Talvipyörä

Täällä nojapyöräilijät voivat keskustella pystypyöräilystä.
Avatar
Premnas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2652
Liittynyt: 24 Maalis 2007, 20:47
Paikkakunta: Kaarina

Re: Talvipyörä

Viesti Kirjoittaja Premnas »

Pääsisi varmaan paremmin mut en mä mitään sähköjä jaksa, liikaa tekniikkaa :wink: .

Otin tänään riskin ja lähdin läskillä nastoitta vaikka pyörätie oli monin paikoin jäässä. Riski kannatti, olin aika yllättynyt ettei vedelly mihinkään. Jarruttaessa toki varoin lukkiuttamasta renkaita ja pysähtyessä ettei kenkä lähde pinnalla luistamaan. Ylämäkiin ei tarvinnu sutia niin kuin trikellä, vaikka tuossa siis ei ole nastoja ja trikessä sentään on (takana). Läskillä varmaan aika paljon enempi painoa takarenkaalla.

Tuuli oli mennessä myötäinen ja kotimatkalla vastainen ja sen kyllä tunsi. Lumisade suoraan naamaan ja välillä tuntu et saa varoa ettei tuuli vie kohta pyörää alta.

HP Velotechnik Scorpion 2009-, Optima Cheetah 2014-, Charge Cooker maxi 2 2016- ja VeloMotion Sequoia 2017.

vaaka
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3069
Liittynyt: 10 Maalis 2015, 08:13

Re: Talvipyörä

Viesti Kirjoittaja vaaka »

Hyvä havainto tuo tuulessa haastavuus. Nykiikö eturengas sivutuulen puuskissa. Mulla tri pyörän huuhaaetulaipat olivat epätasaisesti, mutta samassa kokoluokassa syvät kuin läskin ja laipan syvyys. Painoa eturenkaalla 32 mm renkaalla, joten kitka renkaan ja maan välillä on pienehkö pinta-alasta johtuen, mutta painetta on enemmän per neliösentti. Luulen, en tiedä, että läskin kitka rajaa ohjauksen nykimistä sivutuulessa. Minulla 5 m/s tuntui ja pakotti tiukkaan otteeseen ja 7 m/s oli niin vaarallista, että piti puristaa tangoista ja hidastaa vauhtia. Silti oli vaarallista ja vaati keskittymistä, jotta pystyy reagoimaan milloin tahansa mahdollisesti iskevään puuskan nykäisyyn.

Avatar
Premnas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2652
Liittynyt: 24 Maalis 2007, 20:47
Paikkakunta: Kaarina

Re: Talvipyörä

Viesti Kirjoittaja Premnas »

Kun sopivasti sivulta tuulee niin nappaa aika hyvin kiinni. Puuskat nyt muutenkin ovat hankalia, jopa nojaillessa (monesti joutunut esim. liikennevaloissa keinotekoisesti nojaamaan ihan hirveästi toiselle sivulle ettei tuuli kaada toiselle puolelle). Takakiekkoon/renkaaseen ei tunnu ottavan niin paljoa kiinni tai sitten sitä ei vaan huomaa.

HP Velotechnik Scorpion 2009-, Optima Cheetah 2014-, Charge Cooker maxi 2 2016- ja VeloMotion Sequoia 2017.

Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5150
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: Talvipyörä

Viesti Kirjoittaja jooseha »

Premnas kirjoitti:

Otin tänään riskin ja lähdin läskillä nastoitta vaikka pyörätie oli monin paikoin jäässä.

Mikäs vika Cheetahissa on :? Kovalla alustalla kapea rengas ei uppoa sen enempää kuin läskikään eikä vastatuuli juuri kiusaa asiallista pyörää :mrgreen:

Avatar
Premnas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2652
Liittynyt: 24 Maalis 2007, 20:47
Paikkakunta: Kaarina

Re: Talvipyörä

Viesti Kirjoittaja Premnas »

jooseha kirjoitti:
Premnas kirjoitti:

Otin tänään riskin ja lähdin läskillä nastoitta vaikka pyörätie oli monin paikoin jäässä.

Mikäs vika Cheetahissa on :? Kovalla alustalla kapea rengas ei uppoa sen enempää kuin läskikään eikä vastatuuli juuri kiusaa asiallista pyörää :mrgreen:

Eikä siinä oo varmaan paljoa pitoa takarenkaalla uraisella röpelöjäällä eikä aikaa korjata jos alkaa ylämäessä yhtäkkiä sutimaan :wink: . Mut vastatuuliasiasta olen kyllä samaa mieltä!

Ai niin ja ne jään päälle kasaantuneet lumikinokset. Niistä ei cheetah olis menny vaan siihen olisi töksähtänyt.

