Talvipyörä

Täällä nojapyöräilijät voivat keskustella pystypyöräilystä.
Avatar
takakeno
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 242
Liittynyt: 23 Heinä 2015, 21:40
Paikkakunta: Nokia

Re: Talvipyörä

ViestiKirjoittaja takakeno » 11 Joulu 2016, 19:24

Läskillä ajelu jatkuu ja pientä parantelua tehdään koko ajan.
Leveämpään satulaan vaihdon jälkeen ei ole takapuoli tullut enää kipeäksi. :D
Ehkä pitäisi ostaa nastarengas myös taakse.
Pikku tiet oli ihan jäässä ainakin tänään.

Aloin käyttää myös tuulta pitämätöntä juoksutakkia ja lisäsin paitojen määrää.
Tällä tavalla pysyy kuivempana, eikä tule kylmä pitemmälläkään lenkillä.

No, sormet paleli vielä kuitenkin joskus.
Ostin 7 eurolla isot pilkkirukkaset ja laitoin niiden sisään villatumput.
Tänään ei ainakaan tullut kylmä pakkasta oli 11 astetta.

Maastossa ajaminen on kyllä mielenkiintoista.
Aikaisemmin en päässyt jyrkempien mäkien päälle,
koska eturenkaan noustessa ilmaan ohjaaminen ja tasapainon pito oli vaikeata.
Sehän johtui siitä, että en tehnyt painon siirtoa eteen.
T:Jere

PyöraKpuu.JPG
Salmivuorella polulla ajelua. Huomaa isot hanskat.
PyöraKpuu.JPG (128.64 KiB) Katsottu 3852 kertaa

Reippailija
Viestit: 164
Liittynyt: 23 Helmi 2015, 22:12
Paikkakunta: Tampere

Re: Talvipyörä

ViestiKirjoittaja Reippailija » 11 Joulu 2016, 23:51

Tommoinen 27,5 plus voisi olla kiva kompromissi, hiukan polttelis
http://www.wiggle.co.uk/charge-cooker-1-2016/
Onkos arvon raadilla näkemystä tommoisesta vehkeestä?
Performer Highracer, Dahon Visc P18, Orbea Aqua, SA-Int

Avatar
Wacky
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2801
Liittynyt: 14 Heinä 2010, 12:38
Paikkakunta: Helsinki, Vesala

Re: Talvipyörä

ViestiKirjoittaja Wacky » 12 Joulu 2016, 06:11

Reippailija kirjoitti:Tommoinen 27,5 plus voisi olla kiva kompromissi, hiukan polttelis
http://www.wiggle.co.uk/charge-cooker-1-2016/
Onkos arvon raadilla näkemystä tommoisesta vehkeestä?

Osat ei näytä olevan kovinkaan kova laatuisia, mutta eipä tuohon hintaan voi odottaa ihmeitä. Luultavasti ihan pätevä peli, mutta 1x10 vaihteisto hieman mietityttää. Kai se riittää jos sattuu sopiva etulimppu.
- Richard "Riku" Griffin
Savenmaa Alku (2010 - 2011) Azub Bufo (2011 - 2014) MetaPhrastic.28 (2012 ->) MetaPhat (2013 - 2017) Nopia (2017 ->) Specbike Extrim (2017 ->)

vaaka
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3016
Liittynyt: 10 Maalis 2015, 09:13

Re: Talvipyörä

ViestiKirjoittaja vaaka » 12 Joulu 2016, 13:48

1x10 on muotia ja uusinta uutta maastopuolella, kai sitä mikä tahansa liikkuu, jos on voimaa ja pyöritysnopeutta jaloissa.

Avatar
mhelander
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3633
Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:55
Paikkakunta: Oulu

Re: Talvipyörä

ViestiKirjoittaja mhelander » 12 Joulu 2016, 22:15

Kolleegalla on vanhempi 26" Cooker ja on sen muuttanut 1kW sähköläskiksi.

