Talvipyörä

Täällä nojapyöräilijät voivat keskustella pystypyöräilystä.
Avatar
takakeno
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 575
Liittynyt: 23 Heinä 2015, 21:40
Paikkakunta: Nokia

Talvipyörä

Viesti Kirjoittaja takakeno »

Vihreätä väriä talveen.
Vihreätä väriä talveen.
LÄSKIPYÖRÄ.JPG (160.56 KiB) Katsottu 8798 kertaa

Myin pois Crescent Raidho sport pyörän.
Ostin uudeksi talvipyöräksi White Fat Lite 4:n.
Nyt ainakin mahtuu riittävän leveä rengas (4.5").
Läskillä ajellaan talven ajan työmatkoja,
jos vaan saan sen kulkemaan riittävän nopeasti.
Pitääkö olla nastarenkaat ?

Kyllä tähän lokarit mahtuu.
Kyllä tähän lokarit mahtuu.
TAKAHAARUKKA.JPG (142.39 KiB) Katsottu 8798 kertaa

Olikos täällä joku vääntänyt läskipyörään täysikokoisia lokareita ?
Tosi vaikeata löytää noita lokareita.
Sellaiset pitäisi jostain löytää pikaisesti.
Pelkät kaaret riittäisivät.
Kiinnikkeet tekisin vaikka itse jostain.
T: Jere

Avatar
Wacky
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3837
Liittynyt: 14 Heinä 2010, 12:38
Paikkakunta: Helsinki, Vesala

Re: Talvipyörä

Viesti Kirjoittaja Wacky »

Nastoja tarvii ainoastaan kun on vaikeuksia pysyä pystyssä kahdella jalalla muuten pitoa on tarpeeksi, mutta tähän vaikuttaa aika paljon alla olevat renkaat ja niiden paineet.
Nastat myös maksaa sen verran enemmän että voi olla helpompi olla ajamatta jos sää tekee pinnat aivan liian liukkaaksi. Lumella ja röpelöiselläkin jäällä läskit löytää yleensä jotain johon tarttua.

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17761
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Talvipyörä

Viesti Kirjoittaja PW »

Muistelen ett TMS taivutteli läskipyörään lokareita alumiinista.

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
takakeno
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 575
Liittynyt: 23 Heinä 2015, 21:40
Paikkakunta: Nokia

Re: Talvipyörä

Viesti Kirjoittaja takakeno »

TMS se oli tosiaan.
Motonetissä oli mopon muovisia lokareita 20e kpl.
Voisi ehkä käydä eteen.
T:Jere

vaaka
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3069
Liittynyt: 10 Maalis 2015, 08:13

Re: Talvipyörä

Viesti Kirjoittaja vaaka »

Osaa muoveista voi taitella lämmön avulla.

Avatar
terppa
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3614
Liittynyt: 09 Huhti 2010, 16:02
Paikkakunta: Lahden perämetsä

Re: Talvipyörä

Viesti Kirjoittaja terppa »

Nyt on asiallinen talvipyörä :)

Kuva

Joku on laittanu etu- ja takatarakan kurasuojaksi, ja siihen pätkät lokaria lisäksi. Jos haluaa rungonväriset lokarit niin liukureista varmaa saa tehtyä näpsäkästi.

Nastarenkaita suosittelen, varsinkin jos ajelee maantienlaitoja jossa ei ole hiekan murenaa... männätalvena b-luokan hoitoluokituksella olevia pyöräteitä ajellessa kiittelin, että oli piikit alla. Jokunen pääkallokeli sattuu aina jos ajelee päivittäin.

Mä tein toisen nastakumeista "halavalla". Nypin ehtoopuolen nastakumeista nastat ja hommasin korkeanappulaisen läskikumin johon nappulaan reikä dremelillä, perään liima ja nasta.

Prismassa oli viimetalvena kympillä 300 nastainen rengas kaupan eli semmoisesta saisi halvimmalla irtonastat jos ei ole kierrätysrengasta.

Nojasyklismiä vuodesta 2010

"Nojapyöräily on parasta mitä voi tehdä housut jalassa mutta kinnerillä voi ajaa myös ilman housuja"

Quidquid latine dictum sit, altum videtur.

Avatar
takakeno
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 575
Liittynyt: 23 Heinä 2015, 21:40
Paikkakunta: Nokia

Re: Talvipyörä

Viesti Kirjoittaja takakeno »

Ei ole nojapyörä, mutta työmatkaa ajettu kuitenkin jo.
T:Jere

Tein lokarit pyörään.
Tein lokarit pyörään.
Pyörävalmis.JPG (112.17 KiB) Katsottu 8036 kertaa
Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5020
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: Talvipyörä

Viesti Kirjoittaja tm »

Millaisesta muovisuikaleesta rakentelit nuo lokarit (materiaali ja paksuus)?

