Helsinkipystäri

Täällä nojapyöräilijät voivat keskustella pystypyöräilystä.
Avatar
PW
KOM
Viestit: 17761
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Helsinkipystäri

Viesti Kirjoittaja PW »

Mitataanko se rungon koko, maantiepyörissäkin keskiön keskeltä satulaputken päähän?

Viimeksi muokannut PW, 04 Syys 2016, 07:42. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
juuva
Viestit: 140
Liittynyt: 07 Elo 2011, 19:02
Paikkakunta: Helsinki

Re: Helsinkipystäri

Viesti Kirjoittaja juuva »

jooseha kirjoitti:
juuva kirjoitti:

Satulan pitäisi olla suunnilleen niin että polvesta lähtevä pystysuora viiva osuisi polkimeen sen ollessa edessä.

Tämä on ainakin uci:n säännöissä. Kai tuon noudattamatta jättämisellä pyörä kulkisi kovempaa. Eihän sitä muuten tarvitsisi rajata :roll:

En noista säännöistä ole erityisen tietoinen kun en kilpaile niiden tai muidenkaan sääntöjen alaisuudessa. Kuitenkaan en tuota yleisesti käytettyä sääntöä kuvaavaa löytänyt nopeasti UCI:n mittoja koskevista säännöistä. Eikai siellä sentään ihan ajoasentoa sentään säädellä? Tällainen sääntökokoelma kyllä löytyi, joka säätelee satulan etureunan ja keskiön suhdetta, (sääntö 1.3.013) mutta sallii siitäkin poikkeamisen fysiologisten seikkojen perusteella. Myöskään kampien pituudesta tuolla ei taida olla mainintaa, oiskin sääntö 1.3.015 rajaa sen alle 30cm pituuteen, joka on suurin sallittu keskiön korkeus :wink:

PW: Sheldonilla on tällaista tietoa pystäreiden kokoon liittyen http://www.sheldonbrown.com/frame-sizing.html, siellä enimmäkseen järkeen käyvää tekstiä satulan sijoittamisesta oikeaan kohtaan rungon koon määrittämisen lisäksi.

Rungon koon osalta näkisin että vaakaputken pituus on tärkeämpää kuin pystyyn mitatun korkeuden - joskin järkevällä geometrialla varustetussa rungossa nämä toiminevat kun jalan/selän pituus on keskivertoa. Lyhytjalkainen/pitkäselkäinen voi tarvita suuremman runkokoon, pidemmän ohjainkannattimen tai jonkin muun mittoja korjaavan muutoksen "keskivertoon" nähden.

Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5150
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: Helsinkipystäri

Viesti Kirjoittaja jooseha »

Mun tiedot ucin säännöistä on varmasti osin vanhentuneet, kun ei enää kiinnosta ja loputkin on muistin varassa :mrgreen:
Pikainen kuukletus toi kuitenkin kuvaohjeen siitä millä poikkeuksella satulan paikan ei tarvitse noudattaa sääntöjen määräämää etäisyys mittaa. Juurikin polvi polkimen akselin päällä :wink: Ei kylläkään ole virallinen ohje. Asia lienee sama.
Kuva

kuparinen
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 427
Liittynyt: 12 Tammi 2010, 22:23
Paikkakunta: Viiala/Akaa

Re: Helsinkipystäri

Viesti Kirjoittaja kuparinen »

Pystypyörän rungon koko, stemmin pituus ja satulan paikka on helppo mitata:

  • seiso pyörän päällä, ajokengät jalassa, nosta molemmat renkaat ilmaan; jos kasvot menevät siniseksi, runko on liian korkea
  • istu satulaan, polvi on juuri polkimen akselin yläpuolella kun kampi on vaakasuorassa
  • pitää pystyä polkemaan kantapäät polkimilla
  • sormet ulottuvat ohjaustankoon, kun kyynärpää on satulan kärjellä
  • ajoasennossa ohjaustangon keskiosa peittää katseelta etukiekon akselin
  • satulan yläpinnan kuuluu olla vaakasuorassa (UCI:n käsky, toleranssi 2,5 astetta)

Näin siis maksimoidaan kärsimys verrattuna nojapyörään... :mrgreen:
Silti, pienellä pyörällä on helpompi ajaa kuin liian suurella, jos vain satulan säädöt riittävät (polvi- ja sylikulma).

vaaka
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3069
Liittynyt: 10 Maalis 2015, 08:13

Re: Helsinkipystäri

Viesti Kirjoittaja vaaka »

Liian pienessä pyörässä ongelmana on myös toe strike, eli pystärin vastine nojakin kantapään osumiselle renkaaseen. Mutta isovarpaalla.

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17761
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Helsinkipystäri

Viesti Kirjoittaja PW »

jooseha kirjoitti:

Mun tiedot ucin säännöistä on varmasti osin vanhentuneet, kun ei enää kiinnosta ja loputkin on muistin varassa :mrgreen:
Pikainen kuukletus toi kuitenkin kuvaohjeen siitä millä poikkeuksella satulan paikan ei tarvitse noudattaa sääntöjen määräämää etäisyys mittaa. Juurikin polvi polkimen akselin päällä :wink: Ei kylläkään ole virallinen ohje. Asia lienee sama.
Kuva

Ei minuakaan nämä säännöt varsinaisesti kiinnosta mutta kysyn kuitenkin, saako tuo keskiön paikka poiketa tuosta ohjeesta kumpaankaan suuntaan?

