Laatikkopyörä

Täällä nojapyöräilijät voivat keskustella pystypyöräilystä.
Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3963
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 10:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Laatikkopyörä

ViestiKirjoittaja Vilijami » 28 Marras 2018, 12:34

Jarcco kirjoitti:Kiva olisi vielä kokeilla 150 mm jättöä, mutta ottaisi rengas runkoon kiinni.

305 kiekolla testi onnistuisi?

Jarcco
Sisällöntuottaja
Viestit: 1740
Liittynyt: 05 Syys 2006, 17:06
Paikkakunta: Hamina
Viesti:

Re: Laatikkopyörä

ViestiKirjoittaja Jarcco » 28 Marras 2018, 17:15

Vilijami kirjoitti:
Jarcco kirjoitti:Kiva olisi vielä kokeilla 150 mm jättöä, mutta ottaisi rengas runkoon kiinni.

305 kiekolla testi onnistuisi?

Kyllä varmaan. Aika paljon vaivaa vaatisi haarukan muotoiluineen. Ehkä teen ehkä en :roll:
jori kirjoitti:
Jarcco kirjoitti:Tämä ison jätön hyöty pitkässä pyörässä johtuu jätön vipuvarren aiheuttamasta takapyörän ohjausliikkeestä kaatumissuunnan alle heti ohjausliikkeen jälkeen, eikä vasta sen jälkeen kun pitkä etupää on ehtinyt ohjausliikkeen takia "ajamaan sivuun". Tuollainen pysty ohjauskulma mahdollistaisi varmaan myös heilurityyppisen etujousituksen -takajousituksen tapaan. Joustavathan nuo taivutetut haarukan piikitkin jonkin verran, mutta varsinainen keinuhaarukka ei punoutuisi ihan noin paljon.

Tuollainen Keinuhaarukka olisi hieno ja kenties toimivakin (Steintrike Speedster):
Kuva
----------------------------------------
Omat pyörät:
Feenix , Jive , Kruiseri , CrankForward-pystäri

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3963
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 10:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Laatikkopyörä

ViestiKirjoittaja Vilijami » 28 Marras 2018, 19:10

Tuota noin. Eikö ohjausvarren (vai mikä tuon pitkän tikun nimi on?) voisi laittaa kulkemaan haarukan yläpäähän, niin ohjausliike ei rajoitu ja pääsee eroon tuosta kumiritsa kannakkeesta?
Liitteet
Jarcon laatikkopyörä.jpg
Jarcon laatikkopyörä.jpg (147.92 KiB) Katsottu 1724 kertaa

Avatar
PW
KOM
Viestit: 15572
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Laatikkopyörä

ViestiKirjoittaja PW » 28 Marras 2018, 19:23

Eikös jokaisessa foorumilla rakennetussa pyörässä kuulu olla joku osa kiinni kuminauhalla tai narulla? ;)
Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Jarcco
Sisällöntuottaja
Viestit: 1740
Liittynyt: 05 Syys 2006, 17:06
Paikkakunta: Hamina
Viesti:

Re: Laatikkopyörä

ViestiKirjoittaja Jarcco » 29 Marras 2018, 18:40

Vilijami kirjoitti:Tuota noin. Eikö ohjausvarren (vai mikä tuon pitkän tikun nimi on?) voisi laittaa kulkemaan haarukan yläpäähän, niin ohjausliike ei rajoitu ja pääsee eroon tuosta kumiritsa kannakkeesta?

Ei voi, kun tästä tulee Laatikkopyörä. Ylösvedetty varsi ottaisi kiinni laatikkoon. Lisäksi tulee 2-haarainen jalka, jota vasten varsi sitten makaa.
----------------------------------------
Omat pyörät:
Feenix , Jive , Kruiseri , CrankForward-pystäri

Jarcco
Sisällöntuottaja
Viestit: 1740
Liittynyt: 05 Syys 2006, 17:06
Paikkakunta: Hamina
Viesti:

Re: Laatikkopyörä

ViestiKirjoittaja Jarcco » 08 Joulu 2018, 18:35

Nyt seisoo omilla jaloillaan.KuvaKuva
----------------------------------------
Omat pyörät:
Feenix , Jive , Kruiseri , CrankForward-pystäri

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 10411
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Laatikkopyörä

ViestiKirjoittaja jori » 08 Joulu 2018, 23:18

Upea laite, onneksi olkoon. :D
Mittaa strategiset mitat ja paino ja kirjoita ajokokemuksia, niin minunkin uteliaisuuteni hieman helpottaa. :P
Onko sinulla ajokokemusta perinteisella ohjausgeometrialla varustetusta laatikkopyörästä.
Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Jarcco
Sisällöntuottaja
Viestit: 1740
Liittynyt: 05 Syys 2006, 17:06
Paikkakunta: Hamina
Viesti:

Re: Laatikkopyörä

ViestiKirjoittaja Jarcco » 09 Joulu 2018, 08:48

jori kirjoitti:Upea laite, onneksi olkoon. :D
Mittaa strategiset mitat ja paino ja kirjoita ajokokemuksia, niin minunkin uteliaisuuteni hieman helpottaa. :P
Onko sinulla ajokokemusta perinteisella ohjausgeometrialla varustetusta laatikkopyörästä.