On 1x10 ja pakka on SunRace 11-42. Kyllä sillä kuulemma pärjää...

Sent from my Nexus 5X using Tapatalk
-Mika

Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.

Avatar
takakeno
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 242
Liittynyt: 23 Heinä 2015, 21:40
Paikkakunta: Nokia

Re: Talvipyörä

ViestiKirjoittaja takakeno » 13 Joulu 2016, 20:51

Niistä välityksistä.
Minulla on läskissä edessä 22 ja 36 hampaiset.
Takana on 9-pakka 11-32 piikkinen.
Välitykset riittää hyvin kaikkeen ajoon.

Osta Cooker pois, kun on noin halpakin.
Nastarenkaat tuohon 80 e kpl.
T:Jere

Avatar
Premnas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2128
Liittynyt: 24 Maalis 2007, 21:47
Paikkakunta: Kaarina

Re: Talvipyörä

ViestiKirjoittaja Premnas » 14 Joulu 2016, 19:16

Polvi ja henkiset vammat on suurin piirtein paranneltu tuosta parin viikon takaisesta pyllähdyksestä joten palasin tänään takaisin pystyläskin päälle. Eilen vaihdoin eteen 4,8" ja taakse 4,0" Jumbojimit ja laitoin ees vähän sinne päin ilmanpaineet. Täytyy kyllä sanoa että parannus on huomattava alkuperäisrenkaisiin verrattuna. En huomannut vanhoihin verrattuna minkäänlaista itseohjautuvuutta suuntaan tai toiseen ja meno oli oikein mukavaa. Mut täytyy kyllä myöntää että piti myös uskaltaa laskea paineet tarpeeksi alas.

Oli elämäni helpoin renkaanvaihto-operaatio. Plops vaan vanhat renkaat pois ja uudet tilalle, hiukan eri mittakaavassa kuin esim. Marathon plussa jota saa vääntää vanteelle naama irveessä :D .
HP Velotechnik Scorpion 2009-, Optima Cheetah 2014-, Charge Cooker maxi 2 2016- ja VeloMotion Sequoia 2017.

vaaka
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3016
Liittynyt: 10 Maalis 2015, 09:13

Re: Talvipyörä

ViestiKirjoittaja vaaka » 18 Joulu 2016, 10:37

Olen katsellut sähköläskipyöriä ja läskipyörien halvimpia jälkikäteistä sähköistystä ajatellen. Kaikenlaista hiihtäjää sitä on liikkeellä, kuten Shimino, juu ei ole kirjoitusvirhe, vaihteilla olevia pyöriä, joissa peltiruuveja ja jotka 8,8 Nm speksisellä ruuvilla katekaa 5 Nmn väännöllä käyttäjän mukaan, vaihteet ja polkimet sekä jarrut vähän niin ja näin Kiinasta operoivassa firmassa. Toinen ihmetystä herättävä juttu on firma, joka ei kehtaa edes laittaa osoitetietojaan nettiin, mutta pikainen selvitys osoitti firman rekisteröidyn ensisijaisesti muuhun liikkeenjohdon konsultointiin ja niillä olisi muuten muodikas värkki taittuvana sähköläskinä alle 900 €, muttei vararenkaita 20" läskeinä, eli näpsä peli junassa ja bussissa:
[url]https//www.fatbikeshop.fi/fi/shop/laskipyorat/foldable-electrical-fatbike/[/url] Saanen epäillä meininkiä, kun eivät edes kaikkia yhteystietoja itsestään halua antaa ja pyörän tai sähköisten osien tarkka listaus puttuu. Perävalotakuu? Ei edes tarvitsisi olla sitä ongelmien syntymiseen, kun vararenkaita ei ole tarjolla. En ole setvinyt asiaa, onko 20" (niin 406, 451, vai mikä?, ei selviä sivuilta) läskejä yleensä muualta saatavilla.

