampi ei ole liian kulunut ja painu neliöakselilla ihan pohjaan. Sen jälkeen tuollaisella pelti virityksellä saa lisää käyttötunteja.

Jukka


Re: Bafang 8fun

Lähetetty: 28 Maalis 2016, 12:57
Kirjoittaja Syväri

Vielä on kampi pysynyt kiinni..

Kokeilin vähän pidempää lenkkiä ensimmäistä kertaa, 43km kaikenkaikkiaan. Ei loppunut akku kesken, mittari näyttää 55% :shock: Avustus oli tasoilla 4-6 (max 9)
Menomatkalla oli kova myötätuuli joten siinä ei varmaan paljoa watteja mennyt, mutta paluumatkalla tuli kevennettyä menoa varsin reippaasti sähköllä. Keskinopeus 22km/h
Tuollaiseen matkaan voi olla jo tyytyväinen, riittää töihin ja takaisin helposti.

Kokeilin myös kuinka lujaa pääsee pelkällä moottorilla, 42km/h meni myötätuuleen :mrgreen: :D


Re: Bafang 8fun

Lähetetty: 26 Syys 2016, 19:55
Kirjoittaja Syväri

Tänään tein VIHDOIN kunnon telineen akulle, ärsytti kolina ja kerran kun keulin tällä niin akku tipahti ja johdot poikki :roll:
Toi musta muoviluiska tuli akun mukana. Siihen akku lukittuu avaimella, nyt ei voi akkua vaan ottaa kuka vaan mukaansa (niin helposti)

Pieni mutta tärkeä juttu on se, että akun liitin on jossain kiinni. Helpottaa akun kiinnittämistä ja poistoa. Tähän viritykseen se tuli vahingossa kun nuo alumiinilatat pitää sen paikallaan. On se kumma kun ei kahteen kuukauteen ruuvaa pyöriä, niin yhtäkkiä kaikki onnistuu vaikka ei edes yritä tehdä hyvää :mrgreen:

Keskiössä oli klappia kun moottorin kiinnitys oli päässyt löystymään. Ei auttanut kiristys enää siihen vaan piti tehdä 2mm naulauslevystä kiila keskiön ja runkoputken väliin. Karu viritys mutta toimii sehän on se pääasia, eikö :lol:

Puhelin tarkentaa kaikkiin niihin paikkoihin mitä ei kuvata .. :D

Kuva0230.jpg
Kuva0229.jpg
Kuva0228.jpg

Re: Bafang 8fun

Lähetetty: 26 Syys 2016, 21:29
Kirjoittaja Reippailija
Syväri kirjoitti:

Vielä on kampi pysynyt kiinni..

Kokeilin vähän pidempää lenkkiä ensimmäistä kertaa, 43km kaikenkaikkiaan. Ei loppunut akku kesken, mittari näyttää 55% :shock: Avustus oli tasoilla 4-6 (max 9)
Menomatkalla oli kova myötätuuli joten siinä ei varmaan paljoa watteja mennyt, mutta paluumatkalla tuli kevennettyä menoa varsin reippaasti sähköllä. Keskinopeus 22km/h
Tuollaiseen matkaan voi olla jo tyytyväinen, riittää töihin ja takaisin helposti.

Kokeilin myös kuinka lujaa pääsee pelkällä moottorilla, 42km/h meni myötätuuleen :mrgreen: :D

Monia meistä kiinnostaisi kuinka "lujaa" meni vastatuuleen :D


Re: Bafang 8fun

Lähetetty: 27 Syys 2016, 19:38
Kirjoittaja Syväri
Reippailija kirjoitti:

Monia meistä kiinnostaisi kuinka "lujaa" meni vastatuuleen :D

Ei se kunnon vastatuuleen mee kun sen 25-30kmh. Siinäki saattaa alkaa sähkö haista jos kauemman kaasuttelee. On se pystärillä ajelu vähän niinku vetäis laskuvarjoa peräs.