HP Velotechnik Scorpion 2009-, Optima Cheetah 2014-, Charge Cooker maxi 2 2016- ja VeloMotion Sequoia 2017.

vaaka
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3069
Liittynyt: 10 Maalis 2015, 08:13

Re: Talvipyörä

Viesti Kirjoittaja vaaka »

Täyslevy takana tri pyörässä ja kun max. 7 m/s tuuli, ei kallistus ollut yhtä iso ongelma kuin etupyörän kääntyminen. Mietin Viljamin tuulimittauksia eri korkeuksilla rannalla ja edelleen pieni eturengas kuulostaa turvallisemmalta ohjauksessa ja kallistelussa ongelmitta saattaa selvitä jopa pientareella 7 m/s. Mikä olisi mielenkiintoista selvittää ja hyvä asia setviä nojakin suunnittelussa, oma ajatus on pitkään ollut tuulen vaikutuksesta johtuen 20/20 jo pitkään.

Levytyksen edut nopeuteen kokeneena 622 koossa ja pientareella ajon vaarallisuus on sään muuttumisen ohella tuossa koossa ongelma, joten kovasti kutkuttava idea on nojakissa pienempi tuuleen reagoiva pinta-ala.

Läskejä on 20" koossa tuuliherkkyyden vähentämiseksi, mutta hukkuuko sähkönkin edut pienemmän rengaskoon eroon isoon verrattuna? Ei käryä. Iskunvaimennus kärsii ainakin.

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: RE: Re: Talvipyörä

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Premnas kirjoitti:

Pääsisi varmaan paremmin mut en mä mitään sähköjä jaksa, liikaa tekniikkaa :wink: .
.

Minustakin läskipyörän sähköistäminen johtuu monella vähän oduosta "tapahtumasarjasta". Ensin on kapearenkainen pyörä ja se vaihdetaan läskiin kun ovat kuulemma niin paljon keveämpiä ajaa talvella. Sitten se pitääkin alkaa sähköistämään, ajatus joka ei koskaan käynyt mielessä kun ajoi sillä raskaskulkuisella kapearenkaisella ;)

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
Premnas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2652
Liittynyt: 24 Maalis 2007, 20:47
Paikkakunta: Kaarina

Re: Talvipyörä

Viesti Kirjoittaja Premnas »

No tämä varmaan sitten selittää hiukan miks mä en kaipaa sähköjä. Mulla nimittäin oikeasti keveni kulkupeli niin painon kuin kulkemisen raskauden suhteen. Esim. tänään olisi ollut ihan toivotonta yrittää ajaa trikellä töihin. Raskasta lunta oli satanut jonkun 5-10cm eikä aurauksesta tietoakaan. Läskillä eteni, toki hengästyen mutta kuitenkin eikä tarvinnut jäädä ylämäkiin sutimaan. Yhdessä kohtaa jouduin jalkautumaan kun ajoradalta oli noiden edellisten lisäksi aurattu vielä lisää enkä uskaltanut enempää kiemurrella tuon kanssa. Kyseessä oli lyhyt pätkä, joka on joka talvi usein samassa kunnossa aamulla kun pitäs töihin polkea.

En kyllä väitä että läski olisi tänään aamulla ollut erityisen kevyt ajaa siinä lähemmäs 10cm melkein-suojalumessa, mutta mulle se edustaa ennemminkin varmuutta päästä perille saakka tappamatta raajoja, keuhkoja ja hermoja. Vaikka tuntui että matka eteni hitaasti, ei se lopulta edes ollut kovin hidasta. Tänään taisi mennä läskillä huonoissa olosuhteissa saman verran ku trikellä sillon ku tie on aurattu.

HP Velotechnik Scorpion 2009-, Optima Cheetah 2014-, Charge Cooker maxi 2 2016- ja VeloMotion Sequoia 2017.

Avatar
takakeno
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 575
Liittynyt: 23 Heinä 2015, 21:40
Paikkakunta: Nokia

Re: Talvipyörä

Viesti Kirjoittaja takakeno »

Talviajo on jatkunut niin maantiellä kuin metsässäkin.

Torstaina oli talvimyrskyä ja aamulla vastatuuli.
Tuntui ettei kulje mihinkään, mutta keskinopeus oli silti yli 14 km/h.
Takaisin tullessa tuntui kulkevan puolet lujempaa, mutta keskinopeus oli vain 18 km/h.
Läskipyörällä ei siis kannata turhaan yrittää ajaa kovaa.
Jos nyt vaan pystyisi asennoitumaan tuohon niin,
että matka ottaa sen ajan mitä se kestää. :D

Työmatkaa meni monta kertaa, ettei tuntunut liian liukkaalta.
Perjantai aamuna satoi melkein vettä vaikka lämpötila oli -3 c.
Loivassa alamäessä peräpää alkoi tulla rinnalle, mutta en kaatunut. :mrgreen:
Edessä vain on nastarengas ja takana pidän vähemmän painetta.
Ilmeisesti läskipyörän rengas oli niin litteänä, että vielä pysyi pystyssä.

