Laatikkopyörä

Täällä nojapyöräilijät voivat keskustella pystypyöräilystä.
Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7072
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Laatikkopyörä

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

Jarcco kirjoitti:

Kiva olisi vielä kokeilla 150 mm jättöä, mutta ottaisi rengas runkoon kiinni.

305 kiekolla testi onnistuisi?

Jarcco
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2023
Liittynyt: 05 Syys 2006, 17:06
Paikkakunta: Hamina
Viesti:

Re: Laatikkopyörä

Viesti Kirjoittaja Jarcco »

Vilijami kirjoitti:
Jarcco kirjoitti:

Kiva olisi vielä kokeilla 150 mm jättöä, mutta ottaisi rengas runkoon kiinni.

305 kiekolla testi onnistuisi?

Kyllä varmaan. Aika paljon vaivaa vaatisi haarukan muotoiluineen. Ehkä teen ehkä en :roll:

jori kirjoitti:
Jarcco kirjoitti:

Tämä ison jätön hyöty pitkässä pyörässä johtuu jätön vipuvarren aiheuttamasta takapyörän ohjausliikkeestä kaatumissuunnan alle heti ohjausliikkeen jälkeen, eikä vasta sen jälkeen kun pitkä etupää on ehtinyt ohjausliikkeen takia "ajamaan sivuun". Tuollainen pysty ohjauskulma mahdollistaisi varmaan myös heilurityyppisen etujousituksen -takajousituksen tapaan. Joustavathan nuo taivutetut haarukan piikitkin jonkin verran, mutta varsinainen keinuhaarukka ei punoutuisi ihan noin paljon.

Tuollainen Keinuhaarukka olisi hieno ja kenties toimivakin (Steintrike Speedster):
Kuva


Omat pyörät:
Feenix , Jive , Kruiseri , CrankForward-pystäri

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7072
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Laatikkopyörä

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

Tuota noin. Eikö ohjausvarren (vai mikä tuon pitkän tikun nimi on?) voisi laittaa kulkemaan haarukan yläpäähän, niin ohjausliike ei rajoitu ja pääsee eroon tuosta kumiritsa kannakkeesta?

Liitteet
Jarcon laatikkopyörä.jpg
Jarcon laatikkopyörä.jpg (147.92 KiB) Katsottu 6791 kertaa
Avatar
PW
KOM
Viestit: 17765
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Laatikkopyörä

Viesti Kirjoittaja PW »

Eikös jokaisessa foorumilla rakennetussa pyörässä kuulu olla joku osa kiinni kuminauhalla tai narulla? ;)

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Jarcco
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2023
Liittynyt: 05 Syys 2006, 17:06
Paikkakunta: Hamina
Viesti:

Re: Laatikkopyörä

Viesti Kirjoittaja Jarcco »

Vilijami kirjoitti:

Tuota noin. Eikö ohjausvarren (vai mikä tuon pitkän tikun nimi on?) voisi laittaa kulkemaan haarukan yläpäähän, niin ohjausliike ei rajoitu ja pääsee eroon tuosta kumiritsa kannakkeesta?

Ei voi, kun tästä tulee Laatikkopyörä. Ylösvedetty varsi ottaisi kiinni laatikkoon. Lisäksi tulee 2-haarainen jalka, jota vasten varsi sitten makaa.


Omat pyörät:
Feenix , Jive , Kruiseri , CrankForward-pystäri

Jarcco
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2023
Liittynyt: 05 Syys 2006, 17:06
Paikkakunta: Hamina
Viesti:

Re: Laatikkopyörä

Viesti Kirjoittaja Jarcco »

Nyt seisoo omilla jaloillaan.KuvaKuva


Omat pyörät:
Feenix , Jive , Kruiseri , CrankForward-pystäri

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13787
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Laatikkopyörä

Viesti Kirjoittaja jori »

Upea laite, onneksi olkoon. :D
Mittaa strategiset mitat ja paino ja kirjoita ajokokemuksia, niin minunkin uteliaisuuteni hieman helpottaa. :P
Onko sinulla ajokokemusta perinteisella ohjausgeometrialla varustetusta laatikkopyörästä.

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Jarcco
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2023
Liittynyt: 05 Syys 2006, 17:06
Paikkakunta: Hamina
Viesti:

Re: Laatikkopyörä

Viesti Kirjoittaja Jarcco »

jori kirjoitti:

Upea laite, onneksi olkoon. :D
Mittaa strategiset mitat ja paino ja kirjoita ajokokemuksia, niin minunkin uteliaisuuteni hieman helpottaa. :P
Onko sinulla ajokokemusta perinteisella ohjausgeometrialla varustetusta laatikkopyörästä.