Avatar
takakeno
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 575
Liittynyt: 23 Heinä 2015, 21:40
Paikkakunta: Nokia

Re: Talvipyörä

Viesti Kirjoittaja takakeno »

Etra:sta ostin 3mm vahvaa olikohan se nyt etyleenimuovia.
Myyjä sanoi, että on samaa materiaalia mistä liukureita tehdään.
Olisi ollut ohuempaakin, mutta tämä kestää varmasti.
Tämä ei kyllä taivu suosiolla kuin yhteen suuntaan kerralla.
Muovia jäi vielä ainakin kolmeen pyörään, jos on tarve siis.
Nokialle Kolmenkulman Terran yhteyteen on tulossa Etra.

Kevyesti rautalanka jousitettu takalokari.
Kevyesti rautalanka jousitettu takalokari.
Takaa.JPG (110.33 KiB) Katsottu 7932 kertaa

Tänään olikin liukasta.
Tiellä autonrenkaat on putsannut lumen pois asfaltin päältä.
Asfalttipaikka oli ihan sileäpintainen ja eturengas luisti alta.
Pitäisi ehkä laittaa ainakin eteen nastarengas.

Jos olisin ostanut pykälää kalliimman mallin,
niin siinä olisi renkaassa ollut nastanreiät jo valmiina. :mrgreen:
Lisäksi toki parempi osasarja muutenkin.
T: Jere

Avatar
Premnas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2652
Liittynyt: 24 Maalis 2007, 20:47
Paikkakunta: Kaarina

Re: Talvipyörä

Viesti Kirjoittaja Premnas »

Mites mukavuus läskipystärillä, onko eroa normipystäriin verrattuna vai satulastako se kaikki on kiinni?

Kun mietin että tottuuko takapuoli pitkän nojarupeaman jälkeen enää pystärin satulaan. Olen aika vannoutunut nojailija mut joskus tulee tunne ettei tarvis olla ihan niin paljoa kun se mutkistaa asioita. Nimim. talvipyöräongelmainen jo vuodesta jotain.

HP Velotechnik Scorpion 2009-, Optima Cheetah 2014-, Charge Cooker maxi 2 2016- ja VeloMotion Sequoia 2017.

Avatar
Wacky
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3837
Liittynyt: 14 Heinä 2010, 12:38
Paikkakunta: Helsinki, Vesala

Re: Talvipyörä

Viesti Kirjoittaja Wacky »

takakeno kirjoitti:

Tänään olikin liukasta.
Tiellä autonrenkaat on putsannut lumen pois asfaltin päältä.
Asfalttipaikka oli ihan sileäpintainen ja eturengas luisti alta.
Pitäisi ehkä laittaa ainakin eteen nastarengas.

Minkä valmistajan renkaat sulla on siinä? Kumi seos vaikuttaa, mutta sitäkin enemmän vaikuttaa rengas paine? Sä oot niin kevyt että 0,7 bar olis aika sopiva sulle. Itse ajan 1,0 - 0,8

vaaka
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3069
Liittynyt: 10 Maalis 2015, 08:13

Re: Talvipyörä

Viesti Kirjoittaja vaaka »

Premnas kirjoitti:

Mites mukavuus läskipystärillä, onko eroa normipystäriin verrattuna vai satulastako se kaikki on kiinni?

Kun mietin että tottuuko takapuoli pitkän nojarupeaman jälkeen enää pystärin satulaan. Olen aika vannoutunut nojailija mut joskus tulee tunne ettei tarvis olla ihan niin paljoa kun se mutkistaa asioita. Nimim. talvipyöräongelmainen jo vuodesta jotain.

Sekä satula, että iskunvaimennus vaikuttaa. Satuloita on monen muotoisia ja rahalla saa erimuotoisia ja eri märillä pehmustetta. En ole tarkastanut, myykö Etola vielä kukan muotoista paksua solumuovista jooga-alustaa, joka on sikahyvä nojakissa sekä pystärin kädensijoissa, kun vain sopivan paksuista palaa käyttää. Sillä hoituu pehmustuksesta osa ja renkaat pehmentävät selvästi. Jo 60-406 Big Apple ja 50-559 ovat selvästi pehmentäviä Streetmachinessani ja aito läski on sikana parempi suuremmasta ilmatilasta johtuen iskunvaimennukseltaan. Ero jäykän Continental TourRide2 47-406 ja 60-406 Big Applen välillä iskunvaimennuksessa on naurettava. Kuin lisäisi uuden iskarin vanhan päälle. En tosiläskin kanssa luulisi tarvitsevani asfaltille iskareita, mutta lumesta en osaa sanoa.

Läskinojailijat saavat kertoa iskaritarpeesta, mutta eikö kontrollillakin ole merkitystä? Kun en nojakkiani lumella kiusaa, en osaa sanoa kontrollista.