Viikko sitten sunnuntaina muu perhe halusi Tampereelle ostoksille.
Minä jäin takaisin tullessa Tampereella Epilässä pois kyydistä.
Tarkoitus oli ajaa kotiin mahdollisimman paljon metsiä pitkin.
Taisin ottaa kuitenkin liian ison reviirin merkattavaksi paksun renkaanjäljellä. 8)
Loppumatkasta tuli pimeää ja ajoin sitten teitä pitkin.

Epilänharjulla leveää polkua. Täältä ilmatorjunta ampui sodanaikana.
Epilänharjulla leveää polkua. Täältä ilmatorjunta ampui sodanaikana.
Epilänharju.JPG (116.4 KiB) Katsottu 6207 kertaa
Helposti ajettavaa maastoa Ylöjärvellä vanhan televisiotornin juurella.
Helposti ajettavaa maastoa Ylöjärvellä vanhan televisiotornin juurella.
YlöjärviTVT.JPG (136.85 KiB) Katsottu 6207 kertaa

Tänä sunnuntaina lähdettiin naapurin kanssa ajelemaan Ylöjärven Julkujärvelle.
On se vaan paljon mukavampi ajella välillä kun on seuraa. :D
Tampere Lamminpää - Ylöjärvi tuolta löytyy hyvää hiekkaharjua riittävästi ajettavaksi.
Polkuja oli niin paljon, että olisin halunnut kääntyä niille kaikille. :o
T:Jere

Tällä kertaa pääsin kuvaan ihan itse.
Tällä kertaa pääsin kuvaan ihan itse.
Ajossa.JPG (104.48 KiB) Katsottu 6207 kertaa
Nätti pieni lampi Ylöjärvellä.
Nätti pieni lampi Ylöjärvellä.
Lampi.JPG (121.85 KiB) Katsottu 6207 kertaa
Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Talvipyörä

Viesti Kirjoittaja jviirret »

takakeno kirjoitti:

Läskipyörällä ei siis kannata turhaan yrittää ajaa kovaa.
Jos nyt vaan pystyisi asennoitumaan tuohon niin,
että matka ottaa sen ajan mitä se kestää. :D

Tuo asenne on hyvä kaikkeen arkipyöräilyyn, varsinkin jos niille ajoajassa säästetyille minuuteille ei ole muuta käyttöä kuin telkkarin katselua tai netissä norkumista. Tällä mä oon hyvin pitkälle onnistunut perustelemaan itselleni autottomuudenkin ;)

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
Premnas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2652
Liittynyt: 24 Maalis 2007, 20:47
Paikkakunta: Kaarina

Re: Talvipyörä

Viesti Kirjoittaja Premnas »

Joo, ei läski ole mitään maantiekiitäjä eikä sitä sellaseks oo tehtykään :) . Läskillä on kiva tunnustella pinnan epätasaisuuksia ja lipua hiljaa maisemia katsellen, jos sitä menoa voi lipumiseksi tosin kutsua :D .

Olen nyt jo huomannut läskin positiivisen vaikutuksen arkeeni. Ei enää yhtään ketuta aamuisin lähteä ulos ovesta polkemaan työmatkaa. Nyt mulle on aivan sama millanen keli siellä vallitsee, koska läski ei pienestä pelästy. Tällasta vapautta hain :mrgreen: .

HP Velotechnik Scorpion 2009-, Optima Cheetah 2014-, Charge Cooker maxi 2 2016- ja VeloMotion Sequoia 2017.

vaaka
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3069
Liittynyt: 10 Maalis 2015, 08:13

Re: Talvipyörä

Viesti Kirjoittaja vaaka »

Tuo on arvokasta itsessään ja bonusta tulee treeneihin, kun kisakauden treeneihin mennessä on enemmän kilsoja alla ja parempi mieli, siis motivaatio. Win win :idea: Voittoa kaikki.

Avatar
terppa
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3614
Liittynyt: 09 Huhti 2010, 16:02
Paikkakunta: Lahden perämetsä

Re: RE: Re: Talvipyörä

Viesti Kirjoittaja terppa »

jviirret kirjoitti:
Premnas kirjoitti:

Pääsisi varmaan paremmin mut en mä mitään sähköjä jaksa, liikaa tekniikkaa :wink: .
.

