Sivu 3/6

Re: Talvipyörä

Lähetetty: 23 Joulu 2016, 19:15
Kirjoittaja jviirret

Vaikka otat tästä uudesta vain kiekot ja muutamia "pisteosia" niin loppupyörän käyttöarvo on nolla ja jää roikkuun haitoiksi johonkin varaston nurkkaan. Eli osiksi vaan ;)

Jukka


Re: Talvipyörä

Lähetetty: 23 Joulu 2016, 21:26
Kirjoittaja jooseha
Premnas kirjoitti:

Vähän on alkanu tulla sellainen olo että uskaltaako laittaa palasiksi.

Totta kai pystärin voi paloitella :twisted: Jukan kanssa olen samaa mieltä että on turha maksaa 200 euroa siitä että romuja kerääntyy nurkkiin. Pistä paloiksi vaan ;)


Re: Talvipyörä

Lähetetty: 24 Joulu 2016, 06:10
Kirjoittaja vaaka

Nykyisestä voi lainata tekniikkaa nojakokeiluun rikkomatta, joten nykypyörä on palautettavissa nykykuntoon. Teoreettista tämä on siihen asti, kunnes toteat, ei enää ikinä läskillä pystärillä. Siihen asti pyörälläsi on käyttöarvo työmatkavälineenä vähintään ja ennen nojaläskiin siirtymisen vakaumuksen syntyä ei sahaa kannata käyttää. Istuisin käsien päällä ja ajaisin kokemuksen kerääntymiseksi. Sitten vasta kannattaa miettiä nojaläskin houkuttelevuutta ja toteutusta.

Juuri ratkoit talvipyöräongelman ja keksit uuden kehityskohteen. Siitä voi olla paria mieltä ainakin. Sellaisia ilmajarruja pystärit ovat ja haetko tarkoituksella itsellesi ongelmia?


Re: Talvipyörä

Lähetetty: 24 Joulu 2016, 07:49
Kirjoittaja Premnas

Ai että haenko itselleni tarkoituksella ongelmia...check, mähän rakastan sitä et kaikki ongelmat kerääntyy just tänne, eiku hetkinen :roll: . Nyt on todettu että tykkään läskistä ja tunnen sen kulkevan yllättävän kevyesti mutta harmittelen sitä etten ole päässyt kokemaan vielä oikeaa talvea sen kanssa. Olen myös pohtinut ja tasapainoillut metsäpolkuajatusten kanssa, kuinka paljon sitä nyt sitten haluaa lopulta ja osittain todennut että nautin enempi metsäteiden ja tarpeeksi leveiden sorapolkujen ajamisesta kuin oikeain polun jossa on kaikenlaisia juurakoita ja isompia kivenmurikoita.

Onhan tää oikeasti iso muutos siirtyä ajamaan ihan erilaiseen ajoasentoon edes osaksi vuotta. Ja tulis nyt edes ne lumi- ja sohjokelit että pääsisi oikeasti kokeilemaan..just mun tuuria että sitten kun korjaan tilanteen kaluston osalta niin alkaa talvinen kesä :twisted: .


Re: Talvipyörä

Lähetetty: 25 Joulu 2016, 20:42
Kirjoittaja vaaka

Väärinkäsitysmahdollisuuden vähentämiseksi lienee syytä tarkentaa sanomaani. Kun talvipyörän idealisointiprojektissa on mennyt vuosia edes ja taas pähkäillen ja vielä ei ole dataa, viitsitkö tuulessa (talvella tuulee meren lähellä, joten kohtaat sitä paljon vastakin, ai niin länsimurre, eli vihta hehe heh puujalka, jossa termiittejä) painia pystyläskillä ja juuri pyörän hankittua edelleen kummittelee nojapyörä mielessä. Ongelman määritelmä, kun oli vatuloinnin jälkeen ratkaisu, joka ei ehkä ollutkaan ratkaisu tai sitten oli... Ja ihan asiapitoinen puntaroinnin tarve on, koska noja on pop varsinkin, jos pystäri on liian hankala talvisäiden tuulipainotteisista olosuhteista johtuen.

Nojakeissa on omat ongelmansa, kuten saatavuus läskinä ja sopivuus talveen, mutta kyseessä lienee lähinnä sietokyky pystärin huonoille puolille, jos on pakottava tarve muuhun vaihtoehtoon menemiseen. Siten istuisin hetken käsien päällä dataa keräten pystyläskillä ja sen kokemuksen varassa sitten tekee jatkopäätökset. Kuten onko tehtävä mitään ja jos on, mitä.