Verkkokauppa.com myy yksivaihteista Mad Crocia kahteen eri hintaan eri rengaskoolla ja toinen alle 200 sekä isommilla 26" renkailla alle 300€. Jos muuten wörkkisi, äkkiäkö tuolla hinnalla etuvaihtajia voisi miettiä lisäksi, jos tarvetta ilmenee tai takarattaan kokoa muuttamalla saisi tuunattua. Jälkikäteissähköistyshommiin tuli tenkkapoo TMS:n ongelmista Greencyclen systeemin kanssa grr.

Avatar
Premnas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2128
Liittynyt: 24 Maalis 2007, 21:47
Paikkakunta: Kaarina

Re: Talvipyörä

ViestiKirjoittaja Premnas » 18 Joulu 2016, 17:20

Cooker on toiminut hyvin ja huomattavasti mukavammin kun vaihdoin satulaksi brooksin nahkasatulan. Siihen pystyn lataamaan huomattavasti enempi painoa päälle eikä tunnu missään. Tänään just kävin ajamassa erilaisia sora- ja metsäteitä, oli kivaa. Jumbojimit ovat toimineet oikein hyvin. Tulispa vielä sitä lunta että pääsisi kokeilemaan oikeita talviajo-olosuhteita...
HP Velotechnik Scorpion 2009-, Optima Cheetah 2014-, Charge Cooker maxi 2 2016- ja VeloMotion Sequoia 2017.

vaaka
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3016
Liittynyt: 10 Maalis 2015, 09:13

Re: Talvipyörä

ViestiKirjoittaja vaaka » 19 Joulu 2016, 06:08

Minkä Brooksin mallin ostit? Jos se on jousitettu, pitkäaikaiskäyttökokemukset myös lumella kiinnostavat, koska jousien kesto ja kovilla tehoilla hankea puskien mahdollinen jousien pogoaminen kiinnostaa. Ei sillä, että keuhkoni kestävät kylmällä läähätystä, mutta mielenkiinnosta kestoa kohtaan.

Avatar
Premnas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2128
Liittynyt: 24 Maalis 2007, 21:47
Paikkakunta: Kaarina

Re: Talvipyörä

ViestiKirjoittaja Premnas » 20 Joulu 2016, 12:27

vaaka kirjoitti:Minkä Brooksin mallin ostit? Jos se on jousitettu, pitkäaikaiskäyttökokemukset myös lumella kiinnostavat, koska jousien kesto ja kovilla tehoilla hankea puskien mahdollinen jousien pogoaminen kiinnostaa. Ei sillä, että keuhkoni kestävät kylmällä läähätystä, mutta mielenkiinnosta kestoa kohtaan.


Ostin B67s:n, eli jousitetun. En ole huomannut erityistä pogoamista ja noi läskirenkaat pienillä paineilla tekee sitä kuitenkin vähän tietyllä kadenssilla ajaessa. Jouset ovat tiukat satulan rungossa, ei niitä käsin saa painettua kasaan. Syövät aika hyvin teräviä kuoppia pois eikä täräytä selkään tai takalistoon ikävästi. Mukavin pystärin satula jossa olen istunut, vaikkei se nojakin penkkiä voita mitenkään :D .
HP Velotechnik Scorpion 2009-, Optima Cheetah 2014-, Charge Cooker maxi 2 2016- ja VeloMotion Sequoia 2017.

vaaka
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3016
Liittynyt: 10 Maalis 2015, 09:13

Re: Talvipyörä

ViestiKirjoittaja vaaka » 20 Joulu 2016, 14:39

Voi olla vaikeaa erottaa iskunvaimennuksessa penkkiä ja isoja renkaita toisistaan, molemmista on varmasti iso apu perinteisiin muuli potkii hanuriin istuimiin ja kisakireisiin renkaisiin verrattuna nimismiehen kiharalla ajaessa. Jatkoraportointi on paikallaan penkin jousituksen kestosta. Hyviä kilometrejä. Miten pitkään menee, kilsoissa ennen kuin ekat tuntemukset alkavat pepussa vs perinteinen pystäri ja satula? Eteneekö epämukavuus hitaammin Brooksilla läskillä verrattuna pystäriin? Miten monta kertaa hitaammin?