Kiitos, pitää käydä ottamassa mittoja. Piirustukset kyllä on, mutta muutoksia on tullut hivenen pajalla. Ajokokemuksia ei kannata odottaa henkeä pidätellen, koska kelit. Niitä sitten myöhemmin, kuten tapana on. Perinteisestä laatikkopyörästä ei ole muuta kokemusta kuin messujen testiradalla ja siitäkin on jo aikaa. Muistaakseni siinä oli pientä siksakkia liikkeelle lähdössä, josta nyt on lähes päästy eroon tässä konseptissa. Pitkärunkoisessa nojakissa ilmiö on vielä selvempi.
----------------------------------------
Omat pyörät:
Feenix , Jive , Kruiseri , CrankForward-pystäri

Jarcco
Sisällöntuottaja
Viestit: 1740
Liittynyt: 05 Syys 2006, 17:06
Paikkakunta: Hamina
Viesti:

Re: Laatikkopyörä

ViestiKirjoittaja Jarcco » 19 Huhti 2019, 11:02

Ajokokemuksia on saatu, hyviä ja huonoja. Hyviä on enemmän, ajoasento on mukava, kulkee vakaasti suoraan, kääntösäde on riittävä. Runko on riittävän tukeva. Kun nousee polkemaan seisten huomaa pitkän kaulaputken joustavan enemmän kuin normipyörässä. Tämän tyyppisen pyörän runko on haastava tehdä kevyeksi ja jäykäksi. Ainoa varsinainen toimenpiteitä vaativa kohta on ohjaus. Ullatus ullatus, se ravistaa! :? Väpätys alkaa yleensä noin 25 -30 km vauhdissa, heräte tulee varmaan jostain kuopasta tiessä. Koko ohjaussysteemi värähtelee sarvia myöten, eikä lopu ennen kuin jarruttaa vauhdin kokonaan pois. Aika säväyttävä kokemus! Ensimmäisellä kerralla oli ohjauslaakeri jäänyt löysälle ja kiristin sen mutta ongelma ei poistunut. Ohjausiskari taitaa olla ainoa keino saada tälläinen rakenne toimimaan. Ajokokemus on turhan jännittävä nykyisellään! Iskarissa on se ongelma että se pitäisi ostaa, joten luultavasti muutan emäputken kulman normaaliksi kaltevaksi. Mikähän olisi sopiva jättö 20" pyörälle, kun ohjauskulma on 70 astetta?
Liitteet
20190414_180947.jpg
20190414_180947.jpg (371.95 KiB) Katsottu 543 kertaa
----------------------------------------
Omat pyörät:
Feenix , Jive , Kruiseri , CrankForward-pystäri

Härski
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 966
Liittynyt: 01 Syys 2014, 17:36

Re: Laatikkopyörä

ViestiKirjoittaja Härski » 19 Huhti 2019, 11:25

Sulla oli varmaan joku kuningasidea täs käyttää noin pystyä ohjauskulmaa, mut nyt ei muista että mikä. Keteryyttähän sillä on täydytty hakea, kun muita positiivisia ominaisuuksia se ei taida tuoda. Vai tuoko?

Korjaantuisikohan väpätys [siis eturenkaan, vaiko rungon?] lisäämällä wheelfoppia muuttamalla ohjauskulma ns normaaliksi? Noin silmämäärisesti arvioimalla vaikuttaisi että eturengas pysyisi likimain paikoillaan kun kääntää haarukan ympäri ja kallistaa lähemmäs boksia.

Jos runko osallistuu joustamalla värähtelyyn, vääntöjäykkyden lisäämisellä saisi resonanssitaajutta ajettua normaalien ajonopeuksien yläpuolelle. Johonkin laatikon tienoillekun kun saisi lisättyä vinojäykisteitä tämä hoituisi kivuttomimmin. Ja hc keino on tietysti kasvattaa rungon halkaisijoita..

Ja sit jos lähdetään korjaaman seurausta, eikä syytä niin sit tietty se iskari..
Toni

Jarcco
Sisällöntuottaja
Viestit: 1740
Liittynyt: 05 Syys 2006, 17:06
Paikkakunta: Hamina
Viesti:

Re: Laatikkopyörä

ViestiKirjoittaja Jarcco » 19 Huhti 2019, 11:41

Härski kirjoitti:Sulla oli varmaan joku kuningasidea täs käyttää noin pystyä ohjauskulmaa, mut nyt ei muista että mikä. Keteryyttähän sillä on täydytty hakea, kun muita positiivisia ominaisuuksia se ei taida tuoda. Vai tuoko?