Minustakin läskipyörän sähköistäminen johtuu monella vähän oduosta "tapahtumasarjasta". Ensin on kapearenkainen pyörä ja se vaihdetaan läskiin kun ovat kuulemma niin paljon keveämpiä ajaa talvella. Sitten se pitääkin alkaa sähköistämään, ajatus joka ei koskaan käynyt mielessä kun ajoi sillä raskaskulkuisella kapearenkaisella ;)

Jukka

Paitsi, että sillä kapea?renkaisella (54mm nappulanasta) ei pääse :wink: tuossa jokin aika sitten pari lenkkiä tein maastopyörällä (osaksi polkuja, osaksi metsäautoteitä) ja kun lunta oli sadellut sopivasti niin eihän se mihinkään kulkenut vaan mäissä meni työntämiseksi. vanhassa jäljessäkään ei voinut ajaa kun heti alkoi vikurointi. Lenkkien fiilikset jäi aika paljon miinukselle.

Läskillä tekee tuoreeseen lumeen äkkiä polun ja se ei vikuroi vanhassa jäljessä. pari pikku pyrähdystä ajelin ex-eemelillä (rengaskoko 24") kun halusin koittaa miten se toimii 26" läskikumilla edessä (pitävämpi nappulakuvio). Toimi. paitsi jos teki ajovirheen pehmeässä lumessa ylämäessä. Liikkeelle pääsy oli hankalaa mun tasapainoilutaidolla ja turhan sileällä takakumilla. Talviselle polulle paras olisi pystärimalli niin näkee paremmin missä eturengas kulkee, "polkupyöräksi" joskus vielä sellaisen hommaan.

Sähköläskillä muuten sama mutta pienet ajovirheet ei haittaa kunhan vaan polkee ja tasainen veto pysyy päällä. Ylämäkeen pääsee liikkeelle lumessakin kun molemmat pyörät vetää. Lämmöt saa päälle mutta ei tule "verenmakua" suuhun.

Mun työmatkalla n. 4 km on c-luokan hoitoluokituksella, 8 km a-luokkaa ja se 1,5 km mitä itse hoidan on tietysti a+ luokkaista, ainakin jos viitsin herätä auraamaan :mrgreen: tolla sähköläskillä a- ja c-luokan välillä ei sitten kuitenkaan ole paljoa merkitystä. Se kulkee ja sillä pääsee...

Jokainen ajelee tietysti millä tykkää mutta mulla on ollut korkea ja matala nojapyörä, 2- ja 3-renkainen, kinneri ja liuta pystäreitä ja kaikilla olen yrittänyt ajella talvella (paitsi avotrikellä), ainoastaan läskillä se on ollut oikeasti kivaa ja jos yhdellä pyörällä pitäisi pärjätä niin se olisi läskinojakki, mieluiten sähköavuin.

Muoks. koska se a+ hoitoluokituksen tie näyttää joskus lauhan jakson jälkeen tältä niin suosin läskissäkin nastarengasta :)

20161223_140248.jpg

Nojasyklismiä vuodesta 2010

"Nojapyöräily on parasta mitä voi tehdä housut jalassa mutta kinnerillä voi ajaa myös ilman housuja"

Quidquid latine dictum sit, altum videtur.

Avatar
rutunen
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 707
Liittynyt: 03 Heinä 2012, 14:51
Paikkakunta: Joensuu

Re: Talvipyörä

Viesti Kirjoittaja rutunen »

Ostin kinnerin kylkeen talvipyöräilyyn Cuben sähköMTB:n 2,25" renkailla, Bosch CX -keskimoottorilla. Pitää kirjoittaa lisää päivyriin kunhan pyörä saapuu. Välillä joudun ajamaan 30 km päivämatkojakin niin sillä alkaa säästää aikaa että onko keskari 17 vaiko 25 km/h

Ajallisesti säästöä tulee 33 min plus treeneissä ei tarvitsisi säästellä että jaksaa kotiin kyntää.

Linkki Quest-päiväkirjan sivulle 20 johon kirjoitan OT:nä arvostelua sitä mukaa kun kilometrejä kertyy

Kuva

Viimeksi muokannut rutunen, 30 Tammi 2017, 20:11. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Quest Carbon -2015

Avatar
samuel
Sisällöntuottaja
Viestit: 1533
Liittynyt: 29 Syys 2012, 14:48
Paikkakunta: Tampesteri

Re: Talvipyörä

Viesti Kirjoittaja samuel »

Onks toi eturatas ihan oikeesti noin pieni vai puuttuuko kokonaan niinkuin polkimetkin? :shock:

- Henri -
Pyörinä omasta päästä muokatut Sascha -» Sascha Evo ->> Sascha eVo (sähkö), LSL ja PYSTY pyörä -» Nopsilla

Vastaa Viestiin