Läskitäysjousto

Täällä nojapyöräilijät voivat keskustella pystypyöräilystä.
Avatar
Nebulus
Sisällöntuottaja
Viestit: 1051
Liittynyt: 10 Syys 2007, 19:40
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Läskitäysjousto

Viesti Kirjoittaja Nebulus »

Olen tässä hiljallensa saanut ajokuntoon läskin täysjoustopyörän. Olen ajanut nyt fillarilla noin sata kilometriä ja vielä on kestänyt rutisematta. Muutaman kerran olen tuon ajanut hankeen jumiin ja lähtenyt pienimmällä vaihteella liikkeelle. Vielä ei ainakaan ole tullut komplikaatioita ketjuvoimien takia.

edestä.jpg
sivusta.jpg

Fillarifoorumilla nimimerkki Savierk halusi täysjoustoläskin ja alkoi sellaista rakentelemaan Trekin Rumblefish II -rungon pohjalta. Hän sorvautti levitykset linkkuihin ja hitsautti takahaarukkaan levikepalat. Kun haarukka sitten oli kolmannen kerran murtunut hitsauksen vierestä, hän luovutti ja myi rungon minulle. Halvalla. :)
Mhelander teki murtuneeseen takahaarukkaan paikkaushitsauksen, jonka jälkeen minä laminoin haarukkaan vahvikkeeksi 4-12 kerrosta 3K UD-hiilikuitua.
Päällimmäiseksi tuli kerros kevlaria iskuilta suojaamaan. Laminointiepoksina Ampreg 21 ja laminoinnin päätteeksi jälkikovetin epoksia 50 -asteisessa uunissa 16 tuntia.

haarukka.jpg
haarukka2.jpg
kuidut.jpg

Kehät ovat custom-pyöriin myytävät 80 mm vanteet Robbsson.de:stä rei'itettyinä ja valkoiseksi maalattuina. Painoa n. 850-900 g/kpl. Navat piti levittää, kun pyörässä käytetyt 12 x 177 mm ja 15 x 150 mm olivat rakentamisen aikaan sairaan kalliita. Ostin shimanon navat, joihin sorvautin levikepalat. Levikkeissä on rasvanipat, joten napoihin voi painaa vaseliinia sisälle tarvittaessa; levikkeen takia niitä ei saa enää kokonaan purettua.

valmisteilla.jpg

Osasarja on shimanon SLX. Lyhyin välitys on 42/22, eli pitäisi jaksaa kiivetä jyrkempikin mäki.
Pyörä on hauska ajaa, 10 sentin jousto + 10 sentin renkaat tekevät ajotuntumasta pehmoisen. Pitoakin tuntuu riittävän. :) Nyt pitää vain saada fillarille kilometrejä, niin näkee kestääkö tuo kuidutus. Paklaan ja maalaan sitten myöhemmin, jos näyttää kestävän.

Alligt Kruiser - Actionbent Trike - Optima Baron - Rainbow Lyra - Flevobike - Zox lowracer - Nazca Paseo - Arcus velomobiili

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Läskitäysjousto

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Hieno projekti vaikka tuo satula saa perseen kirvelemään pelkästä istumisen ajatuksestakin :D
Lokasuojiahan tuo huutaa ennen kuin kelit menee kosteammiksi. Mun vähäisen läskikokemuksen perusteella tuollaiset leveät renkaat roiskii vettä moninkertaisesti narukumeihin verrattuna.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
Nebulus
Sisällöntuottaja
Viestit: 1051
Liittynyt: 10 Syys 2007, 19:40
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: Läskitäysjousto

Viesti Kirjoittaja Nebulus »

jviirret kirjoitti:

Hieno projekti vaikka tuo satula saa perseen kirvelemään pelkästä istumisen ajatuksestakin :D
Lokasuojiahan tuo huutaa ennen kuin kelit menee kosteammiksi. Mun vähäisen läskikokemuksen perusteella tuollaiset leveät renkaat roiskii vettä moninkertaisesti narukumeihin verrattuna.
Jukka

Satula on loppupeleissä aika hyvä istua, tosin vaatii pari pidempää lenkkiä ennen kuin voi vetää lopullisia johtopäätöksiä. Oli vaan niin hyvässä alennusmyynnissä ja pyörän väritykseen sopiva, että piti hankkia. :D
Rapakelin työmatkapyörässä mulla on toki lokkarit, mutta oikeassa maastoajossa en ole niitä tykännyt käyttää: tahtovat särkyä pyörällä kaatuillessa.