Re: Talvipyörä

Lähetetty: 26 Joulu 2016, 11:30
Kirjoittaja Premnas

Juu ymmärsin kyllä mitä tarkoitit, kuhan nyt tartuin tuohon ongelmien hakemiseen, no semmosta vatuloimista tää on ollu ainakin muutaman vuoden :mrgreen: .

Jos multa kysytään niin mieluummin kyllä teen niin että haen tällä läskillä tuntumaa ja toivon että läskinoja tulis markkinoille niin voisin vaikka hommata sellasen ja myydä tämän ehjänä eteenpäin. Tais mennä pupu pöksyyn näissä pilkkomishommissa. Pystyläski oli pikaratkaisu talviongelmaan (joka tosin hävisi tietysti heti ku sain sen alle :? ). Odottavan aika on pitkä, joutuu odottamaan sitä oikeaa talvea. Pystyläski on silti ollut kevyempi ajettava kuin kolmipyörä, vastatuulesta huolimatta.

Sen verran on tullut yllätyksenä tosta ajoasennosta että vaikka pystypyörän selästä näkee helpommin autojen yli niin muuten sanoisin että nojapyörän selästä on helpompi havainnoida ympäristöä suoraan eteenpäin ja sivuille. Pää on nojaillessa valmiiksi siinä asennossa että siitä on helppo katsella kaikkialle paitsi takaviistoon.

Lisäys: äsken lenkin jäljiltä kyllä taas mietin et mikä tässä on ongelmana, ei paljoo mikään :roll: . Ehkä tää on niitä samoja juttuja kun joinain päivinä nojakki tuntuu erinomaiselta ja toisena päivänä "vaan" hyvältä. Pyörä tuntuu eri päivinä erilaiselta ja on jokseenkin sidoksissa vallitsevaan mielen- ja kehontilaan. Tänään olisi huvittanut ajaa läskillä pidempään mutta tuli valittua liian vilpoiset kengät.


Re: Talvipyörä

Lähetetty: 27 Joulu 2016, 09:47
Kirjoittaja vaaka

Sinulla riittää potkua pikkupuhurin kellistämiseen leikitellen noin lyhyellä työmatkalla ainakin. Mulla talvipyörä on paljon painavampi kuin kesäpyörät ja pidin sitä kuntoiluvälineenä liikkumisen ja huvin sijaan. Voimat kasvoivat sillä ajaessa talvella, joten ei ole turha peli sikäli.

Nyt kun keuhkot pettävät ja lekurin mukaan en saisi hengästyä kylmällä, mutta toimivalla hengityksen lämmittimellä kyllä, jää setvittäväksi flunssan helpottaessa, missä mennään. Ehkä paska raskas väline on muuten hyvä kesäkuntoa ajatellen, kun vain ilman lämmitys pelittäisi. Sormet ristiin, että toimii ja paineiden alennus renkaissa sekä pehmusteiden lisäys tankoihin auttaa kättä. Siten en edes vielä tiedä, miten iso tarve läskille on. Kun on data kerätty, näkee, jääkö pyöräily sisätiloihin ja jos ei, minkälaisen pyörän tarvitsen. Sitten vasta pääsen vatuloimaan hehe.


Re: Talvipyörä

Lähetetty: 27 Joulu 2016, 11:41
Kirjoittaja Vilijami
Premnas kirjoitti:

Pyörä tuntuu eri päivinä erilaiselta ja on jokseenkin sidoksissa vallitsevaan mielen- ja kehontilaan.

Flevolla tämän huomaa oikein erityisen selvästi. Levänneellä kivuttomalla keholla ja hyvällä mielellä pyörä tuntuu kuin lentävän, mutta väsyneenä ja haluttomalla fiiliksellä tulee koko ajan "oho, läheltä piti" tilanteita, kun meinaa horjahtaa nurin tai ajaa pusikkoon.


Re: Talvipyörä

Lähetetty: 27 Joulu 2016, 19:38
Kirjoittaja Premnas

Cheetahin paino olla aika sama kuin tässä pystyläskissä jossen ihan väärin muista. Cheetah kulkee silti kevyemmin, ei se pelkkä paino kaikkea kerro.