Kiitos, pitää käydä ottamassa mittoja. Piirustukset kyllä on, mutta muutoksia on tullut hivenen pajalla. Ajokokemuksia ei kannata odottaa henkeä pidätellen, koska kelit. Niitä sitten myöhemmin, kuten tapana on. Perinteisestä laatikkopyörästä ei ole muuta kokemusta kuin messujen testiradalla ja siitäkin on jo aikaa. Muistaakseni siinä oli pientä siksakkia liikkeelle lähdössä, josta nyt on lähes päästy eroon tässä konseptissa. Pitkärunkoisessa nojakissa ilmiö on vielä selvempi.


Omat pyörät:
Feenix , Jive , Kruiseri , CrankForward-pystäri

Jarcco
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2023
Liittynyt: 05 Syys 2006, 17:06
Paikkakunta: Hamina
Viesti:

Re: Laatikkopyörä

Viesti Kirjoittaja Jarcco »

Ajokokemuksia on saatu, hyviä ja huonoja. Hyviä on enemmän, ajoasento on mukava, kulkee vakaasti suoraan, kääntösäde on riittävä. Runko on riittävän tukeva. Kun nousee polkemaan seisten huomaa pitkän kaulaputken joustavan enemmän kuin normipyörässä. Tämän tyyppisen pyörän runko on haastava tehdä kevyeksi ja jäykäksi. Ainoa varsinainen toimenpiteitä vaativa kohta on ohjaus. Ullatus ullatus, se ravistaa! :? Väpätys alkaa yleensä noin 25 -30 km vauhdissa, heräte tulee varmaan jostain kuopasta tiessä. Koko ohjaussysteemi värähtelee sarvia myöten, eikä lopu ennen kuin jarruttaa vauhdin kokonaan pois. Aika säväyttävä kokemus! Ensimmäisellä kerralla oli ohjauslaakeri jäänyt löysälle ja kiristin sen mutta ongelma ei poistunut. Ohjausiskari taitaa olla ainoa keino saada tälläinen rakenne toimimaan. Ajokokemus on turhan jännittävä nykyisellään! Iskarissa on se ongelma että se pitäisi ostaa, joten luultavasti muutan emäputken kulman normaaliksi kaltevaksi. Mikähän olisi sopiva jättö 20" pyörälle, kun ohjauskulma on 70 astetta?

Liitteet
20190414_180947.jpg
20190414_180947.jpg (371.95 KiB) Katsottu 5611 kertaa

Omat pyörät:
Feenix , Jive , Kruiseri , CrankForward-pystäri

Härski
Sisällöntuottaja
Viestit: 1626
Liittynyt: 01 Syys 2014, 17:36
Paikkakunta: "satakunta"

Re: Laatikkopyörä

Viesti Kirjoittaja Härski »

Sulla oli varmaan joku kuningasidea täs käyttää noin pystyä ohjauskulmaa, mut nyt ei muista että mikä. Keteryyttähän sillä on täydytty hakea, kun muita positiivisia ominaisuuksia se ei taida tuoda. Vai tuoko?

Korjaantuisikohan väpätys [siis eturenkaan, vaiko rungon?] lisäämällä wheelfoppia muuttamalla ohjauskulma ns normaaliksi? Noin silmämäärisesti arvioimalla vaikuttaisi että eturengas pysyisi likimain paikoillaan kun kääntää haarukan ympäri ja kallistaa lähemmäs boksia.

Jos runko osallistuu joustamalla värähtelyyn, vääntöjäykkyden lisäämisellä saisi resonanssitaajutta ajettua normaalien ajonopeuksien yläpuolelle. Johonkin laatikon tienoillekun kun saisi lisättyä vinojäykisteitä tämä hoituisi kivuttomimmin. Ja hc keino on tietysti kasvattaa rungon halkaisijoita..

Ja sit jos lähdetään korjaaman seurausta, eikä syytä niin sit tietty se iskari..

Jarcco
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2023
Liittynyt: 05 Syys 2006, 17:06
Paikkakunta: Hamina
Viesti:

Re: Laatikkopyörä

Viesti Kirjoittaja Jarcco »

Härski kirjoitti:

Sulla oli varmaan joku kuningasidea täs käyttää noin pystyä ohjauskulmaa, mut nyt ei muista että mikä. Keteryyttähän sillä on täydytty hakea, kun muita positiivisia ominaisuuksia se ei taida tuoda. Vai tuoko?

