Sivu 16/18

Re: Laatikkopyörä

Lähetetty: 07 Touko 2018, 13:38
Kirjoittaja Skyliner68
Vilijami kirjoitti:

No tuohan pääsi saman tien tositoimiin! Miten ootkaan pärjännyt ilman? :D

Naapurin peräkärryllä ja autolla :D


Re: Laatikkopyörä

Lähetetty: 27 Touko 2018, 22:12
Kirjoittaja Jarcco

Pikkuhiljaa muotoutuu. Miggi (Kemppi) kiukuttelee, räkii, vaatii paljon virtaa että sulaa ja saumasta tulee paksu. Sama ongelma tuossa koneessa on ollut aina. Välillä pelaa hyvinkin jonkin aikaa.


Re: Laatikkopyörä

Lähetetty: 27 Touko 2018, 22:42
Kirjoittaja jviirret

Mun migissä moni vaiva korjaantui kun vaihdoin kokonaan uuden hitsauskaapelin. Tuossa hyvää keskustelua muistakin mahdollisista syistä:
http://www.overdrive.fi/forum/threads/m ... sta.42981/

Jukka


Re: Laatikkopyörä

Lähetetty: 28 Touko 2018, 08:56
Kirjoittaja Vilijami

Taitaa tosiaan olla hitsikaapelissa se vika, jos välillä toimii ja välillä ei. Kulutustavaraa tuntuu olevan. Itsellänikin on kaapeli jo siinä kunnossa, että se pitää hitsatessa olla aivan tikkusuorana. Kun kääntää S-mutkalle, niin jopa alkaa räkiminen tai pahimmillaan lanka sylttää.


Re: Laatikkopyörä

Lähetetty: 28 Touko 2018, 12:11
Kirjoittaja Härski

. Ihan kuin välillä olisi yksi vaihe pois pelistä. Kosketushärö, jossain?


Re: Laatikkopyörä

Lähetetty: 28 Touko 2018, 14:09
Kirjoittaja Jarcco

Konehan on Kempomat 150 ja 2-vaiheinen, joten vaiheen pimeneminen on kait pois laskuista? Kaapelin sisällä oleva vaijeri on kerran vaihdettu. Sähköisiin osiin en ole koskenut. Pitänee tehdä vähän perustavampi huolto koneelle. Puikkokonekin on ja se on kyllä huoleton peli. Mutta alle parin millin pellin hitsaaminen on sillä työtä ja tuskaa.
Jukan linkissä oli hyviä vinkkejä, näyttää olevan osiakin saatavissa vielä. On 90- luvulta tuo kone.


Re: Laatikkopyörä

Lähetetty: 28 Touko 2018, 19:20
Kirjoittaja jooseha
Jarcco kirjoitti:

Konehan on Kempomat 150 ja 2-vaiheinen,

:shock:
Oikeasti?


Re: Laatikkopyörä

Lähetetty: 28 Touko 2018, 20:55
Kirjoittaja Jarcco
jooseha kirjoitti:
Jarcco kirjoitti:

Konehan on Kempomat 150 ja 2-vaiheinen,

:shock:
Oikeasti?

No ei :oops:
YKSIvaiheinen eli valovirtakone on kyseessä.


Re: Laatikkopyörä

Lähetetty: 29 Syys 2018, 19:44
Kirjoittaja Jarcco

Näin se homma etenee :mrgreen: Tänään sain aikaiseksi enemmän kuin koko kesänä. Runko on hitsailtu kasaan, viimeistelyä vailla. Emäputkelle lisätuen laitan kun keksin millaisen. Sitten pitäisi vielä tehdä tukeva kaksihaarainen seisontatuki ja ohjauksen välitanko niin pääsis koeajolle. :)


Re: Laatikkopyörä

Lähetetty: 07 Marras 2018, 17:31
Kirjoittaja Jarcco

Onnekkaan sattuman kautta löytyi pallonivelet ohjauksen välitankoon. Tehtiin kaverin Avensikseen tukivarsijumppaa, siinä vakaajan ja tukivarren väliset "koiranluut" meni vaihtoon. Otin vanhat osat itselleni, kun näyttivät olevan sopivaa kokoa tähän. Toinen nivelpää oli molemmissa välyksetön ja muutenkin ehjän tuntuinen. Tarvitsi vain katkaista niveliä yhdistävä tanko poikki ja siihen kierteet. Sattui vielä olemaan 8 mm halkaisija siinä. Joten koeajolle pääseminen alkaa jo häämöttää.