Tänään en uskaltanut läskillä lähteä kun yön aikana oli vetänyt asvaltin luistinradaksi ja läskin eturengas meinasi pihalla lähteä alta kun hiukan koitin vielä taluttaessa jarruttaa. En tiedä olisinko uskaltanut lähteä jos olis ollut nastat alla. Trikellä siis ja oli muuten taas melkoista tuulta välillä. Iltapäivällä lenkki vastatuuleen tuntui todella raskaalta, jostain ihmeen syystä kotiin päin kulkikin sitten kevyemmin :mrgreen: .

Mulla on ainakin ajatuksena että mitä mukavammin ajaa, sitä useammin ja pidemmälle tulee lähdettyä, myös talvella. Eikä sitä mielellään vähennä ajamista jos voi valita toisin :wink: .


Re: Talvipyörä

Lähetetty: 28 Joulu 2016, 12:02
Kirjoittaja vaaka

Mukavuusaspekti tuttu itsellenikin, siksi nojapyörä ja alaohjauksen toinen puoli oli mukavuus sekä toinen vamman ajattelu.

Keuhkot karmeat ja eilen yli desin limaa syljin keuhkoista ylös. Ihanan paljon kevyempää hengittäminen nyt. Kun läähätyskielto kylmällä on lekurilta ja kylmää on 75 % vuodesta, mitä raati pitää tammikuussa arviolta saatavasta taitettavasta 20" 4" läskipyörästä 35 km kantomatkan sähköavulla? Iskunvaimennus kiva käden kannalta, joten auttaisi kahteen vaivaan ja tärkeimpänä saisi minut ulos pyöräilemään. Ulkoilu päivittäin on keuhkojen kannalta lääkärin määräys. Saisiko 700 € pyörästä sahaamatta nojakinkin?

https://www.verkkokauppa.com/fi/product ... ungolla-20

Lisäetuna junakuljetettavuuden parantuminen normipyörään verrattuna. Noin sähkökonversiokitin hinnalla peräti.


Re: Talvipyörä

Lähetetty: 07 Tammi 2017, 22:57
Kirjoittaja Api
Premnas kirjoitti:

Pystäri heittää kurat kenkiin, nojakilla ne olivat kuralta suojassa. Kyllä mä taidan tarvita kuitenkin sen läskinojakin jossain vaiheessa.

Ei kuraannu pahemmin jalat kun laittaa kunnon lokarit pyörään.


Re: Talvipyörä

Lähetetty: 07 Tammi 2017, 23:11
Kirjoittaja Reippailija

Toi on selvästi Ammattikäyttöön!


Re: Talvipyörä

Lähetetty: 07 Tammi 2017, 23:17
Kirjoittaja Api

Meinasin tehdä vielä eteen samantyylisen lokarin kuin takana ja maalata ne pyöräkuormaaja-Volvon keltaisella.


Re: Talvipyörä

Lähetetty: 08 Tammi 2017, 08:35
Kirjoittaja Premnas

Oho, siinäpä tosiaan oikeesti Lokarit. Ehkä tämän kuvan innoittamana innostun itekin askartelemaan suojaavampia lokareita tuohon...

Lisäys. Käväsin lenkillä ja pääsin sitten testaamaan kerrankin oikeissa talvioloissa läskiä. Siis hitsit miten hyvin se kulkee epätasaisessa lumessa ja muhjussa. Nojakilla olisin monesta paikkaa joutunut työntämään tai kääntymään takasin paremmille apajille mutta tällä vaan jatkoin eteenpäin, tosi kiva pyörä. Tuli myös huomattua että ei sekään ihan kaikkeen sentään pysty tai kuski on liian arka, tarpeeksi kun oli ajoradalta aurattua muhjua niin alkoi läskirenkaatkin muljuamaan alla. Voi olla että mulla oli aavistuksen liikaa rengaspaineita kun ne oli säädetty aiemman pakkasen mukaan. Kokonaisarvio kuitenkin tälle pyörälle vielä tähän mennessä että oli ehdottoman kannattava ostos ja tää lisää mun talvipyöräilyjä oleellisesti + vähentää huomattavasti huonon aurauksen aiemmin tuottanutta ketutusta.


Re: Talvipyörä

Lähetetty: 08 Tammi 2017, 15:22
Kirjoittaja Api

Yksi syy jonka takia pistin läskiin sähköt oli se, että jaksaa ajella paremmin oikein kunnolla lötköillä kumeilla.

Hyvällä pumpulla kesken ajojenkin säätelee helposti paineita, ei ole iso vaiva.