Solifer Pulski 7 16.3. tarjouksessa

Täällä nojapyöräilijät voivat keskustella pystypyöräilystä.
vaaka
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3069
Liittynyt: 10 Maalis 2015, 08:13

Solifer Pulski 7 16.3. tarjouksessa

Viesti Kirjoittaja vaaka »

https://www.verkkokauppa.com/fi/search/?query=51033

Huomenna aamulla kello 9 alkaa myynti rajatusta erästä 26x4" pystyläskiä. Tuotetiedoista paha päätellä mitään yksityiskohdista. Kuvasta katsoen ehkä 28 piikkiä kevyimmästi poljettavassa takarattaassa ja eturattaassa noin 42. En tarkkaan katsonut lehtimainoksen kuvaa ja rakenteita on tiellä. Ei nähnyt puolikasta ratasta, joten arvailuksi menee.

Seitsemän vaihdetta ja ei taida kuvaa katsoen olla kuin yksi eturatas, joten ei ole maastopyörän keveyttä välityksissä mäen nousua ajatellen. Pakkauksen paino yli 22 kg. Soliferin sivuilta ei löydy tätä mallia ja lähin mallikaan ei kerro painoa, mutta käyttäjät sanovat painavaksi. En ihmettele, jos on yli 20 kg painoa.

Hi-Ten teräsrunko, joten hitsaajilla on läskinojakiksi muuntomahdollisuuksia. Levyjarrut ovat hyvä asia nojakkiin, tästä löytyy. Yksi runkoko 19", joten onko keskikokoiselle maastopyörän korkeusmitoitus, vai tampio maantiepyörän ei SI järjestelmän kokoilmoitus rungon pituudesta? Salossa kasatusta pyörästä toivoisi järkeä ensimmäinen version verran. Arvauksella 170+ cm pitkille, mulla 18" pyörässä ei olisi varaa laittaa paksuja pehmikkeitä satulalle, jos olisi tuuman korkeampi. Olen 170-171 cm mittaushetkestä riippuen. Jalka on melko perinteisessä asennossa pehmusteiden kanssa, mutta ei ole ollut tarvetta säätää juurikaan satulan korkeutta, joten en tiedä pelivaraa. Muutenkaan ei voi suoraan sanoa yhden pyörän perusteella toisen sopivuudesta edes samanpituiselle, kun vartalon mittasuhteet vaihtelevat.

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17761
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Solifer Pulski 7 16.3. tarjouksessa

Viesti Kirjoittaja PW »

Alkas olla hinta kohillaan mutt miten huonot palikat tuohon on kerätty? Nojarungon tietyst noille osille värkkäisin.

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

vaaka
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3069
Liittynyt: 10 Maalis 2015, 08:13

Re: Solifer Pulski 7 16.3. tarjouksessa

Viesti Kirjoittaja vaaka »

Ei löydy mitään tietoa yksityiskohdista. Romupyöräläjän omistajalla on paras mahdollisuus löytää sopivia osia nojakkimuutokseen niiltä osin, mitä tuo pyörä ei tarjoa. Voi olla tiukkaa löytää kiekkoa, kumeja ja leveitä haarukoita erikseen koko pyörän hintaan. Luulisi tuon hinnan myyvän pyörää nopeasti. Jos vain huhu saatavuudesta sekä hinnasta leviää. Oletan alhaisen 40 luokan piikkimäärän eturattaalla rajaavan huippunopeutta nojakkikäytössä. Retkikäyttöön mainio, sprinteissä ja alamäissä rajoituksia tulee, jos ei löydä paria sataa kierrosta minuutissa koivista.

Avatar
terppa
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3614
Liittynyt: 09 Huhti 2010, 16:02
Paikkakunta: Lahden perämetsä

Re: Solifer Pulski 7 16.3. tarjouksessa

Viesti Kirjoittaja terppa »

PW kirjoitti:

Alkas olla hinta kohillaan mutt miten huonot palikat tuohon on kerätty? Nojarungon tietyst noille osille värkkäisin.

Taitaa jäädä koko paketti alle kiekkojen ja renkaiden hinnan :) talvikäyttöä jos meinaa niin veikkaisin renkaiden olevan liukkaahkot mutta fillaritorista saa parempia vähän ajettuja tai ajamattomia tyyliin 20€/kpl kun väki vaihtaa leveämpää alle, tai sitten muuten mieleisempää.

Palikat on varmasti halvinta laatua mutta edullinen kokeilu. Jonkunhan tämäkin pitäisi kokeilla :wink: mutta mulla on jo kaksi läskiä :)

Nojasyklismiä vuodesta 2010

"Nojapyöräily on parasta mitä voi tehdä housut jalassa mutta kinnerillä voi ajaa myös ilman housuja"

Quidquid latine dictum sit, altum videtur.

Avatar
Wacky
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3837
Liittynyt: 14 Heinä 2010, 12:38
Paikkakunta: Helsinki, Vesala

Re: Solifer Pulski 7 16.3. tarjouksessa

Viesti Kirjoittaja Wacky »

vaaka kirjoitti:

Oletan alhaisen 40 luokan piikkimäärän eturattaalla rajaavan huippunopeutta nojakkikäytössä.

Itse käytän 44/28 eturattaita sekä retkipyörässä että läskissä ja se riittää hyvin siihen mitä jaksaa tasaisella polkea sprintissäkin. Veikkaan että ton vehkeen renkailla et saa tuota 40 piikkistäkään loppumaan kunnolla kesken alamäessäkään. Ylämäet ja lumiset tilanteet niin tuo 40 piikkinen on kyl aivan liian iso ratas.

Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5150
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: Solifer Pulski 7 16.3. tarjouksessa

Viesti Kirjoittaja jooseha »

vaaka kirjoitti:

Oletan alhaisen 40 luokan piikkimäärän eturattaalla rajaavan huippunopeutta nojakkikäytössä. Retkikäyttöön mainio, sprinteissä ja alamäissä rajoituksia tulee, jos ei löydä paria sataa kierrosta minuutissa koivista.

On sitä ihmisellä jumalattoman kova kiire, kun läskissäkin pitäisi olla välityksiä 100km/h asti :shock:
40-11 välitys ja 200 kadenssi
Mun kunnolla on 38 eturattaassakin joku piikki vielä varalla :roll:

vaaka
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3069
Liittynyt: 10 Maalis 2015, 08:13

Re: Solifer Pulski 7 16.3. tarjouksessa

Viesti Kirjoittaja vaaka »

Alamäkeen pudottelua ajattelin, tuskin muuten rajoittaa. Kadenssin tarjosin tarkoituksella ylös, kun triathlonpyörässäni on muistaakseni 12-53 tai 52 rajuin välitys ja Velorealityllä sudittaessa kevyemmän 11-50 välityksen pyörällä tehot riittivät vain 162 rpm. Eli vuorta alas, niin voi 100-559 vaatia Aku Ankan jalat alle vs tri pyörän "riittävän" välityksen 32-622. Lieneekö monta noin leveää rengasta tri pyörissä?

Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5150
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: Solifer Pulski 7 16.3. tarjouksessa

Viesti Kirjoittaja jooseha »

vaaka kirjoitti:

triathlonpyörässäni on muistaakseni 12-53 tai 52 rajuin välitys ja Velorealityllä sudittaessa kevyemmän 11-50 välityksen pyörällä tehot riittivät vain 162 rpm.

Laskuoppi käteen :twisted: 50-11 on noista selvästi raskain.

vaaka
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3069
Liittynyt: 10 Maalis 2015, 08:13

Re: Solifer Pulski 7 16.3. tarjouksessa

Viesti Kirjoittaja vaaka »

Eipä vierasta pyörää ole tarvinnut ajatella. Oli typo viime viestissäni, joka keikauttaa tilanteen. 11 piikkiä on raskain takaratas, eikä 12 tri pyörässä ja edessä on pari piikkiä isompi rieska kuin Via Nerone 7 pyörässä, jolla suditin 162 rpm kadenssilla Velorealityllä.

Avatar
Wacky
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3837
Liittynyt: 14 Heinä 2010, 12:38
Paikkakunta: Helsinki, Vesala

Re: Solifer Pulski 7 16.3. tarjouksessa

Viesti Kirjoittaja Wacky »

Tässä sulle vaaka 40 hampaisen välityksiä.
Edessä: 40t ja rengas 28-622 läski on tätä rengasta isompi eli nopeudet sillä on hieman suurempia.
Takana: 11t 46.6 km/h @ 100 rpm
Väli: 18.2 %
Takana: 13t 39.4 km/h @ 100 rpm
Väli: 15.4 %
Takana: 15t 34.2 km/h @ 100 rpm
Väli: 20.0 %
Takana: 18t 28.5 km/h @ 100 rpm
Väli: 16.7 %
Takana: 21t 24.4 km/h @ 100 rpm
Väli: 14.3 %
Takana: 24t 21.4 km/h @ 100 rpm
Väli: 41.7 %
Takana: 34t 15.1 km/h @ 100 rpm

Täältä sullekin laskuri talteen: http://www.sheldonbrown.com/gear-calc.html

vaaka
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3069
Liittynyt: 10 Maalis 2015, 08:13

Re: Solifer Pulski 7 16.3. tarjouksessa

Viesti Kirjoittaja vaaka »

Kuten sanottua, alamäissä saa sotkea nopeasti, ettei nojakissa vauhti lopu kesken. Kampien pituudellakin on merkitys tässä ja Pulskista ei ole tietoa saatavilla, en mittaillut kuvista. En tiedä, ketä haittaa Wackyn laskuissa käytetyllä kammen pituudella tarve ylittää 100 RPM reilusti, jos haluaa samoihin vauhteihin, joita olen käyttänyt. Riippuu ajotavasta ja tavoitteista.

Minulla ei ole Polarin mittarilla tulosta Kristinebergistä, joka on pisin mäki, jota olen laskenut. Alakanttiin näyttävä Sports Trackerin ilmaisversio sanoi muistaakseni 58,6 km/h ja Polar näyttää reilusti isompia lukuja alemmissa nopeuksissa. En tiedä, onko Mätäkiven mäki nopeampi, jyrkkä se on. En vanno muistikuvani paikkaansapitävyyttä, mutta samaa kokoluokkaa oli tri pyörällä nopeudet ilman kiekkojen levytystä takana ja syvän laipan lisäystä eteen. Olisi mielenkiintoista tietää, kuinka kovaa siinä pääsisi tri pyörän aeropäivitysten jälkeen sekä nojakilla istuinkulman loiventamisen sekä kiekkojen levytyksen, etuhaarukan kapeammaksi ja ilman ylisuuren iskarin rungon krumeluurein, yläohjauksella ja sen mahdollistamalla kapeammalla istuimella. Splitterikin pitäisi tehdä. DH FTW 8)

Totta puhuen Mätäkiven mäessä on edessä risteys niin lähellä, että en uskalla kovempaa mennä siinä, jos liikennettä ei suljeta. Nykytulos Juhannuksena, kun liikennettä oli vähemmän.

Vastaa Viestiin