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17761
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Helsinkipystäri

Viesti Kirjoittaja PW »

Se vähä mitä Sheldonin jutusta ymmärsin ja jaksoin tankata, sekotti päätä kivasti :shock: Käytännöt yhtä sekasin kuin kaikki muukin polkupyörästandardeissa :shock:

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7040
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: Helsinkipystäri

Viesti Kirjoittaja Pastori »

kuparinen kirjoitti:
  • satulan yläpinnan kuuluu olla vaakasuorassa (UCI:n käsky, toleranssi 2,5 astetta)

Tämä muuttui. On nykyään 9 astetta plus asteen mittavirhe eli 10 astetta.

Avatar
juuva
Viestit: 140
Liittynyt: 07 Elo 2011, 19:02
Paikkakunta: Helsinki

Re: Helsinkipystäri

Viesti Kirjoittaja juuva »

PW kirjoitti:
jooseha kirjoitti:

Mun tiedot ucin säännöistä on varmasti osin vanhentuneet, kun ei enää kiinnosta ja loputkin on muistin varassa :mrgreen:
Pikainen kuukletus toi kuitenkin kuvaohjeen siitä millä poikkeuksella satulan paikan ei tarvitse noudattaa sääntöjen määräämää etäisyys mittaa. Juurikin polvi polkimen akselin päällä :wink: Ei kylläkään ole virallinen ohje. Asia lienee sama.
Kuva

Ei minuakaan nämä säännöt varsinaisesti kiinnosta mutta kysyn kuitenkin, saako tuo keskiön paikka poiketa tuosta ohjeesta kumpaankaan suuntaan?

Saa toki, nykyinen sääntö kai on että satulan kärjestä oitää olla vähintään 50 mm keskiöön ja joissain tapauksissa etäisyys saa olla vähemmän (ratapyöräily, fyysiset seikat). UCI säännöstön tarkoitus on olla ohjeena, jolla henkilöiden suorituksia voidaan verrata - eikä teknisten ratkaisujen. Koska pyöräily ei ole yksityyppi laji juurikin fyysisistä eroista johtuen. Sinänsä en näkisi tätä sen kummempana asiana kuin lajimäärityksiä muutenkaan, pituushypyssä hypätään kerran, kolmiloikassa kolmesti..

Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7040
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: Helsinkipystäri

Viesti Kirjoittaja Pastori »

Pidentäänkö tää UCI jaabaus tässä kejussa PW?

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17761
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Helsinkipystäri

Viesti Kirjoittaja PW »

Pastori kirjoitti:

Pidentäänkö tää UCI jaabaus tässä kejussa PW?

Ei se miuta haittaa ku pystäriketjussa ollaan.

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17761
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Helsinkipystäri

Viesti Kirjoittaja PW »

Ilmeisesti valinta Helsinkipystäriksi osu ny Tunturiin, vaikka Sosse olis ollu hienompi ja paremmas kunnossa ja... Kokeilee ja vaihtaa jos ei nappaa.
Koitin viel aamusella rihtailla takakiekkoo kun pinnat oli aivan löysällä, ei se ainakaan kierommaks menny, ehkä vähän oikeni. Hankala rihtailla ku kaikki nipat ei pyöri :? Etuhaarukaks valikoitui tuo kolaroitu kun väri oli tärkeempi ku muoto :wink:

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17761
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Helsinkipystäri

Viesti Kirjoittaja PW »

58cm satulaputken pituus Tunturissa, keskiöputken keskeltä mitattuna :roll:

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17761
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Helsinkipystäri

Viesti Kirjoittaja PW »

kuparinen kirjoitti:

Pystypyörän rungon koko, stemmin pituus ja satulan paikka on helppo mitata:

  • seiso pyörän päällä, ajokengät jalassa, nosta molemmat renkaat ilmaan; jos kasvot menevät siniseksi, runko on liian korkea
  • istu satulaan, polvi on juuri polkimen akselin yläpuolella kun kampi on vaakasuorassa
  • pitää pystyä polkemaan kantapäät polkimilla
  • sormet ulottuvat ohjaustankoon, kun kyynärpää on satulan kärjellä
  • ajoasennossa ohjaustangon keskiosa peittää katseelta etukiekon akselin
  • satulan yläpinnan kuuluu olla vaakasuorassa (UCI:n käsky, toleranssi 2,5 astetta)

Näin siis maksimoidaan kärsimys verrattuna nojapyörään... :mrgreen:
Silti, pienellä pyörällä on helpompi ajaa kuin liian suurella, jos vain satulan säädöt riittävät (polvi- ja sylikulma).

Pietulle noiden mittauksen mukaan satula sais olla hivenen taaempana. Etuakseli näkyi hieman, ohjaustangon etupuolella ja polvi oli hiukan poljinakselin etupuolella. Toisaalta sormet ulotuu vain stemmiin, kyynärpään ollessa satulan kärjessä :shock:
Säädöissä ei kait kauheesti tehtävää, tuolla pyörällä.

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

vaaka
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3069
Liittynyt: 10 Maalis 2015, 08:13

Re: Helsinkipystäri

Viesti Kirjoittaja vaaka »

Jos ei laita nousukahvoja osoittamaan eteen tai aika-ajotankoja. Se pidentää ajoasentoa, kun kädet ja kroppa siirtyy eteen. Silloin lonkkakulma aukeaa ja hengitys helpottuu pallean liikkuessa vapaammin.

Vastaa Viestiin