Gino Bartali

Täällä nojapyöräilijät voivat keskustella pystypyöräilystä.
Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7040
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Gino Bartali

Viesti Kirjoittaja Pastori »

vaaka
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3069
Liittynyt: 10 Maalis 2015, 08:13

Re: Gino Bartali

Viesti Kirjoittaja vaaka »

Tourin selostuksisssa Peter Selin kertoili miehen vastarintatoimista myös.

Appropå tangeeraus, polkupyörä ei ollut vain Suomen salainen ase, vaan vastarintaliikkeet käyttivät myös pyöriä. En tiedä, miten paljon liikkumisessa taistelutehtävissä, mutta olen lukenut ja nähnyt haastatteluja useilta naisilta, että he salakuljettivat viestejä pyörien putkien sisään kätkettynä. Nätit tytöt pääsivät helpommin läpi tiesuluista kuin muut neidit, joilla oli helppoa verrattuna miehiin. Sodan loppua kohden Sakut alkoivat haistaa palaneen käryä ja joissain tapauksissa purkivat pyöriä, mutta ainakin yhden dokarin haastattelemalla mimmillä kävi mäihä, kun oli asiantunteva piilottaja ja sakut eivät olleet niin kiinnostuneita pistämään pyörää atomeiksi ja uudestaan kasaan, joten tekivät vain osittaisen purun ja kasauksen. Jos en aivan väärin muista, pyörä toimi kuulemma hyvin sakujen kasaustyön jäljiltä.

kuparinen
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 427
Liittynyt: 12 Tammi 2010, 22:23
Paikkakunta: Viiala/Akaa

Re: Gino Bartali

Viesti Kirjoittaja kuparinen »

vaaka kirjoitti:

-klip - Appropå tangeeraus, polkupyörä ei ollut vain Suomen salainen ase, vaan vastarintaliikkeet käyttivät myös pyöriä. En tiedä, miten paljon liikkumisessa taistelutehtävissä, mutta olen lukenut ja nähnyt haastatteluja useilta naisilta, että he salakuljettivat viestejä pyörien putkien sisään kätkettynä. - klip-

Nuo konstit ovat jo yli sata vuotta vanhoja, jo buurisodassa 1892 käytettiin polkupyörälähettejä, sitäkin sotaa käytiin osin siviilien keskellä... viittaan kirjoittamaani Pikajalan juttuun...köh köh... 8)

Jotenkin pyöräilijä vaikuttaa "viattomammalta" kuin salamyhkäinen jalankulkija tai yksinäinen auto. Tämä on vastarintaliikkeille tuttu asia II maailmansodasta. Pelaa edelleen: kun haluaa mennä katsomaan jotain paikkaa mihin ei muuten noin vain pääse, kannattaa mennä pyörällä. No, nojapyöräilystä ei minulla vielä ole tätä kokemusta. :oops:

Vastaa Viestiin