Nimimerkillä ei vielä leveiden renkaiden pyörän haaveista täysin luopunut, vaikka sähköistyksen haasteet muilla pistävätkin miettimään järkevyyttä. Kun hengästyä saa lämpimässä sisätilassakin, kun oikein motivoi itseään. Samalla rahalla hoituu kahden harrastuksen treenit samassa paikassa pitkään kuin sähköistäisi pyörän. Jota minulla ei vielä ole.

Olen kahden vaiheilla ja katson, miten sähköhommat etenevät muilla. Eli vähän kuin sinulla tuo talven pyöräilyn ongelma, voi minullakin kestää vuoden tai muutaman. Ehkä siinä ajassa opin ajamaan nykypyörilläni niin hitaasti, etten hengästy, jotta lekurin määräykset tulee noudatettua.

Avatar
Premnas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2128
Liittynyt: 24 Maalis 2007, 21:47
Paikkakunta: Kaarina

Re: Talvipyörä

ViestiKirjoittaja Premnas » 22 Joulu 2016, 19:36

Aikaisemmalla satulalla epämukavat ja lopulta kivuliaat tuntemukset vaivasivat jo ennen kuin olin työmatkan päässy loppuun eli alle 6 kilsan. Brooksilla meni yksi päivä 30km eikä ollu mitään tuntemuksia. Sen pitempiä matkoja en ole vielä ajanut. Ei-läskiin pystäriin en osaa verrata kun siitä on niin paljon aikaa kun viimeks ajoin semmosella.

Parina viime päivänä täällä on ollut välillä melkoisia tuulenpuuskia (vastatuuli) et on tullu ikävä nojakkia. Nyt myös tajuan miksi jotkut käyttävät kengänsuojia. Pystäri heittää kurat kenkiin, nojakilla ne olivat kuralta suojassa. Kyllä mä taidan tarvita kuitenkin sen läskinojakin jossain vaiheessa.
HP Velotechnik Scorpion 2009-, Optima Cheetah 2014-, Charge Cooker maxi 2 2016- ja VeloMotion Sequoia 2017.

vaaka
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3016
Liittynyt: 10 Maalis 2015, 09:13

Re: Talvipyörä

ViestiKirjoittaja vaaka » 23 Joulu 2016, 19:51

Se olisi luultavasti win win, jos vain pyörästä itsestän tulee hyvä. Tähän hätään en mista ulkoa, oliko pyörässäsi iskareita, vai ei. Jos on ja aiot pilkkoa nykypyörän halvan aihion sijaan, kuten verkkokauppa.comin alle 200 € Mad Croc yksivaihteinen, kannattaa meittiä ennen työhön ryhtymistä jousituksen suuntausta nojakiksi muutettuna. Kestääkö ja toimiiko iskarina ja pogoaako.

Avatar
Premnas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2128
Liittynyt: 24 Maalis 2007, 21:47
Paikkakunta: Kaarina

Re: Talvipyörä

ViestiKirjoittaja Premnas » 23 Joulu 2016, 20:08

Ei siinä oo mitään jousitusta. Vähän on alkanu tulla sellainen olo että uskaltaako laittaa palasiksi. Ei ainakaan näin uutta pyörää raaskisi. Olishan se pitänyt arvata :wink:. Sitten muutostöissä pitää laskea sen mahdollisen halvan rungon lisäksi ne kaikki muutettavat jutut jotka saattavat nostaa lopulta hintaa aika hyvin, tai että onko järkeä pistää koko pyörää uusiksi koko tekniikaltaan.
HP Velotechnik Scorpion 2009-, Optima Cheetah 2014-, Charge Cooker maxi 2 2016- ja VeloMotion Sequoia 2017.


Palaa sivulle “Pystypyöräily”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 1 vierailija