Alligt Kruiser - Actionbent Trike - Optima Baron - Rainbow Lyra - Flevobike - Zox lowracer - Nazca Paseo - Arcus velomobiili

Avatar
mhelander
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3772
Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:55
Paikkakunta: Oulu

Re: Läskitäysjousto

Viesti Kirjoittaja mhelander »

Nebulus kirjoitti:

Mhelander teki murtuneeseen takahaarukkaan paikkaushitsauksen, jonka jälkeen minä laminoin haarukkaan vahvikkeeksi 4-12 kerrosta 3K UD-hiilikuitua.
Päällimmäiseksi tuli kerros kevlaria iskuilta suojaamaan. Laminointiepoksina Ampreg 21 ja laminoinnin päätteeksi jälkikovetin epoksia 50 -asteisessa uunissa 16 tuntia.

Hiljaa hyvä tulee... korjaustapa on asiallinen kuten hitsatessa todettiinkin.

Nebulus kirjoitti:

Osasarja on shimanon SLX. Lyhyin välitys on 42/22, eli pitäisi jaksaa kiivetä jyrkempikin mäki.

No niin pitäisi, mulla on 40/34 ja sillä on päässyt melkein joka paikkaa vaikkei ihan noin paljoa ole pitoa takarenkaassa... tuolla välityksellä ja pitävillä läskirenkailla tuleekin takahaarukkaan melkoiset voimat kun kiipeää tosissaan vaikkapa Kempeleen köykkyrin mäkeä.

SLX-osasarja mutta pakka lienee M8000 11-42 ? Vai kasasitko 10-vaihteisen pakasta laajennusrinkulalla ?

Nebulus kirjoitti:

Pyörä on hauska ajaa, 10 sentin jousto + 10 sentin renkaat tekevät ajotuntumasta pehmoisen. Pitoakin tuntuu riittävän. :) Nyt pitää vain saada fillarille kilometrejä, niin näkee kestääkö tuo kuidutus. Paklaan ja maalaan sitten myöhemmin, jos näyttää kestävän.

Möyrimistä hangessa tai kiipeämistä Syötteellä tai köykkyrissä niin se kyllä selviää.

-Mika

Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.

Avatar
Nebulus
Sisällöntuottaja
Viestit: 1051
Liittynyt: 10 Syys 2007, 19:40
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: Läskitäysjousto

Viesti Kirjoittaja Nebulus »

mhelander kirjoitti:

SLX-osasarja mutta pakka lienee M8000 11-42 ? Vai kasasitko 10-vaihteisen pakasta laajennusrinkulalla ?

siinä on 3- lehtinen range extenderi. Merkkiä en muista, hankin edelliseen läskiin. Oli ylimääräisenä, joten ruuvasin tähän pyörään kiinni.

Alligt Kruiser - Actionbent Trike - Optima Baron - Rainbow Lyra - Flevobike - Zox lowracer - Nazca Paseo - Arcus velomobiili

Jarmo H
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 331
Liittynyt: 05 Heinä 2015, 22:04

Re: Läskitäysjousto

Viesti Kirjoittaja Jarmo H »

Mitä läskitäysjoustolle kuuluu nyt kevään alkaessa?

Avatar
Nebulus
Sisällöntuottaja
Viestit: 1051
Liittynyt: 10 Syys 2007, 19:40
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: Läskitäysjousto

Viesti Kirjoittaja Nebulus »

Sillä on nyt kilometrejä alla 500 ja hyvin on pelannut. Noista ehkä 150-200 km metsässä. Takahaarukan kuidutus näyttäisi kestävän, joten sen voisi paklata ja maalata.
Nyt vaan on taukoa maastopyöräilystä, kun katkaisin polvestani eturistisiteen ja odottelen korjaavaa operaatiota. Ajot ovat kaatuilujen välttelemiseksi keskittyneet maantielle.

Alligt Kruiser - Actionbent Trike - Optima Baron - Rainbow Lyra - Flevobike - Zox lowracer - Nazca Paseo - Arcus velomobiili

Vastaa Viestiin