Liian leveä satula hinkkaa vaatteiden läpi sisäreisiä ja talvella on reteesti vaatetta päällä väksisin, joten keulapiikin ei kannata olla välttämättä kauhean leveä. Leveä satulan takaosa jakaa painetta suremmalle alueelle peffasssa vähentäen painetta, mutta riskeeraa reiden ja pakaran taipeen aluetta mahdollisesti paksujen vaatekerrosten kanssa. Satulatolppia on iskunvaimentimella ja pogoavaksi kuluvia jousitettuja istuimiakin on. Specialized myy aika hyvältä sormin puristaen tuntuvaa geelipenkkiä, mutten sikahintaa niele ja ole ostanut. Toistaiseksi olen Bilteman ja xxl.fi geeliistuinpäällisiä ostanut ja tri pyörään änkesin alle jooga-alustan solumuovia alle. Sekä käytän Pearl Izumi alushousuja, joissa on pehmeä ja paksu (vuosien ja yli 5000 kmn jälkeen ei niin hyvä läheskään kuin uutena) säämiskä. Kun päälle voi vielä vetää pyöräilyhousut, joissa on myös istuinpehmuste, saa monta kerrosta pehmikkeitä tarpeen mukaan satulan ja ihon väliin.

Kun sinulla neula pysyy kädessä, ei ole housujen muodon ja pehmusteen paksuuden suhteen kai tuunausvajetta mahdollisuuksilta, mutta halvallakin voi saada tarjouksista pyöräilypäällyshousuja. Lidl, Biltema ja Motonet on hyvä tarkastella tarjouksiltaan varsinaisten pyöräliikkeiden lisäksi. Pearl Izumin säämiskäalkkarit eivät ole halvat.

Avatar
takakeno
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 575
Liittynyt: 23 Heinä 2015, 21:40
Paikkakunta: Nokia

Re: Talvipyörä

Viesti Kirjoittaja takakeno »

Renkaina on Vee tire Snowshoe 4.5" ja paineet edessä 0.85 bar, takana 1.1 bar.
Justiinsa laitoin nastarenkaan Snowshoe 4.8" eteen.
Ihanan halpaa 165e kpl. :mrgreen:
Taakse en raskinut ostaa nastarengasta.

Nyt on takapuoli kipeä.
Satula on 13.5 cm leveä, ehkä voisi olla vähän leveämpikin.
Toivotaan, että tottuu tuohon satulaan kohta.

Yllättävän hyvin on jaksanut töihin läskilläkin ajaa.(Vähän alle 80km/päivä, 1-3 päivänä viikossa)
Mäet nousee kevyemmin kuin kinnerillä ja kevyitä vaihteita on riittävästi.
Aikaa toki menee yhteen suuntaa 2t 10 min. Kinnerillä 1h 30 min.
Ja onhan se vapauttava kokemus, kun voi ajaa melkein missä vaan. :D

Järkevintä ja helpointa olisi toki ollut ostaa 29 maasturi,
mutta haluisin kokeilla läskeilyäkin.
Enkä nyt pystynyt riittävän helposti ja edullisesti hankkimaan talvikelpoista nojapyörää.
Tärkeintä on kuitenkin, että kesällä pääsee nojapyörällä.
T:Jere

Avatar
Premnas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2652
Liittynyt: 24 Maalis 2007, 20:47
Paikkakunta: Kaarina

Re: Talvipyörä

Viesti Kirjoittaja Premnas »

Mul on jo talvipyöräilyhenkselihousut kapealla puntilla. Missään housuissa ei ole säämiskää koska mihis sitä nojaillessa tarvisi :D . Valtavirrasta poiketen käytän myös huomattavan vähän vaatteita ajaessa koska tulee helposti kuuma. Joten silleen voisi ajatella ettei ongelmia tule, mutta se toki selviäisi kokeilemalla. Ainahan mä voisin ommella lisäpehmustetyynyn.

HP Velotechnik Scorpion 2009-, Optima Cheetah 2014-, Charge Cooker maxi 2 2016- ja VeloMotion Sequoia 2017.

Avatar
takakeno
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 575
Liittynyt: 23 Heinä 2015, 21:40
Paikkakunta: Nokia

Re: Talvipyörä

Viesti Kirjoittaja takakeno »

Pieniä parannuksia tein talvipyörääni.
Ohjaustangosta sahasin 10 cm pois leveydestä.
Silti sitä jäi vielä 64 cm.
Tuntuisi nyt ylettyvän paremmin ja ranteet on paremmassa kulmassa.

Prismasta ostin kokeeksi leveämmän satulan ja se maksoi 14e.
Ei tule kokeilu kamalan kalliiksi ainakaan. :D
T:Jere

Uusi satula on 4cm leveämpi.
Uusi satula on 4cm leveämpi.
Satula.JPG (103.13 KiB) Katsottu 7597 kertaa
Vastaa Viestiin