Re: Laatikkopyörä

Lähetetty: 08 Marras 2018, 13:13
Kirjoittaja Vilijami

Miten maltoit olla vielä kokeilematta, ku vaan ketjuja ja kampia vaille?


Re: RE: Re: Laatikkopyörä

Lähetetty: 08 Marras 2018, 21:08
Kirjoittaja Jarcco
Vilijami kirjoitti:

Miten maltoit olla vielä kokeilematta, ku vaan ketjuja ja kampia vaille?

En malttanutkaan enää, pikaisesti kävin pyörittelemässä. Voi sanoa että ajettava se on. Kääntösäde on iso, kuten arvelinkin. Vähän pitää etuhaarukan vipua muokata että saa lisää tilaa etupyörälle. Kuvassa näkyvän haarukan kiinnityskorvakkeen pidennys myös muuttaa ohjauksen vipusuhdetta, suurentaa sarvien liikettä. Nyt tuntui liian äkäiseltä.


Re: Laatikkopyörä

Lähetetty: 27 Marras 2018, 20:56
Kirjoittaja Jarcco

http://www.nojapyorafoorumi.fi/viewtopi ... 15#p117576 Muistui mieleen että Jori mainitsi tuolla ketjussa että pitkässä pyörässä suuresta jätöstä on hyötyä, pystyllä ohjauskulmalla. Vaihdoin haarukan jossa on 90 mm offsettia. Lisäksi se on pitempi, ohjauskulma noin muutaman astetta plussaa, jonka johdosta vähintään 100 milliä jättöä. Nyt on kokeiltu 3 kpl haarukoita joilla jätöt noin 50 mm, 60 mm ja 100 mm. Ja tuloksia: Pienin osoittautui eniten korjausliikkeitä kaipaavaksi eikä vauhdin lisääminen auttanut asiaa. Suurimmalla taas välittömästi havainto että liikkeellelähtö oli helpompaa, ihan kuin vakiopyörällä. Kovemmassa vauhdissa myös vakaamman tuntuinen. Tuntuisi olevan riittävän hyvä. Kiva olisi vielä kokeilla 150 mm jättöä, mutta ottaisi rengas runkoon kiinni.


Re: Laatikkopyörä

Lähetetty: 27 Marras 2018, 21:17
Kirjoittaja Jarcco

Tässäpä kuvia.KuvaKuva


Re: Laatikkopyörä

Lähetetty: 28 Marras 2018, 08:10
Kirjoittaja jori
Jarcco kirjoitti:

http://www.nojapyorafoorumi.fi/viewtopi ... 15#p117576 Muistui mieleen että Jori mainitsi tuolla ketjussa että pitkässä pyörässä suuresta jätöstä on hyötyä, pystyllä ohjauskulmalla. Vaihdoin haarukan jossa on 90 mm offsettia. Lisäksi se on pitempi, ohjauskulma noin muutaman astetta plussaa, jonka johdosta vähintään 100 milliä jättöä. Nyt on kokeiltu 3 kpl haarukoita joilla jätöt noin 50 mm, 60 mm ja 100 mm. Ja tuloksia: Pienin osoittautui eniten korjausliikkeitä kaipaavaksi eikä vauhdin lisääminen auttanut asiaa. Suurimmalla taas välittömästi havainto että liikkeellelähtö oli helpompaa, ihan kuin vakiopyörällä. Kovemmassa vauhdissa myös vakaamman tuntuinen. Tuntuisi olevan riittävän hyvä. Kiva olisi vielä kokeilla 150 mm jättöä, mutta ottaisi rengas runkoon kiinni.

Tämä ison jätön hyöty pitkässä pyörässä johtuu jätön vipuvarren aiheuttamasta takapyörän ohjausliikkeestä kaatumissuunnan alle heti ohjausliikkeen jälkeen, eikä vasta sen jälkeen kun pitkä etupää on ehtinyt ohjausliikkeen takia "ajamaan sivuun". Tuollainen pysty ohjauskulma mahdollistaisi varmaan myös heilurityyppisen etujousituksen -takajousituksen tapaan. Joustavathan nuo taivutetut haarukan piikitkin jonkin verran, mutta varsinainen keinuhaarukka ei punoutuisi ihan noin paljon.