Korjaantuisikohan väpätys [siis eturenkaan, vaiko rungon?] lisäämällä wheelfoppia muuttamalla ohjauskulma ns normaaliksi? Noin silmämäärisesti arvioimalla vaikuttaisi että eturengas pysyisi likimain paikoillaan kun kääntää haarukan ympäri ja kallistaa lähemmäs boksia.

Jos runko osallistuu joustamalla värähtelyyn, vääntöjäykkyden lisäämisellä saisi resonanssitaajutta ajettua normaalien ajonopeuksien yläpuolelle. Johonkin laatikon tienoillekun kun saisi lisättyä vinojäykisteitä tämä hoituisi kivuttomimmin. Ja hc keino on tietysti kasvattaa rungon halkaisijoita..

Ja sit jos lähdetään korjaaman seurausta, eikä syytä niin sit tietty se iskari..


Ei tässä muuta kuin halusin kokeilla miten pystykulma toimii :) Aika paljon on tullut ajeltua nojakeilla jossa pieni etupyörä. Niissä on monesti ollut rauhaton ohjaustuntuma verrattuna isopyöräisiin. Jatkuvaa pientä korjausliikettä vaativa siis. Pystykulmassa ei ole tätä ongelmaa, kunhan jättö on tarpeeksi iso. Olen aika varma että normaalilla kulmalla väpätys poistuisi. Mutta huonontuuko muut ominaisuudet?
Jahka vaneriloota tulee, se jäykistää rakennetta hieman.
----------------------------------------
Omat pyörät:
Feenix , Jive , Kruiseri , CrankForward-pystäri

Avatar
Wacky
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3194
Liittynyt: 14 Heinä 2010, 12:38
Paikkakunta: Helsinki, Vesala

Re: Laatikkopyörä

ViestiKirjoittaja Wacky » 19 Huhti 2019, 11:46

Aika montaa erimallista tavarapyörää olen ajanut ja kaikissa kaksi pyöräisissä on ns. normaali emäputken kulma ja ohjaus toimii kuten olettaisi.
- Richard "Riku" Griffin
Savenmaa Alku (2010 - 2011) Azub Bufo (2011 - 2014) MetaPhrastic.28 (2012 ->) MetaPhat (2013 - 2017) Nopia (2017 ->) Specbike Extrim (2017 ->)

Avatar
janx
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2296
Liittynyt: 24 Elo 2008, 11:33
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Laatikkopyörä

ViestiKirjoittaja janx » 20 Huhti 2019, 00:44

Tämmöset ohjeet vastaan nojamalliin: https://www.atomiczombie.com/dutchman-c ... -diy-plan/
Nojakit: CLWB2008c (09-12), Nazca ePaseo (06/12-), 20/26 SWB Fenix (08/17-) ja SpecBike Trike (03/19-) | #nojakki@IRCnet ja #hpv@OFTC | WhatsApp: E-Suomen nojapyöräilijät | "The haters gonna hate and the lovers gonna love. I just lean back and drive." -janx-

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3963
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 10:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Laatikkopyörä

ViestiKirjoittaja Vilijami » 20 Huhti 2019, 10:03

janx kirjoitti:Tämmöset ohjeet vastaan nojamalliin: https://www.atomiczombie.com/dutchman-c ... -diy-plan/

Tuota oon monesti fiilistellyt. Sais metrin lyhemmäksi bmx takakiekolla, joka mahtuis penkin alle. Eteen 406 sähkökiekko ja ohjausvivut laatikon alapuolelle. Tulis aika hyvä.
Liitteet
DutchMan2a.jpg

Jarcco
Sisällöntuottaja
Viestit: 1740
Liittynyt: 05 Syys 2006, 17:06
Paikkakunta: Hamina
Viesti:

Re: Laatikkopyörä

ViestiKirjoittaja Jarcco » 26 Huhti 2019, 11:09

Muutosta pystykeulasta normaaliin viistokeulaan hahmottelin. Käytettävissä olisi 20" haarukat, toisessa 45 mm rake ja toisessa 60 mm. Seuraavat arvot laskurilla 60 mm haarukalla, 51x559 ja 47x406 renkailla,, http://yojimg.net/bike/web_tools/trailcalc.php seuraavat arvot: ohjauskulma 71°, jättö 24 mm, flop 7 mm. Toinen ääripää, 45 mm haarukka ja 37x622 rengas taakse, keulakulma muuttuu asteen eli 72°, 35 mm ja 10 mm. Laskurilla on helppoa kokeilla eri kulmia, mutta se ei kerro mitään niiden paremmuudesta, ainakaan minulle. Joskus on ollut juttua että normaalipyörissä on noin 50 mm jättö hyväksi havaittu, mutta omat kokemukset on sen suuntaiset että pienellä etupyörällä parempi olla vähemmän?
----------------------------------------
Omat pyörät:
Feenix , Jive , Kruiseri , CrankForward-pystäri


Palaa sivulle “Pystypyöräily”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 2 vierailijaa