Korjaantuisikohan väpätys [siis eturenkaan, vaiko rungon?] lisäämällä wheelfoppia muuttamalla ohjauskulma ns normaaliksi? Noin silmämäärisesti arvioimalla vaikuttaisi että eturengas pysyisi likimain paikoillaan kun kääntää haarukan ympäri ja kallistaa lähemmäs boksia.

Jos runko osallistuu joustamalla värähtelyyn, vääntöjäykkyden lisäämisellä saisi resonanssitaajutta ajettua normaalien ajonopeuksien yläpuolelle. Johonkin laatikon tienoillekun kun saisi lisättyä vinojäykisteitä tämä hoituisi kivuttomimmin. Ja hc keino on tietysti kasvattaa rungon halkaisijoita..

Ja sit jos lähdetään korjaaman seurausta, eikä syytä niin sit tietty se iskari..

Ei tässä muuta kuin halusin kokeilla miten pystykulma toimii :) Aika paljon on tullut ajeltua nojakeilla jossa pieni etupyörä. Niissä on monesti ollut rauhaton ohjaustuntuma verrattuna isopyöräisiin. Jatkuvaa pientä korjausliikettä vaativa siis. Pystykulmassa ei ole tätä ongelmaa, kunhan jättö on tarpeeksi iso. Olen aika varma että normaalilla kulmalla väpätys poistuisi. Mutta huonontuuko muut ominaisuudet?
Jahka vaneriloota tulee, se jäykistää rakennetta hieman.


Omat pyörät:
Feenix , Jive , Kruiseri , CrankForward-pystäri

Avatar
Wacky
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3839
Liittynyt: 14 Heinä 2010, 12:38
Paikkakunta: Helsinki, Vesala

Re: Laatikkopyörä

Viesti Kirjoittaja Wacky »

Aika montaa erimallista tavarapyörää olen ajanut ja kaikissa kaksi pyöräisissä on ns. normaali emäputken kulma ja ohjaus toimii kuten olettaisi.

Avatar
janx
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4618
Liittynyt: 24 Elo 2008, 11:33
Paikkakunta: Pohjois-Helsinki
Viesti:

Re: Laatikkopyörä

Viesti Kirjoittaja janx »

Tämmöset ohjeet vastaan nojamalliin: https://www.atomiczombie.com/dutchman-c ... -diy-plan/

"The haters gonna hate and the lovers gonna love. I just lean back and ride." -janx (Kotisivut)
CLWB2008c (09-12), Nazca ePaseo (06/12-), 20/26 SWB Fenix (08/17-) & Spectri (03/19-)
Keskustelukanavat - #recumbents:matrix.org ja #nojapyorat:matrix.org

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7072
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Laatikkopyörä

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

janx kirjoitti:

Tämmöset ohjeet vastaan nojamalliin: https://www.atomiczombie.com/dutchman-c ... -diy-plan/

Tuota oon monesti fiilistellyt. Sais metrin lyhemmäksi bmx takakiekolla, joka mahtuis penkin alle. Eteen 406 sähkökiekko ja ohjausvivut laatikon alapuolelle. Tulis aika hyvä.

Liitteet
DutchMan2a.jpg
Jarcco
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2023
Liittynyt: 05 Syys 2006, 17:06
Paikkakunta: Hamina
Viesti:

Re: Laatikkopyörä

Viesti Kirjoittaja Jarcco »

Muutosta pystykeulasta normaaliin viistokeulaan hahmottelin. Käytettävissä olisi 20" haarukat, toisessa 45 mm rake ja toisessa 60 mm. Seuraavat arvot laskurilla 60 mm haarukalla, 51x559 ja 47x406 renkailla,, http://yojimg.net/bike/web_tools/trailcalc.php seuraavat arvot: ohjauskulma 71°, jättö 24 mm, flop 7 mm. Toinen ääripää, 45 mm haarukka ja 37x622 rengas taakse, keulakulma muuttuu asteen eli 72°, 35 mm ja 10 mm. Laskurilla on helppoa kokeilla eri kulmia, mutta se ei kerro mitään niiden paremmuudesta, ainakaan minulle. Joskus on ollut juttua että normaalipyörissä on noin 50 mm jättö hyväksi havaittu, mutta omat kokemukset on sen suuntaiset että pienellä etupyörällä parempi olla vähemmän?


Omat pyörät:
Feenix , Jive , Kruiseri , CrankForward-pystäri

Vastaa Viestiin